X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ילדים על טנק T54, סנט פטרסבורג [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
הפרדוקס הצבאי-כלכלי של המשק הרוסי
המשק הרוסי פונה לאמצעים פרימיטיביים כדי לשרוד תחת נטל המלחמה והעיצומים, מדווח אקונומיסט הפרדוקס הכלכלי הוא, שככל שהמצב יחמיר – המלחמה תהיה חיונית יותר לפעילות המשק

ודים, סוחר חלקי רכב מעיירה רוסית, מעולם לא תמך במלחמה באוקראינה, אלא דווקא בעיצומים המערביים על ארצו. אבל כאשר העיצומים פגעו בחלפים הנחוצים לו, הוא החל לחפש אותם בכל מקור אפשרי ומצאם בטורקיה. רשת של מתווכים הציעה לו שורה של דרכים תמורת שניים-ארבעה דולרים לק"ג. כעת החלקים מגיעים בחבילות הנושאות את הכיתוב "ציוד אישי", שלושה-ארבעה שבועות לאחר ההזמנה. ודים אינו שואל שאלות, כל עוד המחיר כדאי, ומבין שאותו כלל חל על המוכסים.
פעילותו של ודים משקפת סיפור גדול בהרבה, בו רוסיה פונה לאמצעים פרימיטיביים כדי להסתדר – כותב אקונומיסט. העיצומים האמריקניים והאירופיים נועדו לבודד את רוסיה, אך כאשר רק מחצית מהעולם מצייתת להם, המציאות מורכבת יותר. סוחרים ממדינות ידידותיות כמו טורקיה, קזחסטן, הודו וסין מספקים את צרכיה של רוסיה – במחיר המתאים. במקביל, אותן מדינות רוכשות את חומרי הגלם הרוסיים בהנחות ניכרות.
סחר זה מאפשר לקרמלין להימנע מאסון. התוצר ירד ב-2.2% בלבד אשתקד, בעוד התחזיות הגיעו עד לקריסה של 10%. המצב לא נעים, אך בהחלט לא מתקרב לשתק את מכונת המלחמה של ולדימיר פוטין. האבטלה עודנה נמוכה, גם אם השכר ירד. מחירי הדיור הפסיקו לעלות, אם כי אין סימנים לקריסה. הוצאות הצרכנים גוררות את המשק, גם אם לא בהרבה. קרן המטבע צופה שהשנה רוסיה תצמח ב-0.3% - טוב יותר מאשר גרמניה ובריטניה ורק מעט פחות מאשר האיחוד האירופי.
בידודה הכלכלי של אירופה נותן הזדמנות של פעם בחיים להתעשר. לפני המלחמה היו ברוסיה השקעות אירופיות ואמריקניות ישירות ב-350 מיליארד דולר. צו ממשלתי שפורסם לאחר הפלישה קובע, כי חברות מערביות חייבות לקבל רישיון לחסל את עסקיהם. הן יכולות למכור את נכסיהן רק במחיר ממשלתי, הנמוך ב-50% ומעלה משווי השוק. וכך צצה מערכת מושחתת במטרה לגזור קופונים; חזרנו ל-1990, אומר תעשיין מערבי המסייע לחברות אירופיות לצאת מהמדינה.
הטכנוקרטים הרוסים הפעילו שורה של צעדים כדי לייצב את המשק בחודשים שלאחר הפלישה, ואשר הצליחו הרבה יותר מהמשוער. לפני המלחמה הסתייגו רבים מהם ממלחמת תוקפנות חסרת הצדקה שתסכן את צעדי המודרניזציה להם הקדישו את הקריירה שלהם; חלקם אפילו הזהירו את פוטין מפניה. אבל ברגע בו פרצה המלחמה, הם מיהרו ליישר קו וסייעו למנוע קריסה של הבנקים והשתוללות של האינפלציה. רק פקידים מעטים בדרג נמוך התפטרו מהבנק המרכזי ומשרד האוצר; האחרים השקיעו מאמצים עצומים בייצוב המשק. מקור בכיר המקורב לקרמלין מסביר: "אנשי האליטה הם אסירים. כאשר אתה נמצא שם זמן כה רב, זה כל מה שיש לך".
קשה לדעת עד כמה מאמצים אלו עולים יפה, שכן נתונים מרכזיים הפכו כעת לסודות מדינה, מציין אקונומיסט, אבל אפשר לעשות כמה חישובים גסים. תקציב המדינה לשנת 2022 עמד על 23.7 טריליון רובל (335 מיליארד דולר); נתוני הממשלה מלמדים שההוצאה הייתה לפחות 31 טריליון רובל, ונראה ש-5 טריליון רובל מן ההפרש הופנו לצבא. יש סימנים ברורים לכך שהמשק גויס למאמץ המלחמתי: מפעלים ביטחוניים עובדים 24 שעות ביממה בשלוש משמרות; ייצור הברזל ירד ב-7% בלבד, מחצית מן התחזית המקורית שהתבססה על חשיבותו של ענף הרכב.

המעמד השליט מבין שאין דרך חזרה
אין מגבלות לאמצעים שיופנו לצבא [צילום: AP]

אין ספק שהקרמלין היה רוצה להעמיק את המיליטריזציה של המשק. באוקטובר הקימה הממשלה מועצה שתפקידה לתאם בין הממשלה לתעשיה. אבל מציאת מקורות מימון הופכת לקשה במיוחד. ההכנסות מהנפט בחמשת החודשים הראשונים של 2022 אומנם היו גבוהות פי 2.5 מאשר בתקופה המקבילה ב-2021, אבל הירידה במחירו והעיצומים המערביים פגעו קשות בתזרים ההכנסות, גם אם בצורה פחות חמורה מכפי שקיווה המערב.
התרחקותה של אירופה מהנפט והגז הרוסיים יצרה פער, אותו מנסה הקרמלין למלא בעזרת מכירה בהנחה לשווקים אחרים כמו טורקיה, סין והודו (יש סימנים לכך שההנחות פחותות מהנתונים הרשמיים). מחיר הגג לנפט הרוסי, אותו קבע המערב ואשר נכנס לתוקפו השבוע (5.2.23), יקשה על רוסיה, אשר תנסה לפצות את עצמה באמצעות מכירת יותר נפט גולמי ופחות תזקיקים. מוסקבה צריכה שמחיר הנפט יהיה 70 דולר לחבית כדי לאזן את תקציבה; מחיר הגג הוא 60 דולר וקלושים הסיכויים שהוא ייפרץ.
המשק הרוסי נאלץ להכניס את עצמו למסגרת פרימיטיבית שכופה המלחמה, והמעמד השליט מבין שאין דרך חזרה, לפחות כל עוד פוטין בסביבה. האחרון הכריז בדצמבר שלא יהיה מגבלות לאמצעים שיופנו לצבא, מה שאומר שיהיה צורך לקצץ במקומות אחרים – במיוחד בבריאות ובחינוך. באופן פרדוקסלי, המשמעות הכלכלית היא שככל שהמצב יחמיר – המלחמה תהפוך לחיונית עוד יותר והנטל הצבאי על התושבים יכבד עוד יותר.

תאריך:  07/02/23   |   עודכן:  07/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרדוקס הצבאי-כלכלי של המשק הרוסי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המשק הרוסי גם מרוויח מהמלחמה
חשדנית  |  10/02/23 20:32
2
הסיבה להקלות בסנקציות
חשדנית  |  11/02/23 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
אולקסיי רזניקוב ימונה לתפקיד ממשלתי חדש - שר התעשיות האסטרטגיות    ייתכן מאוד שהזזתו של רזניקוב ממשרד ההגנה קשורה לפרשות שחיתות שהתגלו שם בשבועות האחרונים    מי שיחליפו במשרד ההגנה האוקראיני בעת קריטית הוא קירילו בודאנוב, ראש סוכנות הביון הצבאית של אוקראינה
אורי מילשטיין
ברב-שיח מומחים השבועי על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה על ההתפתחויות בשבוע באחרון נאמר בין היתר שבמערכת אוגלידר, נחתים רוסיים הגיעו לאחר שלוש הסתערויות לפאתי העיר ואז קיבלו הוראה לסגת והמג"ד סרב
איתמר לוין
למרות שנים רבות של עימותים אלימים, הציניות של זהות האינטרסים גורמת לשלטונות סין להעביר לאזרחיהם מסר של ידידות עם רוסיה - מדווח אקונומיסט
יאיר נבות
מתוך המספר הזה, יותר ממיליון וחצי פליטים שוהים בפולין, 881 אלף שוהים בגרמניה ו 485 אלף שוהים בצ׳כיה    זהו איננו מספר הפליטים הכולל. ע"פ האו"ם ישנם עוד יותר משלושה מיליון אוקראינים שעזבו את המדינה בעקבות הרחבת הפלישה הרוסית לפני כמעט שנה אך מסיבות שונות לא נרשמו באופן רשמי כפליטים הזכאים להגנה.
איתמר לוין
ראשי האיחוד ביקרו בסוף השבוע בקייב, החולמת בהקיץ על הצטרפות למועדון בתוך שנתיים    זה לא יקרה, צופה אקונומיסט, אם כי היחסים יתהדקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il