X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קל להזדהות עם החיילים [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
הפרנויה והאימפריאליזם מחלחלים לחברה הרוסית
שנה לפלישה לאוקראינה ניו-יורק טיימס סוקר את כפיית הרעיונות שהובילו את פוטין לצאת למלחמה: המסרים מוטמעים בכל הכוח, בעוד חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו

הקדרות, הפרנויה והלך הרוח האימפריאליסטי שהובילו את ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה, חדרו עמוק לחייה של רוסיה בשנה שחלפה – וכיום שליטתו בה חזקה מאי-פעם, מדווח ניו-יורק טיימס.
תלמידי בתי ספר אוספים פחיות ריקות כדי להכין נרות לחיילים בשוחות, ולומדים בשיעור שבועי חדש שהצבא הרוסי תמיד שחרר את האנושות מ"תוקפנים השואפים לשלוט בעולם". מוזאונים ותיאטראות איבדו את מעמדם כאי של חופש אמנותי. תערוכות חדשות שמציגה המדינה נושאות שמות כמו NATOzism. רבים מפעילי זכויות האדם אשר שגשגו ב-30 השנים שמאז קריסת הקומוניזם נתקלים בדיכוי, בעוד קבוצות לאומניות תופסות את מרכז הבמה.
הצבא הרוסי ספג מפלה אחרי מפלה והוא רחוק מאוד מהיעד – כיבוש אוקראינה. אבל בבית, כאשר הוא ניצב בפני התנגדות מועטה, המלחמה אפשרה לפוטין להרחיב הרבה מעבר לצפוי את עיצובה מחדש של רוסיה בדמותו. "הליברליזם ברוסיה מת, תודה לאל", אמר לטיימס האוליגרך האולטר-שמרן קונסטנטין מָאלוֹפֶיֶיב. "ככל שהמלחמה תתארך, כך החברה הרוסית תתנקה מהליברליזם והרעל המערבי". לטענתו, התארכות המלחמה מסייעת לפוטין לשנות את פני החברה הרוסית, כאשר הליברלים הושתקו או ברחו והחברות המערביות עזבו.
לפני שנה, כאשר הזהירה ארה"ב מפני הפלישה הקרבה, רוב הרוסים התנגדו למהלך זה. ככלות הכל, פוטין מיצב את עצמו כנשיא רודף שלום אשר לעולם לא יתקוף מדינה אחרת. כך שלאחר שהפלישה החלה, הקרמלין התקשה לכוונן את תעמולתו כדי להצדיק אותה. טענת הכזב המרכזית: היה זה המערב אשר יצא למלחמה נגד רוסיה, תוך שהוא מגבה את הנאצים שהשתלטו על אוקראינה ב-2014, ומטרת "המבצע הצבאי המיוחד" של פוטין היא לסיים את המלחמה בה פתח המערב. פוטין עצמו נשא סדרה של נאומים, בהם הציג את הפלישה כמלחמת קודש על זהותה של רוסיה, וכמאבק נגד נורמות מגדריות ליברליות וקבלת ההומוסקסואליות.
מלוא כוחה של המדינה הופעל כדי להפיץ ולאכוף את המסר הזה. ערוצי הטלוויזיה הממלכתיים, כולם בשליטת הקרמלין, ביטלו תוכניות בידור לטובת יותר חדשות ותוכניות אירוח. בתי הספר הצטוו להוסיף טקסי הנפת דגל וחינוך פטריוטי. המשטרה ניהלה מצוד אחרי "עבריינים" שהעלו לפייסבוק פוסטים נגד המלחמה ודחפה מאות אלפי רוסים לעזוב את ארצם. "החברה ירדה מהפסים. הם הפכו את רעיונות הטוב והרע", אומר מנהל בית הספר סרגיי צ'רנישוב, מן הבודדים שדיברו בגלוי נגד המלחמה. לדבריו, קל לחברה להזדהות עם הנרטיב של החיילים הנלחמים להגנת המולדת, במיוחד כאשר הוא מתכתב בגלוי עם הניצחון במלחמת העולם השנייה.
תערוכה חדשה: NATOzism
במקביל, חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו בשל המלחמה. זה כמובן לא נכון לגבי קרוביהם של 200,000 החיילים שנהרגו ונפצעו, כמו גם לגבי מי שיש להם קרובי משפחה באוקראינה. אבל הכלכלה נפגעה הרבה פחות מן הצפוי, והחיים העירוניים – כולל המסעדות והקונצרטים – נמשכים כסדרם.
האידיאולוגיה החדשה של פוטין מוצגת במוזאון הניצחון הענק, המוקדש לניצחון על גרמניה הנאצית. כעת יש בו תצוגה בשם NATOzism, בה נטען שנאט"ו הוקמה כדי להשיג "שליטה עולמית". תערוכה שנייה, "נאציזם של יום-יום", מציגה חפצים של "גדוד אזוב" האוקראיני הימני-קיצוני, כ"הוכחה" לכך שאוקראינה מבצעת רצח עם נגד תושביה הרוסים. מאות תלמידי בתי ספר יסודיים וסטודנטים מבקרים במקום מדי יום, והמסר מחלחל.
הטיימס מזכיר, כי מספר שבועות לאחר הפלישה הכריז פוטין, כי רוסיה ניצבת בפני "טיהור עצמי חיוני של החברה". הוא איחל בציניות "בהצלחה" לעסקים המערביים שעזבו וקבע שמדובר בהזדמנות ייחודית להתפתחות של העסקים הרוסיים. ויטאלי בלזביץ, מורה לאנגלית בעיר חברובסק שבגבול סין, טוען שהתושבים מתגעגעים למותגים המערביים ולימים הטובים שלפני המלחמה; בשבוע שעבר הוא פוטר, לדבריו – לאחר שמתח ביקורת על פוטין.
מָאלוֹפֶיֶיב כמובן רואה את הדברים אחרת. לשיטתו, רוסיה זקוקה לשנה נוספת כדי ש"החברה תתנקה לחלוטין מהשנים הנוראות האחרונות". לטענתו, בלא ניצחון מוחלט באוקראינה – כולל מצעד ניצחון ברחובות קייב – קיימת סכנה שחלק מן המהפכים של השנה היוצאת יתהפכו בחזרה. "אם תהיה הפסקת אש באביב, סוג מסוים של ליברליזם עלול לחזור".

תאריך:  21/02/23   |   עודכן:  21/02/23
+הסוכנות היהודית מורידה פרופיל ברוסיה ושכנותיה
19:05 21/02/23  |  עידן יוסף

הסוכנות היהודית מורידה פרופיל ברוסיה, בלארוס וכו' אין עידוד עלייה פעיל, רבים מהעובדים בחופשה בתשלום. במקביל, קיצוץ משמעותי בתקציב של משרד העלייה לעידוד עלייה ממדינות חבר העמים בשנים האחרונות מ-12 מיליון ל-6 מיליון.
העלייה מרוסיה עדיין גבוהה: יותר מ-5,000 עולים הגיעו בינואר האחרון בלבד. ינואר 2023 היה השני בגודלו מבחינת עולים מרוסיה מאז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לפני שנה. לצורך ההשוואה, מארה"ב וקנדה הגיעו ב-2022 פחות מ-4,000 עולים (ג'רוזלם פוסט).

+שגריר ארה"ב ברוסיה זומן למשרד החוץ הרוסי
17:34 21/02/23  |  עידן יוסף

שגריר ארה"ב ברוסיה זומן למשרד החוץ הרוסי בעקבות מה שמכונה "הרחבת המעורבות האמריקנית בפעולות איבה בצד קייב".

+אדלשטיין ואלקין מבקרים במרכז הקהילה היהודית בקייב
12:42 21/02/23  |  מירב ארד

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין מבקרים כעת במרכז הקהילה היהודית בקייב יחד עם הרב הראשי לאוקראינה. במסגרת ביקורם באוקראינה, ולאחר שנפגשו אמש עם הנשיא זלנסקי ואנשי ממשל בכירים, הגיעו ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין לבניין הקהילה היהודית בקייב בלוויית שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, את פניהם קיבל הרב משה אסמן רבה של אוקראינה שערך להם סיור בבית הכנסת המרכזי 'ברוצקי', במשרדי הרבנות הראשית ובמוסדות הקהילה.

+פוטין זקוק נואשות לניצחון כדי לשרוד
12:25 21/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שנה למלחמה באוקראינה  ▪  וושינגטון פוסט: פוטין ממשיך לחלום על אימפריה למרות התבוסות באוקראינה, לא מוכן לוותר - ובמקביל מבודד יותר ויותר בתוך רוסיה ומגביר את הדיכוי האכזרי

אב-טיפוס של רודן [צילום: AP]
+השר כהן: "נסייע לאוקראינה במערכות התרעה שיש ברשותנו"
12:13 21/02/23  |  מירב ארד

שר החוץ אלי כהן בעניין אוקראינה: ״הייתי בקייב בשבוע שעבר. עדכנתי את הנשיא זלנסקי שישראל תתמוך השבוע בהחלטה באו״ם. אנחנו כמובן נמשיך לסייע מבחינה הומניטרית, ובנוסף נסייע לאוקראינה במערכות התרעה שיש ברשותנו״.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרנויה והאימפריאליזם מחלחלים לחברה הרוסית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ניו יורק טיימס?
ABE333  |  21/02/23 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
הנשיא אמור היה לבקר בוורשה, אך הגיע במפתיע לבירת אוקראינה במטרה להפגין את התמיכה המתמשכת של ארה"ב במדינה - הן מול פוטין והן מול הרפובליקנים בקונגרס
איתמר לוין
מאמר המערכת בניו-יורק טיימס טוען שמטרת-העל של הסיוע המערבי היא לאפשר לאוקראינה לנהל מו"מ מעמדת עוצמה, אשר יוביל לסוג של שלום יציב
יאיר נבות
קרא לחברות האיחוד האירופי להשקיע משמעותית בהוצאות הביטחון: "אנחנו בהחלט צריכים להגביר את תמיכתנו ואת המאמץ שלנו להתנגדות של העם האוקראיני וצבאו ולעזור להם לפתוח במתקפה נגדית אשר לבדה יכולה לאפשר מו"מ אמין, שנקבע על-ידי אוקראינה,
איתמר לוין
פוטין סופג תבוסות בשדה הקרב ומכות עזות בכלכלה, אך אינו מתכוון לוותר - ואוקראינה לא תוכל לשחרר את כל השטחים הכבושים, מנתח וושינגטון פוסט
יאיר נבות
ביקורו של שר החוץ הישראלי אלי כהן הוא ביקור ראשון של בכיר ישראלי בקייב מאז החלה הפלישה הרוסית לפני שנה. כהן צפוי להיוועד עם עמיתו האוקראיני דמיטרו קולבה אך גולת הכותרת תהיה פגישתו עם הנשיא זלנסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il