X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סתירות במדיניותה של בייג'ינג [צילום: אלברטו סייז, AP]
סין מנסה לתמרן בין המערב לרוסיה
בצל שורה של עימותים ומטרות סותרות, בייג'ינג עשויה להציע תוכנית שלום בין רוסיה לאוקראינה ניו-יורק טיימס סבור, כי אין לה הידע, חוסר משוא הפנים ויכולת ההשפעה הדרושים

הדיפלומט הבכיר של סין, וואנג יִי, יצא לביקור בארבע מדינות באירופה, הגן על האינטרסים של ארצו בהתנגשות עם שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, וחתם בביקור במוסקבה כסמל לידידות בין המדינות. אבל סין גם מנסה לחזר אחרי מדינות אירופה כדי לקבל סיוע דחוף בהתנעה מחדש של כלכלתה ולמצוא קרקע משותפת עם כמה מידידותיה הקרובות ביותר של ארה"ב – מנתח ניו-יורק טיימס.
מסעותיו של וואנג מבליטים את המצב העדין בו נתונה סין, המנסה להדק את יחסיה עם האיחוד האירופי – שותף הסחר הגדול ביותר שלה – מבלי להרגיז את רוסיה, המעצמה המשמעותית היחידה הניצבת לצידה נגד סדר העולם שמובילה ארה"ב. הם גם חשפו את הסתירות במדיניותה: גם צינור חמצן אסטרטגי של רוסיה וגם שמירה על ניטראליות במלחמה המתנהלת בחצר האחורית של מערב אירופה.
וואנג הבטיח לעמנואל מקרון ואולף שולץ, כי בייג'ינג רוצה להתחיל מחדש את היחסים ולהגביר את שיתוף הפעולה בנושאים כמו שינויי אקלים וסחר חופשי. לעמיתו האוקראיני הבטיח שסין אינו רוצה שהסכסוך יתארך ויסלים. ואילו לאחר הפגישה עם ולדימיר פוטין אמר יועצו לביטחון לאומי, כי רוסיה תומך בסין בסוגיות טייוואן, שיניאנג, טיבט והונג-קונג; שי ג'ינפינג צפוי לבקר במוסקבה באביב.
אבל על מתקפת הקסם של סין העיבה במידה ניכרת הודעתה של ארה"ב, לפיה בייג'ינג שוקלת לסייע לרוסיה בנשק ותחמושת. ארה"ב ואירופה לוחצות עליה שלא לסייע למלחמתה של רוסיה, ולסין יש מעט אפשרויות תגובה. גם כאשר מאחורי הקלעים היא מנסה להרגיע את החששות, בפומבי היא מבקשת להיראות נחושה. "ארה"ב ולא סין היא המספקת באופן מתמשך ציוד לשדה הקרב והיא אינה מוסמכת לתת לסין הוראות כלשהן", אמר דובר משרד החוץ.
הרטוריקה הסינית לא ממש מסייעת להרגיע את אירופה, מדגיש הפוסט, כאשר היא חוזרת כמו תוכי על הטענות הרוסיות ולפיהן שאיפות ההתרחבות של נאט"ו הן שגרמו למלחמה באוקראינה. במערב קיוו לריכוך המסרים, אך ההפך קרה. בוועידת הביטחון במינכן ניהל וואנג מלחמה מילולית נגד ארה"ב, כאשר כינה את תגובתה לבלון הריגול של ארצו "אבסורדית והיסטרית". הוא גם סירב להבטיח שלא יהיה עימות צבאי סביב טייוואן.
האסטרטגיה של וואנג היא לפנות לחוש האוטונומיה של אירופה, אשר כבר סירבה להצטרף לארה"ב ולאסור על חברות סיניות לפעול בתחומה מנימוקים של ביטחון לאומי. סין מקווה לזכות בתמיכה מן המגזר העסקי, השואף להיכנס מחדש לשוק שלה, ולהיבנות מן החששות לגבי עתידה של המלחמה באוקראינה בטענה שאירופה הופכת לקורבן של ארה"ב במלחמה בה לא תוכל לנצח.

להוטה לממש את הסכם הסחר
וואנג בוועידת מינכן לביטחון [צילום: פטר יוזק, AP]

ביקורו של וואנג (בצרפת, איטליה, גרמניה, הונגריה ורוסיה) בא לאחר מספר שנים של מתיחות גוברת בין ארצו לבין היבשת. הצדדים התעמתו בעקבות דיכוי הדמוקרטיה בהונג-קונג והטלת עיצומים על אישים בסין בשל פשעיה כלפי המיעוט האויגורי בחבל שיניאנג; סין הגיבה בעיצומים על מבקרים בולטים שלה באירופה.
מתחים אלו הובילו לכך שהסכם סחר נרחב משנת 2020, שהבטיח לחברות האירופיות בסין הגנות ונתח גדול יותר בשוק המקומי, מעולם לא יושם. סין כה להוטה לממש אותו, עד שהציעה החודש ששני הצדדים יסירו הדדית את העיצומים. אבל המתח סביב נושאים כמו היחס לאויגורים ממשיך לרחף מעל. אין זה מקרה שביקורו של וואנג לא כלל את בריסל, מושבו של האיחוד האירופי.
במקביל, אין לסין מניע של ממש להתנתק ממוסקבה. המלחמה באוקראינה מפנים את משאביו ותשומת ליבו של המערב הרחק מאסיה, ויחד עם רוסיה היא יריבה משמעותית בהרבה לארה"ב אם היחסים ביניהן יגיעו לפיצוץ. ועדיין, ביקורו של שי במוסקבה לא חייב להחריף את הקשרים עם המערב: הוא יכול לבקר לפני כן בבירות מערביות ואפילו לשוחח עם ולדימיר זלנסקי.
חלק ניכר מההתפתחויות העתידיות תלוי בשאלה עד כמה, אם בכלל, סין תצא נשכרת מתפקיד המתווך בין רוסיה לאוקראינה. וואנג רמז שארצו תציג בקרוב תוכנית לסיום המלחמה, אך באירופה מטילים ספק ביכולתה או ברצונה לשכנע את פוטין לסגת לחלוטין מאוקראינה – תנאי מוקדם לכל הסדר בעיני חלק ממנהיגי המערב. סין תזדקק לידע, חוסר משוא פנים ויכולת השפעה – מה בהחלט אין לה כאשר עסקינן במלחמה זו.

תאריך:  23/02/23   |   עודכן:  23/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סין מנסה לתמרן בין המערב לרוסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
הנשיא האמריקני מאותת לאגף המזרחי של ברית נאט"ו כי ארה"ב תסייע אל מול תוקפנות רוסית אפשרית    "אתם קו החזית של ההגנה הקולקטיבית שלנו, על הפרק עומדת חרות הדמוקרטיות באירופה ובעולם"
רפי לאופרט
על ישראל לשקול היטב כל תמורה בעמדותיה המוצהרות בשאלת אוקראינה ולאזן בהתחשב בנסיבות בין הסיכונים לתמורות שתקבל אם תבחר בשינוי עמדה. נראה "שהאמריקני המכוער" שוב משיל את גלימתו וחושף לעולם שדמוקרטיה פורמלית איננה בהכרח הגיונית, צודקת ואמינה
איתמר לוין
הגנרל מארק הרטלינג, שהיה מפקד הצבא האמריקני באירופה, מסביר בוושינגטון פוסט מדוע רוסיה נכשלה בכל חמשת שלבי המלחמה ומהו היתרון הגדול ביותר של אוקראינה
איתמר לוין
שנה למלחמה באוקראינה    וושינגטון פוסט: פוטין ממשיך לחלום על אימפריה למרות התבוסות באוקראינה, לא מוכן לוותר - ובמקביל מבודד יותר ויותר בתוך רוסיה ומגביר את הדיכוי האכזרי
איתמר לוין
שנה לפלישה לאוקראינה    ניו-יורק טיימס סוקר את כפיית הרעיונות שהובילו את פוטין לצאת למלחמה: המסרים מוטמעים בכל הכוח, בעוד חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il