X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הודעה על ההחזר החלקי למפקידים [צילום: פיטר מורגן, AP]
הקריפטו וקריסת BSV: הזדמנות או אשמה
בענף הקריפטו טוענים שקריסת בנק סיליקון ואלי מוכיחה שהבנקאות ריכוזית מדי מבקרי הענף אומרים שהוא אחראי לחלק מהפניקה, מדווח ניו-יורק טיימס

לשם שינוי, המשבר אינו קשור לחברת מטבעות קריפטו, אבל מנהלים ומשקיעים בתחום ממהרים לנצל את קריסתו של בנק סיליקון ואלי (BSV) וטוענים שהאשמה מוטלת על הבנקאות הריכוזית. לשיטתם, החזון שלהם למערכת פיננסית חלופית ובלתי-מפוקחת הוא טוב יותר. מתקפת הרגולטורים נגד מטבעות הקריפטו היא שגרמה לקריסה, הם טוענים – מדווח ניו-יורק טיימס.
אבל הטון השתנה במהירות כאשר בסוף השבוע גילתה אחת מחברות הקריפטו המרכזיות, Circle, כי יש לה מיליארדי דולרים ב..בנק סיליקון ואלי. מה שמכונה "stablecoin" – מטבע קריפטו האמור להיות יציב בשווי של דולר – צנח בבת אחת ושלח גלי הלם ברחבי הענף.
ההאשמות מופנות בשני הכיוונים. חלק ממשקיעי הטכנולוגיה טוענים שריבוי השחקנים הגרועים והקריסות הפתאומיות בעולם הקריפטו הרגילו את הציבור להיכנס לבהלה עם כל סימן של בעיות, מה שהכשיר את הקרקע למשבר בנק סיליקון ואלי. בחודש נובמבר קרסה בורסת הקריפטו FTX של סם בנקמן-פריד, במה שהיה המקבילה לריצה אל הבנק שמוטטה כעת את BSV.
משחק ההאשמות הוא סימן לפלגנות בענף הטכנולוגיה, בו חברות הזנק ומגמות עולות ויורדות בן-לילה ובו ניתן לנצל משברים כדי לקדם אג'נדה. כאמור, חלק מאנשי הקריפטו מאשימים את מערכת הבנקאות המסורתית; כמה משקיעי הון סיכון מאשימים את התבהלה שנוצרה ברשתות החברתיות; אחרים תולים את האחריות במדיניות הכלכלית של הממשל הפדרלי; ויש מי שמפנים את האצבע כלפי הבנק והנהלתו בשל ניהול גרוע ותקשורת לקויה.
הוויכוח מתנהל לאחר שנה קשה לחברות הטכנולוגיה, בה חברות הקריפטו סבלו מחודש של קריסות וכמה מהחברות הגדולות ביותר פיטרו רבבות עובדים. "אנשים פשוט נמצאים בטראומה", אומר יזם הקריפטו סם קזמיאן. "ברגע שרואים משהו, אתה תוהה האם יש שריפה במקום כלשהו כי אתה מריח עשן. ואז אתה פועל כאילו הכל בלהבות ובורח כל עוד שאתה יכול".
BSV החל להתמוטט כאשר דיווח (9.3.23) על הפסד של 1.8 מיליארד דולר ושימכור נכסים כדי לעמוד בדרישות למשיכות. ההודעה הציתה פחד בענף, חברות הזנק מיהרו להוציא את כספן והתוצאה הייתה "ריצה אל הבנק" קלאסית. יומיים לאחר מכן הודיעה חברת ביטוח הפקדונות הפדרלית (FDIC) שהיא משתלטת על הבנק, בקריסה הגדולה ביותר מאז 2008. על-פי הודעת המחלקה להגנה פיננסית של קליפורניה, הבנק היה מוסד יציב עד אותה הודעה והתנפלות הלקוחות שאחריה.

כמה ימים אחרי סילוורגייט קפיטל
ינסו למצוא את הכסף [צילום: פיטר מורגן, AP]

ל-BSV הייתה טביעת רגל קטנה יחסית בענף הקריפטו וחברות רבות בענף גילו שהוא אינו שש לעבוד איתן. אבל, כאמור, יש לפחות יוצא דופן בולט אחד: חברת Circle, המנפיקה stablecoin, אשר החזיקה בו 3.3 מיליארד דולר מתוך עתודות ב-40 מיליארד דולר שבקופתה ואישרה שלא הצליחה למשוך את הכסף. המטבע שלה, אשר כפי ששמו מרמז אמור לשמור על ערך קבוע, ירד אל מתחת לשווי המובטח של דולר אחד.
תומכי הקריפטו משתמשים בקריסת BSV לקידום הטיעונים שהם מעלים מאז המשבר הפיננסי של 2008. הטענה שהמערכת הבנקאית ריכוזית מדי הייתה אחד הצידוקים המרכזיים ליצירת הביטקוין. אבל, שב ומזכיר הטיימס, קריסת FTX בשנה שעברה הייתה דומה מאוד ומתנגדי הענף טוענים שתוצאותיה היו חמורות בהרבה מבחינת כל המעורבים.
בימים הקרובים תחזיר FDIC למפקידים עד 250,000 דולר כל אחד ולאחר מכן תפקח על הנסיונות למצוא את הכספים שאבדו. משקיע ההון סיכון דני מוזס מזכיר, כי במקרה של הקריפטו – אין שום רגולטור שינקוט צעדים כאלה. אנליסטים אחרים טוענים, שהמשבר של BSV החמיר משום שהתרחש ימים אחדים לאחר שבנק סילוורגייט קפיטל, לו יש קשרים הדוקים עם ענף הקריפטו, החל לחסל את פעילותו – והעמיק עוד יותר בשל הצורה הגרועה בה הבנק תקשר את בעיותיו.

תאריך:  12/03/23   |   עודכן:  12/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקריפטו וקריסת BSV: הזדמנות או אשמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קריסת הענק תפגע בענף ההיי-טק ואולי יהיו קריסות נוספות, אך התמקדותו בענף מסוכן זה תמנע משבר פיננסי רוחבי - מעריך וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מושל פלורידה מדבר ללא הסתייגות בשיחות פרטיות על התמודדות למועמדות הרפובליקנים; תומכיו הקימו גוף לגיוס כספים לקמפיין
איתמר לוין
זוהי הברירה בפניה ניצבים הבנקים המרכזיים, לאחר שהעלאות הריבית החדות לא הצליחו להוריד די הצורך את המחירים והפעילות - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
המחסור בספינות מכולה ובפגזים מלמד, שבניגוד לעקומת סמואלסון - לא תמיד ניתן להתאים בקלות את הייצור לביקוש, כותב פול קרוגמן בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הנשיא פורס בניו-יורק טיימס את הצעדים שיציע השבוע להארכת ביטוח הבריאות ל-60 מיליון אמריקנים מעל גיל 65 ומוגבלים - בלא לקצץ בהטבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il