X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ירידה של חצי טריליון דולר [צילום: בורחאן אוזביליצ'י, AP]
לאן זרמו מאות מיליארדי דולרים מהבנקים בארה"ב
אקונומיסט מספר על קרנות הכספים וה-reverse-repo של הפדרל ריזרב, האחראים לכך שסכומי עתק יצאו מן המערכת - אחד הגורמים לחששות ליציבותה

קל להבין כיצד כסף נהרס ב"ריצה אל הבנק" בנוסח המסורתי: הלקוחות רוצים את כספם אך הכספרים אינם מסוגלים לספק אותו. זה לא מה שקורה בעידן הדיגיטלי, מציין אקונומיסט. לקוחותיו של בנק סיליקון ואלי (SVB) לא ביקשו שטרות ומטבעות, אלא ביקשו שהיתרות יועברו בצורה מקוונת ליעד אחר. הפקדונות לא נמחקו אלא כוסו בידי הממשל הפדרלי.
הדבר המוזר הוא, שהיקף הפקדונות בבנקים האמריקניים נמצא בירידה. בשנה האחרונה הוא פחת בחצי טריליון דולר, ירידה של קרוב ל-3%. הדבר גורם לכך שהמערכת הפיננסית שבירה יותר, כי הבנקים צריכים להצטמצם כדי להחזיר את הכסף ללקוחותיהם. לאן הכסף הולך?
התשובה מתחילה בקרנות בשוק הכספים – כלי השקעות מעוטי סיכון המניחים את הכסף באיגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות קצרות מועד, ובריבית הגבוהה רק במקצת מזו שנותנים הבנקים. היקף נכסיהן עומד כיום על 5.3 טריליון דולר, לעומת 5.1 טריליון לפני שנה; בשבוע בו קרס SVB הוזרמו אליהן 121 מיליארד דולר.
בפועל, הכסף אינו זורם במישרין לקרנות אלו, משום שהן אינן יכולות לקלוט פקדונות. כסף מזומן העוזב את הבנקים לטובתן, נזקף לזכות חשבונותיהן בבנקים, ומשם הוא משמש לרכישת האג"ח ועובר לחשבונותיהם של הממשל או התאגידים. לכן, העברות אלו אמורות לגרום לכסף לזרום בתוך המערכת הבנקאית, לא לצאת ממנה.
זה מה שאכן קרה, אך כעת יש דרך חדשה בה כספים שמועברים לקרנות אכן יוצאים מן המערכת: תוכנית reverse-repo שהפעיל הפדרל ריזרב בשנת 2013. בהעברת repo רגילה, בנק לווה כספים ממתחריו או מהבנק המרכזי ובתמורה הפקיד בטחונות. reverse-repo עושה את ההפך: בנק צללים, כמו קרנות הכספים, מורה לבנק הנאמן להפקיד כספים ב"פד" בתמורה לניירות ערך. התוכנית נועדה לסייע ל"פד" לצאת משיעורי הריבית המאוד-נמוכים באמצעות קביעת רצפה לעלויות ההלוואות בשוק הבין-בנקאי. מדוע שבנק ילווה לעמיתיו בריבית נמוכה מזו שגובה ה"פד"?

הקרנות הפכו ל"כמעט בנקים"
מה קורה כאשר הריבית עולה [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

אולם, השימוש במכשיר זה זינק בשנים האחרונות, בשל ההקלה המוניטרית העצומה בזמן הקורונה ושינויים רגולטוריים שהותירו כמויות עצומות של מזומן בידי הבנקים. בשנות ההקלה (2022-2020) זינקו הפקדונות בבנקים המסחריים ב-4.5 טריליון דולר. זמן מה יכלו הבנקים להתמודד עם ההצפה, שכן ה"פד" הקל את הדרישה להגדיל את ההון במקביל לגידול במאזן. כך הם יכלו להשתמש בכסף לרכוש אג"ח ממשלתיות (ב-1.5 טריליון דולר) או להחזיקו במזומן.
במרס 2021 ביטל ה"פד" הקלה זו והבנקים מצאו את עצמם שוחים בכסף שאיש אינו מעוניין בו. הם קיצצו את נטילת ההלוואות מקרנות הכספים, אשר מצידן החלו להפקיד את כספיהן ב"פד". בשנת 2022 היו לקרנות 1.7 טריליון דולר שהופקדו זמנית ב-reverse-repoלעומת כמה מיליארדים שנה לפני כן.
אקונומיסט ממשיך להסביר: לאחר נפילת SVB חששו הבנקים הקטנים מפני אובדן פקדונות, במיוחד בשל ההידוק המוניטרי. השימוש בקרנות הכספים עולה יחד עם העלייה בריבית, שכן התשואות בהן מתאימות את עצמן מהר יותר מאשר בבנקים. ה"פד" העלה את הריבית על reverse-repo מ-0.05% בפברואר 2022 ל-4.55% כיום והפך אותו למושך הרבה יותר מאשר ריבית הפקדונות בבנק שנשארה 0.4%. הסכום שקרנות הכספים הפקידו ב-reverse-repo – ולכן לא הפקידו בבנקים – זינק בחצי טריליון דולר בשנה האחרונה.
למוסדות שאינם בנקים. הפקדת הכסף ב-repo היא הימור בטוח יותר מאשר הותרתו בבנק. לא רק שהתשואה גבוהה יותר, אלא שגם אין שום סיבה לחשוש שה"פד" יפשוט את הרגל. קרנות הכספים הפכו למעשה ל"כמעט בנקים": מוסדות שלקוחותיהם מפקידים את כספם בבנק המרכזי, במקום בנכסים מסוכנים. "כמעט בנק" אינו יכול להעניק הלוואות – וגם אינו יכול לקרוס.
ה"פד" התייחס תמיד בספקנות למוסדות כאלו, מחשש שהם יחתרו תחת הבנקים ויגבירו את חוסר היציבות בעת משבר. נכון לעכשיו, אין סימן להסתערות דרמטית על הבנקים המתמודדים עם דימום איטי. אבל המפקידים מפחדים יותר כאשר המערכת נלחצת – והבנקים הקטנים והבינוניים עלולים לשלם את המחיר.

תאריך:  23/03/23   |   עודכן:  23/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן זרמו מאות מיליארדי דולרים מהבנקים בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סין למדה היטב את הלקחים מהפלישה לעירק, בעוד ארה"ב נותרה מאחור בהכנות למלחמה באירופה או באסיה - מנתח אקונומיסט במלאת 20 שנה לפלישה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סבור שלא ניתן לומר שהקריסות האחרונות היו "מקרים נקודתיים", משום שמערכת הבנקאות העולמית סובלת מכשלים בסיסיים נרחבים
איתמר לוין
שיילה באיר, שהייתה יו"ר החברה לביטוח פקדונות במשבר הפיננסי, קוראת לבטח במלואם את חשבונות העו"ש ולמקד את מבחני הלחץ בנזילות הבנקים
איתמר לוין
זוהי ההצעה שמעלים בוושינגטון פוסט מי שהיו שר האוצר של ארה"ב, נשיא הבנק העולמי ואיש שירות החוץ בחמישה ממשלים    הסכום המדובר: 300 מיליארד דולר
איתמר לוין
וושינגטון פוסט על ביקורו של נשיא סין במוסקבה: שתי המדינות מתייצבות מול ארה"ב, אבל גישותיהן שונות - והתמיכה הסינית לא תינתן חינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il