X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אינפלציה של עשרות אחוזים בשנה [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]
ארדואן נותר בלי קסמים כלכליים
חודש וחצי לפני הבחירות בטורקיה, ארדואן מפגר בסקרים בפער קטן בינתיים הוא מתנהג יפה, אבל זה עלול להשתנות אם יחשוש ממפלה - מנתח אקונומיסט

מבקרים בטורקיה מופתעים לראות את המסעדות מלאות, אבל מראה העיניים מטעה – מסביר אקונומיסט. סיבה מרכזית לכך היא שמעמד הביניים מעדיף לבזבז את כספו היום ולא לראותו נשחק מחר באינפלציה, ששיעורה הרשמי הוא 55% אך קרוב לוודאי שהוא גבוה בהרבה. זוהי תוצאה ישירה ממדיניותו של רג'פ טאיפ ארדואן, אשר כפה על הבנק המרכזי להוריד את הריבית במקום להעלות אותה כדי להיאבק בהתייקרויות.
שר האוצר של ארדואן התחייב שהאינפלציה תרד לממדים חד-ספרתיים לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בעוד חודש וחצי. זה לא קרה. הייבוא התייקר מאוד והגרעון המסחרי הוא הגבוה מזה ארבעה עשורים. האינפלציה אולי ירדה מהשיא של 85%, אך בשל גורמים חיצוניים והיא עדיין הגבוהה ביותר ב-OECD. הצמיחה עולה, אבל לא תודות לייצוא אלא בשל העלייה הזמנית בצריכה. המודל הכלכלי של ארדואן ירד מהפסים.
המצב הכלכלי הקשה ורעידת האדמה שגבתה את חייהם של 50,000 בני אדם פוגעים בצורה משמעותית בסיכוייו של ארדואן. בסקרים הוא מפגר בארבע נקודות ויותר אחרי מועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'ראגולו. למנהיג פופוליסטי הנהנה משליטה בתקשורת ובמוסדות המדינה, זהו פיגור לא משמעותי – אבל הגדול ביותר בו היה ארדואן אי-פעם.
לא ברור כיצד ארדואן מתכוון לחלץ את עצמו. הבחירות יתקיימו ב-14.5.23, ואם שום מועמד לא יקבל רוב מוחלט – יתקיים סיבוב מכריע שבועיים מאוחר יותר. דומה שהרעיונות אוזלים לו, במיוחד בתחום הכלכלי. האופוזיציה מריחה שיש לה הזדמנות היסטורית והיא מצופפת שורות. המפלגה הכורדית העיקרית הודיעה בשבוע שעבר שלא תציב מועמד משלה לנשיאות ורמזה שתתמוך בקיליצ'ראגולו.
נכון לעכשיו ארדואן מאותת, לפחות כלפי חוץ, שיתנהג יפה. לפני שבועיים הסיר את התנהגותו לצירופה של פינלנד לנאט"ו; על שבדיה הוא ממשיך להטיל וטו. טורקיה מונעת כעת העברה לרוסיה של סחורות המצויות תחת עיצומים. רעידת האדמה, שגם הפכה 3.3 מיליון טורקים לחסרי בית, היא אחת הסיבות לשינוי הנימה. השיקום יעלה 100 מיליארד דולר וטורקיה זקוקה לסיוע מערבי, כך שיש לארדואן סיבה טובה לשפר את היחסים עם ממשלות ומשקיעים מן החוץ.
העיכוב בתגובה לרעידת האדמה פגע קשות בתמיכה בארדואן ובמפלגת החוק והפיתוח שלו, אך היקף האסון גם הוריד את הטונים במערכת הבחירות. זוהי ברכה לאופוזיציה, מציין אקונומיסט. ארדואן רגיל להתמודד כנשיא מלחמתי, להצביע על איומים לביטחון הלאומי, להאשים את מתנגדיו בבגידה ואת המערב בקונספירציות נגד ארצו. התמונות של צוותי חילוץ זרים באזור האסון מקהות את עוצמתן של טענות כאלה.

פועל בכיוונים מנוגדים
עוד מתנות ברמדאן? [צילום: בורחאן אוזביליצ'י, AP]

אבל אם יחוש שכסאו בסכנה, ארדואן עלול לשנות את התנהגותו. אפשרות אחת היא עימות מחודש עם יוון על הגבול הימי, במיוחד לנוכח העובדה שגם במדינה זו ייערכו בחירות בחודש מאי. בתחום הכלכלי האפשרויות שלו מוגבלות יותר. בשלושת החודשים האחרונים העלתה הממשלה את שכר המינימום ב-55% והעבירה חוק המזכה מיליוני טורקים בפרישה מוקדמת. אדרואן עשוי להכריז בחודש רמדאן על מתנות נוספות.
כל הסמכויות הכלכליות מצויות בידי ארדואן, אך הוא מפעיל אותן בכיוונים מנוגדים. הורדת הריבית בעשר נקודות מאז 2021 דרדרה את הלירה לשפל חסר תקדים ב-2022, אך הביאה את הייצוא לשיא של 254 מיליארד דולר. במקביל, זינק הייבוא ל-364 מיליארד דולר – עוד נתון שיא. הגרעון השוטף במאזן התשלומים זינק ל-10 מיליארד דולר בינואר השנה.
כדי למנוע את המשך התרסקות הלירה, הגבילה הממשלה את מתן ההלוואות הבנקאיות ומכרה מט"ח בעשרות מיליארדי דולרים. לאחר שאיבדה 80% מערכה מול הדולר בתוך חמש שנים, הלירה יציבה כעת – על חשבון הייצוא שאותו אמור היה המודל של ארדואן להרחיב. שוויה הנוכחי של הלירה מנופח והוא נוגס ברווחים, אומרים מומחים מקומיים.
בינתיים תקועים הטורקים מן השורה עם תשלום החשבון בעד הניסויים של ארדואן – בדמות משבר ביוקר המחיה. הממשלה כמעט לא עשתה דבר כדי לייצב את המחירים. הריבית עומדת על 8.5% ובהתאמה לאינפלציה, האשראי בטורקיה הוא הזול ביותר בעולם – מה ששופך שמן על מדורת האינפלציה.
כלכלת טורקיה מתנהלת על זמן שאול, אומרת סֶלְבָה דֶמירַאלְפּ מאוניברסיטת קוץ' באיסטנבול. "הם מנסים למשוך את המערכת הקיימת עד הבחירות, לפני שהיא תתפוצץ". טורקיה עלולה למצוא את עצמה בקרוב בפני משבר בלירה וגל נוסף של התייקרויות. הורדת האינפלציה תהיה משימה קשה לממשלה חדשה; היא בלתי אפשרית לנוכחית, קובעת דמיראלפ.

תאריך:  28/03/23   |   עודכן:  28/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט קורא להעלות את שכר המינימום הפדרלי, דווקא לאחר שבשלוש שנות הקורונה השתפר משמעותית מצבם של בעלי השכר הנמוך
איתמר לוין
הבנק שמרכזו בצפון קרוליינה רוכש ב-72 מיליארד דולר פקדונות בשווי 88.5 מיליארד דולר    נכסים ב-80 מיליארד דולר יישארו בידי FDIC שתנסה למכור אותם
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט קורא למערב להגיב על חיזוק הקשרים בין מוסקבה לבייג'ינג, וגם לנצלו בניסיון לסיים את המלחמה
איתמר לוין
תמונה שנוצרה בבינה מלאכותית הפכה לוויראלית ומדגימה כיצד הטכנולוגיה עלולה לשמש להפצת ידיעות כוזבות מזיקות - מתריע וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הנשיא צודק בקידום העלאת גיל הפרישה גם ללא הסכמת הפרלמנט - סבור אקונומיסט - אך התוצאה עלולה להיות שמחליפו ב-2027 יהיה מהימין הקיצוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il