X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כשל ניהולי חמור [צילום: סטיבן סֶנֶה, AP]
אחרי משבר הבנקים: חשיבה מחודשת על רגולציה וחילוץ
שלושה מחברי מערכת אקונומיסט דיברו עם מנויי העיתון על הגורמים למשבר, שאלות ביטוח הפקדונות והשפעת הטכנולוגיה, והתחזית להשפעתו על המשק העולמי בכללותו

משבר הבנקים בארה"ב וקריסת בנק קרדיט סוויס מחייבים חשיבה מחודשת על האופן בו בנקים מרכזיים נחלצים לעזרת בנקים במצוקה, וגם על הרגולציה הרלוונטית ומדיניות הריבית. זוהי דעתם של שלושה מחברי מערכת אקונומיסט, במפגש למנויי העיתון (30.3.23). השלושה היו אליס פולווד, כתבת לענייני וול סטריט; סימון רבינוביץ, עורך לענייני הכלכלה האמריקנית; והנרי קאר, עורך כלכלי.
קאר ציין, כי קריסתו של קרדיט סוויס נבעה מסיבות שונות מאלו שהפילו את SVB. הדאגות לגבי המודל העסקי והרווחיות שלו היו ממושכות, המניה שלו צנחה ב-70% משער השיא ולקוחותיו משכו פקדונות לאורך 2022. משיכת הפקדונות הואצה כאשר נפילת SVB גרמה לדאגה לגבי מגזר הבנקאות בכלל, אך בסופו של דבר - הסביר קאר - לא מדובר בנפילה פתאומית.
רבינוביץ הסביר את נפילת SVB בשורה של גורמים. 93% מהפקדונות בו לא היו מבוטחים בידי החברה הפדרלית לביטוח פקדונות, משום שעברו את תקרת הביטוח - 250,000 דולר. ההשקעה הנרחבת באיגרות חוב של ממשלת ארה"ב הייתה כשל ניהולי חמור, משום שלא הביאה בחשבון אפשרות של עלייה בריבית שתשחק משמעותית את ערכן של האג"ח.
הבנק גם לא החזיק מספיק נכסים נזילים, משום שלא היה כפוף לרגולציה שקבע חוק דוד-פרנק לאחר המשבר הפיננסי של 2008 ולא היה חייב להתאים לשווי השוק את השווי בספרים של נכסים המיועדים למכירה. "ההחרגה מן הכללים של בנקים עם נכסים של פחות מ-250 מיליארד דולר הייתה מטופשת", העיר רבינוביץ.
הדוברים עמדו על כך ש"הריצה על הבנק" במקרה של SVB הייתה מהירה בהרבה מאשר בעבר. "הבנק היה יכול להינצל אם זה לא היה כל כך מהר. מנגנוני הסיוע של הממשל לא פעלו במהירות הדרושה, הם לא מתאימים למהירות בה אפשר למשוך כיום פקדונות", הסביר רבינוביץ. פולווד ציינה, כי SVB איבד 80% מנכסיו תוך 36 שעות, והיו משיכות מהירות מאוד גם מבנקים אחרים שלא קרסו. "אחד התפקידים העיקריים של בנק מרכזי הוא להעמיד נזילות במקרים של פניקה, והיום זה אומר להיות מוכנים בכל דקה", הוסיפה.
קאר הסכים: "לכל הבנקים יש תמיד בעיה של היחס בין הפקדונות שיכולים להימשך מיד לבין הנכסים שנדרש זמן כדי לממש. לבנק המרכזי יש תפקיד קריטי. אם אתה בנק סולבנטי, הבנק המרכזי יכול לתת לך הלוואה כנגד שעבוד נכסיך, מתוך הנחה שתוכל לפרוע אותה; במקרה הכי גרוע, הוא יממש את הבטחונות. רק אם אתה חדל פרעון, הבנק המרכזי לא יוכל לפתור את בעיות הנזילות שלך".
בנוגע לרגולציה אמר רבינוביץ, כי הקונגרס וממשל טראמפ הובילו בשנת 2018 קו של "סלקו את ידיכם מהבנקים הקטנים והבינוניים, כי הם חיוניים לכלכלה. עכשיו החוקים ישוכתבו כדי לשים דגש על הבנקים הקטנים, אבל זה לא יעזור, כי המשבר הבא - כמו תמיד - יפרוץ במקום כלשהו שמחוץ למסגרת הכללים". הוא גם ציין, כי שערי מניות הבנקים עדיין נמוכים ב-25% מאשר לפני קריסת SVB, עדיין ניתן להעביר בלחיצת כפתור מאות אלפי דולרים מפקדונות עו"ש לאג"ח הנושאות ריבית של 6%-5%, ולכן הדאגה לגבי הבנקים עודנה בעינה.

זה לא אמור היה להיות הפתרון
מכירה בסופ"ש במקום חילוץ בסופ"ש [צילום: סת' ווניג, AP]

קאר התייחס לאפשרות של מתן ביטוח פקדונות כולל, ללא המגבלה הקיימת. הוא הסביר, כי הדבר ייצור סיכון מוסרי: הבנקים יטלו סיכונים מיותרים משום שיידעו שהממשל יכסה את נזקי לקוחותיהם. לדעתו, לקוחות עשירים ובוודאי לקוחות עסקיים – כמו אלו שהיוו את עמוד השדרה של SVB – צריכים לבחון בעצמם כיצד מנוהל כספם.
"אם רוצים לחלץ את כל המפקידים, צריך לגבות מראש את העמלה המתאימה" ולא להיכנס רק בדיעבד, טוען קאר. "באופן מסורתי הבנקים התנגדו לביטוח פקדונות כללי, כי הם לא רצו לשלם את העמלה. הרחבת הביטוח בלי תיקון הבעיות הרגולטוריות שאפשרו לבנקים לפעול בצורה כזאת, בלי שאיש שם לב – זה אומר שמאפשרים להם לעשות כרצונם. תתקנו את הרגולציה והבעיות המבניות לפני שאתם מדברים על ביטוח כללי", הציע למקבלי ההחלטות בארה"ב.
רבינוביץ הוסיף: "בפועל, בזמן משבר הרגולטורים אומרים שיש כיסוי בלתי מוגבל לבנקים חשובים. ההגדרה מהו 'בנק חשוב' משתנה; לפני כמה שבועות היינו חושבים שהיא שונה מאשר כיום. הסיכון המוסרי בהחלט קיים, כי בפועל יש ביטוח פקדונות בלתי מוגבל. לכן מדברים על שינויים שיתאמו למצב הזה, כמו למשל הגברת הרגולציה על ניהול הכספים שבידי הבנקים ולמנוע מהם ליטול סיכונים מיותרים".
קאר ציין, כי אחרי המשבר של 2008 "כל הרעיון היה שניתן יהיה לפתור בעיות בסוף השבוע בלי למכור בנקים, כי מי יקנה את הגדולים שבהם? אבל שלטונות שווייץ עשו את ההפך. בתוך סופ"ש אחר הם העבירו חוק שאִפשר ל-UBS לקנות את קרדיט סוויס. בארה"ב המערכת נכשלה, כי היא נבנתה מתוך הנחה שבנקים בינוניים כמו SVB לא יפלו. לכן דרושה חשיבה רבה. צריך למצוא דרך לממן מחדש בנקים בלי שהם יפלו ויסכנו את כל המשק, כי נכון לעכשיו – חזרנו לנקודה בה הפתרון הוא שמישהו יקנה אותם, וכל המטרה הייתה למנוע זאת".
בהתייחסו להשלכות הרחבות של המשבר אמר רבינוביץ, כי לפחות נכון לעכשיו נראה שאין המדובר במשבר פיננסי אלא במשבר בנקאי נקודתי. השלכותיו על המשק עשויות להיות בשני תחומים: האמון והאשראי. במפתיע, הירידה באמון לא הייתה גדולה; מדד סטנדרד אנד פור גבוה ב-2% מאשר לפני המשבר.
"צד האשראי מדאיג יותר. בנקים קטנים ובינוניים נותנים יותר ממחצית האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, שאחראים ל-70% מהתעסוקה האשראי כבר התייקר בגלל עליית הריבית, וכעת המערכת תהיה עוד יותר מהודקת. היו ציפיות למיתון שיתחיל ברבעון השלישי של השנה וכעת הן גוברות".
קאר נשאל האם הבנקים המרכזיים צריכים להמשיך להעלות את הריבית, והשיב: "הידוק באשראי הוא חלק מן המטרה של העלאת הריבית. אבל אם אתה מגיע למצב של משבר, זהו הידוק כאוטי. אם אתה חושב שהאינפלציה עדיין גבוהה מדי, העלאת ריבית עודנה נכונה. אבל יותר קשה כעת לדעת מהי הנקודה בה צריך להפסיק את ההעלאות. לכן נראה לי שהשימוש בהעלאות הריבית יצטמצם".

תאריך:  02/04/23   |   עודכן:  02/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי משבר הבנקים: חשיבה מחודשת על רגולציה וחילוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תוצאות המיתון בארה"ב: מקדונלד
חשדנית  |  4/04/23 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט מציע לארה"ב ובעלות בריתה שלושה עקרונות לניהול העימות: לצמצם את מגבלות הסחר, להפחית את סכנת המלחמה ולדבוק בערכיהן
איתמר לוין
זו השאלה שמציב ניו-יורק טיימס, לאחר שבכירים במפלגה ותומכיו של טראמפ התריסו נגד שלטון החוק בעקבות ההחלטה להעמידו לדין
איתמר לוין
העמדתו לדין של טראמפ יכולה להעמיק את הקרע או לחזק את הדמוקרטיה - מנתח ניו-יורק טיימס    כמה רחוק מהקנס ששילם גרנט על דהירה במהירות מופרזת
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חושף את "מסמכי וולקן": 5,000 עמודים מתוך חברת התוכנה היוצרת כלים ללוחמת סייבר ומאמנת את הפצחנים הרוסיים הפועלים נגד העולם
איתמר לוין
על הכוונת: מטרות אסטרטגיות באוקראינה, מודיעין על משלוחי הנשק אליה ואפילו שירותים חיוניים במדינות הסובבות אותה - מדווח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il