X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
להתחתן בשידוך [צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן, פלאש 90]
למרות הכל נשארתי איתו ואני שמחה על כך
העיתונאית החרדית-לשעבר פרימט גולדברגר מתארת בפתיחות רבה, בניו-יורק טיימס, כיצד עברה מיחס של שנאה כלפי בעלה לאהבה רכה ועמוקה

  • פרימט גולדברגר היא עיתונאית וסופרת חרדית לשעבר, אשר גדלה בקריית יואל – עיירה של חסידי סאטמר מצפון-מערב לניו-יורק, עזבה אותה ורכשה השכלה נרחבת. מאמרה בניו-יורק טיימס נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
בעלי ואני חגגנו בחודש דצמבר 19 שנות נישואין. אני בת 37, מה שאומר שאני נשואה למעלה ממחצית חיי. רוב השנים הללו היו מאושרות מאוד, אבל היו ימים ואפילו שנים שלא יכולתי לחשוב על להישאר. בקהילה החסידית שלנו, לא התחתנו מתוך אהבה. אנחנו חלק משרשרת ארוכה של זוגות שנישאו בשידוך. חלקם למדו לאהוב את בני זוגם; רובם התמידו. לכן, כאשר מצאתי את עצמי שוכבת ערה בלילות וחושבת "תעזבי" או "מגיע לך טוב יותר", הרגשתי ככישלון. לעיתים חשתי שנאה לבעלי והיא כבשה את כולי.
עזבנו את הקהילה החסידית שלנו בניו-יורק, והוא – אדם זהיר – התנגד למודרניזציה המהירה שדרשתי ממנו. גיניתי את דבקותו בכללים הנוקשים בהם גדלנו; הוא כעס עלי. כיניתי אותו בשמות נוראים; הוא הגיב בשתיקה. כאשר למען שלום הבית עבר לסדר היום על העלבונות שהטחתי בו, שנאתי אותו על קור רוחו. למרות הכל נשארתי איתו – ואני שמחה על כך.
אני מבינה שהרעיון הזה עומד בסתירה לחשיבה המקובלת, לפיה הנישואין חייבים להיות משוחררים מהעוינות שאפיינה אותם בדורות קודמים. למרות שכיום אנו מבינים שנישואין הם מורכבים ובלתי מושלמים, שנים של שנאה וחוסר יכולת לסבול את בן הזוג נראים כסותרים את תפיסתנו לגבי מה נישואין יכולים וצריכים לשרוד. ושיהיה ברור: אני לא מדברת על הישארות בנישואין של התעללות, אותם צריך לעזוב מיד כאשר ניתן לעשות זאת בבטחה.
ועדיין, צריך להביא בחשבון שגירושין אינם בהכרח גן עדן; רבים חשים רע עוד יותר אחריהם והם מעלים את הסיכון של התדרדרות לעוני. נישואין שניים מסתיימים בגירושין בשיעור גבוה עוד יותר מאשר נישואין שניים. הסטטיסטיקות הללו לא צפויות לשכנע לדבוק בנישואין, אבל יש לשאול מדוע התרבות שלנו מעודדת אותנו לברוח מן המרחב שבין "מאושר" לבין "חילוקי דעות בלתי ניתנים לאיחוי", ומדוע אנו נוטים להחמיא לגירושין כסיום אמיץ והגיוני לחוסר נוחות.
כמה מומחים טוענים שהגיע הזמן לחשוב מחדש על יסודותיהם של נישואין מוצלחים. אני מאמינה גדולה בשיטת הייעוץ הזוגי שפיתחו ג'ון וג'ולי גוטמן, ואשר סייעה לבעלי ולי להיחלץ מעשור קשה. לדברי ג'ון גוטמן, יש לו ציפיות צנועות מנישואין מוצלחים: די בכך שבני הזוג ירצו לשתות יחדיו קפה בסוף השבוע וייהנו מהשיחה. לא צריך לצפות שירפאו טראומות ילדות הדדיות או שחיי המין שלהם תמיד ירקיעו שחקים.

האם לא כדאי להילחם על כך?
אמהות וילדים בקרית יואל, ניו-יורק [צילום: סת' ווניג, AP]

לבעלי ולי הייתה היסטוריה של התמודדות עם קשיים ומציאת הנישואין-המספיק-טובים בצד השני. בתחילת דרכנו היינו שני זרים החולקים בית. בניית הרומנטיקה והשותפות נראתה לעיתים כחציית מדבר. כאשר האהבה פרחה, היא לא הייתה עקבית. לאחר חמש שנים שנינו התחלנו לחוש בקהילה החסידית שלנו כמו בתוך נעל קטנה בשלוש מידות. עזבנו עם שני תינוקות ועברנו לקהילה אורתודוקסית פתוחה יותר.
החופש החדש הרעיל אותי ונטל את החמלה כלפי בעלי, שלא היה ממש בנוי לשינוי מהיר. בעקבות זאת הגיעו עשר שנים בהם נלחמנו כמו חתולי פרא. מה שהשגנו בתחילת הדרך – חיבה, ידידות עמוקה, הבנה מהירה של צרכינו ההדדיים – ירד לטמיון. הייתי עוזבת אותו אלמלא סבלנותו האין-סופית כלפי התזזיתיות שלי, האהבה שנותרה והטיפול.
אבל עשר שנים הן המון זמן להעביר עם מישהו שאת מתעבת, אפילו אם לאחר מכן יהיו 20 שנים מאושרות יותר. ומנין לנו שהאומללות היא זמנית? כיצד נדע שבאמת כדאי לפרק את הנישואין? זהו קו דק, אומרת ג'ולי גוטמן. לא מדובר במצב בו אחד מבני הזוג שונא את האחר, אלא במצב בו הוא אדיש כלפיו – וזה אומר שלא נותרו גחלי אהבה שניתן לשוב ולהצית. לדבריה, רוב כשלי הנישואין נובעים מחוסר הידיעה כיצד ליצור יחסים אוהבים ומתמשכים – וכאן הטיפול נכנס לתמונה.
כלי נוסף העשוי לסייע הוא נישואין-מחדש סמליים. היינו בטיפול, ולאט ובקושי חזרנו לאור היום. חשתי שכדי לשמר את יחסינו לעוד עשור ולזה שאחריו, יכולתי לשוב ולהכיר את בעלי – לא האיש איתו התחתנתי אלא האיש שהוא כעת – וכך לתת מקום לצמיחה מתוך שנות הנישואין הקודמות.
לאחרונה, בבוקר שקט של שבת, כאשר השמש זרחה בחלונות הסלון שלנו, שתינו קפה עם חלה מתוקה. השיחה עברה מבית החלומות שלנו לילדינו בני העשרה לסיפור שקראתי לכמה חדשות מהעבודה שלו. השענתי את ראשו על כתפו ולחשתי: "נכון שזה נחמד?".
אין לי מילים לתאר את האהבה הרכה הפורחת אחרי כל כך הרבה שנות נישואין. אני לא יודעת כיצד זה קרה, אבל אני אסירת תודה. לא רק משום שאני אוהבת ומכבדת את בעלי יותר, לא רק משום שלילדינו יש שני הורים בבית, לא רק משום שגירושין עלולים היו להיות צעד הרסני. אני אסירת תודה משום שמה שלא מחסל את הנישואין, מחשל את האהבה. האם לא כדאי להילחם על כך?

תאריך:  11/04/23   |   עודכן:  11/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למרות הכל נשארתי איתו ואני שמחה על כך
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה חשובה מאד
במבה  |  12/04/23 22:56
2
תודה רבה!
זיוה דינה  |  25/04/23 11:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
זוהי הצעתה של פרופ' הילארי אלן ב-Foreign Affairs: הסיכונים והחסרונות משמעותיים וברורים, בעוד היתרונות הנטענים למעשה אינם קיימים
איתמר לוין
מקרון ביקר בבייג'ינג, במקביל לביקור שרי החוץ של אירן וסעודיה - אירועים המדגימים את הסדר העולמי שמבקשת סין לעצב, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
משרד המשפטים ופרקליטות פולטון חוקרים אירועים דומים על בסיס אותן ראיות, וזה עשוי להיות בעייתי - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק שני
איתמר לוין
כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק ראשון
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה הפכה את פולין לציר מרכזי בחזית המערבית נגד רוסיה ושיפרה משמעותית את מעמדה באיחוד האירופי - מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il