X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ג'יי.פי מורגן-צ'ייס. מצבו השתפר [צילום: מארק לניהאן, AP]
מצב הבנקים בארה"ב בבדיקה משולשת
אקונומיסט בוחן שלושה בנקים בגדלים שונים בשלושה פרמטרים ומגיע למסקנה, שהשלכות המשבר אינן מפוזרות בצורה שווה ברחבי הענף

לאחר הוריקן משתרר רוגע כמעט אופורי: סכנת החיים חלפה. אבל תחושה זו מתפוגגת וניתן לגשת להערכת הנזק: עד כמה הוא כבד? כמה זמן יידרש לשיקום? כנ"ל לגבי הטלטלה במערכת הבנקאות האמריקנית, קובע אקונומיסט: שני בנקים קרסו, מאז לא קרס שום בנק נוסף, יש תחושת רווחה, הגיע הזמן לבדוק מה קרה וכיצד ממשיכים.
מהו הנזק? קשה לומר בצורה מיידית, אבל הבנקים האמריקנים חייבים לפרסם דוחות רבעוניים המספקים מבט מגובה 30,000 רגל. עונת הדוחות כבר בעיצומה ובשבוע הבא (24.4.23) יתפרסם הדוח של פירסט ריפבליק – הבנק שכמעט קרס גם הוא בחודש שעבר. מבט-העל מלמד נכון לעכשיו, כי הנזק לא התפזר בשווה לרוחב הענף.
הדרך הקלה ביותר היא לבחון שלושה פרמטרים – פקדונות, הכנסות מריבית ורווחים – בשלושה בנקים בגדלים שונים. הגדול ביותר הוא ג'יי.פי מורגן-צ'ייס, עם נכסים ב-3.7 טריליון דולר. PNC הוא אחד הבנקים האיזוריים הגדולים, עם נכסים ב-560 מיליארד דולר. את השלישייה משלים Western Alliance Bancorp מאריזונה, בעל נכסים ב-70 מיליארד דולר.
מצבו של מורגן-צ'ייס טוב בכל הפרמטרים. פקדונות מבנקים אחרים עברו אליו וכך היקפם גדל ב2% מתחילת השנה. גם אם הגידול לא יהיה קבוע, הבנק מצפה לעלייה בהכנסות מריבית (הפער בין הריבית על פקדונות לבין הריבית על הלוואות). בסוף 2022 צפה מורגן-צ'ייס הכנסות של 74 מיליארד דולר בסעיף זה ב-2023; התחזית הנוכחית היא 81 מיליארד דולר. כל אלו סייעו להעלות את הרווח הרבעוני ל-12.6 מיליארד דולר, 15% יותר מאשר ברבעון הקודם וזינוק של 50% לעומת הרבעון המקביל. מורגן-צ'ייס נראה יציב כמו לפני הטלטלה ואולי אפילו עוד יותר.
המצב פחות מזהיר ב-PNC. החדשות הטובות הן היציבות בפקדונות: 437 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון, לעומת 435 מיליארד דולר ברבעון הקודם. בצד הפחות מזהיר, 72% מלקוחותיו מחזיקים את כספם בחשבונות שאינם נושאי ריבית והבנק צריך לשלם להם 1.66% לשנה כדי שיעשו זאת – לעומת 69% ברבעון הקודם בריבית של 1.07%, מה שאומר שהוצאות הריבית שלו עלו. ההכנסות מריבית על הלוואות נתנו פיצוי חלקי בלבד, וההכנסה נטו בסעיף הריבית ירדה מ-3.7 ל-3.6 מיליארד דולר. אין ספק שהבנק זהיר – הוא הגדיל את ההלוואות ב-1% בלבד ברבעון הראשון – ובשורה התחתונה הרווח כמעט ולא גדל ברבעון.
ייתכן שההיקף המלא טרם התגלה
PNC. תמונה מעורבת [צילום: ג'ין פוסקאר, AP]

ומה לגבי Western Alliance? הוא איבד 11% מהפקדונות ברבעון הראשון, אם כי לדבריו יש עלייה מאז סגירת הדוח ב-20 במרס. מאחר שהפקדונות הם מקור לאשראי זול, הבנק נאלץ להשתמש במקורות יקרים יותר והוצאות הריבית זינקו ב-50% ל-360 מיליון דולר. במקביל עלו ב-10% ההכנסות מריבית, כך שהשורה התחתונה היא ירידה של 5% בלבד. הנזק ברור בשורת הרווח: הבנק מכר הלוואות וניירות ערך בהפסד של 110 מיליון דולר והרווח הנקי הצטמק במחצית ל-142 מיליון דולר.
אקונומיסט מדגיש, כי נתונים אלו אינם מלמדים על בנק שעל סף קריסה. מצב זה קיים כאשר בנק מאבד חלק כה גדול ממקורות המימון שלו – המפקידים – עד שהוא נאלץ לממש בדחיפות חלק מנכסיו, אפילו במחירי הפסד. דגל אדום חילופי הוא אם עלויות המימון עלו בצורה כה חדה, עד שרווחיו נטו בתחום הריבית נמחקים – מה שמלמד שהוא יתקשה להרוויח בעתיד. זה איננו מצבו של Western Alliance, ונראה שהמשקיעים במניותיו אינם מודאגים: השער זינק ב-24% לאחר פרסום הדוח, אם כי הוא עדיין נמוך בשליש מאשר אשתקד.
עם זאת, עדיין סביר שבנקים שטרם פרסמו את דוחותיהם – כולל פירסט ריפבליק – נפגעו בצורה קשה יותר. ייתכן גם שהיקפו המלא של הנזק טרם התגלה. רוב הבנקים מדווחים על ממוצע רבעוני של טווחי הריבית, לא על שיעורם בסוף הרבעון. לכן, ייתכן שעלויות המימון גבוהות מכפי שניכר לעין. לא בטוח שכל הבנקים כבר יצאו מטווח ההוריקן.

תאריך:  21/04/23   |   עודכן:  21/04/23
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הפלישה לאוקראינה לימדה את הברית שיש לבלום את רוסיה מיד, והיא משנה בהתאם את האסטרטגיה שלה ואת התוכניות הטקטיות – מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אקונומיסט מתאר את השלכות המעבר לרכב חשמלי ואת עלייתן של היצרניות הסיניות, ומצביע על האתגרים שבפני היצרניות הוותיקות – למרות היתרונות שיש להן
איתמר לוין
ארה"ב ואירופה הטילו אמברגו מוחלט על שבבים לצרכים צבאיים, אך רוסיה עוקפת אותו דרך מדינות שלישיות – והמערב מהדק את המצור, חושף ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף: ג'מאל חסן ועלי ממלוכ, מראשי המודיעין של משטר אסד, צפויים לאישום על מאסרה, עינוייה ורציחתה של עובדת סיוע אמריקנית בשנת 2016
איתמר לוין
לא ניתן לקבוע האם מונה ליזה מחייכת, ולא ברור מה קורה לכלכלה העולמית - מאפיין אקונומיסט    למרות השיפור בתחזיות, הערפל יימשך עוד זמן מה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il