X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אודסה. בירת ההברחות [צילום: פטרוס גיאנקורוס, AP]
המלחמה באוקראינה משנה את פני הפשיעה
הקשרים בין המאפיונרים ברוסיה ואוקראינה נותקו, נתיבי הסמים השתנו, מבחינת הגנגסטרים גם הזדמנויות חדשות נוצרו, השחיתות ספגה מכה – מתאר אקונומיסט

אלכסנדר אודלנוב הוא בעליה של אטרקציה תיירות יוצאת דופן: מוזאון הברחות. מאז המאה ה-18 עירו אודסה היא מוקד לפעילות שכזו. הקורונה עצרה הכל, ואז באה המלחמה באוקראינה. הנמל חדל לפעול ואיתו הושבתה העיר. ולא רק הם: אודסה הייתה צומת מפתח בפעילות פלילית שמרכזה באוקראינה וברוסיה, ואשר התפשטה עד אפגניסטן והרי האנדים.
הפלישה הרוסית היכתה את המאפיה המקומית בעוצמה של רעידת אדמה, מתאר אקונומיסט. הרוב המכריע של המאפיונרים האוקראינים הפסיקו לשתף פעולה עם עמיתיהם הרוסים: "אנחנו גנבים, אנחנו נגד המדינה, אבל אנחנו בעד אוקראינה", מסביר אחד מהם. נתיבי הברחת ההרואין היוקרתיים ממופים מחדש, ומשפיעים על המחירים והרווחים של ארגוני פשיעה במרחק של אלפי קילומטרים. אם המצב הזה יימשך, הוא יכול לשנות את פניהן של הפשיעה הבינלאומית ושל אוקראינה.
אוקראינה מתמודדת עם שחיתות מאז פרשה מבריה"מ ב-1991. ההפיכה של 2014-2013 סילקה נשיא מושחת וכמה מהאוליגרכים שמאחוריו. ולדימיר זלנסקי נבחר ב-2019 עם מצע אנטי-שחיתותי והעביר רפורמות נגד המאפיה. אבל במקרה הטוב ביותר, הניקיון היה חלקי בלבד. ערב הפלישה אוקראינה דורגה כאחת המדינות המושחתות ביותר באירופה.
העולם התחתון ערב הפלישה הרוסית היה רב-זרועות, אלים ומפולג בין מספר קבוצות. בשלושה תחומים הוא שילב את אוקראינה בשוקי הפשע העולמיים. ראשית: אוטוסטרדה שקישרה את רוסיה ואוקראינה, כולל חצי-האי קרים. שנית: מרכזי הברחה באודסה ויתר נמלי הים השחור. שלישית: מפעלים באוקראינה לייצור סחורות בלתי חוקיות לייצוא.
תשתית זו תמכה במודלים עסקיים שונים למוצרים שונים, מסביר אקונומיסט. אוקראינה הייתה נתיב מרכזי להרואין מאפגניסטן, שעבר דרך הבלקנים והקווקז. קוקאין הגיע מדרום אמריקה דרך נמלי הים השחור, ובכיוון הנגדי ייצאו המאפיונרים נשק לאסיה ואפריקה. ב-2020 תפסה אוקראינה את מקומה של סין כמקור הגדול ביותר של טבק בלתי חוקי לאירופה.
המלחמה שינתה הכל, בכך שיצרה סיכון עצום להברחות הבינלאומיות. נמלי הים השחור נסגרו או הוגבלו. הגבול בין שטחי אוקראינה שבידי הממשלה לבין אלו שבידי רוסיה הפך לקו החזית. הגיוס שלל מן העולם התחתון את אנשיו ומצב החירום גדע חלק ניכר מהפעילות הפלילית; העוצר מקשה לנוע בלילות.
כאמור, הגנגסטרים האוקראינים התנתקו מעמיתיהם הרוסיים: "זה דבר אחד להיות פושע ודבר אחר לגמרי להיות בוגד", אומר מארק גלאוטי, חוקר של המאפיה הרוסית. אחד מהם מסביר, שמדובר גם בעניין של ביטחון אישי: אם הרוסים יכבשו את ארצו, הם יפעלו באכזריות נגדו ונגד חבריו.
זעזועי המשנה מורגשים ברחבי העולם, כאשר רשתות פשיעה נאלצות לדלג על אוקראינה. יותר הרואין ומתאפטמין עוברים דרך אירן; הטבק מוברח כעת דרך ליטא; קוקאין מדרום אמריקה מגיע לאסטוניה שם נתפסו 3.5 טונות בשווי חצי מיליארד אירו. גם ברוסיה נתפסו כמויות גדולות של סמים, בעוד עסקיהם של המבריחים בגבול רוסיה-בלארוס משגשגים.
המלחמה גם יצרה הזדמנויות לגנגסטרים באוקראינה. אחת מהן היא הברחת בני אדם. 5 מיליון אוקראינים מצאו מקלט במדינות אירופה ו-100,000 מהם עלולים להפוך לקורבנות בסחר בבני אדם. יש גם שוק להברחה מן המדינה של חייבי גיוס; 8,000 כאלו כבר נתפסו, בעיקר בגבולות מולדובה ופולין.

סוף גן העדן לגנגסטרים?
המחאה ב-2014 הפילה נשיא מושחת [צילום: אמיליו מוראנטי, AP]

אקונומיסט סבור, כי ההשלכות ארוכות הטווח של המלחמה על הפשיעה ברוסיה צפויות להיות משמעותיות. המדינה הגבירה את קשריה עם ארגוני פשיעה. מאפיונרים רוסים הפועלים מחוץ למדינה נדרשו להפקיד את רווחיהם ב"חשבונות שחורים" המשמשים למימון ריגול. דרישה נוספת היא שיפעלו כסוכנים של הקרמלין, בעיקר כדי להשיג מוליכים-למחצה החיוניים למאמץ המלחמתי. תפיסת הנכסים שהותירו מאחוריהן חברות מערביות יוביל לגל חדש של שחיתות, ואילו הפעולות לעקיפת העיצומים יפחיתו עוד יותר את השקיפות והנשיאה באחריות.
התמונה ארוכת הטווח פחות ברורה כאשר מדובר באוקראינה. קיפאון במלחמה עלול ליצור סיכון ניכר. לפני המלחמה היו במדינה 9-7 מיליון כלי נשק חוקיים וכמספר הזה כלים בלתי חוקיים; כעת מספרם גדול עוד יותר. מלחמות מתדלקות סחר בנשק, אם כי נכון לעכשיו – זה לא קורה.
גידול הסמים המקומי עשוי לשוב ולהתרחב. ארה"ב דיווחה לאחרונה על התרחבות רשתות של מעבדות סמים קטנות באוקראינה, המשתמשות באינטרנט לשיווק ובדואר המקומי לשינוע. הסיכון הגדול ביותר יהיה בעת שיקום המדינה, המוערך ב-411 מיליארד דולר; המאפיה יכולה לנצל בקלות פרויקטים ענקיים כאלה ולחדור לקרקעות, סובסידיות וזכיונות.
במקביל, ממשיך אקונומיסט, יש הזדמנות אמיתית לרסק את הפשיעה המאורגנת באוקראינה. המאמץ העיקרי חייב לבוא מבפנים. בחודש דצמבר פורסמה טיוטת חוק לרפורמה בהליכי התכנון העירוני, במטרה מוצהרת להילחם בשחיתות בתחום זה. בחודש ינואר פיטר זלנסקי ארבעה סגני שרים וחמישה מושלי מחוזות בשל שחיתות. לחץ חיצוני עשוי לסייע: חברות אפשרית של אוקראינה באיחוד האירופי עודנה רחוקה, אך התהליך יחייב אותה ליישר קו עם הסטנדרטים של בריסל.
לרוב, מלחמות יוצרות הזדמנויות לפשע המאורגן – אך באוקראינה יש מצב ייחודי העשוי להוביל לתוצאה שונה. המלחמה גדעה את הקשר ארוך השנים בין הפושעים המקומיים לבין אלו שברוסיה, כנראה לשנים רבות. היא העניקה לאוקראינה את הלגיטימיות הציבורית להילחם באוליגרכים, ועשויה להגביר את המעורבות המערבית בכלכלתה. איש אינו חושב שההברחות באודסה יהיו עניין למוזאון בלבד, אבל יש סיכוי שאוקראינה תפסיק להיות גן עדן לגנגסטרים.

תאריך:  01/05/23   |   עודכן:  01/05/23
+רוסיה: רכבת משא ירדה מהפסים בשל מטען חבלה
14:54 01/05/23  |  עידן יוסף

ברוסיה טוענים כי רכבת משא רוסית ירדה מהפסים באזור המערבי של מחוז בריאנסק הגובל באוקראינה לאחר ש"מטען חבלה" התפוצץ על פסי הרכבת. לא היו נפגעים.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה באוקראינה משנה את פני הפשיעה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הזדמנויות חדשות: מכירת נשק
חשדנית  |  1/05/23 21:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
נערכו הלוויות לשישה ילדים שנהרגו מפגיעת טילים באומן שבאוקראינה. פיצוצים בפבלוהרד וברדיאנסק מצביעים על הסלמת הסכסוך
מירב ארד
המושל הרוסי מיכאיל רזבוז'ייב ציין כי שטח של 1,000 מ"ר עלה בלהבות    הוסיף כי איש לא נפגע בשריפה    "המצב נמצא בשליטה של ​​הכבאים שלנו והשירותים המבצעיים"
יאיר נבות
באוקראינה פורסמה תמונה של האם הצעירה ובתה בת השנתיים שנהרגו מפגיעת טילים רוסים בבניין מגורים בעיר דנייפרו במזרח אוקראינה    האוקראינים טוענים שהרוסים עשו זאת במכוון כדי להסיט את תשומת הלב מהפגיעה הקשה באומן
יאיר נבות
פתחה במתקפה על מספר ערים, כולל קייב ואומן, באמצעות טילי שיוט ומזל"טים    התקיפה יועדה לא רק לתשתיות אלא גם לאזורי מגורים, וכתוצאה מכך נגרמו נפגעים    הצבא האוקראיני הצליח ליירט חלק מהטילים והמל"טים    שר ההגנה הרוסי האשים את המערב בניסיון לשמור על דומיננטיות עולמית על-ידי יצירת איום על סין ועורר מדינות אחרות לסכסוך צבאי עם רוסיה וסין
איתמר לוין
המתקפה עשויה להתחיל כבר בחודש הקרוב, ומידת הצלחתה של אוקראינה תקבע במידה רבה האם המערב ימשיך לתמוך בה, או שיגברו הלחצים על קייב להיכנס למו"מ - מנתח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il