X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
12 חטיבות ועוד תשבע בדרך [צילום: AP]
אוקראינה מתכוננת למתקפת-נגד קריטית
המתקפה עשויה להתחיל כבר בחודש הקרוב, ומידת הצלחתה של אוקראינה תקבע במידה רבה האם המערב ימשיך לתמוך בה, או שיגברו הלחצים על קייב להיכנס למו"מ - מנתח ניו-יורק טיימס

אוקראינה מתכוננת למתקפת-הנגד שלה על הכוחות הרוסיים, אולי כבר בחודש הבא. הסיכון עצום: בלא ניצחון משכנע, התמיכה המערבית בה עלולה להיחלש ויגבר הלחץ על קייב להיכנס לשיחות לסיום המלחמה או לפחות להקפאתה – מנתח ניו-יורק טיימס.
ארה"ב ונאט"ו סיפקו לאוקראינה כמויות ניכרות של ארטילריה ותחמושת לקראת המתקפה – שינוי לעומת המצב לפני חודשיים בלבד, כאשר האספקה הגיעה טיפין-טיפין. 12 חטיבות אוקראיניות בנות 4,000 לוחמים כל אחת אמורות להיות מוכנות בסוף אפריל; המערב מאמן ומצייד תשע חטיבות נוספות. ההערכה היא שהמתקפה תבוצע בדרום אוקראינה, כולל ליד חוף ים אזוב, בסמוך לחצי-האי קרים שכבשה רוסיה.
פקידים אוקראינים אומרים שהמטרה תהיה לחדור מבעד לקו ההגנה הרוסי ולמוטט את חייליו, אבל פקידים אמריקנים סבורים שהמתקפה לא תשנה את המומנטום בצורה דרמטית לטובת אוקראינה. בפני הצבא האוקראיני ניצבים אתגרים רבים, ולפיכך קיפאון הוא התוצאה הסבירה ביותר. הקרבות הממושכים בעיר בחמוט עלו לאוקראינה בחיילים איכותיים רבים ובכמויות ניכרות של תחמושת.
אבל, אומרים פקידים אמריקנים, עדיין יש אפשרות שאוקראינה שוב תפתיע לטובה. חייליה מצוידים כעת בטנקים אירופיים ובנגמ"שים אמריקניים, וחלקם מאורגנים ביחידות חדשות אשר זכו לאימון ואספקה של כוחות ארה"ב ונאט"ו. שר ההגנה הבריטי, בן וואלס, אמר בשבוע שעבר שהוא צופה שאוקראינה תצבור תנופה – אך הדגיש שלא יהיה רגע מכונן בו הרוסים יקרסו.
הסיכוי הטוב ביותר של אוקראינה לביצוע דרמטי תלוי במודיעין שלה, של ארה"ב ושל נאט"ו – סבור הטיימס. אם יצליחו לזהות נקודות תורפה משמעותיות בהגנות הרוסיות, אוקראינה תוכל לנצל אותם בזכות המהירות וההגנה שמספקים לה הטנקים והנגמ"שים המערביים. ועדיין, קלושים הסיכויים שאוקראינה תרשום הישגים ניכרים. הרוסים מיקשו בצורה נרחבת את החזית, וההתקדמות האוקראינית תלויה במידה רבה ביכולתה להפעיל את מפני המוקשים שקיבלה מהמערב.
אוקראינה הרכיבה את החטיבות החדשות בשילוב של מגויסים טריים עם גרעין של חיילים ותיקים ומנוסים. מאז חודש ינואר נשלחו חטיבות אלו למתקני אימונים אמריקניים בגרמניה, כדי ללמוד כיצד להשתמש בנשק שברשותם ולנהל קרבות משולבים תוך שימוש יעיל באמצעים תקשורת כדי לתאם בין הכוחות התוקפים לבין הכוחות התומכים. האימונים היו מוצלחים והאוקראינים מלאי המוטיבציה התגלו כתלמידים טובים. אבל הפעלת טקטיקות חדשות קלה יותר באימונים מאשר בקרב, במיוחד מול הרוסים המחופרים היטב.
חיילים שנלחמו באוקראינה אומרים, כי עד כה היה בלתי אפשרי לנהל תמרונים מורכבים. הקושי העיקרי הוא התקשורת: המכשירים אינם אחידים בכל היחידות והרוסים מצליחים לשבש אותם. חייל אחד טוען, כי כל תיאום מעל רמת הפלוגה (30 לוחמים) נותר קשה מאוד. אם האוקראינים יצליחו להתגבר על בעיות אלו, אפילו במידה קטנה, ייתכן שיוכלו לגבור על הכוחות הרוסיים הנהנים מעדיפות מספרית. "אם הם יצליחו להבקיע, אני חושב שהם יצליחו לשנות את הדינמיקה בשדה הקרב", אמר סגן ראש המטות המשולבים של ארה"ב, האדמירל כריסטופר גרייד.
פוטין מוכן להילחם עוד עשור
צוות ארטילריה אוקראיני באימונים באנגליה [צילום: קים צ'אונג, AP]

במקביל נותרו פתוחות שאלות מהותיות בנוגע לאספקת הארטילריה והתחמושת. מלאי טילי הנ"מ ופגזי הארטילריה, החיוניים הן לפריצה ביבשה והן להגנה באוויר, עלול לרדת לרמות מסוכנות אם האוקראינים ימשיכו לצרוך אותם בקצב הנוכחי. לאחר סיום המתקפה, קלושים הסיכויים שהמערב יוכל לשחזר בעתיד הנראה לעין את בניית הכוח הנוכחית, שכן אין לו כרגע מלאי מספיק והייצור ימלא את החוסרים רק בשנה הבאה. הצבא האוקראיני יורה אלפי פגזים ליום בניסיון למנוע את נפילת בחמוט, והאמריקנים והאירופים שזהו קצב שלא ניתן להתמיד בו ואשר עלול לסכן את המתקפה הקרובה.
לרוסים יש בעיות משלהם, ממשיך הטיימס. מאז תחילת הפלישה צצו ספקות כבדים לגבי יכולתם של מפקדי הצבא הרוסי ולגבי מלאי כוח האדם המאומן, הפגזים והציוד העומדים לרשותם. הרוסים השתמשו בחלק ניכר מטילי השיוט, איבדו אלפי חיילים בבחמוט וייבשו את מאגרי התחמושת שלהם בקצב מהיר בהרבה מיכולתם לחדש אותם.
רוסיה פועלת לגשר על פערים אלו. כוחותיה שיפרו את מיומנותם בהפעלת כטב"מים וארטילריה, כדי לפגוע בצורה יעילה יותר במטרות אוקראיניות. משמעותם של שיפורים אלה היא, שחלון ההזדמנויות להישגים משמעותיים מול כוחות רוסיים מוחלשים לא יישאר פתוח לנצח.
שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויו, אמר בשיחות פרטיות, כי הוא מאמין שלארצו יש יתרון מספרי משום שלרשותה יותר מטוסים, טנקים, קני ארטילריה וחיילים מאשר לאוקראינה, והביע ביטחון מוחלט בנצחונה בסופו של יום. המודיעין האמריקני אומר כי ולדימיר פוטין בטוח שהזמן משחק לטובתו, לנוכח יתרונה של רוסיה בכמויות הציוד והחיילים, ולכן משוכנע שינצח למרות הסיוע המערבי לאוקראינה.
בארה"ב ובאירופה אומרים, כי רוסיה מתכוננת לגייס חיילים נוספים מבלי לגרום לבריחה המונית שלהם כפי שאירע אשתקד. פוטין ישלם מחיר פוליטי על כל סבב גיוס נוסף, וגם אם יהיה מוכן לשלם אותו – יידרש לרוסיה זמן להכשיר כוחות אלו ולשלוח אותם לחזית. כוחות שהוחשו לחזית מהר מדי, כמו אסירים שגייסה קבוצת ואגנר, הפכו עד מהרה לבשר תותחים. אבל רוסיה עדיין מסוגלת ומוכנה לספוג אבידות כבדות – אם כי חלק מהאנליסטים תוהים האם יש לה מספיק חיילים כדי לאייש את השוחות שבנתה בקווי החזית.
הטיימס מציין, כי ארה"ב והמערב מתמקדים במיוחד בניסיון למנוע מרוסיה למצוא מקורות אספקה חדשים לנשק, כאשר הייצור המקומי נפגע קשות בשל העיצומים. נכון לעכשיו, סין נמנעת מלספק לרוסיה אמצעים התקפיים, וארה"ב הצליחה לשכנע גם את מצרים שלא לספק לרוסיה פגזים; היא גם הגיעה להסכם עם קהיר על ייצור משותף של פגזים שיישלחו לאוקראינה.
כמה מדינות אירופיות, ובראשן צרפת, לוחצות להיכנס לשיחות. נכון לעכשיו, הן פוטין והן ולדימיר זלנסקי מסרבים בתוקף ושיחות שלום אינן נראות באופק. האוקראינים סבורים שחובה לשבור את גאוותנותו של פוטין כדי לאפשר שיחות של ממש, הסביר לאחרונה ראש ה-CIA, ויליאם בארנס. האוקראינים עצמם אומרים, שלא יסכימו לנהל דיונים בטרם יסלקו את הרוסים מכל סנטימטר של אדמתם.
הסיכוי שפוטין יסוג או יצמצם את הפסדיו לנוכח מתקפת-נגד אוקראינית "נמוכים מאפס", אומר פקיד אירופי בכיר. סביר יותר שפוטין יגייס יותר חיילים וישלח גם אותם לחזית. אין שום סימן שפוטין מוכן להתפשר, אומרת עוזרת שר ההגנה, סלסט וואלנדר; הוא מוכן להילחם לא רק עוד שנה, אלא גם עוד עשור.

תאריך:  28/04/23   |   עודכן:  28/04/23
+לפחות 12 הרוגים במתקפה רוסית על ערי אוקראינה
12:32 28/04/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

פתחה במתקפה על מספר ערים, כולל קייב ואומן, באמצעות טילי שיוט ומזל"טים  ▪  התקיפה יועדה לא רק לתשתיות אלא גם לאזורי מגורים, וכתוצאה מכך נגרמו נפגעים  ▪  הצבא האוקראיני הצליח ליירט חלק מהטילים והמל"טים  ▪  שר ההגנה הרוסי האשים את המערב בניסיון לשמור על דומיננטיות עולמית על-ידי יצירת איום על סין ועורר מדינות אחרות לסכסוך צבאי עם רוסיה וסין

נזקי הפגיעה באומן [צילום: משטרת אוקראינה/באמצעות AP]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
אוקראינה מתכוננת למתקפת-נגד קריטית
תגובות  [ 4 ]מוצגות  [ 4 ] כתוב תגובה 
1
תם תפקידה ההיסטורי של ארה"ב
חשדנית  |  28/04/23 10:47
 
- בלומברג: סעודיה ומצרים יצטרפו
חשדנית  |  28/04/23 12:21
2
מוסתר בתקשורת-מתקפה רוסית
חשדנית  |  28/04/23 11:40
3
ביי לרוסיה
תומר  |  28/04/23 14:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
אורי מילשטיין
חצי שנת המלחמה בבחמוט שבאוקראינה וסימנים נוספים מלמדים שרוסיה נוקטת במלחמה באוקראינה אסטרטגיה של שחיקה
איתמר לוין
רוסיה יכולה לגייס כסף, אך לא די בכך כדי לייצר את הנשק הדרוש מבחינת כמויות ואיכויות    פוטין עצמו מכיר בכך שלא ניתן להכביד עוד יותר על המשק    אקונומיסט על כלכלת רוסיה והמלחמה, חלק שני
יאיר נבות
נבלני ציין שניתן לשפוט אותו בבית דין צבאי נפרד בגין אישומי הטרור, מה שעלול לגזור עליו מאסר עולם בכלא    השופט בתיק סגר את הדיון דקות לאחר פתיחתו ואמר כי התיק כרוך במידע רגיש וכי יש לקיימו בדלתיים סגורות. נבלני אמר כי סגירת הדיון הייתה ניסיון למנוע ממנו היכרות עם המקרה ו"לוודא שאיש לא יגלה על כך".
איתמר לוין
העיצומים פגעו ברוסיה הרבה פחות מכפי שקיווה המערב, היא יכולה לעמוד במלחמה ממושכת - אך הסלמת הקרבות היא סיפור אחר לגמרי    אקונומיסט על כלכלת רוסיה והמלחמה, חלק ראשון
איתמר לוין
גאלופ: התמיכה עלתה ב-15 נקודות ל-65% - אחת העליות החדות לאחד משיעורי התמיכה הגבוהים ביותר    הזינוק נרשם למרות הטענות בימין כאילו ביידן פחות ידידותי מאשר טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il