X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מערכת AP בניו-יורק, שנות ה-1960 [צילום: AP]
לחפש סימני חיים בספינת רפאים
הספד לחדר החדשות האמריקני
העבודה מרחוק רוקנה את מערכות אמצעי התקשורת, שהיו מוקד לכל כך הרבה עבודה עיתונאית וקשרים חברתיים - כותבת מורין דואד בניו-יורק טיימס

כיצד ייראה כיום סרט על עיתונות? – תהה ג'ים רוטנברג מניו-יורק טיימס. חבורה של בני אדם בדירותיהם, מוקפים בצמחים נבולים ומשתמשים בתוכנת התקשורת Slack? מייק איזיקוף, עיתונאי חוקר באתר יאהו, מסכים: פעם המערכות היו חלל עמוס ברכילות, בדיחות, התרגשות ושלל טיפוסים צבעוניים; כעת הם יושבים בבתיהם מול המחשב; איזו באסה.
מורין דואד, בעלת טור בניו-יורק טיימס, מסכימה עם הפסימיות של עמיתיה. מארק ליבוביץ, כתב באטלנטיק, מעיר שכיום אין סיבה לבקר בחדרי חדשות; הם שוממים, הפגישות נערכות בבית באמצעות זום. סעודת הכתבים של הבית הלבן, שהתקיימה בסוף השבוע, היא הזדמנות טובה להספיד סופית את חדר החדשות האמריקני, מוסיפה דואד.
כתב התרבות האגדי של הטיימס, ארתור גֶלְבּ, תיאר את חדרי החדשות של שנות ה-1940: "תחושה גורפת של ייעוד, להט וחיים. תקתוק מכונות הכתיבה, רעם מכונות הדפוס, צעקות העיתונאים". הייתה גם ארומה מיוחדת של שטיח מחורר מסיגריות, משחקי קובייה, מאהבות שחקניות מרחפות מסביב. כאשר דואד הגיע לטיימס 40 שנה מאוחר יותר, האווירה עדיין הייתה מחשמלת ומלאה בטיפוסים אקסצנטריים, גם אם המחשבים הפכו אותה לשקטה יותר.
דואד החלה את הקריירה שלה כמזכירה במשמרת השעה 21:00 של העיתון וושינגטון סטאר. תפקידה היה להקליד את הידיעות במכונת כתיבה תוצרת רויאל, עם נייר פחם, אשר הוכתבו בטלפון בידי עיתונאים. עורך אחד שלח אותה להביא בירה בסמוך לשעת הסגירה וכמעט פיטר אותה כאשר הביאה לו מילר לייט. עיתונאים היו חמי מזג וריסקו את מכונות הכתיבה או המחשבים על הרצפה. "השיחה והתחרות הפכו את חדרי החדשות למעבדות לרעיונות נהדרים", נזכר דייוויד ישראל, כתב בכיר בוושינגטון סטאר באותה עת.
את המאמר הזה, מציינת דואד, היא כתבה בחדר החדשות הנטוש של הטיימס בוושינגטון. היא עבדה שנתיים מהבית בשל הקורונה והשתוקקה לחזור העירה, כך שתוכל לחפש את הסקופ הבא. אבל בשנה האחרונה היא מצאה שם רק קומץ של אנשים, ועוד ועוד כסאות ריקים. רק מדי פעם מתכנסת קבוצה גדולה יותר לפגישה סביב צלחת של בייגלים.
העבודה מרחוק היא נושא מרכזי במו"מ שמנהל ארגון עובדי הטיימס, הרוצה שחבריו יחויבו להגיע למשרד לא יותר מפעמיים בשבוע השנה ושלוש פעמים בשנה הבאה. ההנהלה מסכימה לשלושה ימים השנה ולשמור לעצמה את הזכות להרחיב את הנוכחות בשנה הבאה.

רק אתה והסמן הקטן
מערכת AP, וושינגטון, 2022 [צילום: ג'ני קיין, AP]

דואד מודאגת מאובדן הרומנטיקה. ברגע בו אנשים מגיעים למסקנה שאפשר להוציא עיתון מצוין מהבית, הם מחליטים: למה לא? יש יתרונות בעבודה מהבית, ובצדק אומרת אשלי פרקר מוושינגטון פוסט, כי עיתונאים פוליטיים תמיד עבדו מהשטח. חדרי החדשות הצטמקו והלכו ונעלמו לאורך זמן, בשל השינויים בכלכלה והמהפכה הדיגיטלית.
כעת דואד מחפשת סימני חיים בספינת רפאים. מדי פעם היא שומעת עיתונאים מדברים בטלפון עם מקור, אך גם זה נעלם משום שהצעירים שבהם מעדיפים מסרונים או דוא"ל. הבעיה היא, מציינת ג'יין מאייר מהפוסט, היא שראיון בכתב מאפשר למרואין לשקול ולערוך את תשובותיו – מה שאומר שהלכו לעולמם הציטוטים הספונטניים, הבלתי-צפויים, השגויים והמשעממים.
דואד מתכוונת בכסאה כאשר היא שומעת שעיתונאים בשנות ה-20 לחייהם מעדיפים לעבור מהבית. כאשר היא הייתה בגיל הזה, היה לה קשה למצוא מנטורים, ידידים או בני זוג אלמלא הייתה בחדר החדשות; והיא הייתה מחמיצה המון סיפורים אם לא הייתה מרימה את ידה ואומרת: "אני הולכת לשם". היא לא הייתה פוגשת את מרי מק'גרוי שהכניסה אותה לוושינגטון סטאר, ואשר לאחר שנים התקשרה אליה: "בואי נלך לראות את יאסר ערפאת בבית הלבן ולעשות קניות!".
מאייר מוסיפה: "כאשר פרץ בסטאר סיפור גדול, יכולת לראות את ההיסטוריה מתרחשת. אנשים התגודדו סביב שולחנו של העיתונאי, הצטופפו במשרדו של הבוס ולעיתים ניהלו קרבות קולניים להדהים. היו שם דמויות לחיקוי ורוח קבוצתית לעילא. כעת, זה רק אתה והסמן הקטן על המסך שלך".

תאריך:  03/05/23   |   עודכן:  03/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מתן יותר מדי תרופות, חלקן מיותרות וחלקן סותרות, והימנעות מהפסקתן במועד - אלו הגורמים לתוצאות קשות ומיותרות, מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
מאט פוטינגר ודליפ סינג, שהיו סגני היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מותחים ביקורת קשה ב-Foreign Affairs על התנהלות הרפובליקנים בקונגרס
איתמר לוין
תמיכתם הייתה חיונית לנצחונו ב-2020, אך כעת חלקם מאוכזבים מכך שלא הגשים כמה מן ההבטחות החשובות ביותר מבחינתם - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
היצרנים הגדולים ורשתות המזון המהיר מעלות את המחירים וזוכות לגאות ברווחים, אך לקוחות מתחילים להצטמצם ולחפש חלופות - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ד"ר איאן ליפקין מאוניברסיטת קולומביה פורס בניו-יורק טיימס שורה של צעדים שיפחיתו את הסכנה למגיפה נוספת, ולפחות יאפשרו לאתר אותה במהירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il