X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
באפט. חטיפה ששל מטרת התאגיד [צילום: נתי הרניק, AP]
פרוגרסיביות ניהולית? לא אצל וורן באפט
האסיפה הכללית של ברקשייר-האת'וואי בסוף השבוע תהיה הזדמנות נוספת למשקיע-העל להציג את תפיסתו: המנהלים משרתים את בעלי המניות – כותב הביוגרף שלו בניו-יורק טיימס

וורן באפט ידוע מזה זמן רב כמנהל ליברלי. המיליארדר מהעיר אומהה תרם מיליארדי דולרים לארגונים התומכים בהפלות, גייס כספים לקמפיינים של ברק אובמה והילרי קלינטון ולעיתים קרובות קורא להגברת נטל המס על העשירים. אבל באפט בהחלט אינו תומך בתפיסות הפרוגרסיביות של ניהול החברות – כותב בניו-יורק טיימס העיתונאי והביוגרף שלו, רוג'ר לוינשטיין.
בעיני באפט, תפקידה הנכון של ההנהלה היה ועודנו לשרת את בעלי המניות אשר סיכנו את הונם. הוא אינו מסכים עם משקיעים מוסדיים כמו בלאקרוק, הדוחפים סדר יום של ESG – סביבה, חברה וממשל תאגידי. זאת, לאחר שעשרות חברות אימצו בשנים האחרונות מדיניות לטיפול בשינויי האקלים ובגיוון כוח האדם. The Business Roundtable, קבוצת המנהלים הבכירים בארה"ב, הכריז שמטרתה העיקרית של חברה שוב איננה לשרת את בעליה.
באפט ממש לא שם, מציין לוינשטיין. יש לו מצפון חברתי, אך הוא רואה התנהלות חברתית כחטיפה של מטרת התאגיד. רוב הדורשים זאת מייצגים תאגידים; באפט חש הרבה יותר קרוב לבעלי מניות שרכשו אותן כמותו – בכספם שלהם. אין זה מפתיע, אפוא, שהוא הפך ליעד מבחינת אותם משקיעים מוסדיים. באסיפה הכללית של בעלי מניות ברקשייר-האת'וואי אשתקד הובסו הצעות שקראו לה לאמץ מדיניות חברתית; בסוף השבוע הקרוב יהיו שוב כמה כאלה.
כיצד הפכו הליברלים של וול סטריט לסרבנים כאלה? התשובה הפשוטה: באפט לא השתנה יחד עם האקלים הפוליטי. הוא בנו של רפובליקני שמרן, אשר שירת שמונה שנים בקונגרס. וורן ירש את התמיכה של אביו בשמרנות פיסקלית, אם כי בשנות ה-1960 העביר את תמיכתו לדמוקרטים בעיקר משום שהובילו את תנועת זכויות האזרח. הוא הכריז שיוריש כמעט את כל הונו לצדקה ולא לילדיו, ובמקביל משבח את הממשל על שיצר את התנאים לשגשוג.
דרכו של באפט נפרדה משל תומכי הפרוגרסיביות בחברות, וזאת משתי סיבות. הראשונה היא עניין של סגנון, השנייה היא עניין של מהות. הוא עצמאי מאוד, מתאמץ לשלוט באג'נדה שלו ולרוב אינו חושף את דעותיו הפוליטיות והחברתיות. באפט אינו מעסיק דוברות, ופניות אל ברקשייר נענות בתוך שניות ולא בתוך שעות. הדוח השנתי של ברקשייר משקף את המינימליזם שלו: הוא בן 19 עמודים, לא מאות עמודים כמו בכל החברות הגדולות, למרות שהקבוצה כוללת 60 חברות ו-383,000 עובדים; רק 26 מהם מועסקים במטה החברה. באפט כמעט ואינו מנחית הוראות, אלא מאפשר לחטיבות ולחברות לנהל את עצמן.
שתיים מן החברות, ברקשייר-האת'אוויי אנרגיה וחברת הרכבות BNSF, אחראיות ליותר מ-90% מצריכת הדלקים המאובנים של הקבוצה. הראשונה, המשרתת 12 מיליון לקוחות, אומרת שמחצית מהאנרגיה שהיא מספקת מגיעה ממקורות ירוקים (לעומת 40% בארה"ב כולה). היא השקיעה עד כה 30 מיליארד דולר באנרגיה מתחדשת וסגרה פעילות בתחום הפחם.
אבל, מדגיש לוינשטיין, באפט עצמו דוחה מה שהוא רואה כלוחות זמנים בלתי אפשריים. הוא גם דוחה את הרעיון לפיו זרוע הביטוח שלו צריכה לבחון את השימוש בפחם של לקוחותיה; העסק שלה הוא ניהול סיכונים, מזכיר באפט. מבחינת הגורמים המשפיעים על הרווחים, באפט אינו מתייחס בצורה שונה לנושאים פוליטיים כמו שינויי האקלים.

אלפית מכלל המיסים הפדרליים
המבקרים לא קוראים את הדיווחים [צילום: AP]

באפט גם אומרים שמבקריו אינם טורחים לקרוא את הדיווחים של ברקשייר, ויש בזה משהו. הם טוענים שהיא אינה מספקת די מידע על גיוון כוח האדם שלה; אבל היא כן מדווחת כנראה לרשות הפדרלית לשוויון הזדמנויות, המפרסמת דיווחים אלה. נכון שהיא אינה מפרסמת דוח נפרד בתחום זה, ומעטות החברות האומרות כמותה שאין להן מדיניות בנוגע להשפעת הגיוון בעת בחירת הדירקטורים שלה.
מאחר ששניים מהדירקטורים הם ב"גיוון אתני וגזעי" ויש גם ארבע נשים בדירקטוריון, דומה שההבדל בין באפט לעמיתיו הוא רק בניסוח. למעשה, מדגיש לוינשטיין, יש הבדל מהותי. הליברליזם של באפט הוא בסגנון אדם סמית: יוזמה פרטית המפוקחת כהלכה מובילה לעשיית הטוב. בעבר ההשקפה הזאת הייתה נחלת הכלל, אך לא עוד. מועצות מנהלים מורכבות כיום כמו רשימות מועמדים, תוך תשומת לב לשביעות רצון רחבה. ברקשייר בוחרת דירקטורים על בסיס יכולת עסקית ומתוך גישה לעבר הבעלים ולא לעבר מחזיקי העניין.
בשנת 2021 הזכיר באפט, שלפני שהשתלט על ברקשייר – אז חברת טקסטיל כושלת – היא שילמה מיסים פדרליים בשיעור של 100 דולר ליום; כעת מדובר ב-9 מיליון דולר ליום – אלפית מכל הכנסות הממשל ממיסים. המסר שלו ברור: רווחיות היא דבר טוב מבחינה חברתית.
חלק קטן מרווחיה – ולכן גם ממיסיה – של ברקשייר נובע מרכישה עצמית של מניות, טקטיקה שהפרוגרסיבים מרבים לתקוף. במכתבו האחרון לבעלי המניות, באפט התקרב מאוד לכנות מבקרים כאלו "שונאי עסקים שלא יודעים דבר". בעיניו, רכישה עצמית היא כלי תקין לחלוטין לניהול ההון; ביקורתו על מתנגדיה מכוונת כלפי כמה מן המחוקקים הדמוקרטים ואפילו הנשיא ג'ו ביידן, אשר הטיל מס על רכישות אלו.
הרכישות העצמיות עולות בקנה אחד עם אמונתו של באפט, לפיה תפקידם של המנכ"לים הוא להגן על ערך המניות וגם להעלותו לאורך הזמן. במקביל, מזכיר לוינשטיין, מעטים המנהלים המחילים על עצמם עקרונות פרוגרסיביים – בעוד באפט מעולם לא נטל משכורת שמעל 100,000 דולר בשנה, וברקשייר (שהוא מחזיק ב-32% ממניותיה) גם אינה מחלקת דיבידנדים. מאחר שהוא מעולם לא מכר אפילו מניה אחת בחברה, אחזקותיו בחברה – בשווי 100 מיליארד דולר – נמצאות בידי נאמנות עבור הדורות הבאים. הוא מממן את עצמו מנכסים שמחוץ לברקשייר.
באפט ומשנהו הנאמן, צ'רלי מנגר, מן הסתם ייתקלו בסוף השבוע בשאלות רבות על ממשל תאגידי ואפילו על פוליטיקה. אף לא אחת מהן תגרום לו לשנות את דעתו, ורוב בעלי המניות שותפים לדרכו. באפט אולי אינו עונה לקני המידה האופנתיים של עמיתיו, אך הוא עדיין נהנה מאמון מלא של קבוצה אחת: המשקיעים הסומכים עליו בניהול חסכונותיהם.

תאריך:  04/05/23   |   עודכן:  04/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרוגרסיביות ניהולית? לא אצל וורן באפט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לקראת ההכתרה בוחן וושינגטון פוסט את שווי נכסיהם של המלך ומשפחתו, ובודק האם צ'רלס יעמוד בהבטחתו להוציא פחות כספי ציבור    הערכה סבירה יותר: הוא ינסה להגדיל את ההכנסות
איתמר לוין
העבודה מרחוק רוקנה את מערכות אמצעי התקשורת, שהיו מוקד לכל כך הרבה עבודה עיתונאית וקשרים חברתיים - כותבת מורין דואד בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מתן יותר מדי תרופות, חלקן מיותרות וחלקן סותרות, והימנעות מהפסקתן במועד - אלו הגורמים לתוצאות קשות ומיותרות, מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
מאט פוטינגר ודליפ סינג, שהיו סגני היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מותחים ביקורת קשה ב-Foreign Affairs על התנהלות הרפובליקנים בקונגרס
איתמר לוין
תמיכתם הייתה חיונית לנצחונו ב-2020, אך כעת חלקם מאוכזבים מכך שלא הגשים כמה מן ההבטחות החשובות ביותר מבחינתם - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il