כאשר תלמידי ארה"ב חזרו לבתי הספר לאחר הקורונה, הבחינו עד מהרה המחנכים בשינוי בהרגלי הסלולר שלהם. יותר מאשר אי-פעם, הם היו צמודים למכשירים במהלך השיעורים – מעלים פוסטים לרשתות החברתיות, מחפשים ביוטיוב, מסמסים לחברים. התוצאה: בתי ספר בשורה של מדינות אוסרים להכניס את המכשירים לכיתות במטרה להפחית את האובססיה אליהם, את ההפרעה ללימודים, את בעיות המשמעת ואת הסכנות הנפשיות – מדווח וושינגטון פוסט.
ברוב בתי הספר ברחבי ארה"ב היו מגבלות על הפלאפונים כבר ב-2020, אך הקורונה הובילה להחמרה במקומות בהם הכללים והאכיפה היו מקלים. חלק מבתי הספר השקיעו באמצעים טכנולוגיים לנעילת הטלפונים. אחרים אוסרים על התלמידים להוציאם במהלך השיעורים ומענישים בחומרה על כך.
הבעיה חמורה במיוחד לאחר הקורונה, כאשר בתי ספר רבים טרם הצליחו לסגור את הפיגור העצום שיצרה המגיפה. חלקם מצאו שהרשתות החברתיות הן גורם מרכזי לבעיות נפשיות בקרב התלמידים; שורה של מועצות חינוך הגישו תביעות נגד הפלטפורמות. אבל תלמידים רבים – המשתמשים בטלפון להאזנה למוזיקה, לארגון הנסיעה הביתה ולבחינת ציונים ומשימות – אינם מאושרים, בלשון המעטה. ההורים חלוקים בדעותיהם, מוסיף הפוסט.
במחוז פן הילס, פרבר של פיטסבורג, אספו אשתקד המורים בחטיבות הביניים את הטלפונים בתחילת היום ואכסנו אותם עד לסיומו. השנה הורחב הצעד לבתי הספר התיכוניים, שם התלמידים עצמם מאכסנים אותם בתיקים שביכולתם לפתוח רק בצאתם מבית הספר. חלק מהתלמידים אכסנו טלפונים ישנים והבריחו לכיתות את החדשים, אך ככלל – הניסוי עבר בהצלחה.
בפילדלפיה נעשה צעד דומה ב-27 בתי ספר ציבוריים, המממנים על חשבונם את התיקים. התוצאה: התלמידים משוחחים זה עם זה בהפסקות הצהריים. הודעות של ההורים מועברות באמצעות צוות בית הספר. לעומת זאת, במחוז וירג'יניה ביץ' מחפשים פתרונות אחרים, כי התיק ה"ממוגן" יקר מדי כאשר מדובר ב-64,000 תלמידים. בחטיבות הביניים חובה לאכסן את הטלפונים בלוקרים; בתיכונים מותר להשתמש בהם רק בהפסקות, והעוברים על ההוראה מוענשים בידי המנהלים. יישום הצעדים מחייב את המורים לפקח ומצריך הסכמה של ההורים.
מורים רבים תומכים בהגבלות. בקנזס הם אפילו העלו את הנושא במסגרת המו"מ הקיבוצי וביקשו לאסור את השימוש בפלאפונים בכיתות; בעבר הם הסתפקו במגבלות נפרדות בכל בית ספר, אך התוצאות לא היו מספקות. העיתוי מושלם, מסביר אחד מראשי הארגון: בחלק מבתי הספר יש כעת שירותי חיפוש מקוונים המותאמים ללימודים ואין צורך בפלאפונים לשם כך.
מפקח בתי ספר מדרום-מזרח לדנבר אומר, שאשתקד כמעט כל בעיות המשמעת נבעו מהשימוש בפלאפונים, כאשר פוסטים ומסרונים הובילו לתקריות בין תלמידים. השנה הכלל חד וברור: אין פלאפונים בכיתה. מי שנתפס ובידו מכשיר, חייב להמתין במשרד המנהל עד שאחד מהוריו יבוא ויטול את המכשיר. מי שצריך לקרוא הודעה דחופה, חייב לגשת למזכירות, לקרוא אותה שם ולהחזיר את הפלאפון לתיקו. התוצאה: יותר מגע בין המורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם, יותר ריכוז ופחות עימותים.
חלק מההורים יוצאים נגד המגבלות, ממשיך הפוסט, בנימוק שעליהם להיות בקשר עם ילדיהם במקרי חירום – במיוחד לנוכח ריבוי מעשי הרצח והטבח בבתי ספר בשנים האחרונות. הפתרון בחלק מבתי הספר הוא היתר לשאת את המכשירים, לצד איסור להשתמש בהם בשעות הלימודים. אבל מחנכים ומומחים טוענים, כי במקרה חירום על התלמיד להיות ממוקד בסביבתו ולא בטלפון שלו.