X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יש צורך ב-50% כדי לנצח [צילום: חליל חמרה, AP]
הבחירות בטורקיה: יתרון קל לאופוזיציה
כמאל קיליצ'דרגולו הוא האיום המשמעותי ביותר על רג'פ טאיפ ארדואן ב-20 שנות שלטונו וושינגטון פוסט: הבחירות חופשיות, גם אם לא הוגנות

הבחירות לנשיאות טורקיה (14.5.23) הן בעלות חשיבות מכרעת לעתיד הדמוקרטיה במדינה ואולי גם מעבר לה. בליבן מצוי פרדוקס: למרות שארצם שוקעת יותר ויותר לתוך סמכותנות, הטורקים אוהבים להצביע ויש להם אפשרות אמיתית לעצב מחדש את פניה הפוליטית של המדינה, כותב וושינגטון פוסט.
זוהי ההתמודדות הצמודה ביותר מזה שנים, כאשר מנהיג האופוזיציה, כמאל קיליצ'דרגולו, מוביל בפער קטן על פני הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, השולט במדינה – כראש ממשלה ונשיא – מזה שני עשורים. ארדואן ספג ביקורת קשה על ניהול הכלכלה ועל רעידת האדמה שגבתה את חייהם של 50,000 איש והפכה מיליונים לחסרי בית. אל מול אופוזיציה מאוחדת בצורה יוצאת דופן, ארדואן פגיע. ועדיין יש לזכור, שהוא אסר את מתנגדיו ודיכא את התקשורת הטורקית.
זוהי הפעם השלישית בלבד בה הטורקים בוחרים נשיא בעל סמכויות נרחבות; עד שארדואן שינה את החוקה ב-2017, השלטון במדינה היה פרלמנטרי בעיקרו. החוקה קובעת שהנשיא יכול לכהן שתי קדנציות בנות חמש שנים כל אחת, אך ארדואן מנצל פרצה: מאחר שכבר ב-2014 נבחר לנשיא וכהונתו הראשונה הסתיימה לאחר שלוש שנים, הוא יכול להתמודד לקדנציה שלישית ולכהן עד 2028.
עד סוף השבוע שעבר היו ארבעה מועמדים: ארדואן; קיליצ'דרגולו, מנהיג המפלגה הרפובליקנית החילונית; מוחארם אינצ'ה, שהתמודד נגד ארדואן ב-2018; וסינאן אוגאן, ראש הברית הלאומית הקטנה. יש לזכות ב-50% כדי לנצח בסיבוב הראשון, ובהעדר רוב שכזה – יתקיים בעוד שבועיים סיבוב מכריע בין שני המובילים. אינצ'ה פרש מן המרוץ והגדיל את סיכוייו של קיליצ'דרגולו. 60 מיליון טורקים הם בעלי זכות בחירה, ההצבעה היא חובה אך הקנס על הימנעות ממנה אינו נאכף.
בבחירות קודמות עלו טענות לזיופים, אם כי הן עדיין חופשיות במובן זה שהאופוזיציה יכולה להתמודד, הבוחרים יכולים להצביעה בעדה והציבור הטורקי ערני לגבי אופן התנהלותן. ארגונים שונים משגרים לקלפיות רבבות משקיפים, הפוקחים עין על ההצבעה ועל ספירת הקולות. הפעם, מאחר שההכרעה כה חשובה, ההתגייסות של המתנדבים גדולה מאשר אי-פעם. ועדיין, ארדואן עלול לסרב לקבל את התוצאות אם יפסיד. שר הפנים שלו הניח את היסודות לתגובה שכזאת, כאשר הזהיר בסוף החודש שעבר מפני "נסיון הפיכה בתמיכת ארה"ב".

שולט במשפט, הפקידות והעיתונות
ביקורת קשה על המדיניות הכלכלית [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]

גם אם הליך ההצבעה בטוח, אין זה אומר שהתוצאות יהיו הוגנות – מציין הפוסט. בפעם הקודמת נטען, כי מפלגתו של ארדואן ניצלה לרעה משאבים ממלכתיים כאשר הציגה בכזב את מתנגדיו כתומכי טרור. יתרה מזאת: המפלגה השלטת היא הממנה בפועל את השופטים במועצת הבחירות העליונה, המפקחת על ההצבעה.
לקראת הבחירות ניהל ארדואן מלחמות תרבות, ובמקביל שפך סכומי עתק על הקלות במס, הלוואות זולות וסובסידיות למחירי האנרגיה. שליטתו ההדוקה באמצעי התקשורת אפשרה לו להטות את הנרטיב לכיוונו. תחת שלטונו המערכת המשפטית כלאה או האשימה את מתנגדיו – כולל ראש העירייה הפופולרי של איסטנבול, אכרם איממוגלו, חבר מפלגתו של קיליצ'דרגולו.
בחודש שעבר עצרו השלטונות 100 בני אדם בעיר הכורדית דיארבקיר, בטענה לקשרים עם מפלגת הפועלים הכורדית המוגדרת כארגון טרור; ביניהם היו פוליטיקאים, עורכי דין ועיתונאים. לנוכח השליטה של ארדואן במערכת המשפט, בפקידות, בתקשורת ובמוסדות המדינה – ספק רב אם ניתן לומר שהבחירות הן הוגנות.
אין זה אומר שהאופוזיציה אינה יכולה לנצח, מדגיש הפוסט. מפלגות האופוזיציה המרכזיות, מכל קצוות הקשת, התאחדו סביב קיליצ'דרגולו, אשר עקף את התקשורת המוטה על-ידי שימוש נרחב בסרטונים שצילם במטבחו הצנוע והעלה לרשתות החברתיות. בשנת 2019 איבדה מפלגתו של ארדואן את השליטה כמעט בכל הערים הגדולות, כולל איסטנבול שהיא בסיס כוחו המקורי של הנשיא. כאשר הוא כפה בחירות חוזרות בעיר, התבוסה הייתה גדולה עוד יותר.

תאריך:  14/05/23   |   עודכן:  14/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבחירות בטורקיה: יתרון קל לאופוזיציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע מדינות ערב והליגה הערבית מושיטות את זרועותיהן לרודן הסורי    חלקן מקוות להיפטר מהפליטים הסורים ולהחליש את אירן, אך אל להם לטפח תקוות גדולות מדי
איתמר לוין
הקורונה הגבירה את השימוש שעושים התלמידים בטלפונים - מה שפוגע בניסיון להדביק את הפיגור החינוכי שיצרה המגיפה    וושינגטון פוסט מדווח על צעדים גוברים למניעת השימוש במכשירים בכיתות
איתמר לוין
השופט השמרן בבית המשפט העליון של ארה"ב הסתבך בשורה של פרשות, והוא לא היחיד - מציין וושינגטון פוסט. הבעיה של הדרג הפוליטי היא, שאין לו כלים של ממש לכפות על העליון קוד אתי
איתמר לוין
תקנה מימי הקורונה שאפשרה לגרש בקלות מסתננים פוקעת היום ובארה"ב חוששים מפני רבבות שינסו לעבור את הגבול - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הריבית הגבוהה ממשיכה להלחיץ את הבנקים האיזוריים, המפקידים ממשיכים למשוך כספים, ואם הבנקים ייקלעו למשבר אשראי - הבעיה תהיה של המשק האמריקני כולו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il