X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחאה על הריגתו של ג'ורדן נילי [צילום: ברוק לנסדייל, AP]
אין חוק וסדר ברכבת התחתית בניו-יורק
הריגתו של נוסע מתפרע בידי נוסע שניסה לרסן אותו, מביאה בעל טור בניו-יורק טיימס להצביע על הכשלים הנרחבים בתחום ביטחון הציבור במערכת הרכבת התחתית בעיר

חברה אזרחית אינה יכולה להתקיים כאשר שלטון החוק קורס, וזה כולל את הרחובות ומערכת הרכבת התחתית – כותב דייוויד פרנץ', בעל טור בניו-יורק טיימס. שלטון החוק חייב לחול בשווה על כל האזרחים, או שתיווצר תרבות בה בעלי העוצמה יכולים לפגוע בחלשים. לכן יש לשים לב להריגתו של ג'ורדן נילי בידי דניאל פני בתחילת החודש ברכבת התחתית בניו-יורק: שלטון החוק קורס ברכבות ובמנהרות.
הנתונים מעוררי חלחלה. היקף הפשע ברכבת התחתית זינק ב-30% בשנת 2022, ונשים רבות חוששות לנסוע בה בשל התקפות והטרדות. צעדים שננקטו לאחרונה בתחום ביטחון הציבור מצביעים על תוצאות ראשוניות מבטיחות, אבל מאוד מוקדם מכדי להכריז שהחוק והסדר באמת שולטים ברכבת התחתית.
מאחורי כל נתון מסתתרים מקרים נקודתיים, ולא קשה לראות כיצד החוק אכזב את נילי. הוא נעצר כ-40 פעם, בעיקר בשל הסגות גבול פעוטות, אם כי ארבע פעמים בשל תקיפה ופעמיים מהן ברכבת התחתית. הוא נכלל ברשימה העירונית של 50 חסרי הבית הזקוקים לסיוע הדחוף ביותר. בנובמבר 2021 נילי תקף ופצע קשות אישה בת 67 ביציאה מן התחתית. נילי הוחזק במעצר 15 חודשים, אך לבסוף לא נדון למעצר. הוא הצטווה להתייצב במוסד טיפולי ולשהות בו 15 חודשים ולהתנקות מסמים. הוא עזב לאחר 13 יום. הוצא צו למעצרו, אך הוא לא מומש.
ראו כמה כשלים הציבו את נילי ברכבת ביום מותו, מציע פרנץ'. נסיונות הטיפול בו לא היו עקביים. העונש שקיבל לא הלם את חומרת התקיפה שביצע, ואפילו לא נאכף. כאשר הסתלק ממתקן הטיפול, המשטרה לא עצרה אותו. מותר להיות מוטרד הן מריבוי האסירים והן מהענישה הקלה בפשעי אלימות, אשר איננה מרחיקה את הפושעים מן הרחוב.
בקיצור: נילי לא היה צריך להיות בקרון ההוא; הוא היה צריך להיות במתקן טיפול או בכלא. אבל הוא היה ברכבת והתנהגותו הייתה בעייתית עד מאוד: הוא היה תוקפני כלפי נוסעים אחרים וצעק שאין לו אוכל, הוא מוכן ללכת לכלא וגם למות. אין עדויות שהוא תקף מישהו, אבל פני ניסה בכל אופן לרסן אותו ותפס אותו באחיזת חנק. לפחות אדם אחד נוסף סייע לו כאשר תפס את זרועותיו של נילי. כאשר השוטרים הגיעו, הם נטלו את נילי לבית החולים ושם נקבע מותו.

הנוסעים מצויים בלחץ כבד
הרכבת התחתית בניו-יורק. מפגשים מטרידים ומסוכנים

פני מואשם בהריגה מדרגה שנייה, ועל הפרקליטות יהיה להוכיח מעבר לכל ספק סביר שרשלנותו גרמה למותו של נילי. החוק במדינת ניו-יורק קובע, שאדם מתרשל כאשר "הוא מתנהג היוצרת או תורמת לסיכון משמעותי ובלתי מוצדק למותו של אדם אחר". מילות המפתח הן "בלתי מוצדק", משום שהחוק בניו-יורק מעניק את הגנת ההצדק. מותר לאדם להגן על עצמו או על אדם שלישי מפני מה שהוא רואה בצורה סבירה כשימוש בכוח קטלני או בכוח בלתי חוקי בידי אדם אחר. גם אם ריסון כלשהו היה מוצדק, פני יורשע אם ייקבע שפעל בצורה מוגזמת.
איש אינו יודע כיצד יסתיים התיק; יש עדיין חורים במישור העובדתי, כולל תפיסותיהם של נוסעים אחרים ומדוע פני אחז את נילי זמן כה רב. אבל מה שמטריד במיוחד הוא מספר האנשים שבעקבות מקרה זה סיפרו על מפגשים מטרידים ומסוכנים ברכבת התחתית של ניו-יורק. סרטונים ויראליים מראים את המחיר של הסובלנות לחוסר סדר ברשות הרבים. פרנץ' תוהה: עד כמה על הסובבים להיות אדישים כאשר אדם מתנהג בצורה פרועה, במיוחד כאשר המשטרה היא בבחינת בל ייראה ובל יימצא?
העובדה ששאלות אלו בכלל עולות, מלמדת על כשלונו של שלטון החוק – וכישלון זה מכניס את הנוסעים ברכבת התחתית ללחץ כבד ומעמיד אותם במצבים בהם לא ברור כיצד לפעול. הן פעולה והן מחדל נושאים סיכון. מה היה קורה אילו פני לא היה עושה דבר? האם כולם – כולל נילי – היו יוצאים מן הרכבת ללא פגע? אי-אפשר לדעת לבטח, וחוסר הוודאות הזה הוא שיוצר את התנאים המובילים לאלימות.
הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות אלו איננה בהעמדה לדין את אלו שמוכנים להתערב, אלא באמצעות הבטחת הסדר הציבורי ביישום צודק של החוק בתמיכה ציבורית נרחבת. בלי קשר לתוצאות משפטו של פני, פרנץ' בטוח בשני דברים: ניו-יורק נכשלה מול נילי ונכשלה מול יתר הנוסעים באותו קרון.

תאריך:  16/05/23   |   עודכן:  16/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין חוק וסדר ברכבת התחתית בניו-יורק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אחד מבכירי הדיפלומטים בדורות האחרונים צופה שלקראת סוף השנה יחל מו"מ במלחמה באוקראינה    מזהיר מפני סכנת מלחמה בין ארה"ב לסין סביב טייוואן
איתמר לוין
אם אוקראינה תרשום הישגים משמעותיים במתקפת-הנגד בחודשים הבאים, האם יגברו הסיכויים להסדר של שלום? ניו-יורק טיימס על הדעות המנוגדות במערב
איתמר לוין
סכנת חדלות הפרעון הראשונה בתולדות ארה"ב גורמת למנהלי כספים להצטייד במזומן, בעוד מנהלי ההשקעות חלוקים בדעותיהם - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
לשאלה זו אין מענה ברור, מנתח אקונומיסט - וזהו כבר כישלון של שתי המדינות. נכון לעכשיו אפילו אין להן שרשרת פיקוד משותפת
איתמר לוין
ניתוחו של אקונומיסט מוביל למסקנה שההתעצמות תימשך בשנים הקרובות, גם אם המצב הכלכלי יגרום האטה מסוימת    האם לנשיא שי תהיה סבלנות לחכות בסוגיית טייוואן, או שהוא יטעה כמו פוטין?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il