X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"עכשיו כולם שונאים אותנו" [צילום: AP]
הקריפטו לא יחולל את המהפכה הדיגיטלית
המטבעות הווירטואליים אינם זולים יותר ואינם חומקים מפיקוח, קובע אקונומיסט. המהפכה בפיננסים תבוא מכיוון בלתי צפוי: הבנקים המרכזיים

"לפני שנתיים כולם רצו להיות אנחנו. עכשיו כולם שונאים אותנו", התלונן יזם קריפטו בן 24 בפגישה בניו-יורק. מטבעות הקריפטו נראו בשעתם כמי שעשויים ליצור מחדש את כל המערכת הפיננסית, אך מאז הם התרסקו בצורה מרהיבה. בתחילת 2020 עמד שווי השוק של כל מטבעות הקריפטו על 250 מיליארד דולר, הוא זינק ל-3 טריליון דולר בסוף 2021 אך כיום עומד על 1.3 טריליון דולר. וחשוב יותר: אמון הציבור בהם ירד לשפל לאחר שורה של נפילות, ובראשן התמוטטות בורסת FTX.
בדובאי עסקי הקריפטו משגשגים – מדווח אקונומיסט. הנסיכות פתחה את שעריה בפני הענף כאשר הקימה גוף מאסדר העוסק רק בקריפטו ואשר העניק "בהירות נחוצה מאוד", כלשונו של אלכס צ'הייד, הנציג המקומי של בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, Binance. אבל סימני שאלה רבים ממשיכים לרחף מעל הענף וגם הגישות כלפיו עברו הקצנה.
יש הסבורים שההבטחה לחולל מהפכה פיננסית התפוגגה. מטרת הקריפטו הייתה לדחוק הצידה מערכת יקרה, בלתי נגישה לרבים ושהאמון בה נפגע. אבל המערכת הפיננסית אינה סטטית, אלא מאמצת טכנולוגיות חדשות. הרגולטורים נכנסו לתמונה במלוא העוצמה: 25 מבין 45 מדינות שבדקה המועצה האטלנטית הטילו מגבלות ואף איסור מוחלט על הקריפטו.
נותרו כיסים של תקווה. מחיר הביטקוין עלה השנה ב-70%, כולל זינוק אחרי נפילת בנק סיליקון ואלי. יש כמה סימנים לכך שהמטבעות זוכים לאהדה במדינות חלשות ומוכות אינפלציה או פיחות מהיר, כמו אפגניסטן וניגריה. הדבר מלמד על תובנה בסיסית, מציין אקונומיסט: הנימוקים הטובים ביותר בעד הקריפטו הם תמיד במקומות בהם החלופות גרועות יותר.
העסקות בקריפטו אמורות היו להיות יעילות יותר ופחות נתונות לפיקוח ממשלתי, אך זה לא קרה. את העסקות עדיין צריכים לאשר מחשבים השומרים העתק של הבלוקצ'יין הכרוך בהן, וזו אחת הסיבות שבורסת Coinbase גובה עמלה של 1%. לכך יש להוסיף את העלות של העברת הכסף אל הקריפטו וממנו, והשורה התחתונה יקרה. לא קל להימנע מפיקוח ממשלתי, משום שהמעבר ממטבע מסורתי לקריפטו מצריך שימוש בפלטפורמות ריכוזיות – שעליהן יכולות הממשלות לפקוח עין.
תומכי הקריפטו טוענים כעת שהם רוצים שהמאסדרים יפחיתו את חוסר הוודאות ויסייעו לזכות באמון הלקוחות, אבל בדרך כלל המאסדרים הולכים הרבה יותר רחוק. בתחילת השנה התריעו הפדרל ריזרב וחברת ביטוח הפקדונות הפדרלית, כי קיימת סבירות גבוהה שרשתות הקריפטו "אינן עולות בקנה אחד עם נוהלי בנקאות בטוחים וראויים". נגיד הבנק המרכזי של הודו קבע שלקריפטו "אין ערך מובנה" ואמר שייתכן איסור על רוב המטבעות. וכאשר הרגולטורים נכנסים לתמונה, עסקות הקריפטו יהיו יקרות יותר.
לדעת אקונומיסט, השאלה המרכזית היא זו: אם הקריפטו נתון לאותו פיקוח כמו חברות פינטק, האם הוא מציע ערך ייחודי? יש מקומות בהם הקריפטו יכול להיות מעשי, למשל בכאלה הסובלים מפיחות מואץ או מהיפר-אינפלציה; שם הוא יכול לשמש לצורכי גידור. גם הממשלות עשויות להעלות את הביקוש, כמו למשל בשל המגבלות על החזקת דולרים בניגריה וארגנטינה, או במקומות בהם הוא ייתפס כחלופה לפקידות מסואבת ומושחתת.
שימוש נפוץ נוסף הוא לתשלומים חוצי גבולות, במיוחד כחלופה למטבעות בלתי נזילים, או כאשר מדובר בסכומים קטנים שהמערכת הבנקאית גובה עליהם עמלות משמעותיות. הבנק העולמי מצא, כי העלות של תשלומים חוצי גבולות ירדה מ-7% מהסכום לפני עשור ל-5% כיום. אם הלקוחות ישתמשו בחלופות כמו הקריפטו, העלות עשויה לרדת ל-3% בלבד.
בשנת 2015 כתב "נביא הקריפטו" ויטליק בוטרין, כי המטבע טרם מצא "יישומון מנצח". הוא התכוון לשימושים שמעבר לתשלומים ולפיננסים, והאמירה עודנה נכונה כיום. הקריפטו לא יעצב מחדש את המערכת הפיננסית הבינלאומית, כי הוא איננו יעיל ואיננו חסין מפני האסדרה. הבנקים המרכזיים נראים כמועמדים רציניים יותר לביצוע השינוי הדיגיטלי, קובע אקונומיסט.

תאריך:  21/05/23   |   עודכן:  21/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקריפטו לא יחולל את המהפכה הדיגיטלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הכנסותיה של רוסיה צנחו בצורה חדה וההשלכות מתחילות לחלחל לשדה הקרב, בעוד מחיר הנפט העולמי ממשיך לרדת - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
האיום הכלכלי והביטחוני מצד סין הוא נושא מרכזי בפסגת המנהיגים בהירושימה, כאשר ארה"ב מנסה להוביל קו ניצי - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
דחיית התביעות בהן נטען שטוויטר וגוגל אחראיות למתקפות של דאעש התבססה על חוק המאבק בטרור, מסביר וושינגטון פוסט, כך ששאלת אחריות הרשתות נותרה פתוחה
איתמר לוין
ליז טראס כיהנה פחות מחודשיים, וכעת מסתובבת בעולם ועלולה לגרום נזק לבריטניה - טוען אקונומיסט, ומוסיף שהיא רק תסמין לבעיה נרחבת יותר
איתמר לוין
פול קרוגמן טוען בניו-יורק טיימס, שהסיבות קשורות לקיטוב המפלגתי, לסיקור התקשורתי וגם לתחזיות הקודרות של הכלכלנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il