X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מנהיגי G7 בהירושימה בסוף השבוע [צילום: AP]
ראשי G7 מחפשים הסכמות מול סין
האיום הכלכלי והביטחוני מצד סין הוא נושא מרכזי בפסגת המנהיגים בהירושימה, כאשר ארה"ב מנסה להוביל קו ניצי - מדווח ניו-יורק טיימס

באמצע פגישתם של הנשיאים ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג באינדונזיה בנובמבר שעבר, הנשיא הסיני שלף אזהרה מוסווית. בחודשים הקודמים חתם ביידן על שורה של חוקים שנועדו למנוע מסין גישה לטכנולוגיה מתקדמת ופעל לשכנע את בעלות בריתו לנקוט אמצעים דומים. שי קרא לביידן לחדול ממהלכיו, אך הנשיא האמריקני לא השתכנע. להפך: מחאותיו של שי רק שכנעו אותו יותר שגישתו נכונה, כותב ניו-יורק טיימס.
בימים אלו (19-21.5.23) נפגשים מנהיגי G7 בעיר הירושימה, ואחד הנושאים המרכזיים בשיחותיהם הוא כיצד להגביר את מה שהפך להשקעות ציבוריות ניכרות ומתואמות – הן כדי להפחית את התלות בסין והן כדי לסייע לחברות המקומיות להתמודד בכלכלת אנרגיה חדשה. החקיקה הנרחבת של ביידן שופכת טריליוני דולרים לתעשיה האמריקנית, ובעלות בריתה – כולל מדינות אירופה, קוריאה הדרומית וקנדה – מבקשות לזכות בגישה לסובסידיות האמריקניות לאנרגיה נקייה, לצד השקעות משלהן.
לביידן ויתר מנהיגי G7 יש שתי מטרות שאפתניות: להגביר את הביקוש בעשורים הקרובים לטכנולוגיות הדרושות להפחתת פליטת גזי החממה כדי להילחם בשינויי האקלים, ולהעניק לעובדים המקומיים יתרון על פני העובדים הסינים במתן מענה לביקוש זה. פרויקט ענק זה יצא לדרך מאז פגישתם אשתקד בגרמניה, והוא מבוסס על "ביטחון כלכלי, ביטחון לאומי וביטחון אנרגטי" כהגדרתו של שגריר ארה"ב בטוקיו, רם עמנואל. "זוהי נקודת מפנה ל-G7 חדש ורלוונטי יותר", הוסיף.
לדברי עמנואל, מהלכים אלו משקפים חוסר סובלנות גובר מצד מנהיגי השבע למה שהם מכנים "השימוש שעושה סין בצעדים כלכליים כדי להעניש ולהרתיע ממשלות וחברות על התנהגות שאינה מוצאת חן בעיניה". אבל יותר מהכל, מציין הטיימס, השינוי מונע בשל תחושת הדחיפות בתחום האקלים, אשר באה לידי ביטוי בחוקים להשקעות הענק שאישר הקונגרס אשתקד. החוקים שפכו סכומי עתק על מוליכים למחצה, מפעלי סוללות, מפעלים ללוחות סולאריים ועוד. הם גם יצרו מרוץ סובסידיות בינלאומי, כאשר ההשקעות האמריקניות יצרו לחץ כבד על המתחרים במדינות אחרות.
חלק מדאגות אלו טופלו בחודשים האחרונים. בחודש מארס חתמו ארה"ב ויפן על הסכם המאפשר לחומרי גלם לסוללות המיוצרים ביפן ליהנות מהטבות בארה"ב. האיחוד האירופי שואף להגיע להסכם דומה, ובמקביל הציע תוכנית משלו בסך 270 מיליארד דולר לסבסד תעשיות ירוקות. קנדה העבירה גרסה משלה לחוק האקלים של ביידן; בריטניה, אינדונזיה ומדינות נוספות מגבשות הצעות להסכמים בנוגע למחצבים חיוניים.

שי שלח רמז, ביידן לא מצמץ
ביידן ושי בנובמבר אשתקד [צילום: אלכס ברנדון, AP]

בעלות בריתה של וושינגטון מבינות כעת את היתרונות האפשריים של אסטרטגיה תעשייתית משותפת לדמוקרטיות העשירות, אומרים פקידים בממשל. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, אומר כי בפסגת G7 יתגבר שיתוף הפעולה בין ארה"ב לבעלות בריתה על בסיס החקיקה האמריקנית. פקידים אחרים אמרו לטיימס, כי עדיין נחוצה עבודה רבה כדי להבטיח שהמשקים הצומחים במהירות, כמו הודו, ייצאו נשכרים מן ההשקעות הגדלות בכלכלת האנרגיה החדשה.
סין, לעומת זאת, אינה רוצה שיצמחו יתרונות מכל הצעדים הללו. כאמור, ארה"ב הטילה איסורים נרחבים על העברת טכנולוגיות מתקדמות לסין, והיא נשענת על בעלות בריתה באכיפת איסורים אלו ודומיהם הן על סין והן על רוסיה. מטרתם של צעדים אלו היא להאט את הפיתוח המתמשך של ייצור מתקדם בידי סין.
למרות שרבים ממנהיגי G7 מסכימים שסין מהווה איום כלכלי וביטחוני גובר, אין הסכמה לגבי הדרך להתמודד איתה – מדגיש הטיימס. יפן רוצה לדון בתגובה מאוחדת לאיום הסיני, בעוד הדעות באירופה חלוקות לגבי ערעור הקשרים הכלכליים המשתלמים של היבשת עם סין. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, דחה את הלחצים האמריקניים. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין, מדברת על "הפחתת הסיכון" הכרוך ביחסים עם סין, בדמות הפחתה הדרגתית של התלות במדינה זו.
למרות חילוקי דעות אלו, המדיניות התעשייתית של השבע עשויה לסבך את היחסים הבעייתיים ממילא עם בייג'ינג. חברות סיניות בעלות קשרים למערב היו היעד לפשיטות, הצקות ואף מאסרים בחודשים האחרונים. פקידים סיניים אמרו בבירור, כי הם רואים את מגבלות הייצוא כאיום. בפגישתו עם ביידן אשתקד הזכיר שי, כי בשנות ה-1950 הפסיקה בריה"מ את סיועה לתוכנית הגרעין הסינית; חלפו ארבע שנים בלבד עד שסין הציגה את פצצת האטום הראשונה שלה. הרמז היה ברור, אך ביידן לא מצמץ.

תאריך:  21/05/23   |   עודכן:  21/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דחיית התביעות בהן נטען שטוויטר וגוגל אחראיות למתקפות של דאעש התבססה על חוק המאבק בטרור, מסביר וושינגטון פוסט, כך ששאלת אחריות הרשתות נותרה פתוחה
איתמר לוין
ליז טראס כיהנה פחות מחודשיים, וכעת מסתובבת בעולם ועלולה לגרום נזק לבריטניה - טוען אקונומיסט, ומוסיף שהיא רק תסמין לבעיה נרחבת יותר
איתמר לוין
פול קרוגמן טוען בניו-יורק טיימס, שהסיבות קשורות לקיטוב המפלגתי, לסיקור התקשורתי וגם לתחזיות הקודרות של הכלכלנים
איתמר לוין
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס גבריסוס, קורא באקונומיסט גם להגביר את שיתוף הפעולה הבינלאומי במאבק במגיפות
איתמר לוין
ארה"ב צריכה לכפות על הנשיא הפלשתיני הליך סדור לבחירת יורשו, כי החלופה היא אלימות נרחבת - טוען חיאת אל-עומרי ב-Foreign Affairs
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il