X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוברטס. זו המורשת שלו [צילום: חוזה מגאנה, AP]
האתיקה בביהמ"ש העליון של ארה"ב
רוברטס בסגנון ג'ונסון
רות מרכוס, עורכת בכירה בוושינגטון פוסט, מציעה לנשיא בית המשפט העליון שני מהלכים בעקבות חשיפת טובות ההנאה שקיבל השופט קלרנס תומס

במשרדו של קיית' ווטס ממוסגר מכתב שקיבל מנשיא בינואר 2013 בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, ובו הודיע שלא יוכל לדבר בקבוצת עורכי הדין התאגידיים שמוביל ווטס בקליפורניה. רוברטס הוסיף, שהוא מחזיר את כרך האמנות המשפטיות מהמאה ה-19 שצירף ווטס להזמנה: "זה ספר נהדר, אף אני חושש שכללי האתיקה מונעים ממני לקבל אותו", הסביר.
תארו לעצמכם מה חשב רוברטס כאשר התברר לו, שהמיליארדר הרלן קרואו מימן חופשות, הפלגות ביאכטות וטיסות לשופט קלרנס תומס, וגם לימודים לנכדי אחיו ואת רכישת ביתה של אמו – מציעה רות מרכוס, עורכת בכירה ובעלת טור בוושינגטון פוסט. רוברטס החזיר את הספר; לתומס לא הייתה בעיה לקבל מידי קרואו את התנ"ך של פרדריק דגלאס ששוויו מוערך ב-19,000 דולר.
כל זה גורם מיגרנות לרוברטס. "אני רוצה להבטיח שאני מחויב לוודא שבית המשפט פועל לפני קני המידה הגבוהים ביותר", אמר בחודש שעבר. "אנחנו ממשיכים לבחון מה ניתן לעשות כדי לתת משמעות מעשית למחויבות הזאת. אני משוכנע שיש דרכים לעשות זאת, ואשר עולות בקנה אחד עם מעמדנו כרשות עצמאית ועם הפרדת הרשויות החוקתית".
מה הוא יכול לעשות? ההצעה של מרכוס: לפעול כמו הנשיא לינדון ג'ונסון – קודם להודיע, אחר כך להגיע להסכמות. "אתה תשרת שם, לכל הרוחות, אני אומר לך" – הבהיר ג'ונסון בנובמבר 1963 לסנאטור ריצ'רד ראסל, כאשר מינה אותו לחבר בוועדת וורן לחקירת רצח הנשיא ג'ון קנדי, ואחרי שכבר הודיע על כך. כך צריך רוברטס לפעול: להחליט מה בית המשפט צריך לעשות ואז לראות אם מישהו משמונת עמיתיו יעז להתנגד.
בשלב הראשון, רוברטס צריך לומר לעמיתיו שהוא יודע ששופטי העליון יהיו כפופים לכללי האתיקה החלים על יתר השופטים הפדרליים, נקודה. קשה לו לגייס את תמיכת של השמונה בצעד זה, והמשמעות היא שיפעל בסמכות שאין לו. אבל הזמן להגדרות חלף-עבר; אי-אפשר להתעלם מהגילויים בנוגע לתומס.

הקופסה השחורה של הפסלות

לאחר מכן על רוברטס להקים ועדה – אולי של שופטים בדימוס – לבחון אלו שינויים נחוצים כדי להתאים את אותם כללים למידותיו של בית המשפט העליון. למשל: שאלת הפסלות, שכן העליון יושב בהרכב של כל תשעת שופטיו. הבעיה תהיה פחות קשה אם כל השופטים יימנעו מהשקעה במניות ספציפיות, כפי שיש לרוברטס ולשופט סמואל אליטו.
הפסלות היא לרוב קופסה שחורה, שכן שופט הפוסל את עצמו אינו חייב לנמק. אולם, בחודש אפריל הודיעו כל התשעה, כי אין מניעה ששופט יפרסם בקצרה את הנימוק. כמה שבועות לאחר מכן פסלה את עצמה השופטת אלנה קגן מדיון בעונש מוות, בשל "תפקידה הממשלתי בעבר". אליטו, לעומתה, לא אמר דבר כאשר בית המשפט דחה בשבוע שעבר בקשה לדון בעניינה של חברת גז שהוא משקיע במניותיה. כל שנאמר הוא, שאליטו לא נתן חלק בהחלטה. באמת? למה לא להסביר? – תוהה מרכוס.
מה שמוביל את מרכוס להצעתה השנייה: כיצד לפתור את בעיית תומס, שמעשיו מנוגדים לכללי האתיקה והגילוי הקיימים. תומס וקרואו סירבו לגלות את ההיקף המדויק של טובות ההנאה, ולכן הצעד הבא צריך להיות של רוברטס. ושוב, המודל של ג'ונסון: עליו להודיע בשקט לתומס, שהוא מתכוון לבקש מהוועידה המשפטית – הגוף הבוחן את הצהרות ההון של השופטים – לבדוק האם עמד בעבר בכללי הגילוי. אבל, עליו להוסיף, יהיה טוב בהרבה אם הבקשה הזאת תבוא מתומס עצמו – צעד וולונטרי שילמד שהוא קיים את מצות המחוקק.
צעד כזה מנוגד לחלוטין לאופיו של רוברטס, אבל זה בית המשפט שלו וזו המורשת שלו. כאשר רוברטס מונה לתפקיד ב-2005, שיעור התמיכה בבית המשפט בסקר גאלופ היה 56%; לפני פרשת תומס-קרואו הוא עמד על 40%, זהה לשפל הנמוך ביותר אי-פעם. סקר של פקולטת מארקט למשפטים מדווח על נפילה מ-47% בינואר ל-41% כיום. זה קורה במשמרת של רוברטס והוא חייב לפתור את הבעיה.

תאריך:  05/06/23   |   עודכן:  05/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שיעור הלידות יורד בכל רחבי העולם והמשמעות תהיה בעיות כלכליות קשות, מזהיר אקונומיסט. הפתרון יכול לבוא מן הטכנולוגיה השנויה במחלוקת
איתמר לוין
מצליח לתקשר עם הבוחרים, מדגיש את גילו הצעיר ומעניק מקום מרכזי לאשתו    ניו-יורק טיימס בחמש תובנות מהקמפיין בשלוש מדינוצ
איתמר לוין
ארה"ב מספקת לאוקראינה עוד נשק מתקדם, שכן עד כה פוטין לא עשה דבר בתגובה    השאלה היא מה הקווים האדומים האמיתיים שלו, מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
נזקי העתק מדליקות, שטפונות וסערות גורמים לחברות הפרטיות להפסיק למכור פוליסות; החברות המדינתיות מקפיצות את הפרמיות, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מדינות רבות, שרק לפני שנים אחדות נאבקו נגד ההגירה, מעודדות אותה כיום    אקונומיסט אומר שבטווח הארוך הן ייצאו נשכרות מבחינה כלכלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il