X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ בעצרת בחירות בשבוע שעבר [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]
כתב אישום נגד טראמפ בפרשת המסמכים
שבעת האישומים כוללים עבירות על חוק הריגול, קשירת קשר לביצוע פשע, הצהרות כוזבות ונטילת מסמכים שלא כדין טראמפ: אני חף מפשע

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, מואשם בשבעה סעיפים בפרשת המסמכים המסווגים. כתב האישום נגדו הוגש (9.6.23) לבית המשפט הפדרלי במיאמי, וטראמפ ייעצר לצורך שחרור בערבות בשבוע הבא (13.6.23, בשעה 22:00 שעון ישראל). זוהי הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב בה מוגש כתב אישום פדרלי נגד נשיא (מכהן או לשעבר); טראמפ היה הראשון נגדו הוגש כתב אישום כלשהו, בפרשת סטורמי דניאלס.
כתב האישום יפורסם רשמית רק עם הגעתו של טראמפ לבית המשפט. על-פי הדיווחים בארה"ב, הסעיפים העיקריים בו הם נטילה במזיד של סודות ביטחון לאומי (על-פי חוק הריגול), קשירת קשר לביצוע פשע, מסירת הצהרות כוזבות ונטילת מסמכים שלא כדין. פרקליטיו של טראמפ הגיעו השבוע לשימוע במשרד המשפטים, אך לא הצליחו לשכנע את בכיריו שלא להגיש את כתב האישום.
טראמפ נטל עימו מהבית הלבן לאחוזת מאר-א-לאגו שבפלורידה מאות מסמכים, למרות שהחוק מחייב כל נשיא יוצא למסור את כל מסמכיו לארכיון הלאומי. ביניהם היו עשרות מסמכים מסווגים, כולל ברמת הסודיות הגבוהה ביותר, אשר חייבים להישמר באבטחה מירבית ורק שותפי סוד בודדים רשאים להיחשף אליהם.
כאשר התבררה עובדה זו בשנת 2021, דרש הארכיון הלאומי מטראמפ להעביר אליו את כל המסמכים שבידיו. עורכי דינו של טראמפ מסרו 15 ארגזי מסמכים (ובהם מסמכים מסווגים) בינואר 2022 והצהירו בשמו שאין ברשותו נוספים. אולם, מידע שהגיע לרשויות לימד שאין זה המצב, ובפשיטה של ה-FBI על האחוזה באוגוסט אשתקד נמצאו מאות מסמכים נוספים, כולל כאלו שהיו מושלכים על רצפת משרדו של טראמפ; למעלה מ-100 מהם היו מסווגים ברמות שונות. בשל פעולות אלו, מואשם טראמפ בכך ששיבש בצורה שיטתית את העברת המסמכים, בהפרת צווים שהורו לו למסור את המסמכים ובאחריות לדיווחים הכוזבים שמסרו פרקליטיו בשמו.
בידי התביעה ראיות מצולמות להעברת ארגזי מסמכים בתוך האחוזה ולכך שהוחזקו במחסן שלרבים מעובדי המקום הייתה גישה אליו. רשת CNN פרסמה בחודש שעבר, כי ראיה מרכזית נוספת היא הקלטה של שיחה משנת 2021, בה מתרברב טראמפ באוזני אורחיו שבידיו מסמכים מסווגים ביותר, כולל תוכניות אמריקניות לתקיפה באירן, ואף מספר על תוכנם.
טראמפ אינו מכחיש שנטל את המסמכים, שכן כאמור הם נמצאו במאר-א-לאגו, אך טוען שהיה רשאי לעשות זאת. לטענתו, הנשיא יכול להסיר בעל-פה ("ואפילו במחשבה") סיווג מעל כל מסמך וזה מה שעשה. לדברי פרשנים משפטיים בארה"ב, לטענה זו אין בסיס חוקי ועובדתי: הסרת סיווג היא הליך סדור החייב להיעשות בכתב, וטראמפ לא הציג ראיה כלשהי לכך שפעל בצורה כזאת.
עד כה לא הסבירה התביעה מדוע לשיטתה נטל טראמפ את המסמכים. ההערכות בארה"ב נעות בין בלבול בימים הכאוטיים האחרונים של ממשלו, בהם ניסה למנוע את כניסתו לתפקיד של ג'ו ביידן, לבין רצון להתרברב - בפני עצמו ואולי בפני אחרים - בכך שהם בידיו. אין ראיה ואין טענה לכך שהייתה לו כוונה להשתמש בהם למטרות פסולות. כמו-כן, עד כה לא נאמר איזה נזק לביטחון הלאומי - אם בכלל - נגרם בשל כך.

יכול להתמודד גם אם יורשע
מסמכים שנמצאו במשרדו של טראמפ [צילום: משרד המשפטים האמריקני]

טראמפ כבר מואשם ב-34 סעיפים של רישום כוזב במסמכי תאגיד, בכתב אישום שהגישה פרקליטות מחוז מנהטן נגדו לפני חודשיים בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. משרד המשפטים ממשיך לחקור את חלקו באירועי 6 בינואר ובמה שקדם להם. התביעה במדינת ג'ורג'יה צפויה להגיש נגדו כתב אישום בטענה שניסה להטות לטובתו ב-2020 את תוצאות הבחירות לנשיאות במדינה זו. מדינת ניו-יורק ופרקליטות מנהטן חוקרות במקביל את התנהלותו העסקית לפני שנבחר לנשיא, בחשד לתרמיות ענק כלפי בנקים וחברות ביטוח.
טראמפ הוא המועמד המוביל, ביתרון גדול, לקראת הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית לבחירת המועמד לנשיאות ב-2024. החוק האמריקני איננו מונע מנאשם בפלילים, כולל בעבירות פדרליות, להתמודד לנשיאות. גם מי שהורשע יכול להתמודד, ובשנת 1920 אף היה מועמד לנשיאות שישב בכלא. ההשפעה הפוליטית של כתבי האישום (הקיימים והאפשריים) תהיה, לפיכך, אם הם יפגעו – אם בכלל – בתמיכה בטראמפ בתוך המפלגה ובציבור בכללותו. טראמפ ניצל את כתב האישום בניו-יורק לגיוס מיליוני דולרים והתמיכה בו במפלגה רק התחזקה בעקבותיו.
בנובמבר שעבר מינה שר המשפטים, מריק גרלנד, את ג'ק סמית – לשעבר תובע בבית הדין הבינלאומי בהאג – לפרקליט מלווה בחקירות נגד טראמפ בפרשות המסמכים ו-6 בינואר. גרלנד הסביר, כי בשל התמודדותו של טראמפ לנשיאות, יש צורך בשכבה נוספת שתבטיח את עצמאות החקירות. גרלנד – לשעבר שופט ערעורים פדרלי שהיה מועמד לבית המשפט העליון – הבהיר שוב ושוב, כי החקירות מנוהלות משיקולים מקצועיים בלבד. הוא לא הודיע לבית הלבן על הגשת כתב האישום ופקידים בו אמרו, כי למדו על כך מן התקשורת.

למנוע ויכוח על הסמכות המקומית
הודעתו של טראמפ על כתב האישום נגדו

טראמפ מצידו טוען בעקביות, כי מדובר בעלילה ממניעים פוליטיים שמטרתה לחבל בקמפיין שלו לנשיאות. הוא עצמו חשף הלילה את הגשת כתב האישום, במה שהוא מכנה "עלילת הארגזים" (באנגלית: boxes hoax) ומסר שיתייצב ביום שלישי הבא בבית המשפט במיאמי. לטענתו, היחס אליו בלתי הוגן והוא לא העלה על דעתו שייתכן מהלך שכזה נגד נשיא לשעבר. "אני חף מפשע!", צייץ באותיות גדולות במדיה החברתית שבבעלותו, Truth Social, ולאחר מכן בטוויטר. טראמפ גם טען בכזב, כאילו ברשותו של ביידן נמצאו אלפי מסמכים. עורכי דינו של ביידן פנו ביוזמתם בסוף 2022 למשרד המשפטים ודיווחו שבביתו נמצאו כמה מסמכים מתקופת כהונתו כסגן נשיא ומסרו אותם מיד.
יו"ר בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, מיהר להתייצב לימינו של טראמפ, באומרו שהנשיא ג'ו ביידן הוא שהגיש את כתב האישום והצהיר שהרפובליקנים בבית יחקרו את "השימוש הפוליטי הבוטה בסמכות השלטונית". כאמור, לבית הלבן לא היה כל חלק בהליכים, ויועציו של ביידן אמרו שאין לו כל כוונה להתייחס אליהם (אם כי נסיון העבר מלמד שהוא עשוי לענות לשאלות של עיתונאים בניגוד לעצת עוזריו). ועדת המשפטים של בית הנבחרים, הנשלטת בידי הרפובליקנים, הגדירה את כתב האישום "ציד מכשפות" – הביטוי השגור בפיו של טראמפ לתיאור החקירות נגדו.
כתב האישום הוגש בעקבות שתי חקירות של חבר מושבעים גדול (השומע ראיות בדלתיים סגורות ומייעץ לפרקליטות) – האחת בוושינגטון והשנייה במיאמי. החקירה בוושינגטון נבעה מכך שהעבירות לכאורה החלו בעיר זו, עם נטילת המסמכים, בעוד החקירה במיאמי נבעה מכך שבעיקרן הן בוצעו באחוזת מאר-א-לאגו שבפלורידה.
וושינגטון היא מעוז דמוקרטי, מה שיכול היה להוביל בסבירות גבוהה לכך שהן השופט/ת והן המושבעים יהיו תומכי מפלגה זו. פלורידה היא מדינה בה הכוחות בין המפלגות שקולים, ובראשה עומד כיום המושל רון דה-סנטיס – יריבו העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים. משרד המשפטים החליט להגיש את כתב האישום במיאמי, כדי למנוע התדיינות בשאלת הסמכות המקומית אשר הייתה מעכבת את תחילת הדיונים במשפט עצמו.

הודעתו של טראמפ על המועד בו יתייצב בבית המשפט
רשימה חלקית של המסמכים שנתפסו במאר-א-לאגו [צילום: ג'ון אלסוויק, AP]
תאריך:  09/06/23   |   עודכן:  09/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כתב אישום נגד טראמפ בפרשת המסמכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מנתח את הדיווח לפיו טראמפ הוקלט מתרברב שבידיו מסמכים מסווגים בנוגע למתקפה על אירן    מסקנתו: כתב אישום הוא מחויב המציאות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: פרקליטיו נפגשים עם בכירים במשרד המשפטים במטרה לשכנעם שלא להגיש כתב אישום    פגישה כזו מלמדת שהחקירה מצויה לקראת סיום
איתמר לוין
העיתונאית ג'ין קרול תבעה את טראמפ, לאחר שטען שהאשמותיה נגדו הן שקר ובידוי ראיות מתוכנן    בית המשפט קיבל את התביעה, קבע שדבריה של קרול היו אמת וזיכה אותה בפיצוי של 5 מיליון דולר
איתמר לוין
משרד המשפטים ופרקליטות פולטון חוקרים אירועים דומים על בסיס אותן ראיות, וזה עשוי להיות בעייתי - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק שני
איתמר לוין
כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק ראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il