X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אליטו. "חדר צנוע וארוחות ביתיות" [צילום: חוזה מגאנה, AP]
השופט אליטו, המיליארדר, חופשת הסקי והתחקיר
עוד אחד מהשופטים השמרנים בבית המשפט העליון של ארה"ב קיבל חופשה יקרת ערך ממיליארדר ימני הדרך של אליטו לענות לשאלות העיתונאים הייתה חריגה

שופט בית המשפט העליון של ארה"ב, סמואל אליטו, לקח ברצינות שאלות שהפנה אליו אתר התחקירים ProPublica בנוגע לנסיעותיו עם מיליארדר פעיל פוליטית. באופן חריג ביותר, הוא הגיב עליהן (20.6.23) במאמר בעמוד הדעות של וול סטריט ז'ורנל. בעיה קטנה, מציין וושינגטון פוסט: אליטו הגיב על תחקיר שטרם פורסם ובכך חשף את תוכנו, בסיועם בפועל של עורכי העיתון השמרני החשוב.
הכותרת הייתה חדה: "ProPublica מטעה את קוראיו". הערת מערכת בראש המאמר ציינה, כי העיתונאים ג'סטין אליוט וג'וש קפלן הפנו בשבוע שעבר שאלות לאליטו, אחד מששת השופטים השמרנים בעליון, וביקשו את תשובתו עד יום שלישי השבוע. בהערה לא נאמר ש-ProPublica טרם פרסם דבר, וגם לא שאליטו נמנע מלענות במישרין לעיתונאים שפנו אליו.
ProPublica פרסם את התחקיר סמוך לחצות, חמש שעות לאחר פרסום מאמרו של אליטו. הוא עסק ביחסיו של אליטו עם מיליארדר קרנות הגידור פול זינגר; בית המשפט העליון דן עשר פעמים בתיקים הנוגעים לקרן שבבעלותו. בין היתר נטען בו, כי השניים נסעו יחדיו לאתר דיג באלסקה ב-2008, כאשר אליטו כבר כיהן בעליון. זינגר הטיס את אליטו במטוס המנהלים שלו, ולדברי ProPublica מדובר בטיסה בשווי 100,000 דולר לכל כיוון.
אליטו, אשר כתב את דעת הרוב בפסק הדין שביטל את ההגנה החוקתית על הפלות, לא דיווח על הנסיעה בהצהרה השנתית שמפרסמים השופטים על הכנסותיהם. כמה מומחי אתיקה טוענים, שהשמטה כזאת מהווה הפרה של החוק הפדרלי. התחקיר גם ציין את חלקו של פעיל המשפט השמרני ליאונרד ליאו בארגון החופשה. ליאו – אשר סייע לאשר את מינויו של אליטו ב-2006 – הוא ששכנע את זינגר להזמין אותו; זינגר הוא תורם מרכזי לאגודה הפדרליסטית בראשותו של ליאו.
התחקיר נכתב בידי קפלן, אליוט ואלכס מיז'סקי – הצוות שחשף בחודש אפריל את הטיולים היוקרתיים שקיבל קלרנס תומס, עוד סמן ימני בבית המשפט העליון, מהמיליארדר הימני הרלו קרואו. האחרון גם מימן את דמי הלימוד בבית ספר פרטי עבור נכדי אחיו של תומס. הפוסט חשף בחודש שעבר, כי ליאו סידר לג'יני תומס – רעייתו של השופט ופעילה בהפצת שקרי של דונלד טראמפ – תשלום של מאות אלפי דולרים כדמי ייעוץ בעשור שעבר, ואף דאג להשמיט את שמה מן החשבוניות.
נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, סירב להופיע בשימוע בסנאט שיזמו הדמוקרטים, אם כי אמר שהוא וחבריו חייבים לעמוד בקני המידה הקפדניים ביותר והבטיח שהוא בוחן דרכים למימוש מעשי של הצהרה זו. אולם, מזכיר הפוסט, שופטי העליון מסרבים מזה שנים לאמץ כללים אתיים ייחודיים להם.

לא הכחיש את העובדות
זינגר. טיסה בשווי 100,000 דולר [צילום: קווין הייגן, AP]

אליטו יצא במאמרו נגד התחקיר ב-ProPublica, אם כי לא הכחיש את העובדות. לדבריו, הוא לא היה נתון בניגוד עניינים כלשהו בשל הטיול לאלסקה ולא היה מחויב לדווח עליו. לדבריו, זינגר הוא בסך-הכל מכר שלו, איתו דיבר רק פעמים בודדות במהלך החופשה, ואין הוא מודע לקשר בין זינגר לבין תיק כלשהו שבפני בית המשפט העליון.
עוד כתב אליטו, כי הסכים לטוס עם זינגר משום שאחרת המושב היה נותר ריק, ואילו טיסה מסחרית הייתה באה על חשבונו של משלם המיסים בדמות שכרם של המאבטחים שהיו צריכים לטוס עימו. אליטו גם דחה את תיאור אתר הנופש בידי ProPublica: "שהיתי שלושה לילות בחדר צנוע ב-King Salmon Lodge, אתר נוח אך כפרי, עם ארוחות בסגנון ביתי. אני לא זוכר אם שתיתי יין, אבל לבטח זה לא היה יין ב-1,000 דולר". לדבריו, הוא לא דיווח על החופשה משום שבאותה עת כללי הגילוי היו עמומים. הסבריו של אליטו, מעיר הפוסט, דומים לאלו שנתן תומס.
החוק הפדרלי מחייב את הבכירים בשלוש הרשויות למלא טופס שנתי בנוגע להתנהלותם הכספית, בנוסף להכנסות שלהם ושל בני זוג, וכל רשות קובעת בעצמה את הפירוט הנדרש. לשופטים אסור לקבל מתנות ממי שמופיעים באותה ערכאה, אך עד לאחרונה לא הגדירה הרשות השופטת אלו מתנות נחשבות ל"אירוח אישי". כיום חלה חובת דיווח מפורשת על טיסות במטוסים פרטיים; מותר לשופטים לישון בבית אירוח פרטי של חבר, אך חלה חובת דיווח על אירוח באתרים מסחריים ובבתים שבבעלות חברות. כללים אלו חלים מדוחות 2022 שפורסמו החודש; תומס ואליטו ביקשו וקיבלו ארכות.
הפוסט מציין, כי עמוד הדעות של וול סטריט ז'ורנל שבבעלות רופרט מרדוק פנה בצורה חדה ימינה בשנים האחרונות, והוא מביע תמיכה גלויה בשופטים השמרנים בעליון. בחודש אפריל הוא מתח ביקורת קשה על ה"דיווח המוטה שמאלה" של ProPublica בנוגע לתומס.
כאשר בית המשפט העליון דיווח שלא הצליח לגלות מי הדליף את טיוטת פסק דינו של אליטו בנוגע להפלות, העניק אליטו ראיון נדיר לעורך מדור הדעות ולעורך דין פרטי הפעיל בחוגים שמרניים. בראיון טען אליטו, כי יש לו "מושג די טוב" מי הדליף את הטיוטה, אבל לא ניתן להוכיח זאת. הוא גם דחה את הטענה לפיה ההדלפה באה מהצד הימני.

תאריך:  23/06/23   |   עודכן:  23/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופט אליטו, המיליארדר, חופשת הסקי והתחקיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הם לא יותר מושחתים מחבריהם
אורח  |  23/06/23 08:26
2
שמחת איתמר
סיני  |  23/06/23 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פול קרוגמן משווה בניו-יורק טיימס את הכוכבת הנוכחית לזמרת הסופרן השבדית ג'ני לינד של שנות ה-1850 כדוגמה להשפעות הטכנולוגיה
איתמר לוין
ראש מינהלת המודיעין האוקראיני, קירול בודנוב, עומד מאחורי מבצעים נועזים נגד רוסיה - וגם שנוי במחלוקת בארצו שלו, מספר אקונומיסט
איתמר לוין
כך מגדיר אקונומיסט את המאמץ של מדינות באסיה-פסיפיק להשתחרר מהדומיננטיות הסינית בתחום המחצבים החיוניים - וזה יהיה קשה ויקר
איתמר לוין
המסמך בן 76 העמודים שפורסם בחודש שעבר אינו מלהיב ואינו נותן תשובות לשאלות מרכזיות, אך אקונומיסט טוען שחשיבותו היא בעצם קיומו
איתמר לוין
המחירים נמוכים בעשרות אחוזים לעומת אשתקד, ואקונומיסט סבור שגם אם יעלו בהמשך השנה - חלום הבלהות של 2022 אינו צפוי לחזור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il