X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כמו קדימון לסרט ג'יימס בונד [צילום: AP]
נפילה של פוטין תסכן את העולם כולו
טום פרידמן מסביר בניו-יורק טיימס, כי יורשו עלול להיות גרוע עוד יותר - ואף יש סכנה של התפרקות רוסיה וזליגת הנשק הגרעיני

האירועים ברוסיה נראים כמו קדימון לסרט ג'יימס בונד הבא: ולדימיר פוטין ויבגני פריגוז'ין בקרב חסר מעצורים. פריגוז'ין, דמות הישר מתוך "דוקטור נו", מוביל חבורה של אסירים לשעבר וחיילים בניסיון מטורף לכבוש את בירת רוסיה ובדרך מפיל מסוקים צבאיים. הם נתקלים בהתנגדות כה מועטה, עד שהרשת מלאה בתמונות שלהם קונים קפה בדרך: "היי, אתה יכול לשים מכסה? אני לא רוצה שזה יישפך לי בטנק".
אבל אז, לפתע, במרחק של 200 ק"מ ממוסקבה, פריגוז'ין קולט שאנשיו הם כמו ברווזים במטווח למתקפה מן האוויר. אז הוא מגיע להסדר טיעון ומבטל את ההפיכה: "סליחה, לא התכוונתי, רציתי רק להבליט כמה בעיות בצבא הרוסי", וכולם מתפזרים. פריגוז'ין החליט שהוא לא לוקח סיכונים מיותרים, ובצדק: לדברי נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, פוטין אמר לו שהוא רוצה "למחוץ את פריגוז'ין כמו חרק".
האם זה בכלל אמיתי? – זו הייתה תגובתו הראשונה של טום פרידמן, בעל טור בכיר בניו-יורק, כאשר צפה באירועים. והשאלה החשובה יותר: מה יקרה לפוטין כעת? אי-אפשר לענות עליה, אבל פרידמן מציע שלא למהר להספיד אותו. ככלות הכל, אחד הנבלים הראשיים בסדרת בונד – ארנסט סטרבו בלופלד – הופיע בשישה סרטים לפני ש-007 חיסל אותו. כל מה שאפשר לעשות כרגע הוא לנסות לחשב את מאזן הכוחות ולנתח מה עשוי להתרחש בחודשים הבאים.
נתחיל במאזן הכוחות שלעולם אסור להתעלם ממנו. ג'ו ביידן, צא אל הבמה והשתחווה לקהל. הקואליציה הרחבה והיציבה שהקים ביידן היא שקרעה את המסך מעל העמדת הפנים של פוטין, והמרד של פריגוז'ין ביטא זאת. פוטין שולט באמצעות שני כלים: פחד וכסף, בתוך מעטפת של לאומנות. הוא קנה את מי שיכול היה וחיסל את מי שלא. הטענה היא, שכעת הפחד התפוגג; נחיה ונראה. עם זאת, מומלץ לפריגוז'ין ואנשיו להיזהר. פוטין עשה עבודה טובה למדי בהשתקת מתנגדיו, ואין לזלזל בחשש הרוסי העמוק מפני החזרה לתוהו ובוהו של תחילת שנות ה-1990.

הקשיים של אוקראינה
חוששים מחזרה לתוהו ובוהו [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]

התמונה מסתבכת כאשר עוסקים במאזן הכוחות בין פוטין לבין שאר העולם, משום שהמערב צריך לחשוש מחולשתו לא פחות מאשר מעוצמתו – טוען פרידמן. אין סימן לכך שהמרד או מתקפת-הנגד האוקראינית הובילה לקריסה משמעותית כלשהי של הרוסים באוקראינה, אם כי עדיין מוקדם מלהגיע למסקנות.
פקידים אמריקנים טוענים, שהאסטרטגיה של פוטין היא לגרום לאוקראינה להשתמש בכל פגזי ה-155 מ"מ וטילי הנ"מ שלה, כך שכוחות הקרקע שלה יהיו חשופים למתקפות מן האוויר – ואז להחזיק מעמד עד שהמערב יותש או עד שדונלד טראמפ יחזור לבית הלבן ופוטין יוכל להשיג עסקה מלוכלכת שתציל את כבודו. זו אינה אסטרטגית מטורפת: אוקראינה מגיעה לירי של 8,000 פגזים ביום וממשל ביידן מתקשה למצוא מלאי נוסף לפני שיתחילו לפעול ב-2024 מפעלים חדשים לייצורם.
יש גם משמעות לשאלה האם אתה תוקף או מתגונן. הרבה יותר קשה לתקוף, והרוסים מחופרים היטב בעמדותיהם – ולכן מתקפת-הנגד מתקדמת באיטיות. האוקראינים אמיצים מאוד וגם מותשים; הרוסים למדו מטעויותיהם. הצבא הרוסי השתפר בהאצלת סמכויות במורד סולם הפיקוד והוא משתמש בצורה נרחבת בכטב"מים. הצבא האוקראיני עבר במידה מסוימת מהפעלת יחידות קטנות וניידות המצוידות במודיעין מעולה ובנשק חכם, להפעלת יחידות גדולות יותר עם יותר טנקים. שדה הקרב יקבע האם זו טקטיקה נכונה.
יש לחשוש מתבוסה של פוטין כמו מנצחונו, סבור פרידמן. מה יקרה אם הוא יפול? אנחנו לא מצויים בימים האחרונים של בריה"מ. אין דמות נחמדה והגונה כמו בוריס ילצין או מיכאיל גורבצ'וב הממתינה לתפוס את השלטון. לבריה"מ היו מוסדות שהיו אחראים לשימור הממסד ולקביעת היורש; אם פוטין יפול, כל המערכת תקרוס עימו. לכן, בהחלט יש סכנה שבמקומו יבוא מישהו גרוע עוד יותר. כמה בנוח הייתם מרגישים עם הידיעה שפריגוז'ין הוא המחזיק את האצבע על הארסנל הגרעיני הגדול ביותר בעולם?
סכנה נוספת היא התפרעויות ואף מלחמת אזרחים, אשר תקרע את רוסיה בין אחוזות של גנרלים ואוליגרכים. ככל שמתעבים את פוטין, האפשרות הזאת מתועבת עוד יותר, משום שאם מדינות גדולות מתפרקות – קשה מאוד לאחות אותן מחדש. הנשק הגרעיני והעבריינות העלולים לזלוג מרוסיה מפורקת, ישנו את העולם – וממש לא לטובה. זוהי המציאות העגומה, מסכם פרידמן: פוטין לקח את כל העולם כבן ערובה. אם הוא ינצח – הרוסים יפסידו. אבל אם הוא יפסיד ובמקומו תבוא התפרקות – כל העולם יפסיד.

תאריך:  04/07/23   |   עודכן:  04/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפילה של פוטין תסכן את העולם כולו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט קורא למצות את הדין לא רק עם מי שביצעו בשטח אלפי פשעים ומעשי זוועה, אלא גם עם הנשיא שפתח במלחמת תוקפנות ועם בכיריו שהורו לבצע את הפשעים
איתמר לוין
אקונומיסט מזכיר שגיוון בהשקעות הוא הדרך להבטיח את התשואות הגבוהות ביותר, ושתשואת-היתר בשוק האמריקני כנראה לא תחזור על עצמה
איתמר לוין
לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר ונשיא הרוורד, קורא בוושינגטון פוסט לאוניברסיטאות היוקרה לפתוח את שעריהן לבני השכבות החלשות שהתגברו על קשייהם
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע יידרש זמן רב עד שהכלים של הבינה המלאכותית היצירתית ישפיעו על המגזר העסקי ודרכו על הכלכלה כולה
איתמר לוין
ששת השמרנים אומנם פסקו נגד שלושת הליברלים בכמה תיקים מרכזיים, אך ברוב המקרים התברר שהם חלוקים בינם לבין עצמם - מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il