X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כמה קרוב לשמש [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]
היום הכי חם מזה 125,000 שנה - כנראה
אמנם לא ניתן לדעת במדויק מה היו הטמפרטורות לפני אלפי שנים, אך וושינגטון פוסט מסביר מהיכן המסקנה לפיה בשבוע שעבר נשבר השיא

ברור לחלוטין שכדור-הארץ התחמם במהירות ב-44 השנים האחרונות. מידע ההולך אחורה מ-1850 מלמד, כי הטמפרטורה הממוצעת עולה. בימים האחרונים טוענים מדענים משהו קיצוני עוד יותר: אנו חווים את הימים החמים ביותר ב-125,000 השנים האחרונות, מאז עידן הקרח האחרון. וושינגטון פוסט מסביר כיצד הגיעו למסקנה זו.
ברור שמעקב אחרי הטמפרטורות במאות ובאלפי השנים האחרונות הוא פחות מדויק מאשר קביעת המעלות הנוכחיות. הוא כולל שילוב של רשימות עתיקות יומין, מאובנים בחופי אגמים וטבעות עצים. אבל הוא מדויק די הצורך כדי שהמדענים יגיעו בביטחון למסקנה זו. אי-אפשר להוכיח כמה חם היה ביום ספציפי, אבל כאמור יש מספיק מידע כדי לקבוע שמעולם לא היה כל כך חם.
אם תיעוד מזג האוויר הוא כמו קלטת, אזי היא נשחקת לאורך זמן – אבל גם הקלטת העתיקה ביותר משמיעה קול כלשהו. התיעוד מהעשורים האחרונים הוא המפורט ביותר; זה של המאה ה-19 מפורט פחות ומדויק פחות, אך עדיין רב-ערך. למידע מלפני 2,000 שנה, נעשה שימוש בחפצים בני הזמן ובתצפיות גאולוגיות, כדי לשחזר דפוסים ואירועים קיצוניים בטווח של עשרות שנים ואף של שנים בודדות.
המידע לזמנים מוקדמים יותר נע על טווחים של עשורים ומאות. למשל: מקומות הימצאותם של מאובנים יכולים ללמד שאותו אזור היה חם יותר או קר יותר, ובכך להצביע על דפוסי אקלים באותו מקום. לדברי המדענים, אם יום כלשהו ב-125,000 השנים האחרונות יכול היה להיות חם כמו בשבוע שעבר, זה אמור היה להתרחש לפני כ-6,000 שנה. באותה עת כדור-הארץ היה חם יותר מאשר בתום עידן הקרח, ומאז החלה התקררות שנמשכה עד העידן התעשייתי.
ההערכה היא, שכדור-הארץ חם כיום ב-2-0.2 מעלות מכפי שהיה במחצית השנייה של המאה ה-19. ואילו בשבוע שעבר נרשם חום ממוצע גבוה ב-1.36 מעלה מאשר באותה תקופה. ההתחממות לפני 6,000 שנה נבעה ברובה בשל התקרבות יחסית של כדור-הארץ לשמש, שהן מסלול מסביב לה הוא אליפטי ולא מעגלי. כיום כדור-הארץ קרוב יותר לשמש בינואר, אבל אז ההתקרבות הייתה בתחילת הקיץ בחצי הכדור הצפוני – בו יש יותר אדמה, אשר מתחממת מהר יותר מאשר האוקיינוסים, מסביר הפוסט. ייתכן שאז תנאי הקיצון היו קשים יותר מאשר היום בשל אותה קרבה לשמש. לכן, מקצת מן המדענים אינם רוצים לקבוע בנחרצות שהיינו עדים כעת לימים החמים ביותר.
המסקנה הזאת היא "בהחלט אפשרית", מגדיר פרופ' מייקל מן מאוניברסיטת פנסילבניה, מחלוצי המחקר של ההיסטוריה האקלימית. אבל טכנית, בלא תיעוד מלא, לא ניתן לדבר על ודאות אלא רק על אפשרות סבירה. אבל שיהיה ברור: החום הנוכחי הוא בהחלט קיצוני וניתן לומר בוודאות גבוהה שבשבוע שעבר היה היום החם ביותר מזה 2,023 שנים. פרופ' פיטר תורן מאוניברסיטת מיינות' אומר כי סביר גם שהטמפרטורות בשנים 2020-2011 היו גבוהות בממוצע מאשר בכל פרק זמן אחר ב-125,000 השנים האחרונות. יתרה מזאת: הראיות מלמדות שקצב ההתחממות הוא המהיר ביותר אי-פעם ושכל-כולו מעשה ידי אדם.

תאריך:  09/07/23   |   עודכן:  09/07/23
+לקראת וועידת האקלים בדובאי: הממשלה אישרה תקציב בסך כ-9 מלש"ח
13:03 09/07/23  |  מירב ארד

הממשלה אישרה (יום א',9.7.23) את הצעת המחליטים המשותפת של שר החוץ, אלי כהן, והשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, להשתתפות מדינת ישראל בוועידת האקלים בדובאי בנובמבר-דצמבר 2023. החלטת הממשלה כוללת התחייבות לפעול בהקדם להשלמת חקיקת חוק אקלים ישראלי לפני הוועידה.
מלבד אישור השתתפותה של ישראל בוועידה, אישרה הממשלה גם את צעדי ההיערכות לקראת COP28, אותם יובילו משרד החוץ והמשרד להגנת הסביבה. לשם כך, יקצו משרדי הממשלה תקציב ייעודי בסך כולל של כ-9 מיליון שקל, כדי להבטיח את השתתפות ישראל ב-28COP. המשרדים שלוקחים חלק במימון ההשתתפות בוועידה הם: משרד החוץ, המשרד להגנת הסביבה, משרד רה"מ, משרד האנרגיה, משרד התחבורה, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, משרד הכלכלה, משרד החקלאות, משרד הביטחון, משרד הבריאות, משרד המודיעין ורשות החדשנות.
עוד הוחלט על הקמת ועדת היגוי, שתוביל את היערכות מדינת ישראל לקראת הוועידה. בראשות הוועדה יעמדו במשותף מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, ובהשתתפות כל מנכ"לי המשרדים המוזכרים. עוד הוחלט, שישראל תקים ביתן לאומי בוועידה כפי שהיה בוועידת האקלים בשארם א-שייח', וכי התכנים שיוצגו בביתן הישראלי ייקבעו על-ידי וועדת ההיגוי.
בכנס צפויות לקחת חלק יותר מ-130 חברות הצפויות להציג את פעילותן בנושאי החדשנות והנכסיות הישראלית בתחומי האקלים. מדינות חברות וארגונים משקיפים רשאים להקים ביתנים ולהפיק אירועי צד בוועידה. במסגרת הביתן הישראלי ובאמצעות אירועי הצד, תהיה למדינת ישראל הזדמנות להציג יכולות מתקדמות בכל תחומי החדשנות האקלימית, ולשתף את העולם בפתרונות כחול לבן להפחתת פליטות, ולהסתגלות למשבר האקלים.
ההצעה שאושרה בממשלה כוללת גם התייחסות למספר יוזמות שבכוונת ישראל לקדם כחלק מהשתתפותה בוועידה. בין היתר, הוחלט לייעד תקציב מיוחד לפרויקט "החומה הירוקה הגדולה", אשר נועד להתמודד עם תופעת המדבור באזור הסאהל באפריקה.

השרה סילמן. [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היום הכי חם מזה 125,000 שנה - כנראה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין דבר
יהושע  |  11/07/23 22:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
נזקי העתק מדליקות, שטפונות וסערות גורמים לחברות הפרטיות להפסיק למכור פוליסות; החברות המדינתיות מקפיצות את הפרמיות, מדווח ניו-יורק טיימס
עידן יוסף
רשות המים מקדמת חיבור בארות פרטיות למערכת המים הארצית כדי לתת מענה למחסור    תקיים כינוס שיתוף הציבור לקבלת רעיונות בנושא
איתמר לוין
קובע שאינה בדרך הנכונה להגשמת היעדים עליהם הכריזה    קורא לשינויים ניכרים באנרגיה הסולארית, במחירי הדלקים, בטיפול בפסולת ובתחום התחבורה
איתמר לוין
ארבע החברות המובילות רושמות הפסדים כבדים, בעוד המתחרות הסיניות מרוויחות    אקונומיסט קורא לאיחוד האירופי להעניק להן את הוודאות הדרושה
איתמר לוין
החברה להגנת הטבע: ההליך עומד בסתירה חזיתית להחלטות וההתחייבויות בנוגע למשבר האקלים, ומתנהל ללא תשתית מקצועית ועובדתית מספקת    משרד האנרגיה: הכל נעשה בצורה מקצועית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il