X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההמשך תלוי בפדרל ריזרב [צילום: נאם יו, AP]
סימנים לסיום המיתון בשוק הדיור בארה"ב
המחירים מתאוששים לאיטם לאחר חודשים ארוכים של ירידה, התחלות הבנייה גדלות וקצב הבנייה מואץ - מדווח וושינגטון פוסט

שוק הדיור מאיר את פניו לדוני אוונס. הקבלן מאזור דאלאס מסיים בתים בשישה שבועות פחות מאשר בתקופת הקורונה, ויש ביקוש רב לבתים שהוא מציע בטווח מחירים שבין 250,000 דולר ל-850,000 דולר, למרות שריבית המשכנתאות ל-30 שנה היא 7% - כפליים מאשר לפני שנה וחצי. "אנחנו לא במיתון אלא בסוג של האטה", אומר אוונס.
זהו המסר הגובר מצד קבלנים, מתווכי נדל"ן וכלכלנים: המיתון בשוק הדיור האמריקני, אשר נבע מהעלאות הריבית החדות, נגמר והשוק התהפך – מדווח וושינגטון פוסט. שרשרות האספקה זורמות, ביטחון הקבלנים גובר והבנייה מהירה יותר. המשכנאות היקרות מצננות את הביקוש אך לא מייבשות אותו. מספר הדירות הזמינות גבוה מאי פעם ולרוכשים יש יותר אפשרויות בחירה. לאחר שצנחו במחצית השנייה של 2022, המחירים מתייצבים לאיטם.
אלו הן בשורות טובות למשק בכללותו. שוק הדיור – החל ממשרות בנייה, דרך רכישות בתים ועד למשכנתאות – הוא קטר חשוב של הוצאות הצרכנים והצמיחה. זהו גם אחד הענפים הרגישים ביותר לשינויי ריבית, אותה העלה הפדרל ריזרב בקצב חסר תקדים מאז מרס 2022. המיתון נגמר והשאלה כעת היא כיצד תיראה ההתאוששות, אומרים כלכלנים.
ברמה הלאומית קיים עדיין מחסור משמעותי ביחידות דיור, המוערך ב-5-1.5 מיליון. את הבעיה מחמירה העובדה שמי שנטלו משכנתאות בריבית נמוכה אינם מוכרים כעת את בתיהם, במה שכלכלנים מכנים "לשנוא את הבית ולאהוב את המשכנתא". אבל יש סימנים לכך שההתאוששות בדרך. מכירות בתים חד-משפחתיים חדשים עלתה בחודש מאי ב-12.2%, לרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2022. בתים חדשים היו 31% ממלאי הדירות למכירה באותו חודש, לעומת 15% לפני הקורונה.
כאמור, גם המחירים משתפרים. הם הגיעו לשיאם ביוני 2022 וירדו בהתמדה בחודשים הבאים, אך כעת מתאוששים בצורה יציבה. בחודש אפריל הם עלו ב-0.5%, העלייה החודשית השלישית הרצופה, אם כי הם עדיין 1.8% מתחת לשיא. כרגיל בנדל"ן, יש משמעות למיקום: המחירים ירדו באפריל (בהשוואה למרס) רק באחד מבין 20 האיזורים העירוניים הגדולים ביותר.
המצב בשטח בא לידי ביטוי בדיוני הריבית של ה"פד" בחודש שעבר, מציין הפוסט. כמה מבכירי הבנק המרכזי אמרו, כי נראה שהשפעות הריבית על שוק הדיור הולכות ופוחתות. מכירות הבתים, אמון הקבלנים והתחלות הבנייה – כולם השתפרו במעט מאז תחילת השנה, הוסיפו. שלוחות ה"פד" ברחבי ארה"ב סיפקו דוגמאות. שלוחת דאלאס דיווחה על האצה בבנייה ועל ציפיות לגידול בהתחלות הבנייה במחצית השנייה של השנה. שלוחת פילדלפיה מסרה שהמכירות מטפסות, אם כי עודן נמוכות מאשר אשתקד.
מה שיקרה בהמשך תלוי בעוצמה בה ימשיך ה"פד" לפעול כדי להאט את הכלכלה. האינפלציה ירדה בצורה חדה, אך עדיין לא לרמה שהיה רוצה לראות הבנק המרכזי. לאחר עשר העלאות רצופות בתוך 15 חודשים, ה"פד" לא העלה את הריבית בחודש יוני, אך אותת שיהיו השנה עוד שתי העלאות. הראשונה, בשיעור רבע נקודה, צפויה החודש; השוק כבר תמחר אותה וריבית המשכנתאות ל-30 שנה עלתה קלות השבוע ל-6.96%. כלכלנים אומרים, שאיש אינו מצפה למהפך חד בשוק הדיור, אלא להתאוששות שתהיה מלווה בעצירות ובעליות מחירים.

תאריך:  19/07/23   |   עודכן:  19/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סימנים לסיום המיתון בשוק הדיור בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קיבל הודעה לפיה הוא אחד מיעדיה של החקירה הפדרלית, העוסקת ככל הנראה הן במהלכיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 והן באחריותו להסתערות על הקפיטול
איתמר לוין
שר ההגנה לשעבר מבהיר את דרישות המינימום של ארצו במו"מ אפשרי עם רוסיה    מומחה אמריקני: לכל היותר תהיה הפסקת אש ואולי יידרשו לכך שנים
איתמר לוין
735 מיליון בני אדם היו רעבים אשתקד; 600 מיליון יסבלו מתת-תזונה בסוף העשור; אין מספיק כספים כדי לסייע לנזקקים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מושל פנסילבניה, ג'וש שפירו, מסביר בוושינגטון פוסט איך שיקומו של כביש בין-מדינתי ראשי נמשך 12 יום בלבד במקום שבועות ארוכים
איתמר לוין
אקונומיסט: חוגים רפובליקנים מדברים על פיטורים אפשריים של 50,000 עובדי מדינה - כולל השתלטות פוליטית על משרד המשפטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il