X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קתדרלה באודסה לאחר הפגזה רוסית [צילום: ג'יי הונג, AP]
הבעיות של אוקראינה: עלים, פגזים, מוקשים
ניו-יורק טיימס מדווח בהרחבה מן החזית על הסיבות לכך שמתקפת-הנגד האוקראינית מתקדמת באיטיות רבה ותוך אבידות כבדות

המפקדה של אחד הגדודים בחטיבה הממוכנת ה-53 של צבא אוקראינה מריח כמו עצי אורן טריים. בחדר הפיקוד העיקרי מצויים מסכי טלוויזיה שטוחים, מחשבים ואינטרנט לוויני, המלאים בתמונות מכטב"מים זעירים. השוכנים בו רואים בעיקר קיפאון אלים, כהגדרתו של ניו-יורק טיימס.
כאשר המלחמה נכנסת לחודש ה-17 שלה, ללחימה יש קצב מובחן. רוסיה ואוקראינה לכודות במתקפות ומתקפות-נגד קטלניות. הארטילריה הרוסית שוב אינה נהנית מיתרון ברור, בעוד האוקראינים מתקשים מול קווי ההגנה זרועי המוקשים. הישגים טריטוריאליים קטנים כרוכים במחיר כבד וחסר פרופורציות. לרוסים יש יותר אנשים, מציין מפקד אוקראיני אחד.
אוקראינה הסתגלה היטב ללוחמת מגננה, אך מבצעים התקפיים הם סיפור אחר: האוקראינים התקדמו בצורה מועטה בלבד ביכולת התיאום בין היחידות הקדמיות ביותר. כוחות הרגלים שלהם מתמקדים יותר ויותר במתקפות על החפירות הרוסיות, אך לאחר שספגו רבבות נפגעים מאז תחילת המלחמה, מדובר במקרים רבים בחיילים מבוגרים יותר ומאומנים פחות. כאשר הרוסים נסוגים מעמדה, הם שיפרו את יכולתם לטווח אותה ולסלק ממנה את האוקראינים.
האוקראינים סובלים ממחסור בתחמושת, והם משתמשים בתערובת של סוגים שקיבלו ממדינות שונות – מה שגורם לבזבוז נוסף בשל השוני ברמת הדיוק של הפגזים. בנוסף לכך, חלק מהפגזים והטילים שהתקבלו מחו"ל פוגמים בכלים ופוצעים חיילים. "זו בעיה גדולה מאוד", אומר המג"ד אלכס. ולבסוף: בחודשי הקיץ יש חשיבות עצומה להסוואה, תחום בו כמעט תמיד למתגוננים יש יתרון על התוקפים.
ארה"ב ומדינות אחרות בנאט"ו משתמשות בציוד תקשורת ומעקב משוכלל, אך אוקראינה מפעילה ציוד פחות מתוחכם וקל יותר לשימוש, כמו אפקליציות למסרונים בסמארטפונים, חדרי צ'אט פרטיים וכטב"מים זעירים תוצרת סין. החיסרון של המערכת הוא תלותה הכמעט-מוחלטת במערכת סטארלינק, כך שהעברת מידע חשוב כמו מטרות להפגזות אורכת זמן רב יותר. בעיה נוספת היא השיבושים שמפעילים הרוסים על רשת האלחוט, ולכן המידע נמסר ברובו באינטרנט.
כטב"מים מתאבדים
הלוויית חייל אוקראיני, דונבס [צילום: יבגני מלולטקה, AP]

שני הצבאות שיפרו את יכולתם לבנות נקודות מפתח ולהגן עליהן, וכך המתקפה על החפירות הרוסיות הפכה לאחת המשימות המסוכנות ביותר וגם החיוניות ביותר שבפני האוקראינים המבקשים לשחרר שטחים כבושים. הכשרתם של בעלי מיומנות גבוהה יותר, כמו צלפים, ננטשה לטובת מתקפת חפירות.
הכוחות האוקראיניים הצליחו להתקדם בפרברי בחמוט, אותה כבשו הרוסים בחודש מאי, שכן לכובשים היה פחות זמן להתחפר – אך גם כאן גוברות האבידות בימים האחרונים, גם תגבור הארטילריה הרוסית. במקומות אחרים בחזית האוקראינים מתקשים למלא את שורותיהם בחיילים המסוגלים לתקוף בהצלחה חפירות. "כיצד אתה יכול לצפות מבן 40 להיות חי"רניק טוב או מפעיל תת-מקלע?", שואל רטורית מפקד אוקראיני שיחידתו ספגה עשרות נפגעים. חיילים צעירים לא רק מצויים בכושר גופני טוב יותר, אלא גם פחות מפקפקים בפקודות – מעיר הטיימס.
כאמור, התותחנים האוקראינים נאלצים לנווט את דרכם בין פגזים שהגיעו מפקיסטן, פולין, בולגריה ואירן – מה שמאלץ אותם להתאים את הטווחים בהתאם למדינת המוצא של התחמושת, למרות שכולם באותו קוטר. כמעט תמיד הרוסים מגיבים באש ארטילרית משלהם, כולל שימוש בפגזי מצרר; גם האוקראינים משתמשים בנשק זה, שמדינות רבות הוציאו את מחוץ לתחום בשל אכזריותו יוצאת הדופן.
אחד הקווים המאפיינים של קרבות הקיץ במזרח אוקראינה הוא עלי העצים. הסוואת טנקים ותותחים חיונית כדי למנוע את גילויים מן האוויר ואת ההפגזות עליהם שיבואו בעקבות כך. באזור העיר קְרֶמינָה שבידיהם, הרוסים מפגיזים את העצים כדי לשרוף את העלים, במטרה למנוע מן האוקראינים את יכולת ההסוואה. לעיתים נאלצים הכלים האוקראיניים לנוע בלא הסוואה, וכך הם נחשפים לכטב"מים רוסיים מתאבדים מדגם "לָאנְסֶט". נכון לעכשיו לא מצליחים האוקראינים לשבש את גלי הרדיו המפעילים כטב"מים אלו, וקשה ליירט אותם משום שהם פועלים כמו פצצות מונחות.
לוחמה אלקטרונית ממלאת תפקיד ניכר מאחורי הקלעים, מציין הטיימס, והיכולות הרוסיות בתחום זה עולות על האוקראיניות. החיילים הרוסים מסוגלים לאתר אותות של טלפונים סלולריים ולשבש את תדרי האלחוט וה-GPS. הם גם מחפשים את הראוטרים של ה-wi-fi המופעל באמצעות סטארלינק במטרה לטווח אותם. במקביל, הרוסים מסוגלים לשנות את תדרי התקשורת של הכטב"מים שלהם, מה שמקשה על האוקראינים לאתר אותם.

תאריך:  25/07/23   |   עודכן:  25/07/23
+פוטין חתם על החוק האוסר על "שינוי מין"
15:02 25/07/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

החוק קובע איסור על רופאים לבצע פעולות "שינוי מין", למעט מקרים הקשורים ל"טיפול בחריגות פיזיולוגיות מולדות". גם טיפול הורמונלי אסור. החוק גם אוסר על משרדי הרישום לבצע שינויים במסמכיו של אדם על סמך אישורים רפואיים של "שינוי מין". בנוסף, "שינוי מין" ע"י אחד מבני הזוג או שניהם מאותה נקודה ואילך מהווה הצדקה לביטול הנישואין

פוטין. חיזוק ל״ערכי המשפחה המסורתיים״ [צילום: פאבל בדנייקוב, AP]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
בדבריהם מול המצלמות ציין פוטין שמתקפת הנגד האוקראינית "כבר איננה, לא קיימת. פשוט נכשלה". בהמשך השיחה, כולה מול המצלמות כמובן, שב הנשיא לוקשנקו ומזכיר את פולין, מסביר שהצבא הפולני מתגבר כוחות קרוב מאוד לגבולות בלארוס, ומתאר את התפקיד החשוב של פולין בסיוע ותמיכה לאוקראינה
איציק וולף
שרידי כטב"ם נמצאו לא רחוק מבנייני משרד ההגנה הרוסי במוסקבה    במשרד ההגנה כינו את המתקפה "מתקפת טרור" ודיווחו שלא היו נפגעים
יאיר נבות
הפגיעות גרמו למותה של אישה אחת, לפציעתם של 19 בני אדם, כולל ארבעה ילדים, ולנזק כבד לבנייני מגורים    מבנה נוסף שנפגע באופן קשה הוא הכנסייה האורתודוקסית הגדולה ביותר בעיר
יאיר נבות
ראש שירות הביון החיצוני הרוסי (SVR) סרגיי נרישקין, טוען בדיון עם פוטין: פולין מגבירה מוכנותה כדי לשמור על השליטה בשטחים המערביים של אוקראינה    פוטין מזהיר מפני אפשרות שיחידות צבא פולניות ייכנסו לשטחי מערב אוקראינה, למשל לביב, ויישארו שם לנצח
יאיר נבות
את רצף התקיפות על אודסה ומיקולאייב בדרום אוקראינה צריך לראות בהקשר של סירובה של רוסיה לחתום על הארכת ההסכם לייצוא תבואה, עד שדרישותיה תתקבלנה. התקיפות, שפוגעות גם במסופי תבואה בנמל אודסה ומשבשות את היכולת האוקראינית להמשיך ולייצא תבואה, מהוות מסר כוחני ומאיים של הרוסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il