X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מטוס מיג 29 אוקראיני [צילום: AP]
התשה היא הטקטיקה המתאימה לאוקראינה
חודשיים לאחר תחילתה של מתקפת-הנגד, ההתקדמות האוקראינית איטית אקונומיסט מציע למערב לזכור שיש הבדלים ניכרים בין מלחמה זו לבין המבצעים שלו

חלפו חודשיים מאז יצאה אוקראינה למתקפת-הנגד שלה בחזית של 1,000 ק"מ מול הרוסים הפולשים, ולפני כשבוע היא נכנסה לשלב השני. השלב הראשון החל ברגל שמאל, כאשר מתקפה שאפתנית מדי של היחידות הממוכנות החדשות נכשלה. שלב זה בלט בנסיונות מרוכזים לנצל את היתרון האוקראיני בכוח אש ארוך טווח, כדי לפגוע באספקה הרוסית ולהרוס את מרכזי הפיקוד והלוגיסטיקה – במטרה לחבל ביכולת הרוסית להגיב למבצעים האוקראיניים המפוזרים.
לפעולות אלו נוספו לאחרונה מתקפות כטב"מים על מוסקבה בקנה מידה מצומצם, שמטרתן בעיקר פסיכולוגית, ושורה של התקפות כטב"מים ימיים על הצי הרוסי בים השחור. תומכיה של אוקראינה סבורים ששינוי משמעותי חל ב-26 ביולי, עם הפעלת הקורפוס העשירי החדש ובו שלוש חטיבות מצוידות בנשק מערבי. אבל למרות שנרשמת התקדמות, זו ממש אינה פריצת דרך – קובע אקונומיסט.
מקורות רוסיים מוסרים שהאוקראינים ממשיך לתקוף הן מצפון-מערב ומדרום-מערב לעיר בחמוט, כמו גם באזור הגובל במחוזות דונצק וזפורז'יניה ובמערב זפורז'יניה. בסוף יולי הודיעה קייב, כי היקף השטח ששחררה מאז תחילת המתקפה עומד על 200 קמ"ר. זה אומר שאין שינוי משמעותי בקצב, ושהגעת הקורפוס העשירי נועדה בעיקר להקל על הקורפוס התשיעי הנושא בעיקר המטלה.
ראש מטה ההגנה הבריטי, האדמירל טוני רדקין, תיאר את הפעולות האוקראיניות "להרעיב, למתוח, להלום" (starve, stretch, strike). שלבי ההרעבה (התקפות על מרכזי לוגיסטיקה) והמתיחה (מהלומות בנקודות מרובות) מתנהלים במקביל. הרמטכ"ל, הגנרל ואלרי זלוז'ני, יצטרך להחליט מתי וכיצד לבצע את שלב המהלומה, בו יחידות רעננות ינסו לחצות את שדות המוקשים לעבר קווי ההגנה הרוסיים העיקריים בניסיון לפרוץ אותם. ההחלטה תהיה על בסיס המצב הנקודתי ושיקולי סיכון-סיכוי.
פנייה דרומה לעבר מניטופול וים אזוב, מרחק של 200 ק"מ, תעניק לאוקראינה את הפרס האסטרטגי הגדול ביותר. היא תפצל את הכוחות הרוסיים, תנתק את הגשר היבשתי שלהם אל קרים ותציב את רוב חצי-האי בטווח הפגזים והטילים האוקראיניים. אבל לשם כך יהיה צורך לחצות לא רק את קווי ההגנה הראשונים המבוצרים היטב, אלא גם את רוב האזור המוגן לכל רוחב החזית. כוחות משוריינים גדולים אינם יכולים לחמוק מן העין ומן האש הרוסיים; רוב ההצלחות האוקראיניות הנוכחיות הן תוצאה של פעולות ברמת המחלקה והפלוגה.

אל תצפו למעבר ללוחמה מהירה
תותחים רוסים במיקום בלתי-מזוהה בחזית [צילום: AP]

חלופה אחרת עשויה להיות ניצול ההגנות הרוסיות החלשות יותר במזרח, מסביב לעיר בחמוט ההרוסה, ואז דרומה לעבר דונבס – ממשיך אקונומיסט. תהיה זו מכה פוליטית לרוסים, אשר השקיעו המון דם ומאמץ באיזור, אך לאוקראינים – פחות ערך אסטרטגי מאשר הגעה לחוף הים. מכל מקום, המיקוד כעת בבחמוט מושך כוחות רוסיים מן הדרום ואולי פותח שם פערים.
כאשר תבוא המהלומה, הרבה יהיה תלוי בשאלה האם הרוסים יצליחו לסגת בצורה מסודרת מעמדות מוחלשות לקווי הגנה טוב יותר; או שמא כוחותיהם התשושים מחודשים רצופים של קרבות, יישברו בשל מורל נמוך, פיקוד גרוע ומחסור בתחמושת. מה שיכריע יהיה הן האפקטיביות המצטברת של המתקפה האוקראינית והן רמתו של הפיקוד הרוסי לאחר המרד של יבגני פריגוז'ין.
גם אם זה יקרה, האסטרטג הצבאי לורנס פרידמן מזהיר מפני ציפיות למעבר ללוחמה ניידת מהירה. הוא מסביר, כי הכוחות המערביים התאהבו בעשורים האחרונים בגרסה מודרנית של ה"בליצקריג", ומכאן התסכול מכך שהאוקראינים לא מצליחים לעשות משהו דומה למרות הציוד וההדרכה שקיבלו מנאט"ו. אבל זוהי ביקורת שאינה הוגנת: לארה"ב היו במלחמותיה האחרונות כוח אש ועליונות אווירית עצומים, מה שאין לאוקראינה; אין לה גם ניסיון של עשרות שנים. ואילו רוסיה יכולה להסתמך על כמות עצומה של כטב"מים, הממלאים את התפקיד שהיה למכונות ירייה במלחמת העולם הראשונה.
האוקראינים חייבים להשיג הצלחה מסוימת לפני שהבוץ בחודשי הסתיו יאט את המתקפה, מציין אקונומיסט. הם זקוקים לכך לצורך המורל של החיילים והאזרחים, כדי לשמר את תמיכת בעלות בריתם וכדי לשכנע את ולדימיר פוטין שהחלופות שלפניו רק נעשות גרועות יותר. אוקראינה צריכה לקבל עידוד להילחם כפי שמתאים לה, לא לפי קני המידה המערביים – וזה אומר: מלחמת התשה.

תאריך:  06/08/23   |   עודכן:  06/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התשה היא הטקטיקה המתאימה לאוקראינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר היקר.
כבש 44  |  8/08/23 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
רוסיה טענה כי יירטה כלי שיט אוקראיניים לא מאוישים סמוך לבסיס הצי בנובורוסיסק    מקור מודיעיני אוקראיני טוען להצלחה בפגיעה באחת מספינות הצי באמצעות כלי שיט ימיים    סרטון ששוחרר לרשתות מתעד את רגע הפגיעה
יאיר נבות
שברי היירוטים נפלו על כמה מבנים בבירה ובמחוז קייב וגרמו לנזקים ולשריפה. לא דווח על נפגעים בנפש כתוצאה משברי היירוטים הללו
יאיר נבות
מעניין שהאוקראינים בחרו לתקוף את מתחם המשרדים כשהוא ריק, ביום ראשון לפנות בוקר, יום חופש ברוסיה, והאם בחרו זאת במודע. פגיעה במתחם המשרדים העמוס ביום עבודה רגיל, נניח ביום שני או שלישי, הייתה גורמת לקורבנות רבים ככל הנראה. קייב עצמה לא נטלה עדיין אחריות על התקיפה לפנות בוקר
סיומה בוברמן
הצבא הפולני זיהה כניסה של כ-100 לוחמים של ואגנר לעיר גרודנו שבמערב בלארוס סמוך למסדרון סובלקי. לדברי ראש ממשלת פולין אותם לוחמים אמורים לעסוק בהברחת מהגרים מבלארוס לתוך פולין דרך המסדרון על-מנת לערער את היציבות בפולין.
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il