X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מפעל נעליים, ליאון, מכסיקו [צילום: מריו ארמס, AP]
מקסיקו. היצואנית מספר אחת לארה"ב
חברות אמריקניות רבות מוציאות ייצור מסין ומעבירות אותו לשכנותיה ולמקסיקו וושינגטון פוסט: מדובר בשילוב של גורמים מדיניים וכלכליים

חברות אמריקניות מקבלות יותר ויותר הצעות להפחתת תלותן ביצרנים סינים, גם כאשר וושינגטון ובייג'ינג פועלות לבלום את התדרדרות היחסים בין המדינות. בחודשים ינואר-מאי השנה צנח הייבוא האמריקני מסין ב-24% - מדווח וושינגטון פוסט. בין החברות שצמצמו משמעותית את הייבוא משם: HP, סטנלי בלאק אנד דקר ולגו – כדי שלא להיקלע לאש הצולבת בין שתי המדינות, או כחלק מאסטרטגיה לקרב את הייצור לצרכנים.
כך או כך, מעמדה של סין במרכז הייצור העולמי ניצב בפני האתגר המשמעותי ביותר מאז הצטרפה לארגון הסחר העולמי לפני שני עשורים. מקסיקו, וייטנאם ותאילנד נוגסים בדומיננטיות שלה, למרות שאין להם הגודל ויכולת הייצור הסיניים. שרשרת הייצור עוברת טלטלה, בשל שילוב של סיבות מדיניות וכלכליות.
ממשל טראמפ הטיל מכס על קרוב לשני שלישים מהטובין הסיניים, מה שגרם לירידה בהזמנות. השכר במפעלים הסיניים עלה, וכך הצטמק אחד היתרונות התחרותיים הבולטים שלה. האסטרטגיה הכלכלית של שי ג'ינפינג, הממוקדת בשליטתה של המדינה, הובילה למהלומות על חברות פרטיות. הגישה השלילית לממשל ביידן הרעה עוד יותר את הקשרים המסחריים עם ארה"ב. משקיעים זרים מקימים פחות מפעלים בסין, מה שאומר שמדינות אחרות באסיה יקבלו חלק גדול יותר בייצור עבור ארה"ב. התוצאה: סין היא כיום המקור לאחד מכל שישה דולרים שהאמריקנים משלמים על ייבוא – לעומת אחד מכל ארבעה לפני הקורונה.
ממשל ביידן מנסה לשכנע את ממשלת סין, כי העברת קווי ייצור חיוניים לארה"ב או לבעלות בריתה אינה צעד של גירושין כלכליים, אלא רק הפחתת סיכון מסחרית. בשל חששות גוברים בתחום הביטחון הלאומי, הממשל אסר לייצא לסין את רוב המוליכים-למחצה המתקדמים ועומד להודיע על הגבלת ההשקעות האמריקניות בענפי הטכנולוגיה בסין.
עוד לפני הירידה שנרשמה השנה בייבוא האמריקני מסין, הסחר בין שתי המדינות נשחק במונחים ריאליים. בשל עליית המחירים, הסחר אשתקד בהיקף של 690 מיליארד דולר היה נמוך ריאלית ב-7% מזה שנרשם לפני מלחמת הסחר של 2018. הייבוא הריאלי של ארה"ב אשתקד מסין היה נמוך ב-12% מאשר לפני חמש שנים.
מוקדם יותר השנה הפכה מקסיקו לשותפת הסחר מספר אחת של סין, כאשר היצרנים מעדיפים יותר ויותר רשתות אספקה איזוריות במקום עולמיות. מקסיקו, קנדה וסין החליפו ביניהן את המקום הראשון מאז 2018, מציין הפוסט. במקביל, וייטנאם ותאילנד מצטיירות כחלופות המובילות מבחינת חברות המבקשות לצאת מסין אך להישאר באיזור. ואילו הודו מקבלת את תשומת הלב של יצרנים כמו אפל, המתכננת להקים בה מפעל אייפונים.

המתחרים לא יפגעו בדומיננטיות הסינית
מפעל מיניבוסים, שיאנגיאנג, סין [צילום: אנדי וונג, AP]

מגזר האלקטרוניקה הוא המוביל במעבר לאתרי ייצור חדשים. כך למשל, חלקה של סין בייבוא מחשבים אישיים לארה"ב נפל אשתקד ל-45% לעומת 61% ב-2016; ואילו חלקה בייבוא מדפסות ירד מ-48% ל-23% באותה תקופה. HP מתכננת לייצר במקסיקו יותר מחשבים ניידים למגזר העסקי, ובתאילנד – יותר מחשבים למגזר הביתי. היא הבהירה, שאינה נוטשת את סין, בה יש לה 12,000 ספקים ומרכז מו"פ חשוב בשגנחאי.
יצרנית כלי העבודה סטנלי בלאק אנד דקר מארגנת מחדש את שרשרת האספקה שלה, במטרה להגיע החל ב-2025 לחיסכון שנתי של 1.5 מיליארד דולר. היא מאחדת מפעלים; מפעל מרכזי במחוז שנזן נסגר לפני שלוש שנים והאספקה לארה"ב מגיעה ממפעל במקסיקו. ואילו המשלוחים של לגו מסין היוו אשתקד 3% בלבד ממוצריה בארה"ב, לעומת 18% בשנים 2017-2015; חלקה של מקסיקו עלה מ-50% ל-70%. במקביל צפויה לגו לפתוח בשנה הבאה מפעל בווייטנאם, בו השקיעה מיליארד דולר, ואשר תוצרתו מיועדת למדינות אסיה. ב-2025 היא תפתח מפעל בעיר ריצ'מונד, לשוק האמריקני.
עם כל זה, מדגיש הפוסט, סין עדיין מספקת 31% מהערך המוסף של הייצור העולמי לעומת 17% בלבד של ארה"ב שבמקום השני. יש לה יתרונות ייחודיים בדמות מפעלים מודרניים, אוטוסטרדות, רכבות מהירות ופסי ייצור גמישים. ספקים סיניים ממשיכים לשלוט בתחומים כמו סוללות חשמליות לרכב, מכשירי מטבח ומסגרות אלומיניום לדלתות וחלונות. התחרות מצד מקסיקו, וייטנאם והודו יכולה להפחית את חלקה של סין בייצור העולמי, אך לא לערער את הדומיננטיות שלה.
הצטמצמות המשלוחים הסיניים לארה"ב יכולה גם לשקף את המצב בענפים נקודתיים, מציין הפוסט. קמעונאים כמו וולמארט וטרגט מזמינים פחות מסין, משום שהם מבקשים לצמצם את המלאים הגבוהים מן הרגיל. גם שינויים בסחר האלקטרוני הפאן-אסיאתי משנים את התמונה: יותר מוצרים סינים נשלחים לוויטנאם לגימור שולי לפני שהם מועברים לארה"ב.

תאריך:  08/08/23   |   עודכן:  08/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקסיקו. היצואנית מספר אחת לארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת הסחר
איתמר לוין
בייג'ינג מגיבה במבול של חוקים נגד חברות מערביות והגבלות על ייצוא מתכות חיוניות, אך אקונומיסט מציין שהיא עלולה לפגוע בעצמה
איתמר לוין
מטא תקפה את סין, אך מתקשה למצוא אתרי ייצור חילופיים לחומרה החיונית למגזר המציאות הווירטואלית - מדווח וושינגטון פוסט
אסף אוריון, שירה עפרון
ערב ביקור ביידן פרסמו שתי המדינות הצהרה שכמעט ולא זכתה לתשומת לב, אך משמעותה רבה    וושינגטון וירושלים מהדקות את שיתוף הפעולה הטכנולוגי, תוך דגש על מקומו בהקשר של הביטחון הלאומי - במילים אחרות: מול סין
איתמר לוין
הממשל מנסה לאזן את השפעתה של סין בדרום-מזרח אסיה, עם בליץ של פגישות בוושינגטון ומסע של ביידן לאזור    וושינגטון פוסט סוקר את היעדים ואת הבעיות
יאיר נבות
אז מה בעצם השורה התחתונה? מבין שלוש האופציות שהעלתי אמש - הסלמה,הרגעה והקפאה, נדמה שפוטין בחר לעת עתה באופציה השלישית, ובמלחמת התשה מתמשכת נגד אוקראינה. אסייג זאת בקביעה שייתכן שבשעות הקרובות/ימים הקרובים דווקא כן נשמע מגורם ביטחוני רוסי על גיוס כללי או מהלך דרמטי אחר, ולכן צריך עדיין להמתין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il