X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
איי הבתולה הבריטיים. "פיננסים כחולים" [צילום: טוד ונסיקל, AP]
מקלטי המס הקריביים מפליגים לים סוער
המאבק הבינלאומי נגד מלביני הון ומעלימי מס מאיים על חלק משמעותי מכלכלתם והכנסותיהם של האיים האקזוטיים - מדווח אקונומיסט

בינואר 2024 ייפתח בבית משפט במיאמי משפטו של אנדרו פאהי, לשעבר ראש ממשלת איי הבתולה הבריטיים (אב"ב). התביעה טוענת, כי הוא הבטיח לסוכן סמוי שיאפשר לו להבריח סמים לארה"ב דרך ארצו תמורת תשלום. פאהי, המוחזק במעצר בית במיאמי, כופר בהאשמות נגדו.
הסירחון של שחיתות הוא הדבר האחרון הנחוץ כעת לאיים, כותב אקונומיסט. במשך ארבעה עשורים הם התפרנסו ממכירת שלטים מבריקים לחברות זרות – קונכיות חלולות הקיימות על הנייר, בלא משרדים וצוות אמיתיים. העסקים הללו מימנו שני שלישים מהכנסות המדינה והפכו טריטוריה מרוחקת בת 33,000 תושבים לידועה בעולם העסקים. אולם, מאמצים כלל-עולמיים להשתלט על מלביני הון ומעלימי מס, מכבידים עליה; מספר החברות הרשומים באיים ירד בחמישית מאז 2011. כמו מרכזים פיננסיים אחרים בקריביים, הם מפליגים לתוך ים סוער.
כמעט כל סלע בקריביים ניסה מתישהו לבנות מקלט מס. איי הבהאמה היו הראשונים; 15%-10% מהתוצר של המדינה מקורם בשירותים פיננסיים, במיוחד בנקאות פרטית. הידועים ביותר הם איי קיימן, איי הבתולה הבריטיים וברמודה. כל השלושה הם טריטוריות בריטיות אוטונומיות: נשענות על לונדון להגנה ודיפלומטיה, עצמאיות בכל השאר. שירותי מס ופיננסים מהווים שליש מהתל"ג שלהן וחמישית מהמשרות.
מקלטי המס מספקים תפריט רחב של שירותים לגיטימיים, אבל הבעיה היא האופן בו רמאים וגנבים משתמשים בכלים אלה. אחת ההערכות היא, שמרכזים אלו מושכים 20% מ-472 מיליארדי הדולרים שממשלות מאבדות מדי שנה בשל תכנוני מס ותחמוני מס. חלק גדול יותר אובד במבני מס במדינות מכובדות כמו בריטניה והולנד, אבל בשביל טריטוריות כה זעירות – זהו סכום עצום.
על גן העדן הזה מאיים כעת גל של חקיקה בינלאומית, ממשיך אקונומיסט, ובקריביים מדובר בשתי יוזמות במיוחד. האחת נוגעת לשקיפות תאגידית. בריטניה מפרסמת מאז 2016 את שמותיהם של כל בעלי החברות הרשומות בה, וכעת רוצה שהטריטוריות שלה יפעלו בצורה דומה – אך הללו גוררות את רגליהן, מחשש שהדבר יבריח חלק מן הבעלים. השנייה היא ההסכם בין 130 מדינות משנת 2021 להטלת מס חברות מינימלי של 15%, כדי לסתום את הפרצה בה חברות רב-לאומיות נרשמו במקלטי מס במקום לשלם את המיסים במדינות פעילותן.
החלת מס שכזה תפחית את הדחיפה להירשם במדינות עטורות דקלים, אך לא תעלים אותה לחלוטין. בהאמה וברמודה מדברות על העלאת המיסים לחברות הגדולות ביותר: אם כבר הללו ישלמו יותר, גם הן רוצות את חלקן. קיימן ואב"ב עדיין שוקלות כיצד להגיב. יש סיכוי משמעותי שארה"ב לא תצטרף למהלך, מה שיפחית את משמעותו.

המשימות שבפני איי הבתולה הבריטיים
איי קיימן. מרכז לקרנות גידור [צילום: דייוויד מק'פאדן, AP]

בשנות ה-1950 היוותה מכירת בולים מחצית מהכנסותיהם של אב"ב. שני עשורים מאוחר יותר החלה הנהירה אליהם של חברות אמריקניות, שביקשו ליהנות מהטבות אמנת המס בין ארה"ב לבריטניה. בשנות ה-1990 גדל ענף הפיננסים המקומי ב-50% מדי שנה; בשיא היו רשומות באיים 480,000 חברות – 15 על כל תושב. בשנת 2007 נרשמו 80,000 חברות חדשות; אשתקד – 20,000 בלבד; מספר החברות הכולל ירד גם הוא, אם כי בשיעור מתון יותר. חלק מן הלקוחות עוברים למקומות זולים יותר ומוגנים יותר, כמו מדינת דלאוור.
כלכלתם של אב"ב פגיעה יותר לשינויים מאשר שכניהם בקריביים, משום שהמגזר הפיננסי בהם הרבה פחות מגוון, מסביר אקונומיסט. איי קיימן הם מרכז משמעותי לקרנות גידור; בברמודה נפגשות חברות הביטוח; קל הרבה יותר לשכפל את שירותי התאגידים שמעניקים אב"ב, אשר לא יצרו מומחיות בשירותים אחרים. הממשלה המקומית הכירה כבר ב-2014 בבעיה זו וביקשה לחזק ענפים אחרים, כמו התיירות. אבל ההתקדמות הייתה איטית, וההוריקן אירמה פגע בה בצורה קשה ב-2017, עם הרס או נזק ל-70% מהמבנים ונסיגה קשה בשיפור התשתיות.
מי שיסיט את מבטו מהבירה רוד טאון, יגלה שהאיים במצב עלוב מכפי שמרמזת רמת ההכנסה בהם. דליקות פורצות במצבורי אשפה. תחנות הכוח קורסות לעיתים קרובות. צעירים מתפתים להצטרף לכנופיות המבריחות סמים לארה"ב, ולעיתים התוצאה היא התפרצויות אלימות. פוליטיקה כושלת ומושחתת תורמת את חלקה.
המקומיים טוענים שכעת יש התקדמות של ממש. סגנית ראש הממשלה, לורנה סמית, אומרת שהמשרד החדש לשירותים פיננסיים בראשו היא עומדת, יגן על עסקי ההתאגדות ויעודד סביבם שירותים בעלי ערך מוסף. היא מדברת בהתלהבות על הזדמנויות ב"פיננסים כחולים": גיוס השקעות זרות להגנה על המים והאלמוגים. ראש הממשלה, נטליו ויטלי, אומר שהתיירות מתאוששת מן השפל של הקורונה, ולראשונה מזה שנים יש טיסות ישירות ממיאמי אל האיים.
כדי להפיק את המירב מהזדמנויות אלו, יש צורך בקיצוץ הביורוקרטיה החונקת יותר מדי יוזמות מקומיות – ממליץ אקונומיסט. המשמעות היא ליברליזציה במערכת ההגירה, כדי לאפשר למוחות מבריקים זרים להתיישב באיים; נכון לעכשיו, קיימת הסתייגות מעידוד ההגירה. יהיה צורך במאמץ מיוחד לקדם את בתי הספר, לאחר שנים של הזנחה. בלא יסודות מוצקים אלו, איי הבתולה עלולים לגלוש לאחור.

תאריך:  23/08/23   |   עודכן:  23/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקלטי המס הקריביים מפליגים לים סוער
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה איתמר ל"ת
אמיר  |  24/08/23 06:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בחינות לעובדי מדינה ופיטורים קלים שלהם, שימוש בצבא לצרכים פנימיים, התערבות במערכת החינוך    וושינגטון פוסט על התוכניות של טראמפ, חלק שני
איתמר לוין
טראמפ של 2024 מבטיח להיות יותר קיצוני מזה של 2016, עם תוכניות המזכירות שליטים סמכותניים    וושינגטון פוסט על התוכניות של טראמפ, חלק ראשון
איתמר לוין
במערב מתחילים לדבר בשקט על ויתורים אוקראיניים לרוסיה בתמורה לערבויות ביטחוניות נרחבות כדרך לסיום המלחמה - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
עם אבטלת צעירים ההולכת ומאמירה, עלולה סין לנסות להסיט את תשומת הלב על-ידי משבר חיצוני    פרשני וושינגטון פוסט מנתחים, חלק שני
איתמר לוין
שורה של אינדיקטורים מלמדים על משבר כלכלי בסין, שאיננו בהכרח חדשות טובות לארה"ב ולעולם    פרשני וושינגטון פוסט מנתחים, חלק ראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il