X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בונים על קרקעות לחקלאות מסובסדת [צילום: יוג'ין הושיקו, AP]
משבר הנדל"ן בסין פוגע בתשלומי הרווחה
הסיוע הממשלתי לנזקקים נמוך ממילא; משבר הנדל"ן מקטין את תקציבי השלטון המקומי ופוגע בשווי הדירות שנרכשו לעת מצוקה - מדווח ניו-יורק טיימס

קצבת הזיקנה למתגוררים בערי סין שווה 140 דולר בחודש, בעוד תושבי הפריפריה מקבלים 25 דולר בלבד. ביטוח הבריאות הממלכתי מכסה פחות ממחצית הצרכים. דמי האבטלה הממוצעים הם 220 דולר בחודש. כרית הביטחון לסיני מן השורה מלאה חורים, וכעת – כאשר משבר נדל"ן קשה מתפשט ברחבי המדינה – התוצאות מתגלות לעין כל, כותב ניו-יורק טיימס.
קובעי המדיניות בבייג'ינג, המתנגדים דרך קבע למתן הגנה פיננסית למשקי הבית, החלו השנה לקצץ בביטוח הסוציאלי. הדבר עלול לפגוע עוד יותר בהוצאות הצרכנים, הנמצאות גם כך בירידה – וכך מחירי הנדל"ן יירדו עוד יותר. בעיות הנדל"ן והצריכה מחמירות בתורן את בעיית החוב העצום של העסקים, משקי הבית והשלטון המקומי.
כלכלנים מובילים, בסין ומחוצה לה, קראו שוב ושוב לבייג'ינג לסייע יותר לכלכלת הצריכה, ולהפסיק להתבסס על צמיחה שביסודה בנייה ספקולטיבית של מגדלי מגורים והשקעה ממשלתית כבדה בתשתיות כמו רכבות מהירות וכבישים. אבל הממשלה עשתה בדיוק את ההפך. הענף המוביל במדינה בשנים האחרונות, ובענק, היה בנייה למגורים – לא שירותים מוטי צרכנים כמו נסיעות ומזון. התוצאה היא מצבור אדיר של דירות העלול לפגוע קשות במשק: מספר הדירות הריקות מספיק לשבע שנים של ביקוש.
הביטוח הסוציאלי הצולע תרם לבעיה, כאשר משפחות קנו דירות להשקעה בתקווה שיוכלו למכור אותן בעת מצוקה. הקורונה העצימה אותה, כאשר אמון הצרכנים צנח בשל מגבלות ה"אפס קורונה", וכתוצאה מכך ירדו בצורה חדה הכנסות השלטון המקומי ממיסים – והוא החל לקצץ ברווחה לתושבים ובשכר העובדים. סין הרחיבה את הזכאות לדמי אבטלה בזמן הקורונה, אך ההרחבה פגה השנה – בעוד מספר המובטלים, במיוחד הצעירים, מזנק בצורה חדה.
הממשלה המרכזית מצאה את עצמה מול חברה מזדקנת במהירות ועם מערכת פנסיה שתתרוקן ממשאביה ב-2035, ונסוגה מהעלאת התשלומים לפנסיונרים הנוכחיים. התשלומים הנמוכים ביותר עלו ב-10% לשנה מאז 2015; השנה העלייה היא 3.8% בלבד והיא נדחתה מחודש ינואר לחודש מאי.

הרווחה מתחרה מול הצבא הגדל במהירות
מלאי דירות לשבע שנים של ביקוש [צילום: אנדי וונג, AP]

הטיימס מזכיר, כי זמן קצר לאחר כניסתו של שי ג'ינפינג לתפקיד הנשיא (בשנת 2013), החלה סין לקצץ בתשלומים הסוציאליים. הזכאות לתוכנית הרווחה, המעניקה 70 דולר לחודש בלבד בערים ו-35 דולר בפריפריה, הוגבלה ב-2017, וכעת זכאים לה רק הזקנים ביותר או הנכים הקשים ביותר, ובתנאי שהם מוכיחים שאינם יכולים למצוא עבודה. שי הוא מתנגד קולני לתמיכה ציבורית, ולפני שנתיים הבהיר שאסור לסין "לכוון גבוה מדי או רחב מדי" בביטוח הלאומי.
בעבר הרחיבה סין את התגמולים במקביל לצמיחה המואצת וההוצאה לרווחה זינקה פי עשרה מאז 2000. לפני שני עשורים רק לסינים מעטים היה ביטוח בריאות; כיום יש כמעט לכולם. אבל בעוד שהכיסוי טוב לנפגעי תאונות דרכים ובמחלות הפוגעות בעיקר בצעירים בעלי כושר עבודה, הוא קטן כאשר מדובר במחלות הפוגעות בעיקר במבוגרים כמו סרטן. הביטוח הלאומי ממומן בעיקר בהפרשות העובדים ובמידה מוגבלת בהפרשות המעסיק, ולא בידי המדינה כמקובל באירופה; התשלום החודשי הדרוש כדי לזכור בכיסוי מצוי לעיתים קרובות מחוץ להישג ידם של בעלי ההכנסות הנמוכות.
הצמיחה בסין החלה להאט עוד לפני הקורונה, והמגיפה החמירה את ההאטה. התוצאה, מסביר הטיימס, היא שההוצאה על רווחה מתחרה בהוצאה על ביטחון הגדלה ב-7% בשנה. ההתעצמות הצבאית של סין היא כעת הגדולה והשאפתנית ביותר בעולם, כאשר היא מבקשת למצב את עצמה כמעצמה גלובלית.
בלא סיוע ממשי לצרכנים, סין מסתמכת על כך שהיא מעניקה גישה רחבה לקרקעות עבור חקלאות מסובסדת. שני שלישים מהסינים חיים בערים, אך לרבים מהם יש משפחות באיזורי הכפר. בזמן הסגרים בקורונה חזרו רבים מן העובדים בערים למשפחותיהם וזרעו גינות כדי להאכיל את עצמם. בעתיד הנראה לעין לא יוגדל הסיוע, שכן התפיסה הממשלתית היא שצעירים ובני גיל העמידה יכולים למצוא עבודה ולכן צריכים להסתדר בכוחות עצמם.

תאריך:  27/08/23   |   עודכן:  27/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משבר הנדל"ן בסין פוגע בתשלומי הרווחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הקרמלין, גורמים בחברה וכוחות צבאיים-למחצה נאבקים על השליטה - במיוחד על זרוע שכירי החרב באוקראינה ואפריקה, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
שורה של החלטות מוטעות, מניעת ביקורת והחלפת טכנוקרטים בנאמניו של הנשיא שי: לדעת אקונומיסט אלו הסיבות למשבר העמוק במשק הסיני
איתמר לוין
בדיוק לפני עשר שנים לא מימש אובמה את אזהרתו מפני שימוש בנשק כימי נגד המורדים    אקונומיסט בוחן מחדש עד כמה אמינותה של ארה"ב נפגעה
איתמר לוין
מי שהיה ראש הסגל של טראמפ בסוף כהונתו העיד בחקירות הפדרליות, אך מצא את עצמו בין הנאשמים בג'ורג'יה - מתאר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מאות הועמדו לדין בחודשיים האחרונים, אבל זו טיפה בים - מציין ניו-יורק טיימס    ההערכה היא שהוצאו במרמה 200 מיליארד דולר - 17% מתוכניות הסיוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il