X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הנאמנות הפכה לערך הראשון במעלה [צילום: אנדי וונג, AP]
סין משלמת את מחיר הריכוזיות והסמכותנות
שורה של החלטות מוטעות, מניעת ביקורת והחלפת טכנוקרטים בנאמניו של הנשיא שי: לדעת אקונומיסט אלו הסיבות למשבר העמוק במשק הסיני

מה השתבש? לאחר שסין הצטרפה לכלכלה העולמית ב-1978, היא הפכה לסיפור הצמיחה המרהיב ביותר בהיסטוריה. 800 מיליון סינים התרוממו מעל קו העוני. המשק שגודלו היה 10% מזה האמריקני, הוא כעת שלושה רבעים ממנו. אבל במקום להתאושש מאז הסרת מדיניות ה"אפס קורונה" בסוף 2022, הוא הולך מדחי אל דחי – קובע אקונומיסט.
ברבעון השני של השנה צמח המשק הסיני בקצב שנתי מאכזב של 3.2% בלבד; על-פי אחת ההערכות, הקצב בארה"ב הוא כמעט 6%. מחירי הדירות צנחו והיזמים, הנוטים למכור אותן על הנייר, ספגו מכה קשה. הוצאות הצרכנים, השקעות העסקים והייצוא – כולם אכזבו. ובעוד שרוב העולם נאבק באינפלציה גבוהה מדי, סין סובלת מבעיה הפוכה: המחירים לצרכן ירדו ביולי לעומת אשתקד וייתכן שהמדינה בדרך לדפלציה (אינפלציה ומיתון יחדיו), מה שיהיה רע במיוחד לנוכח רמת החיים הנמוכה.
לפני כעשור נראו הטכנוקרטים הסינים כמביני-כל. תחילה הם הובילו את הזינוק הכלכלי. לאחר מכן, המשק הסיני היה היחיד בין המשקים הגדולים שהגיב למשבר 2009-2007 בסיוע מתאים; היו אף שאמרו שהוא הציל את העולם. בשנות ה-2010, בכל פעם שנדמה היה שהמשק מתנדנד, הפקידים הפריכו את החששות באמצעות אשראי זול, בניית תשתיות או בהזרמות לענף הנדל"ן.
אולם, בכל סיבוב שכזה נערמו החובות והתרבו החששות מפני הקיימוּת של הזינוק בנדל"ן ובדבר הנחיצות של התשתיות. כעת אותם קובעי מדיניות מצויים במלכוד. הם לא רוצים עוד פילים לבנים או לנפח את בועת הנדל"ן. הם גם לא יכולים להזרים תמיכות נוספות, למשל בהגדלת הפנסיות או סיוע למשקי בית עניים כדי להגביר את הצמיחה, שכן הנשיא שי ג'ינפינג מתנגד בנחרצות למה שהוא מכוונה "רווחיזם" והממשלה הציבה יעד גרעון של 3% תוצר בלבד. הם אפילו לא יכלו להוריד משמעותית את הריבית.

שי שם דגש על העימות עם ארה"ב
המשבר יחמיר בלא עידוד של הצריכה [צילום: מארק שיפלביין, AP]

התגובה הכושלת לצמיחה המקרטעת ולאינפלציה היא רק האחרונה בשורה של שגיאות, טוען אקונומיסט. מדיניות החוץ והסחר של סין גרמה לעימות עם ארה"ב. בבית נכשלה הממשלה בהתמודדות עם ספקולציות בשוק הנדל"ן וחובות עתק של היזמים. מ-2020 טלטלו הרגולטורים את השווקים בשורה של צעדי דיכוי לחברות טכנולוגיה. בקורונה השלטונות קנו זמן במדיניות הסגרים הקשוחה, אך לא ניצלו אותו כדי לחסן המונים לצורך יציאה מבוקרת.
מדוע ממשלת סין ממשיכה לשגות? סיבה אחת היא שהצמיחה לטווח הקצר שוב איננה בעדיפות מבחינת המפלגה הקומוניסטית. שי סבור שעל סין להתכונן למאבק כלכלי ואולי גם צבאי עם ארה"ב, ולכן הוא מדגיש את השאיפות לביטחון לאומי, יוקרה ועמידוּת, תוך נכונות לשלם מחיר חומרי כדי להשיגם.
אבל אפילו בקני המידה של שי, החלטות המפלגה הן כושלות. כשלון מדיניות ה"אפס קורונה" פגע ביוקרתו. המתקפה על חברות הטכנולוגיה הרתיעה יזמים. אם סין תשקע בדפלציה בשל הסירוב לעודד את הצריכה, החובות יעלו ויכבידו עוד יותר על הכלכלה. ומעל הכל: אם המפלגה תמשיך להימנע מהעלאת רמת החיים, היא תחליש את שליטתה ותגביל את יכולתה להדביק את ארה"ב.
כשלים אלו באו במקביל לריכוז הכוח בידי שי והחלפת הטכנוקרטים בנאמניו במשרות הבכירות. סין נהגה לאפשר ויכוח על מדיניותה הכלכלית, אך כיום היא לוחצת על האנליסטים להפגין אופטימיות כוזבת. הדרגים הבכירים של הממשלה עדיין מכילים אישים מוכשרים רבים, אך תהיה זו תמימות לצפות מהדרג הפקידותי להפיק ניתוח מציאותי או רעיונות מקוריים כאשר המסר מלמעלה הוא שהנאמנות מעל הכל. ההחלטות נשלטות בידי אידיאולוגיה שמאלנית החשדנית כלפי יזמים עשירים, לצד אידיאולוגיה ימנית המתנגדת לחלוקת כסף לעניים.
מאחר שהבעיות של סין מתחילות בצמרת, הן יימשכו ואולי אפילו יחמירו, כאשר מקבלי החלטות רשלניים יתמודדו עם האתגרים הגוברים. האוכלוסייה מזדקנת במהירות. ארה"ב עוינת בעליל ומנסה לחנוק חלקים בעלי חשיבות אסטרטגית במשק הסיני. סין תתקשה לסגור את הפער מארה"ב, כי משקים ריכוזיים טובים יותר בחיקוי מאשר בהמצאה.
בתחילת המאה הנוכחית סברו בטעות מנהיגי המערב, כי סחר, שווקים וצמיחה יעודדו את הדמוקרטיה וחירויות הפרט בסין. כעת סין בוחנת את ההפך: האם יותר סמכותנות פוגעת בכלכלה. יותר ויותר ראיות מוכיחות שאכן כך, ושלאחר ארבעה עשורים של צמיחה מהירה, סין נכנסת לתקופה של אכזבה.

תאריך:  27/08/23   |   עודכן:  27/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סין משלמת את מחיר הריכוזיות והסמכותנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל צריכה להתכונן להחלפת ה-$
חשדנית  |  27/08/23 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בדיוק לפני עשר שנים לא מימש אובמה את אזהרתו מפני שימוש בנשק כימי נגד המורדים    אקונומיסט בוחן מחדש עד כמה אמינותה של ארה"ב נפגעה
איתמר לוין
מי שהיה ראש הסגל של טראמפ בסוף כהונתו העיד בחקירות הפדרליות, אך מצא את עצמו בין הנאשמים בג'ורג'יה - מתאר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מאות הועמדו לדין בחודשיים האחרונים, אבל זו טיפה בים - מציין ניו-יורק טיימס    ההערכה היא שהוצאו במרמה 200 מיליארד דולר - 17% מתוכניות הסיוע
איתמר לוין
בהנחה שפוטין הורה לחסל את מפקד כוח וגנר, הדבר יחזק את מעמדו כמאפיונר נקמן - וגם את המיתוס של פריגוז'ין כפטריוט, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
זוהי תחזיתו של פול קרוגמן בניו-יורק טיימס, בהתבסס על הנתונים המרכזיים    יש גם אזהרה: לכו תדעו מה יעשו מנהיגי סין כדי להסיח את דעתו של הציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il