X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שחרור כפר באיזור דונצק בשבוע שעבר [צילום: AP]
המלחמה באוקראינה מצריכה חשיבה מחדש
מתקפת-הנגד אינה משיגה את התוצאות המקוות. אקונומיסט קורא לקייב ובעלות בריתה להתארגן למלחמה ארוכה - הן במישור הצבאי והן במישור הכלכלי

המלחמה באוקראינה מפריכה את הציפיות, וכעת עושה זאת שוב. כאשר החלה מתקפת-הנגד האוקראינית בחודש יוני, התקווה הייתה שהצבא המקומי – עם ציוד אמריקני ואימון גרמני – ישחרר מספיק שטח כדי לתת לדרג המדיני עמדה חזקה במו"מ עתידי. התוכנית אינה עובדת, קובע אקונומיסט: אוקראינה שחררה פחות מ-0.25% מהשטח שכבשה רוסיה והחזית בת 1,000 הקילומטרים בקושי השתנתה. אולי תהיה פריצת דרך בהמשך, אך תהיה זו טעות להמר על כך.
אין טעם לבקש הפסקת אש או שיחות שלום. ולדימיר פוטין אינו מראה כל סימן על רצון לשאת ולתת, ואפילו אם כן – לא ניתן לסמוך עליו שיקיים הסכם. הוא מחכה שהמערב יתעייף ומקווה שדונלד טראמפ ייבחר שוב. פוטין זקוק למלחמה כדי לשמר את רודנותו; כל הפסקת אש תהיה רק הזדמנות עבורו להתחמש מחדש ולהתכונן לתקוף שוב. אם האוקראינים יפסיקו להילחם, הם עלולים לאבד את ארצם.
הן אוקראינה והן תומכיה במערב מתחילים להבין שיהיה זה מאבק של עמידות – אך הם אינם מוכנים לכך, אלא מקובעים במתקפת-הנגד. עליהם לחשוב מחדש על האסטרטגיה הצבאית האוקראינית ועל כלכלתה. במקום לכוון לניצחון ואז שיקום, המטרה צריכה להיות להבטיח שלאוקראינה יהיה די כוח כדי לנהל מלחמה ארוכה ולשגשג למרות זאת, טוען אקונומיסט.
ראשית: הצבא. חייליה של אוקראינה מותשים, רבים מן הטובים שבהם נהרגו ואין לה מספיק כוח אדם כדי לנהל מתקפת-נגד נרחבת מתמדת. טקטיקה וטכנולוגיות חדשות, כולל כטב"מים וטילים, יכולות להעביר את הקרב לשטח רוסיה ולחצי-האי קרים. אין לצפות למהלומה מוחצת, אבל אוקראינה יכולה לגמול על ההפצצות הרוסיות ואולי גם למנוע חלק מהן.
במקביל, אוקראינה צריכה להגביר את יכולת העמידה שלה ולשפר את התחזוקה, התיקונים והאימונים. מלחמה ארוכה מצריכה הגנה אווירית יותר מכל דבר אחר, ואוקראינה לא תוכל לשגשג אם רוסיה תמשיך לפגוע בתשתיות אזרחיות. קייב מפגינה יכולת עמידה מפתיעה בשל ההגנה האווירית היעילה ויש להקים מערכות דומות בערים אחרות, ולשם כך תזדקק אוקראינה לעוד מטוסי F-16 וטילי נ"מ.
אירופה צריכה לעשות יותר
קציר חיטה באיזור קייב, אוגוסט 2023 [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

שנית: הכלכלה. כאן יש צורך ביותר תוכניות מיידיות להגדלת התפוקה ולהשקעות הון, ופחות תוכניות לשיקום לאחר המלחמה. המשק האוקראיני הצטמק בשליש והסיוע מהמערב מהווה כמעט מחצית מן התקציב. עליו לעבור מהסתמכות על סיוע למשיכת השקעות, גם בזמן המלחמה. לאוקראינה יש פוטנציאל רב, החל מהתעשיה הביטחונית וכלה בחקלאות. האתגר הוא לגרום לחברות מקומיות וזרות להשקיע ולמשוך בחזרה יותר אוקראינים לאיזורים השקטים במערב המדינה.
ביטחון משופר יכול לעזור. ככל שההגנה האווירית תהיה חזקה יותר, כך יפחת הסיכון שמפעל חדש יופצץ. ככל שהצי הרוסי יורחק יותר, כך תגבר האפשרות לייצא מנמלי הים השחור. יש חשיבות גם לרפורמות כלכליות: צריך להגביר את המלחמה בשחיתות, עם עדיפות למערכת משפט נקייה וחסרת משוא פנים. צריך גם להקל על עשיית העסקים, החל מהעברות כספים של הפליטים שבחו"ל וכלה בביטוח מלחמה.
כל אלו מצריכים רצון פוליטי מצד אוקראינה וידידיה במערב. בטווח הארוך, חברות בנאט"ו היא הערבות הטובה ביותר לבטחונה של אוקראינה. בינתיים הובטחו לה שורה של ערבויות הגנה דו-לאומיות. חשוב בה במידה הוא מה שיש לאיחוד האירופי להציע: לא רק מזומן, אלא גם הצפי לחברות בו. מפת דרכים ואבני דרך ברורות בתהליך של נאמר עשר שנים, יאיצו את הרפורמות הכלכליות.
כדי שזה יקרה, דרוש שינוי בהלך הרוח באירופה – מדגיש אקונומיסט. היבשת הבטיחה נשק כמו ארה"ב וסיוע כלכלי גדול בהרבה, אבל עליה לעשות יותר. אם טראמפ ייבחר בשנה הבאה, הוא עשוי להפסיק את התמיכה האמריקנית. גם אם יפסיד, בסופו של דבר אירופה תשא ברוב הנטל. וזה אומר: להרחיב את התעשיה הביטחונית שלה ולשנות את הליך קבלת ההחלטות באיחוד כך שהוא יוכל לקלוט יותר חברים.
הסיכון גבוה מאוד. תבוסה של אוקראינה משמעותה שמכונת המלחמה של פוטין תהיה קרובה יותר לגבולות רבים יותר של אירופה. ניצחון שלה משמעותו חברה חדשה עם 30 מיליון תושבים משכילים, הצבא הגדול ביותר באירופה ובסיס תעשייתי וחקלאי גדול. יותר מדי שיחות על אוקראינה מדברות על "סוף המלחמה". זה צריך להשתנות. להתפלל לניצחון מהיר אך לתכנן למאבק ממושך – ולאוקראינה שתוכל לשרוד ואף לשגשג בו.

תאריך:  24/09/23   |   עודכן:  24/09/23
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
המלחמה באוקראינה מצריכה חשיבה מחדש
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
איזו כתבה מצחיקה
ברמיל  |  24/09/23 10:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה לא תעמוד במרכז תשומת הלב, אלא הצורך להפיס את דעתן של המדינות המתפתחות ולמנוע את מעברן לצד רוסיה וסין - מסביר ניו-יורק טיימס
עידן יוסף
נשיא אוקראינה זלנסקי בפתח הפגישה עם ראש הממשלה נתניהו: "מצפה להרבה מישראל, אבל אין בעיות ביחסים ביננו"    חיבוק חם בין זלנסקי לראש המוסד ברנע גרם להרמת גבות
איציק וולף
נשיא ארצות הברית נאם בעצרת הכללית של האו"ם וקרא למנהיגי העולם לתמוך באוקראינה נגד רוסיה    "אם נאפשר את פיצולה של אוקראינה, האם עצמאותה של מדינה כלשהי תהיה בטוחה? התשובה היא לא"
איתמר לוין
רוסיה זקוקה למיליוני פגזים באוקראינה וקוריאה הצפונית היא מקור אפשרי כמעט יחיד - אם כי וושינגטון פוסט מציין שהפתרון רחוק מלהיות מושלם
עידן יוסף
בפרסום של שירותי המודיעין בקייב נכתב כי מוסקבה עלולה לבצע מתקפה שתגרום ל"נפגעים רבים" ותאשים בה את אוקראינה    הפרסום נשען על דיווחי כזב על כוונה אוקראינית לפגוע ביהודים המגיעים לקבר רבי נחמן מברסלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il