רשות הסחר הפדרלית האמריקנית ו-17 ממדינות ארה"ב טוענות (26.9.23), כי חברת
אמזון מנצלת לרעה את כוחה המונופליסטי כדי להעלות את המחירים מהלקוחות ולגבות עמלות גבוהות מן הסוחרים המוכרים את תוצרתם באמצעותה. הטענה עומדת במרכז תביעת הגבלים עסקיים שהגישו הרשות (המקבילה לרשות ההגבלים בישראל) והמדינות לבית המשפט המחוזי בוושינגטון.
לטענת הממשל והמדינות, אמזון פועלת בצורה בלתי חוקית הן באתר המכירות שלה - פלטפורמת הסחר המקוון הגדולה והחשובה ביותר בעולם - והן בשירותים רבים שהיא מציעה למוכרים חיצוניים, ובכך היא סוחטת "תשלומים מונופוליסטיים מכל מי שבהישג ידה. הדבר בא לידי ביטוי גם בכך שאמזון יכולה לקדם את המוצרים שהיא עצמה משווקת, כך שיופיעו בתוצאות החיפוש לפני מוצרים אחרים שאיכותם גבוהה יותר.
לתביעה שותפים התובעים הכלליים של קונטיקט, דלאוור, מיין, מרילנד, מסצ'וסטס, מישיגן, מינסוטה, ניו-ג'רזי, ניו-המפשייר, ניו-מקסיקו, נבאדה, ניו-יורק, אוקלהומה, אורגון, פנסילבניה,
ויסקונסין ורוד איילנד. הממשל והמדינות מבקשים מבית המשפט צווים קבועים שיאסרו על אמזון לפעול בצורה המתוארת בתביעה.
לטענת הממשל והמדינות, אמזון מנצלת את כוחה כדי למנוע ממתחריה הנוכחיים לגדול, וממתחרים-בכוח להיווצר מלכתחילה. התנהלותה הפסולה נוגעת למכירות במאות מיליארדי דולרים בשנה ולמאות אלפי מוצרים ובכך משפיעה על מאות מיליוני לקוחות, נטען בתביעה. השיטות העיקריות עליהן מדובר בתביעה:
- צעדים למניעת הנחות שיורידו את מחיריהם של סוחרים חיצוניים אל מתחת לאלו שדורשת אמזון עצמה. אם אמזון מגלה שסוחר כלשהו מציע הנחה שכזאת, היא יכולה "לקבור" את ההצעה במקום כה נמוך באתר שלה, עד שאין סיכוי של ממש שהלקוחות יגיעו אליה.
- הגבלת המעמד של "פריים" – למעשה תנאי הכרחי לעשיית עסקים בפלטפורמה של אמזון – רק לסוחרים המשתמשים בכל שירותיה של אמזון, שהם יקרים יותר מכפי שהיו יכולים להשיג בפלטפורמות אחרות וקטנות בהרבה.
- פגיעה ביכולת הבחירה של הצרכנים, בכך שאמזון מחליפה את התוצאות המקוריות של החיפוש בכאלה המקדמות תכנים ממומנים. החברה מעמיסה בכוונה "מודעות זבל" הפוגעות באיכות החיפוש, ובכך מתסכלת הן את הצרכנים והן את הסוחרים.
- יצירת הטיה מכוונת של תוצאות החיפוש, כך שיקדמו את מוצריה של אמזון עצמה על פני אלו של סוחרים אחרים.
- גביית תשלומים מופרזים מסוחרים שלמעשה אין להם חלופה – החל מתשלום חודשי תמורת כל מוצר שהם מוכרים וכלה בעמלות פרסום. בסך-הכל, נאלצים סוחרים רבים לשלם לאמזון קרוב ל-50% מהכנסותיהם מן המכירות באמצעותה.