X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
4.2 מיליארד הולכים לקלפיות [צילום: AP]
אקונומיסט לקראת 2024: המגמות המרכזיות
קלפיות, קרבות וטכנולוגיות שיעצבו את השנה הבאה
האם טראמפ יחזור לבית הלבן? כיצד תתפתח מלחמת חרבות ברזל? מה יהיו השלכות ה-AI והאנרגיה הירוקה? מהן הסכנות שבפני המשקים במערב ובסין? מי ינצח בבחירות בבריטניה?

ככל שניתן לצפות, צפויות עשר זירות מרכזיות בעולם בשנת 2024 – כותב טום סטנדייג', עורך The World Ahead 2024. של אקונומיסט. לצד זאת, מפרסם העיתון את שקלול תחזיות המומחים לגבי כמה מן האירועים החשובים בשנה הקרובה.
הזירות
1. בחירות, בחירות. בכל רחבי העולם, עם יותר מצביעים מאשר אי-פעם: 4.2 מיליארד בני אדם (לראשונה, למעלה ממחצית תושבי העולם) ביותר מ-70 מדינות. עם זאת, לא מדובר בהכרח ביותר דמוקרטיה: בחירות רבות יהיו לא חופשיות ולא הוגנות.
2. הבחירה הגלובלית של ארה"ב. הבוחרים ובתי המשפט יחרצו את דינו של דונלד טראמפ, שלדעת אקונומיסט – יש לו סיכוי של אחד לשלושה לזכות בקדנציה שנייה. ההכרעה עשויה להיות בידי כמה רבבות מצביעים בקומץ של מדינות מפתח; ההשלכות יהיו גלובליות, החל משינויי האקלים וכלה במלחמה באוקראינה.
3. אירופה, תפסי מקום. אירופה חייבת לספק לאוקראינה את הסיוע הצבאי והכלכלי הדרוש כדי להילחם לאורך זמן, ובמקביל לסלול לה את הדרך לאיחוד האירופי. זהו הדבר הנכון לעשות, כמו גם ביטוח משנה למקרה שטראמפ יחזור לחדר הסגלגל.
4. הטלטלה במזרח התיכון. מלחמת חרבות ברזל זעזעה את האזור והוכיחה שלא ניתן להתעלם מהבעיה הפלשתינית. האם היא תתפתח למלחמה איזורית – או דווקא לסיכוי לשלום? זהו גם מבחן ליכולתה של ארה"ב להסתגל לעולם מסובך ומפחיד.
5. חוסר סדר רב-קוטבי. כוונתה של ארה"ב להתמקד באסיה וביריבות עם סין, התנפצה מול המלחמות באוקראינה ובעזה. גם רוסיה מרותקת ומאבדת השפעה. עימותים קפואים הולכים ומפשירים, ומלחמות קרות מתחממות ברחבי העולם.
6. מלחמה קרה שנייה. בעוד הצמיחה בסין נחלשה, המתח סביב טייוואן התגבר וארה"ב ממשיכה להגביל את גישתה של בייג'ינג לטכנולוגיה מתקדמת, הרטוריקה של "מלחמה קרה שנייה" מתחזקת. אבל חברות מערביות המבקשות להקטין את תלותן בסין, ימצאו שקשה לממש זאת. במקביל, שני המחנות ינסו למשוך לצידם את מדינות הדרום, כולל לצרכי אנרגיה נקייה.
7. גאוגרפיה של אנרגיה חדשה. המעבר לאנרגיה נקייה יוצר מעצמות-על ירוקות ומשרטט מחדש את מפת מקורות האנרגיה. ליתיום, נחושת וניקל חשובים הרבה יותר, בעוד גז ונפט מאבדים מחשיבותם. התחרות על מקורות ירוקים מעצבת מחדש גיאו-פוליטיקה וסחר ויוצרת כמה מנצחים ומפסידים מפתיעים.
8. חוסר ודאות כלכלי. ביצועיהן של הכלכלות המערביות ב-2023 היו טובים מהצפוי, אך הן עדיין לא נחלצו מסכנה; הריבית תישאר גבוהה לעת עתה ותכביד על העסקים והצרכנים, גם אם לא יהיו מיתונים. סין עלולה להיקלע לדפלציה.
9. הבינה המלאכותית הופכת לאמיתית. עסקים מאמצים אותה, מאסדרים מסדירים אותה והטכנאים ממשיכים לשפר אותה. צפו להתחממות הוויכוח על הגישה הרגולטורית הטובה ביותר, והאם הטענות בדבר "סיכון קיומי" הן הסוואה לטובת השחקנים הנוכחיים. שימושים – לטובה ורעה – ימשיכו לצוץ, כמו גם החששות מפני פגיעה במשרות והתערבות בבחירות.
10. לאחד את העולם? אולי חילוקי דעות אידיאולוגיים יונחו בצד עם האולימפיאדה בפריז, אסטרונאוטים שיקיפו את הירח וגביע העולם בקריקט לגברים. בה במידה, אולי לא.
התחזיות
1. הבחירות בבריטניה. השמרנים יזכו ברוב מוחלט: 1%. השמרנים יזכו ברוב יחסי: 3%. הלייבור יזכה ברוב ברוב יחסי: 22%. הלייבור יזכה ברוב מוחלט: 74%.
2. מתי יחתמו רוסיה ואוקראינה על הסכם שלום? עד מרס 2024: 1%. אפריל-ספטמבר 2024: 8%. לא לפני נובמבר 2024: 91%.
3. הבחירות בארה"ב. המועמד הדמוקרטי ינצח באלקטורים ובקולות: 63%. המועמד הדמוקרטי ינצח באלקטורים ולא בקולות: 2%. המועמד הרפובליקני ינצח באלקטורים ובקולות: 10%. המועמד הרפובליקני ינצח באלקטורים ולא בקולות: 25%.
4. האם גוש האירו יסבול משני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר? כן: 14%. לא, אפילו יהיה לפחות רבעון אחד של ירידה: 82%. לא תהיה ירידה כלל: 4%.

המאמר המלא
תאריך:  03/12/23   |   עודכן:  03/12/23
+שנת ניצחון לדמוקרטיה? זה עלול להיות ההפך
16:55 03/12/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מחצית מתושבי העולם יילכו לקלפיות בשנה הבאה, אך במקרים רבים "ייבחרו" שליטים סמכותניים ואף רודניים  ▪  הסכנה הגדולה ביותר היא ניצחון של טראמפ, שיהיה הרה אסון לעולם כולו

ישפיע על כל העולם [צילום: רוגליו סוליס, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קלפיות, קרבות וטכנולוגיות שיעצבו את השנה הבאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על חששות מפני טעויות ותפיסות שגויות הדדיות, למרות ששתי המדינות הבהירו זו לזו שאינן מעוניינות בהרחבת המלחמה    הממשל לוחץ על ישראל שלא לפתוח חזית נגד חיזבאללה
איתמר לוין
המסמך המכונה "חומת יריחו" היה תיאור מדויק לפרטי-פרטים של מתקפת 7 באוקטובר והיה הבסיס לאזהרותיה של הנגדת מיחידה 8200    אלוף-משנה באוגדת עזה קבע: תרחיש דמיוני שחמאס אינו מסוגל ליישם
איתמר לוין
השמדתו של חמאס חיונית לקידום פתרון שתי המדינות, בעוד הפסקת אש כעת היא למעשה המשך המדיניות הכושלת של נתניהו    רובין קוראת לביידן ללחוץ על ישראל לתכנן ממשל זמני ברצועה
איתמר לוין
דייוויד איגנציוס, מבכירי הפרשנים בוושינגטון פוסט, אומר שההתלבטות נוגעת לאופן בו יפעל צה"ל נגד חמאס, ההתמודדות עם הלחץ הבינלאומי והיקף אנשי המילואים שיישארו מגויסים
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר שצה"ל לא יוכל להפעיל שריון כמו בצפון הרצועה, מצבם של האזרחים יחמיר וארה"ב הייתה רוצה שישראל תימנע ממתקפה כזאת - אבל אז חמאס ימשיך לשלוט באיזור
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il