X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בית המשפט העליון. רוב מובהק לשמרנים
ביהמ"ש העליון של ארה"ב ידון היום בטענת טראמפ לחסינות
טוען שלא ניתן להעמידו לדין על פעולותיו נגד תוצאות בחירות 2020, משום שלנשיא יש חסינות מוחלטת גם לאחר סיום כהונתו הטענה נדחתה לחלוטין בידי הערכאות הקודמות וההערכה היא שכך יעשה גם העליון - אם כי הוא כבר הבטיח שהתיק הפלילי לא יוכרע לפני הבחירות

בית המשפט העליון של ארה"ב ידון היום (25.4.24) בבקשתו של דונלד טראמפ לקבוע, כי יש לו חסינות מפני העמדה לדין באשמת ניסיון להטות את תוצאות בחירות 2020. על-פי כל ההערכות, הטענה תידחה - אך קיימת גם אפשרות שבית המשפט העליון יורה לבית המשפט לערעורים לדון באפשרות של חסינות חלקית, וכך ייגרם עיכוב נוסף בתיק הפדרלי בנוגע לאירועים שהובילו להסתערות תומכיו של טראמפ על הקפיטול ב-6.1.21.
כתב האישום שהגיש אשתקד התובע המיוחד, ג'ק סמית, לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, מייחס לטראמפ ארבע עבירות: קשירת קשר להונות את ארה"ב, קשירת קשר לשבש את אשרור האלקטורים בידי הקונגרס ב-6 בינואר (שני אישומים) וקשירת קשר נגד זכות הבחירה. העבירה השנייה עשויה להתבטל, אם בית המשפט העליון יחליט בנפרד שלא ניתן לייחס אותה לפורעי 6 בינואר.
השופטת הפדרלית טניה צ'טקן קבעה את תחילת המשפט לסוף מארס השנה. אולם, לאחר שדחתה בסוף 2023 את טענת החסינות של טראמפ, היא עצרה את לוח הזמנים לתחילת המשפט, במסגרתו העניקה להגנה שבעה חודשים להתארגנות, כדי שיוכל לערער. בית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז וושינגטון דחה פה אחד את הערעור בפברואר השנה, אך הקפאת ההליך נמשכה כדי לאפשר בקשת רשות ערעור בבית המשפט העליון.
בית המשפט העליון הסכים לדון בערעור וקבע את הטיעונים בעל-פה ליום הדיונים האחרון בשנת המשפט - היום, ובמקביל המשיך את הקפאת הלו"ז המקורי. כיוון שכך, גם אם וכאשר יידחה הערעור - יהיו להגנה למעלה מחודשיים נוספים להשלמת הכנותיה. בהנחה שפסק הדין יינתן במחצית השנייה של חודש יוני, ניתן יהיה להתחיל את בחירת המושבעים ושלב ההוכחות רק בחודש ספטמבר ואולי אף בחודש אוקטובר; הדיון לא יסתיים עד הבחירות ב-5 בנובמבר.
החלטה טכנית-לכאורה זו של בית המשפט העליון עשויה להתברר ככזו שתכריע את הבחירות. המרוץ בין טראמפ לג'ו ביידן צמוד מאוד ונראה שגם הפעם יוכרע בכמה מאות אלפי קולות בשש מדינות המפתח (אריזונה, ג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה). כל הסקרים מלמדים, כי הרשעה של טראמפ בתיק הבחירות הפדרלי - שגם תומכיו אומרים שהיא כנראה בלתי נמנעת, לפחות בבית המשפט המחוזי - צפויה להעניק לביידן עוד כמה אחוזים, העשויים להיות מכריעים.
בבית המשפט העליון יש כיום רוב מוצק של שישה שופטים שמרנים אשר מונו בידי נשיאים רפובליקניים (הנשיא ג'ון רוברטס והשופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט - שלושת האחרונים מינויים של טראמפ) לעומת שלוש שופטות ליברליות אשר מונו בידי נשיאים דמוקרטיים (אלנה קגן, סוניה סוטומאיור וקטנג'י ג'קסון-בראון). ההחלטה לדון בערעור והמועד שנקבע לדיון נתפסים, לפחות על פניהם, ככאלה שהושפעו מהטיה פוליטית של הרוב השמרני.
לצד זאת, כאמור, ההערכה הכללית היא שבית המשפט יסרב להעניק לטראמפ את החסינות המלאה לה הוא טוען. לשיטתו של טראמפ, לנשיא ארה"ב יש - גם לאחר תום כהונתו - חסינות מוחלטת על כל מעשיו במהלך הכהונה, וכי בלא חסינות כזאת יתקשה הנשיא לתפקד. עורכי דינו אף טענו בערכאות הקודמות, כי חסינות זו חלה אפילו אם הנשיא יורה לצבא לרצוח את אחד מיריביו.

התקדימים של ניקסון וקלינטון
טראמפ ב-6 בינואר. הפוך מכתב האישום [צילום: AP]

לדברי ההגנה, טענותיו של סמית לפיהן תוצאות הבחירות זויפו ופעולותיו להפוך אותן, נועדו להבטיח את טוהר הבחירות, ולא להישאר בכוח בתפקידו כפי שטוענת התביעה. התביעה השיבה באומרה, כי טענותיו של טראמפ הן ניסיון לשכתב את כתב האישום, כך שהוא יוצר בסיס עובדתי כוזב לטענת החסינות.
צ'טקן דחתה מכל וכל את טענת החסינות, וכך עשה כאמור גם בית המשפט לערעורים (השופטות קארן הנדרסון, מישל צ'יילדס ופלורנס פאן; הראשונה מונתה בידי ג'ורג' בוש האב ושתי האחרות בידי ביידן). השופטות קבעו, כי ברגע בו טראמפ חדל להיות נשיא - יש לו זכויות וחובות כמו לכל אזרח אחר; חסינות איננה נמנית עליהן.
כאשר התפטר ריצ'רד ניקסון בשנת 1974 בשל פרשת ווטרגייט, העניק לו ג'רלד פורד חסינות – צעד שהראה שבלעדיה, ניתן היה להעמידו לדין. פרקליטיו של טראמפ עצמו טענו, כאשר הועמד לדין בסנאט בעקבות 6 בינואר, כי יש להמתין ימים אחדים עד לסיום כהונתו משום שאז ניתן יהיה לנהל נגדו הליכים פליליים רגילים. עוד נפסק בעבר, כי אפילו לנשיא מכהן יש רק חסינות חלקית בפני תביעות אזרחיות; ביל קלינטון נאלץ להתמודד עם תביעות שנבעו מפרשת מוניקה לוינסקי.

תאריך:  25/04/24   |   עודכן:  25/04/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון של ארה"ב ידון היום בטענת טראמפ לחסינות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2022
איתמר לוין
זו תחזיתו של מוחמד יונס, העורך הראשי של חדשות גאלופ ממכון הסקרים החשוב בעולם    הכלכלה היא הנושא החשוב ביותר לבוחרים, ההגירה וההפלות תופסות גם הן מקום מרכזי, אבל השנה נוסף גורם בלתי צפוי בדמות המשפטים של טראמפ
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מצביע על דמיון בין פיאסקו הברקזיט בבריטניה, הפופוליזם של דונלד טראמפ והתחזקותו של הימין הקיצוני בבית הנבחרים: חוסר תפקוד פוליטי המוביל להעדר משילות
איתמר לוין
הרפובליקני הבכיר נזקק ל-15 הצבעות בטרם נבחר בלא רוב מוחלט, לאחר שורה של ויתורים משמעותיים לימין הקיצוני ההופכים אותו ליו"ר מוחלש
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר שהפתרון הטוב ביותר למשבר בחירת יו"ר בית הנבחרים הוא התלכדות של המתונים משתי הסיעות - אבל זה לא יקרה
איתמר לוין
קומץ צירים מן הימין הקיצוני מתנגדים לקווין מק'ארתי - ובפעם הראשונה מזה 100 שנה לא נבחר היו"ר כבר בהצבעה הראשונה    ההצבעות יתחדשו היום; לא ברור האם יימצא פתרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il