X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פוטין וקים בשבוע שעבר בפיונגיאנג [צילום: AP]
מה עשה פוטין במסע בן ארבעה ימים באסיה
הביקורים בשבוע שעבר בקוריאה הצפונית ובווייטנאם הרגיזו את ארה"ב, חתרו תחת סין והדאיגו שורה של מדינות בהודו-פסיפיק - מנתח ניו-יורק טיימס העניין הוא, שפוטין עצמו עלול לצאת ניזוק

ארבעה ימים באסיה. זה כל מה שנדרש בשבוע שעבר לוולדימיר פוטין כדי להרגיז את ארה"ב, לחתור תחת סין ולגרום דאגה בשורה של מדינות בהודו-פסיפיק – מנתח ניו-יורק טיימס. לאחר ביקורים בפיונגיאנג והאנוי, פוטין הותיר אחריו מפה של סיכונים. קוריאה הצפונית ניצבת במרכז: מדינה גרעינית פורעת חוק, אשר בדרך כלל מאיימת על שכנותיה, קיבלה לפתע חיזוק בדמות הבטחותיה של רוסיה לסיוע צבאי מתקדם וחוזה הגנה הדדי. פוטין גם חתם על תריסר עסקות עם וייטנאם, לה יש חשיבות גוברת הן מבחינת ארה"ב והן מבחינת סין.
המסע הראה, כי מאבק הכוח המוצג לעיתים כמלחמה קרה חדשה בין ארה"ב לסין, הוא פחות דו-קוטבי מכפי שנדמה, ומדינות רבות באזור סיימו את השבוע בתחושה גוברת של חוסר נוחות. נוכחותו של פוטין – לעיתים באיומים, לעיתים בפיתויים – מקשה עוד יותר את חישוביהן המסובכים ממילא בתחומי הביטחון והתחרות בין המעצמות הגדולות.
המוקד בהודו-פסיפיק בשנים האחרונות היה ההתמודדות בין ארה"ב לסין, במיוחד סביב רצונה של האחרונה לספח את טייוואן ונוכחותה הצבאית הגוברת בים סין הדרומי. מדינות רבות באזור כבר שדרגו את צבאותיהן כדי להתמודד עם הלחץ הסיני וחוסר הוודאות לגבי עתידה של היריבות בין וושינגטון לבייג'ינג. לכך נוספו הדאגות מפני אפשרות שובו של דונלד טראמפ לבית הלבן, ודוח שפורסם החודש ולפיו סין מרחיבה בצורה משמעותית את יכולותיה הגרעיניות.
כעת פוטין מוסיף עוד ערימה של דאגות – במיוחד החיבוק שנתן לקוריאה הצפונית, כולל איומו הגלוי לשדרג את צבאו של קים ג'ונג-און. הדאגה רבה במיוחד בקוריאה הדרומית ויפן, אשר כבר מדברות על הגברת יכולתן ההגנתית והתקרבות נוספת לארה"ב וזו לזוז. במיוחד עם התגברות העוינות הרטורית של קים בחודשים האחרונים. שגריר ארה"ב בסיאול, רם עמנואל, אמר שפעילותו של פוטין באסיה היא "התממשות חששותיך הגרועים ביותר. רוסיה אומרת לנו שהיא תוביל מדינות פורעות חוק המפתחות נשק גרעיני, מפרות אמנות למניעת הפצתו ומאפשרות לעקוף עיצומים של האו"ם".

אם לא סין - אז קוריאה ואירן
פוטין בהגיעו בשבוע שעבר להאנוי [צילום: AP]

הנשורת מגיעה גם לסין, שותפת הסחר הגדולה ביותר של קוריאה הצפונית ובעלת ההשפעה הגדולה ביותר עליה – מציין הטיימס. ייתכן שיהיה על בייג'ינג להבהיר מה משמעות ה"ידידות ללא גבולות" שלה עם מוסקבה, אל מול רצונה המוצהר בשמירת היציבות בחצי-האי הקוריאני. כמה פרשנים סבורים, שפוטין הביא בחשבון את כל אלו, ומהדק את הברית עם קים כדי להפחיד את ארה"ב ולאותת על תסכולו מכך שהנשיא שי ג'ינפינג לא עוזר יותר לרוסיה לנצח באוקראינה.
"אם פוטין אינו יכול לקבל מבייג'ינג את כל מה שהוא רוצה, הוא ילך למקומות אחרים, ואין הרבה סופרמרקטים שיכולים לכסות את רשימת הקניות שלו – נשק, עבודה ונכונות לריב עם וושינגטון", אומר המומחה הבריטי פרופ' סמואל גרין. "אירן היא אחת, קוריאה הצפונית היא שנייה. פוטין יודע שהוא תלוי בסין, אך אינו יכול להרשות לעצמו לאפשר לה להכתיב את המאמץ המלחמתי שלו, כי אם המלחמה תלך – גם הוא ילך".
במובן מסוים, מציין הטיימס, מסעו של פוטין באסיה הוא תזכורת לקשרים הצבאיים ההיסטוריים של רוסיה: קוריאה הצפונית, וייטנאם והודו נמנו על המדינות שהיו תלויות משמעותית במשך עשרות שנים בנשק רוסי. אבל קשרים אלו הלכו ונמוגו עוד לפני הפלישה לאוקראינה: מכירות הנשק הרוסיות למזרח אסיה הסתכמו ב-89 מיליון דולר בלבד ב-2021, לעומת 1.2 מיליארד דולר ב-2014. אם כעת יגרמו המחוות של פוטין כלפי הקוריאנים להאצת מרוץ החימוש באסיה, ארצו תרוויח ממכירות מוגדלות של נשק – כסף שנחוץ לו מאוד לנוכח הוצאות המלחמה, העיצומים, האינפלציה וריבית העומדת על 16%.
כאמור, ביקורו של פוטין בהאנוי התמקד בעסקות. ההיקף המלא שלהן אינו ברור, אך ההערכה היא שכמה מהן יבשילו בהסכם לאספקת נשק, בעוד וייטנאם תעקוף את העיצומים על רוסיה אולי בדמות הענקת זכויות נפט וגז בים סין הדרומי. דרק גרוסמן ממכון ראנד מציין, כי וייטנאם לא שדרגה מזה שנים את כוחות היבשה שלה, וזה כנראה מה שניצב כעת בפתח, כולל רכישת טנקים רוסיים.
מומחים אחרים אומרים, כי וייטנאם זקוקה גם למטוסי קרב ולספינות מלחמה גדולות יותר אל מול סין. אבל האם פוטין יספק נשק המיועד להרתיע את סין? בייג'ינג תומכת בבירור במוסקבה במלחמה באוקראינה ופוטין ביקר בבירת סין בחודש מאי. אם ירגיז את שי או את קים, אחד מהם או אפילו שניהם עלולים להעניש אותו.

הכתבה המלאה
תאריך:  24/06/24   |   עודכן:  24/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה עשה פוטין במסע בן ארבעה ימים באסיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביידן וטראמפ ייפגשו השבוע לעימות הראשון, המתקיים בתנאים שהציב ביידן ובלא חסותה של ועדת העימותים הדו-מפלגתית    אקונומיסט מסביר מה השתנה לעומת בחירות קודמות ומדוע
איתמר לוין
מעקב הסקרים של אקונומיסט מעניק לאיחוד הלאומי של לה-פן 35% מהקולות; החזית העממית של השמאל מקבלת 27%, והגוש של מקרון - 20% בלבד    חלוקת הקולות אינה משקפת בהכרח את חלוקת המושבים באסיפה הלאומית
איתמר לוין
השבוע כנראה-האחרון של פרסום פסקי הדין בשנת המשפט היוצאת צפוי להוביל להכרעות בנוגע לחסינות של טראמפ, סוגיות נשק והפלות, הגבלות ברשתות החברתיות והלכת שברון    סקירת וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אחרי הפלישה הרוסית הסכימו אמצעי התקשורת לשורה של מגבלות, אבל כיום - מדווח ניו-יורק טיימס - כבר מדובר על הנחיות שלא לראיין אנשי אופוזיציה ונסיונות למנוע דיווחים שליליים על הממשלה והצבא
איתמר לוין
וושיגנטון פוסט: התחושה העולמית היא של חוסר אונים אל מול אסון אקלימי עתידי, הפגיעה קשה במיוחד במדינות העניות - בעוד הפוליטיקאים במערב אינם עושים את הנחוץ ואף קיים חשש מנסיגה לאחור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il