X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עונת החורף ותחלואי החורף השונים, מביאים עימם בעיות שונות, בהן תופעה של אדמומיות, רגישות ויובש סביב חלל הפה ולעיתים ליד האף טיפול פשוט ויעיל לתופעה זו יכול למנוע חוסר נעימות, כאבים ואף בעיות חמורות יותר
▪  ▪  ▪
ניתן לטפל בתופעה [צילום: פלאש 90]

כאשר מדברים על החורף בהקשרים של בריאות, מייד עולות בראשנו מחלות דוגמת: שפעת ודלקת ריאות, היכולות להשפיע משמעותית על הבריאות של הילדים שלנו. אך ישנה תופעה נוספת, שולית לכאורה, לה כדאי לתת תשומת לב בתקופה זו. הכוונה היא לתפרחות פרי אוראליות, המתרחשות סביב חלל הפה, תפרחות המתרחשות בקרב פעוטות וילדים.

בעיה של קור ויובש

תפרחת היא מצב שבו מרקם העור משתנה ואינו מרגיש ואינו נראה כפי שהוא בדרך-כלל. בנוסף לשינוי המרקם, מדובר בתהליך דלקתי, שבחלק מהמקרים יכול להיות זיהומי, כלומר ישנו חיידק או פטריה הגורמים לזיהום ולדלקת. בנוסף, התופעה יכולה להתרחש כתוצאה משפשוף, חיכוך או מתגובה אלרגית. תפרחת פרי אוראלית היא למעשה תפרחת המתרחשת סביב חלל הפה.
תופעה זו הופכת נפוצה בעונת החורף עקב מזג האוויר הקר והלחות הנמוכה. מאפיינים אלו של מזג האוויר הופכים את העור למאוד מגורה ולכן בתקופה זו אפשר לראות לא פעם ילדים עם לחיים אדומות. זה אינו כמובן חלק מהתפרחות עליהן מדובר, אלא ביטוי נוסף לרגישות הגדולה של עור הפנים של ילדינו בתקופה זו. כתוצאה מאותו מזג אוויר, תינוקות וילדים רבים מנסים ללחח את השפתיים והאזור הסובב להן בעזרת תנועות של הלשון. זהו סוג של אינסטינקט או הרגל שגורם בסופו של דבר לתפרחת הדלקתית, המאופיינת ביובש, רגישות, חוסר נוחות ואף כאבים.

תופעה דומה ליד האף

חשוב לציין, כי ישנן תפרחות שמקורן באלרגיה למזון. הדבר מתרחש בשנות החיים הראשונות עקב אלרגיה לחלב ובהמשך אלרגיה לפירות, לירקות ועוד. בנוסף, יכולה להתפתח דלקת כתוצאה ממגע של חלל הפה עם תכשירי קוסמטיקה. לכן, כאשר הורים מגיעים עם תינוק למרפאה שאזור חלל הפה שלו אדום ומגורה, תמיד עולה השאלה האם מדובר באלרגיה למזון. אבל אם התינוק עושה את התנועה עם הלשון לליחוח, ברור שהגורם למצב הדלקתי אינו אלרגני אלא גירוי של העור המעורר תגובה.
מחלות חורף שונות אינן יכולות להגביר את התופעה, אך יכולות לגרום לתופעה דומה. הכוונה היא להצטננות, הגורמת לאף של הילד לדלוף. פעולת קינוח האף עלולה גם היא לגרום לגירוי מקומי, המאופיינת בתחושות דומות של חוסר נוחות וכאבים. בכל המקרים הללו אנו אמורים לתת פתרון שינסה להפחית את התופעה אם לא ירפא אותה כליל, ואולי ימנע את ההופעה שלה בפעם הבאה.

טיפול הנותן מענה

התופעה עשויה להישמע על פניו כבלתי מזיקה, מלבד הכאבים הנגרמים לילד. לפיכך, הורים עשויים לדחות את הטיפול בתופעה, אלא שהם אינם לוקחים בחשבון כי התפרחת עשויה לגרום לבעיות נוספות.
הסיבה לפוטנציאל ההחמרה נובע מכך שמדובר באזור דלקתי ומגורה, שהוא פר פורה להתפתחות של זיהומים אחרים. באותו אזור מגורה, יכול להתפתח חיידק, למשל, הגורם לתהליך זיהומי שמחייב טיפולים מסובכים יותר ולכן עדיף לטפל בתפרחת כמה שיותר מהר.
הטיפול משלב שלוש מטרות: שיתן מענה לתהליך הדלקתי, שיזרז את הריפוי של העור ושימנע את הסיכוי להתפתחות תפרחת נוספת או לכל הפחות יפחית משמעותית את הסיכוי להופעתה מחדש. מאחר שגורמים כגון קור ויובש או נזלת אי-אפשר למנוע, אפשר לטפל בגורמים הסביבתיים.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים ויועץ למותג בפנטן
תאריך:  23/02/2015   |   עודכן:  23/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נעמה בן-דוד-טרבלסי
מצוות שתיית אלכוהול בחג הפורים, היא לשתות עד לרמת שיכרות גבוהה במיוחד    זו הזדמנות לדבר על נזקי האלכוהול: אין ספק, לשתיית אלכוהול מתלוות לא מעט סכנות לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, מאובדן יכולת שיפוט ועד להרעלת אלכוהול או שחמת הכבד
עמי דור-און
בישראל עדיין לא קיימת תרבות דיור נאותה בבתי מגורים משותפים, ובעיקר לא ברבי קומות המשמשים למגורים, ובדרך כלל הדיירים מטילים את האחריות לתקינות אמצעי המיגון זה על זה, או שאומרים ש"ועד הבית יטפל"
איילת נדיב
משלוח מנות זו מצווה המשמחת את שני הצדדים - השולח וגם המקבל    כדי להישאר רזות וחטובות, כדאי להכין משלוח מנות המכיל יותר מתנות מאשר ממתקים    ואם כבר מתוק? אז להעדיף את כל הממתקים דלי הקלוריות
עליס בליטנטל
מה יכול להיות טוב יותר מאשר לצפות בקומדיה קלילה שכתבה ענת גוב - "עקר בית"? לצחוק וליהנות בתיאטרון בית לסין, במקום שיטחנו לנו את המוח עם כל זיבולי השכל בטלוויזיה וברדיו. תענוג של בילוי
חיים נוי
"פתאום הגיע סתיו" - הצגה על זיקנה ומשפחה ועל מהות החיים - הבימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il