X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: באדיבות דוברות מכון ויצמן למדע]
תקציב התא
פרופ' רון מילוא, מכון ויצמן למדע: "כאשר ישנה ויזואליזציה טובה, אנחנו, כמדענים, יכולים להבין דברים טוב יותר" אז כיצד אפשר למפות את היווצרות החלבונים בתא?

אילו הגיעו חייזרים לכדור-הארץ, ורצו להבין מה קורה אצל בני-האדם, יכלו, בין השאר, לשבת ולקרוא ספרות יפה, וכך ללמוד לא מעט על הטבע האנושי. אבל כדי להבין את השורה התחתונה ומה באמת קורה כאן - כדי ללמוד כיצד אנו למעשה מתפקדים כחברה - היה עליהם לשים את ידם גם על תקציבי המדינות, ואולי, במיוחד, על שנתון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
פרופ' רון מילוא, מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן למדע, הוא, במובן מסוים, מנהל סניף של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של התא. במעבדה שלו ישנם חוקרים מכמה וכמה תחומים - פיסיקה, ביולוגיה, זואולוגיה, ביוכימיה ומתמטיקה שימושית. בשיתוף עם החוקרים וולפרם ליברמייסטר ויורג ברנהרד מאוניברסיטת גריפסוולד ומהשָריטֶה שבברלין, פיתחו הוא וחברי מעבדתו - ד"ר אלעד נור, דן דוידי ואבי פלמהולץ - שיטה המציגה בצורה ברורה ואינטואיטיבית את חלוקת המשאבים של התא. "אנחנו מוצאים שכאשר ישנה ויזואליזציה טובה, אנחנו, כמדענים, יכולים להבין דברים טוב יותר", אומר פרופ' מילוא, "וגם לקבל איזושהי אינטואיציה, שהיא דבר חשוב מאוד בעינינו".
השיטה מציגה באופן חזותי כיצד החלבונים - שהם "השחקנים הראשיים", לדברי פרופ' מילוא - מחולקים בתוך התא, ומבוססת על ריבוע המחולק למצולעים. כל מצולע כזה הוא סוג של חלבון אשר תופס את החלק היחסי שלו בריבוע התא, וגודלו מסמן כמה משאבים מוקצים לאותו חלבון. אפשר לבחון את חלוקת המשאבים במישורים שונים, החל מהאפשרות לראות את שמו של כל חלבון יחיד ולהבין מה תפקידו, וכלה ביכולת להבין כמה משאבים מוקצים לפעילויות רב-אנזימתיות כמו מטבוליזם, תהליכיים תאיים ועיבוד של מידע גנטי (המעבר מדנ"א לחלבונים), ואיך כל החלבונים האלה פועלים ביחד.

מימין: אבי פלמהולץ, פרופ' רון מילוא וד״ר אלעד נור. השחקנים הראשיים [צילום: רואיה מידן וצלמי מכון ויצמן למדע]
▪  ▪  ▪

באתר האינטרנט של הפרויקט המידע כולו נגיש לציבור החוקרים. מה שמלהיב את פרופ' מילוא במיוחד הוא ההזדמנות להשוות בין חלוקת המשאבים של תאים שונים: "אפשר להשוות בין כל מיני מצבים, ולראות עד כמה הם דומים או שונים. לדוגמה, השווינו בין תאים של הומו סאפיינס לבין תאים של שימפנזה". באופן מפתיע, הם דומים במיוחד. למעשה, פעמים רבות אין כל הבדל ברמת התא - סוג תא מסוים יכול להיות דומה מאוד אצל בני-האדם ושימפנזה. עם זאת, את ההבדלים ביניהם אפשר להסביר באמצעות כמות התאים. "כמה תאים כאלה יש במוח? ואיך הם מחווטים? שם קיימים הבדלים דרמטיים", מסביר פרופ' מילוא. אבל בכל הנוגע למרכיבי התאים עצמם, קשה למצוא הבדלים. למען האמת, ההבדל בין תאים מסוגים שונים בגוף האדם גדול יותר מההבדל בין סוג מסוים של תא - לדוגמה, תא עצם - בבני-האדם ובשימפנזה.
כשמבקשים מפרופ' מילוא לדמיין שימוש פוטנציאלי בעתיד לשיטה שפיתח, הוא משיב: "לומר שיום אחד נקבל בקופת חולים את המידע בנוגע למצב הרפואי שלנו בצורה הזאת? אולי, אבל כרגע קשה לי להאמין". עם זאת, הוא בהחלט חושב שכך ילמדו בעתיד ביולוגיה בתואר ראשון, ואולי אפילו בתיכון. "התפיסה האנושית עובדת בצורה טובה בעזרת אמצעים חזותיים", הוא מסביר. "אנחנו סבורים שמדובר במידע חשוב. אפשר ללמד אותו בעזרת טבלה ארוכה, ובדרך כלל זה המצב, זה מה שקיים בספרי לימוד, וזה בסדר גמור. אבל אני חושב שתרשים מהסוג הזה עשוי להיות חשוב מאוד בתהליך הלמידה".

פורסם במקור: מגזין 'המכון' - מדע ותרבות בשפה ידידותית
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
תאריך:  25/02/2015   |   עודכן:  25/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקציב התא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין אף איש מדע
אהרון שחר  |  25/02/15 22:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרת כהן
שנים היא נחשבה למעוז החילוניות, עיר שהקשר בינה לבין היהדות כמעט מקרי לחלוטין. למרות זאת, תופעה נרחבת שהולכת וצוברת תאוצה, מצביעה על כך שיותר ויותר צעירים חוזרים אל המקורות ומתקרבים ליהדות - דווקא בלב תל אביב    תופעה
שלמה בן-חור
מספר כללי זהב לאיפור נכון ובטוח של הילדים בחג פורים
ליאור רזניק
המלצה לקריאת הספר "ברית מילה" של יוסף באו    ברית מא' ועד ת' בליווי איורים מצחיקים
יפה רזיאל
גם בדירה שכורה אפשר להשקיע על-מנת לגור בסביבה נעימה ואסתטית    דרכים לשיפור המראה במחיר סביר
גבי סיבוני
בחינה בדיעבד של פיגועים ספונטניים וחקירה של מספר מחבלים שנתפסו הצביעה על קיומם של שני מאפיינים עיקריים שיוכלו לסייע בגיבוש התפיסה העדכנית. המאפיין הראשון, הוא הפרופיל הבסיסי של המחבל. המאפיין השני, הוא התנהלות המחבל קודם לפיגוע ובסמוך לו
רשימות נוספות
מים זורמים במאדים  /  מכון ויצמן למדע
פירות, פטריות ומלחמות  /  מכון ויצמן למדע
ימים ולילות  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il