X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ה"עליהום" שהכריז מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב שלום כהן, על ההמנון הלאומי אינו אלא סימפטום לדרך החתחתים שנגזרה עליו ועל מחברו לעבור במרוצת השנים
▪  ▪  ▪
ההמנון הלאומי

דרך-חתחתים ארוכה ומייסרת נאלץ לעבור ההמנון הלאומי "התקווה" מאז הורתו בשנת 1878. במרוצת השנים הוא שבע מרורים רבים, כשמבקרים למיניהם הסתערו עליו בשצף-קצף וכילו בו את זעמם. אלה תקפו אותו ואת מחברו, נפתלי הרץ אימבר, מזוויות שונות ומשונות. מה לא העלילו עליהם? שבסך-הכל מדובר בפלגיאט, הלקוח מ"מולדובה" - צירתו של הקומפוזיטור סמטנה; שהשיר הוא, בעצם, מחטף משיר-איכרים רומני; ואם לא די בכל אלה - הרי שבעצם ימים אלה מתכחש להמנון הזה בגלוי גם מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס הרב שלום כהן, שאותו הוא מכנה לא פחות מ"שיר מטומטם".
יחד עם זה ראוי להודות שהרב כהן איננו יחיד בין הישראלים של עכשיו שפשוט שמים "פס" על "התקווה". פחות ופחות אזרחים ישראלים אכן מתכוונים לשיר את ההמנון הזה, בטענה שעבר זמנו ובטל קורבנו. הכל, כמובן, במטרה שקופה וברורה למדי: להשליך את "התקווה" אל תהומות הנשייה ולמצוא לה תחלופות "ראויות", מ"תחזקנה" ועד "ירושלים של זהב" כך או אחרת, בניסיון לעדכן את המהות והמסר שלה, הוסיפו מעת לעת להמנון בתים או מילים שלא היו בו קודם לכן.
בדם וביזע
על אף ה"עליהום" עליה - שפר מזלה של "התקווה" להדוף מעליה את תוקפיה הרבים, כשהיא אצה לעבר הנצח, היישר אל מסלולה הקבוע, הרווי בדם, יזע ודמעות למכביר. מסתבר ש"התקווה" שרדה בשואה ובתאי הגזים ולאחר מכן אף קידשו אותה עולי הגרדום, כשם שהיא עצמה קידשה אותם. זה בדיוק המקום להזכיר שאחד הלוחמים הבולטים למען חיותה של "התקווה" היה מנחם בגין, שהביע פעמים רבות התנגדות עקרונית לכל שינוי בה.
נפתלי הרץ אימבר, יוצרה הנשכח של "התקווה", היה בסך-הכל בן 21 כאשר חיבר אותה כתפילה זכה. במקורה היא נקראה "תקוותנו" והכילה תשעה בתים. מנגינתה הושפעה מ-12 מקורות, ובהם תפילות יהודיות שונות בצד מוזיקה...בסקית. למרות מפעלו הגדול, נמחק משום מה זכרונו של אימבר מחקר הספרות וההיסטוריוגרפיה שלנו ללא רחמים. מסתבר שפשוט הניחו לו לשקוע בתהום הנשייה ואף גירשו אותו, בבושת-פנים, מהפנתיאון הלאומי. ואכן, בעוד "התקווה" פוסעת, כביכול, בנתיב הניצחון אל הנצח - נחרץ גורלו של אימבר לפסוע דווקא בנתיב השכחה.
התעלמות
ההיסטוריון גד נחשון, שחקר את פשר התופעה המוזרה, גילה את קיומו של בול שהנפיקה ישראל ב-1978 ובו המילים "עוד לא אבדה תקוותנו". מסתבר שהסיבה לכך נעוצה בכתיבת "התקווה" ביאסי שברומניה עוד ב-1878. הנפקת הבול ציינה, אומנם, מלאות 100 שנה ללידת "התקווה", אולם נמנעה מלאזכר את שמו של מחברה. לעומת זאת צויין שהבול הוא מעשה-ידיו של האמן דב כהן. בתוך כך יודע נחשון לספר שגם במערכת החינוך נמנעו, במשך שנים רבות, מלאזכר את אימבר, ובכך גם התעלמו משפע שירי "חיבת-ציון" שלו.
מדוע נשכח, בעצם, אימבר ולמה מפגינים העם היהודי בכלל וישראל בפרט כפיות-טובה כלפי היוצר הזה? אליבא דגד נחשון אין זאת כי אם אימבר נפל קורבן לתדמית שלילית שנוצרה לו בפולקלור היהודי. תדמית זו, מסתבר, עברה מדור לדור ומקורה, לדברי נחשון, בהתנהלותו של אימבר עצמו כאלכוהוליסט וכנווד אביון, שסבל כל חייו ממחסור ומחרפת-רעב, וגם בשל אורח-חייו כקבצן המחזר על הפתחים. עם זאת עוותה, לדברי נחשון, דמותו של אימבר וסולפה רק בשל היותו בוהמיין לכל דבר, בעוד שהוא עצמו ניחן דווקא בדעות חברתיות מתקדמות וליברליות.
בשל כל אלה תובע עתה נחשון את עלבונו של אימבר ומבקש להעניק לו רהבליטיציה חברתית. הוא תובע נחרצות להשיב את אימבר הביתה כמשורר לאומי ולהעניק לו את הכבוד הראוי, כמי שהנחיל לעם היהודי את המנונו. בתוך כך גם עומדת לגד נחשון זכות-ראשונים באשר לתביעה לחוקק את חוק המנון "התקווה", ממש בדומה לחוק הדגל, ולמנוע בכך כל אפשרות להתנכל להמנון הזה בעתיד.

תאריך:  26/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה"ויה דולורוזה" של "התקווה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה לראובן לייב
יוסי פלס  |  28/02/15 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
אנחנו רוצים לשמוע התחייבות כי לפחות נוכל לבוא בחשבון עם אותה מפלגה אשר לא ניסתה לקיים את מצעה. אלא שמזה בדיוק מפחדות המפלגות ולכן המצעים המסתוריים שלהן חבויים בינתיים מעיני הציבור
אריאל י. לוין
התקרית בהר דב בחודש שעבר ממשיכה להכות גלים, ובצד השני של סוריה שלחה טורקיה מאות חיילים להגן על קבר בעל משמעות היסטורית    וגם: עוד מבט על השיחות עם אירן ואפשרות מינוי מזכירה צבאית לנשיא המדינה
הרב אברהם קנאי
על ליבו של אהרן הכהן מצויים הן שמות בני ישראל והן שמותיו של הקב"ה. יכולתו לשלב בין הקדושה לבין הדאגה לכל אדם, היא מופת לכל מנהיג בדבר הצורך לשלב אינטליגנציה רגשית ואפקטיביות ארגונית
הראלה ישי
לפעמים העבודה הזוגית כותשת אותנו. אולם במקום לברוח, עלינו להבין כי דווקא אותה דרישה יכולה להוציא מאתנו את המיטב
איתמר לוין
אחרי שש שנים בשלטון, נתניהו לא יכול לזרוק את האחריות על קודמו. הוא היה צריך לדאוג שמישהו ירכז את הפעילות בתחום הדיור ושההחלטות של ממשלתו יבוצעו    האם שפירא באמת חושב שלא ייעשה שימוש פוליטי בדוח?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il