X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבחינתם של אזרחי קובה, ההפשרה ביחסים בין מדינתם ובין ארה"ב מבשרת לעת עתה על שינויים בתחום הכלכלי, כשלדידם השינויים בתחום הפוליטי הפנימי עדיין אינם נראים באופק
▪  ▪  ▪
מפגינים אמריקנים בעד נרמול היחסים עם קובה [צילום: AP]

באולם הדיונים המרכזי של מחלקת המדינה האמריקנית בוושינגטון מתקיים, החל מהיום ולמשך השבוע הבא, הסבב השני של השיחות הדיפלומטיות בין ארצות-הברית וקובה. הדיונים מתקיימים בסימן ההפשרה בנתק שבין שתי המדינות שנמשך 5 עשורים. נשיא ארה"ב ברק אובמה הכריז על סיום הנתק לפני כחודשיים בתום שנה וחצי של שיחות מוקדמות עם ממשלת קובה שהתנהלו בערוצים חשאיים.
המטרה המוצהרת של השיחות הנוכחיות היא לקדם כינון של מסגרת מדינית שתאפשר בשלב הראשון את הפתיחה מחדש של שגרירויות בשתי המדינות. אובמה הכריז רשמית על מדיניות הפשרת-היחסים בין ארה"ב לקובה לאחר שממשלת קובה הסכימה לשחרר 50 מאזרחיה שהיו אסירים פוליטיים אצלה ולהחזיר לארה"ב את האמריקני אלן גרוס שהואשם בריגול וריצה 5 שנות מאסר בכלא צבאי בהוואנה.
בסבב הראשון של השיחות שנערך לפני כחודש נדונו נושאים של הגירה וכן ההצעות הראשוניות של התנאים לפתיחת שגרירויות. בחודש האחרון ביקרו בקובה משלחות של חברי הקונגרס האמריקני שביקשו להתרשם ממקור ראשון מן המתרחש באי. במקביל, נערכו דיונים בנושא קובה, הנמשכים גם בימים אלה, בוועדות החוץ של הקונגרס העוסקות בביטחון ובכלכלה.
במקביל לדיונים בבתי הקונגרס, הסיר הממשל האמריקני חלק מהמכשולים המונעים מאזרחיה של ארה"ב לבקר בקובה וכן התיר את היבוא של מספר מוצרים מקובה המיוצרים במפעלים פרטיים קטנים, בעיקר של רום וסיגרים משובחים שלהם יש דרישה גדולה בארה"ב.
בטרם נערך הסבב השני של השיחות, פנתה ממשלת קובה לארה"ב בדרישה למחוק את קובה מהרשימה של ממשלת ארה"ב של המדינות התומכות בטרור, וכפועל יוצא מכך - להסיר את הסנקציות האמריקניות. לפי החוק האמריקני, חלות הגבלות חמורות על היצוא של סחורות ושירותים מארה"ב למדינות תומכות טרור, וכמו-כן שולל החוק מתן סיוע כלכלי וקובע כי יוקפאו האשראים מהבנק העולמי. כך למעשה נמנעים הקשרים הפיננסיים בין אזרחי ארה"ב ובין מדינה הכלולה ברשימה. הסמכות להסרת הסנקציות הכלכליות על קובה נתונה בידי הקונגרס.
דיכוי היוזמה הפרטית
עם פרסום החלטתו של אובמה, חלק מהנבחרים, ובראשם אלה מבין יוצאי קובה, טוענים כי אל לממשלת ארה"ב להיחפז לנרמל את היחסים עם קובה, שכן ממשלתו של ראול קסטרו אינה חדלה מביצוע מעצרים שרירותיים של אנשי אופוזיציה בארצה, והפגיעה בזכויות האדם של אזרחי קובה נמשכת כתמול שלשום. הם הזמינו לוועדות הקונגרס גולים קובניים שיעידו על המתרחש בקובה, והם מתנים את תמיכתם בחידוש היחסים בשינוי יסודי בהתנהלות הפוליטית של שלטונות האי, ודורשים לא לבטל לפחות חלק מהסנקציות.
מול המבקרים של שלטונות קובה, מתייצבת שדולה חדשה של יזמים, אנשי עסקים ופוליטיקאים, בחלקם הגדול אף הם יוצאי קובה, הגורסים כי דווקא הפתיחות המלאה ביחסים בין שתי המדינות תגרום לאורך זמן ללחץ נוסף נגד קסטרו ולהחלפתו המיוחלת של שלטונו בעתיד בבחירות חופשיות ודמוקרטיות.
בקובה, המדינה הגדולה ביותר באיים הקריביים, מתגוררים כיום 21 מיליון תושבים. כשליש מהם הם תושבי ערים שגילם הממוצע הוא 40 שנה. כ-99.8 אחוז מן האזרחים מעל גיל 15 יודעים קרוא וכתוב. המדינה מפנה כ-10 אחוז מהתוצר הלאומי לשירותי בריאות הנחשבים טובים הן בערים והן באזורים הכפריים.
עם זאת, בכלכלה הפנימית שורר משבר הנמשך זה עשרות שנים כתוצאה ישירה ממדיניות הדיכוי מצד הממשלה של היוזמה הפרטית, בשם הסוציאליזם המרקסיסטי. מרבית המשפחות בקובה נעזרות בכספים ששולחים להן קרובים מארה"ב ומאירופה. הממשלה עדיין מקבלת מוונצואלה משלוחים של נפט זול אף ממחירו בשוק העולמי. בקובה פועלים כיום 13 אלף עסקים זעירים המעסיקים פחות מחצי מיליון עוסקים עצמאיים. ואילו המגזר הציבורי מעסיק 4 מיליון עובדים. העוסקים העצמאיים נדרשים לקבל אישור ממשלתי לפעול במסגרת של 201 עיסוקים מותרים. מדובר ב"מקצועות" כמו ממלאי קופסאות-גפרורים, מתחזקי בתי-מרחץ ציבוריים, כשבראש הסולם ניצבים בעלי מזנונים קטנים ונהגי מוניות. מומחים בעלי מקצועות אקדמיים כמעט שאין ברשימה.
לדברי פקידי מחלקת המדינה, מיועדת מדיניות החוץ החדשה של ממשלת ארה"ב כלפי קובה, בין היתר, לעודד את היזמים לכונן חברה אזרחית עצמאית בקובה שתהיה פחות תלויה בממשלה. בפועל, מערכת האשראי הקובנית לעסקים כמעט שאינה מתפקדת. מס ההכנסה לעוסקים הזעירים נע בהדרגה מ-15 ועד ל-50 אחוז על רווחים העולים על אלפיים דולר בשנה. במכתבים למערכת של העיתון "גרנמה", הביטאון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית הקובנית, היזמים קובלים על כך שהממשלה מנהלת מרדף אחרי היזמים המועטים שמנסים להתחרות בה, כדוגמת האיסור החל על שיווק בגדים מיבוא ועל פתיחת בתי קולנוע פרטיים.
לאחרונה העניקה ממשלת קובה פטור ממס למשך 8 שנים לחברות זרות במטרה לעודדן לפתוח עסקים בקובה, ובכך הותירה את היזמים המקומיים בנחיתות לעומתן. ממשלת הארה"ב אישרה בימים אלה מכירה של כלי עבודה ותשומות בסיסיות שיקלו על היזמים הזעירים לפתוח עסקים שיספקו את הדרישה המקומית לתמרוקים ומוצרי טקסטיל. הכנסיה הקתולית נרתמה אף היא לפיתוח עסקים בקובה.
מבחינתם של אזרחי קובה, ההפשרה ביחסים בין מדינתם ובין ארה"ב מבשרת לעת עתה על שינויים בתחום הכלכלי, כשלדידם השינויים בתחום הפוליטי הפנימי עדיין אינם נראים באופק. עם זאת, עדיין שוררים בקובה פגמים בסיסיים. זכויות האדם אינן מכובדות. הסחר בסמים ובבני אדם הוא נפוץ והחוק אינו מעניש על העסקת קטינים בזנות.
האם הצמיחה הכלכלית המתחילה להתרחש באי כתוצאה מהפשרת היחסים עם ארה"ב, אכן תביא במשך הזמן למיגור של התופעות השליליות האלו ולהחלפת השלטון של שושלת קסטרו? אי-אפשר שלא לחשוב בהקשר זה על הפשרת היחסים בין ארה"ב לסין. זו אומנם הביאה לצמיחה כלכלית אדירה בסין, כשבצד ההתערבות הממשלתית הניכרת במשק, ניתנת אפשרות ליזמים פרטיים לפעול ולשגשג. אך אין לשכוח כי חלפו למעלה מ-40 שנה מאז ביקורו של הנשיא האמריקני ריצ'רד ניקסון בסין, ועדיין השלטון בקומוניסטי במדינה זו מושל בזרוע נוקשה, מצב זכויות האדם בארץ זו הוא בכי רע והיחס למתנגדי המשטר מצטיין באכזריותו.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
יפה יעשה רה"מ שלא ישתתף בעימות עם בוז'יחנון. העימות שהיה בערב שבת בערוץ הראשון, בין עמיר פרץ לבין ישראל כץ, ממחיש זאת. הרמה הנמוכה של העימות, בה ישראל כץ אומר את דברו בשקט, בשליטה ובנועם, מול השצף-קצף של צעקותיו הקולניות של פרץ ששיסע כל העת את כץ - אינה יאה לרה"מ ולכבודו
ראובן לייב
כישלונו המוחץ של המרוץ התל אביבי נזקף לחובת מארגניו והוא מאפיל בכך על הישגיו הספורטיביים. הכתובת הייתה רשומה על הקיר והגיעה העת להפיק את הלקח
משה חסדאי
הסיפור על נר הלילה החופי, מבוסס על סיפור מתוך הספר הנפלא 'ארץ ירוקה שלי'. אמור לי מה יחסך אל המתנחלים ואומר לך מי אתה
נסים ישעיהו
לקראת פורים, כדאי להזכיר לכולנו את דברי המן: יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים. גם אז היו יהודים שהיו גאים ביהדותם והיו יהודים שהתנערו ממנה. להמן זה לא שינה דבר, את כולם הוא רצה להשמיד
איתן קלינסקי
לצערי, הנחישות לשמור על מחנה טהור מתבטאת במניעה מרבבות אזרחים, החשים היום עצמם כיהודים לכל דבר, להקים משפחה בישראל. מדובר ברבבות של אזרחים שקשרו את חייהם עם המציאות בישראל, מעורים בחיי החברה וממלאים את כל החובות האזרחיות
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
לא עובדים לפי הספר  /  מנשה שאול
חורבן פרס-ישראל  /  דורון בקל-איילון
הולך בעקבות אביו  /  רפאל מדוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il