X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור גלגולו של ספין

700, 800, 900 אלף ילדים רעבים בישראל

פוליטיקאים ואנשי ציבור שונים חשו - בצדק - שילדים עניים זה נושא טוב למערכת הבחירות. מה שלא מוצדק, זה לשחק עם מספרים ולשקר
▪  ▪  ▪
מספרי הנתונים מנופחים [צילום: פלאש 90]

כן, "כולם כבר יודעים" - יש בישראל 900 אלף ילדים שכל לילה הולכים לישון רעבים! נתון זה הפך לנושא במערכת הבחירות.
בימים אלה פורסמו כרזות של המחנה הציוני המדברות על 900 אלף מילדי ישראל שהולכים לישון רעבים. הקדימו את המחנה אנשי מפלגת ש"ס שפרסמו כרזות על ילדי ישראל הרעבים - זאת בעקבות נאום השקופים של דרעי, והתבטאויות של איציק סודרי, שדיבר על 900 אלף ילדים רעבים בישראל. גם ח"כ עמר בר-לב, הנחשב אדם שקול ורציני, דיבר על הילדים הרעבים.
לא רק פוליטיקאים - גם אנשי אקדמיה התבטאו ברוח זו; ד"ר מירב אלוש-לברון דיברה בתוכנית טלוויזיה על "שליש מהילדים בישראל" שהולכים לישון רעבים. ד"ר הני זובידה ביקש לדייק באומרו: "אני יודע שכל לילה 3.5 ילדים מתוך 10 הולכים לישון רעבים". אבל נראה לי שהמחזיקה בשיא בעניין זה היא עו"ד רויטל סויד, מועמדת מפלגת המחנה הציוני לכנסת. היא הוסיפה נופך משלה ואמרה: "לא רק ששליש מהילדים הולכים לישון רעבים, אלא שהם גם קמים רעבים, והולכים רעבים כל היום".
ניפוח מיותר של מספרים
העוני בישראל 2015 הינו בעיה חמורה ממנה סובלות מעל ל-400 אלף משפחות, להן מעל ל-750 אלף ילדים. אבל עוני כפי שמוגדר על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמוסד לביטוח לאומי אינו רעב. מספר הילדים שלפעמים הולכים לישון רעבים הוא כנראה לא יותר מ-30 אלף. מספר זה חמור בפני עצמו, אך אין צורך לנפח אותו פי 30!
הנה הסיפור, איך הגענו מ-750 אלף ילדים עניים ל-900 אלף ילדים הזקוקים לפת לחם:
לקראת סוף 2014, קצת לפני הכרזת הבחירות, פורסמו שני דוחות בנושא העוני. דוח העוני של המוסד לביטוח לאומי קבע ששיעור הילדים החיים במשפחות עניות בשנת 2013 היה 31% מהילדים - ומספרם 757 אלף ילדים (אגב, דוח זה עוד קבע ששיעור הילדים העניים ירד בכ-4% לעומת שנת 2012). כעבור מספר ימים פרסמה עמותת "לתת" את "דוח העוני האלטרנטיבי" שלה. דוח זה הושק באירוע מרשים ומסוקר היטב, בנוכחות נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, שהוא במקרה חמיו של חבר ועד המנהל של "לתת", פרופ' רפאל ולדן. דוח זה הציג את הנתון, לפיו 25% מהילדים הלכו לישון רעבים מספר פעמים בחודש. רק שלא מדובר ב-25% מכלל הילדים, אלא 25% מילדי משפחות נזקקות המקבלות סיוע מעמותות המזון. יחי ההבדל הקטן.
סמיכות הזמנים בפרסום שני הדוחות, הקרבה המספרית בין "שליש ילדים עניים" של ביטוח לאומי ל"רבע ילדים רעבים" של "לתת", דרסו את ההבדל העיקרי בין שני הסקרים - הראשון מחשב את האחוזים מתוך כלל האוכלוסייה, והשני מתוך קבוצה הרבה יותר קטנה של הנזקקים לשירותי עמותות מזון.
הגזמות, שקרים, או תמימות?
עד מהרה, פוליטיקאים ואנשי ציבור שונים חשו - בצדק - שילדים עניים זה נושא טוב למערכת הבחירות. מה שלא מוצדק, זה לשחק עם מספרים ולשקר. הם התחילו לדבר על 750 אלף ילדים רעבים, עד מהרה המספר עוגל ל-800 אלף, ואחר כך שודרג ל-900 אלף.
אחד מן השניים - או שכל האנשים הנכבדים הללו, הדוגלים ברגישות חברתית, לא מבחינים בין "עוני" לבין "רעב", או שהם כן מבחינים, אבל חושבים שמותר להגזים ולשקר כדי להשיג יעד פוליטי.
כך או כך, דיון ציבורי ברמה זו לא מכבד את הנושא הרציני הזה, ולא מכבד אישים אלה.
ישראל 2015 קרובה מדי ל-1984 של אורוול. זו חברה שאין בה הבדל בין "אמת" ל"שקר". מה שחשוב זה אם יש לך "סיפור טוב" או לא. בין "אמת" ל"ספין" - הספין זוכה ללא עוררין!

תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
700, 800, 900 אלף ילדים רעבים בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
30 אלף או 700 אלף
אהרון שחר  |  1/03/15 14:54
2
ממתי השמאל מתעניין בעובדות?
שרגא  |  1/03/15 16:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אריה גל
כמובן שהמנהיגים של אירן מבינים את זה ממש כמו המנהיגים שלנו    על כן חד-משמעית: אין שום "איום אירני"
עליס בליטנטל
יפה יעשה רה"מ שלא ישתתף בעימות עם בוז'יחנון. העימות שהיה בערב שבת בערוץ הראשון, בין עמיר פרץ לבין ישראל כץ, ממחיש זאת. הרמה הנמוכה של העימות, בה ישראל כץ אומר את דברו בשקט, בשליטה ובנועם, מול השצף-קצף של צעקותיו הקולניות של פרץ ששיסע כל העת את כץ - אינה יאה לרה"מ ולכבודו
יואב יצחק
הבחירות הנוכחיות יקבעו לא רק מי יעמוד בראש ממשלת ישראל, אלא גם מי יהיה בפועל ראש המדינה: בנימין נתניהו או ארנון (נוני) מוזס    מוזס נהג שנים רבות להטיל חיתתו על בכירים    בדרך זו שלט במוקדי כוח בישראל באמצעות "הארגון" - הוא ידיעות אחרונות    בכוחו הוא השפיע על הרצת מפלגות, מינוי שרים ובכירים, וגם על הכרעות של גורמי האכיפה והשפיטה בישראל
יוסי דר
אני אישית מפקיד ללא היסוס את גורלם של ילדיי ונכדיי, ואפילו את החתולה שלי, בידיו האמונות של הפלמ"חניק הזה שכך ממקד מבטו באופק הוורוד הבלתי נגמר
צבי גיל
בשעה שתלמידי כיתה א' בבית הספר להסברה של הליכוד לומדים מן הספר 1984 של ג'ורג' אורוול כי "מלחמה היא שלום, חרות היא עבדות, בערות היא כוח" - המוחות של "המחנה הציוני" צופים בסרט משנת 1982 "קצין וג'נטלמן"
רשימות נוספות
דגן: נתניהו הסב נזק אסטרטגי בנושא אירן  /  עידן יוסף
מרצ נאבקת על שרידותה  /  עידן יוסף
איל ארד בסרטון חדש נגד נתניהו  /  עופר וולפסון
לא להאמין  /  איתמר לוין
שלושת הצבועים  /  אריה אבנרי
מדריך לנסיעה חינם ביום הבחירות  /  עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il