X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפקט הנפילה ירידה לצורך עלייה תיקון חטא העגל במשכן זקיפות קומה יהודית השבת חוק סוציאלי איסור מלאכה בשבת תבלין של שבת
▪  ▪  ▪
שומרי השבת מרוויחים את המנוחה הפיזית והנפשית [צילום: איתמר לוין]

הֶלֶם המראות
פרשת כי תישא עוסקת במגוון נושאים, וביניהם מחצית השקל, המשכן, שבת ומועדים, י"ג מידות הרחמים של ה' ועוד, אך במרכזה חטא העגל - הסגידה לעגל הזהב. השאלה היא כיצד נפלו ישראל מאיגרא רמה של מעמד הר סיני לביראעמיקתא של עבודה זרה, והיכן ההשפעה המרוממת של התגלות ה' בניסי מצרים וים סוף, אשר בו נאמר כי 'ראתה שפחה על הים, מה שלא ראו נביאים'. התשובה דומני נעוצה בסיפא של השאלה.
מֵעֵבֶר להשפעתם השלילית של ה'ערב רב' - אותם גרים שהסתפחו לישראל למען טובות הנאה - נראה שהסיבה היא הֶלֶם המעמד של ההתגלות האלוקית, והמעבר ממנה ל'חיי שיגרה'. ממ"ט שערי טומאה במצרים (הדרגה הרוחנית הנמוכה ביותר) ספגו ישראל בזה אחר זה מראות אלוקים, ברצף הניסים הסדרתיים, ששיאם במתן תורה. הם זינקו באחת אל הצמרת הרוחנית, ללא כל דרגות ביניים בסולם הקדושה. אפילו במישור הפיסי מציין רמב"ם את הצורך בהדרגתיות במעבר מחושך לאור. על אחת כמה וכמה שהיא דרושה במישור הרוחני. למעלה מזו, ההתגלות הייתה פסיבית, מבלי שהעם נטל בה חלק מעשי. הייתה זו השפעה פוסט פסיכולוגית של המראות שלא זכו לעיבוד פנימי ונפשי או מעשי.
המתכוֹן המנצח
נראה לי כי זו גם התשובה לשאלה אחרת המתעוררת בפרשה, מדוע נקטעו פרשות המשכן, המהוות את חלקו השני של ספר שמות, על-ידי פרשה זו. לא לשווא מיקומה של פרשת כי תישא הוא בין ציווי בניית המשכן וכליו לעשייתם, בין הפקודה - פרשות תרומה ותצווה, העוסקות בהוראות הבנייה - לפרשות ויקהל ופקודי העוסקות בביצוע בניין המשכן ותכולתו. תיקון חטא העגל הוא בעשיית המשכן, ככלי להשראת השכינה. הבנייה האקטיבית לצד יצירת כלי קיבול להכלת ההתגלות האלוקית היא המתכון המנצח ליציבות רוחנית.
יתרה מכך, בהתאם לתפיסה הברסלבית הנפילה היא חלק בלתי נפרד מהתיקון. ההתנסות השלילית בחטא מביאה, בדרך של ניסוי וטעייה, להסתייגות ממנו, ומתוך הכרת הרע מובילה לשינוי הדרך ולהתעלות נפשית. הכרת החיוב נובעת בין היתר מהכרת השלילה. החושך, המחלות, העבדות והעוני, מייקרים בהתאמה את ערכם המוחשי של האור, הבריאות, החרות והעושר. הוא הדין למישור הרוחני. כיצד מגיעים ל'עשה טוב'? על-ידי 'סור מרע'. אולי גם זהו פירוש הפסוק "שבע יפול צדיק וקם". הצדיק קם, וזוכה למדרגתו הגבוהה, דרך נפילותיו הרבות. הוא משמש אפוא מודל להתקדמות רוחנית במידות ובהלכה.
הוא הדין בחטא העגל. החוויה השלילית של החטא הולידה מתוך התנסות את ההכרה בערך המצוות, וסללה אפוא את הדרך לקבלת הלוחות השניים של עשרת הדיברות במדרגה אישית ומעשית גבוהה יותר מאשר לפני החטא בחיי היום- יום, אחרי הנפילה הגדולה מהנסיקה הרוחנית במעמד הר סיני. שני המרכיבים הרתיעה מהחטא, בעקבות חטא העגל, והביטוי המוחשי לעבודת ה' במשכן הם הערובה להתמדה במצוות ולעקביות בדרך התורה מתוך הזדהות פנימית וחוויה מנטלית עמוקה. קבלת המצוות כמכשיר לעיצוב האישיות.
גאוות יחידה
שם הפרשה "כי תישא" אינו מקרי, והוא בעל משמעות סמלית מיוחדת. לא נֶאמר 'כי תפקוד'. מֵעֵבֶר למיפקד אוכלוסין רגיל מדובר בגאוות יחידה יהודית. "כי תישא את ראש בני ישראל". המצוות הן הלוגו של עם ישראל, הזוקפות את ראשו ומרוממות אותו. החל ממצוות צדקה, מחצית השקל, ועד לשבת ומועדים המצוות הן כלי לזקיפת קומתו הלאומית של העם היהודי. בדומה לתרומה, מעבר לתרומה כספית מדובר בעליית מדרגה אישית ובהתרוממות נפשית של הנותן. כך גם לגבי מחצית השקל והמצוות בכלל.
ניתן להצביע על ערכים מוספים ומשמעויות אחרות הגלומים במחצית השקל. הייתה זו מגבית אחידה "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט", שמטרתה לשקף שוויון חברתי. המחצית גם מלמדת שאדם יראה את עצמו תמיד במדרגה בינונית, לא נמוכה מדי, משום שתדמית עצמית שלילית עלולה לגרום ליאוש ולחוסר נכונות להתקדם, ולא גבוהה מדי למניעת גאווה ולשאיפה תמיד אל השלימות. מתוך ראיית חצי הכוס המלאה יש לשאוף להתקדם הלאה, לעֵבר המחצית השנייה.
אך המחצית מרמזת גם כי השלימות מושגת לא רק על-ידי עזרה לזולת אלא גם בעזרת הזולת, דהיינו האחדות והעזרה ההדדית במישור הפיזי, החברתי, הנפשי והרוחני כאחד.
חוק סוציאלי
השוויון החברתי, כפי שכבר הצבעתי בפרשת משפטים, מושג גם באמצעות מצוות אחרות דוגמת השמיטה, היובל ואף השבת. למרות שהשבת היא בראש ובראשונה מצווה שבין אדם למקום, אי-אפשר להתעלם מערך השוויון הנלווה לה, בעצם העובדה שהעשיר כמו העני שובת מכל עבודה. מעֵבר למשמעות דתית חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על פתיחת עסקים בשבת, הוא חוק סוציאלי מובהק. המטרה היא שבעלי חנויות לא ימשכו קונים בשבת, וירוויחו יותר על חשבון אלו שעסקיהם סגורים. היא גם מגבשת ומלכדת את התא המשפחתי סביב שולחן השבת.
מעֵבר לכך השבת מביאה לאמונה בה' ולא בעולם החומר, ומונעת את תופעת ה'אוהורכוהוליזם' (ההתמכרות לעבודה). כבר הוּכח לא פעם, כי שומרי השבת לא רק שאינם מפסידים את כספם, אלא אף מרוויחים מבחינה פיננסית. המנוחה הפיסית והנפשית בשבת מביאה לייעול העבודה במשך כל השבוע.
טעם של עוד
השבת נזכרת בפרשה פעמיים. פעם אחת באריכות בהקשר למלאכת המשכן, לומר שזו אינה דוחקת את השבת. מלאכות המשכן הן אכן המקור לל"ט אבות מלאכה האסורים בשבת.
ראוי לציין כי בשבת אסורה המלאכה אך לא העבודה. האיסור אינו נמדד במידת המאמץ הפיזי, אלא ביצירה. כך למשל, מותר לגרור ארון כבד, אך אסור ליצור אש בדרך מיכנית או אלקטרונית. מכאן איסור הדלקת חשמל, הדלקת טלוויזיה (למרות שמדובר בלחיצה על מתג או על כפתור בלבד) והתנעת רכב. הסיבה לאיסור יצירה פיסית בשבת היא עקרונית - הזדהות עם הבורא ששבת ממלאכת בריאת העולם בשבת.
ההקשר השני לאיזכור השבת בפרשה הוא עונתי בסוגיית המועדים. "בחריש ובקציר תשבות". למרות הידיים עמוסות המלאכה בעונת החריש והקציר, בפרט בעידן החקלאי של אבותינו, ועד היום, בין פסח לשבועות, חל איסור על עשיית המלאכות בשבת.
אולם פרשתינו מדגישה פעמיים כי השבת היא אות בין ישראל לה'. מֵעֵין שילוט חוצות, המכריז על יהדותנו. אכן החפץ חיים ממשיל את השבת לשלט בחנות. כל עוד השלט מתנוסס על החנות, גם אם היא סגורה, ואפילו לפרק זמן ארוך, הרי סימן שהחנות עדיין קיימת. כשהיא מפסיקה לפעול, השלט המוּסָר מכריז על הפסקת קיומה. כך השבת מעידה על יהדותנו ועל ברית התורה בינינו לבורא. המדיטציה היהודית המושגת בשבת באמצעות המנוחה הפיסית ממלאכה, וקידושה בתפילות, בסעודות, דברי תורה וזמירות - הופכת את המצווה לחוויה מיוחדת במינה, אשר בה באה לידי ביטוי הנשמה היתרה. אפילו טעמי המאכלים טעימים יותר בשבת, מה שזכה לכינוי "תבלין של שבת". אין ספק, השבת משאירה טעם של עוד, ומחזקת את הזיקה הרגשית לשאר המצוות.

תאריך:  05/03/2015   |   עודכן:  05/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מלך סעודיה מודאג מאוד מאפשרות חתימת הסכם בין אירן למעצמות בנושא הגרעין ומהתפשטות אירן במזה"ת ויוזם מהלך נגדי. סעודיה מנסה לארגן מחדש את הציר הסוני נגד אירן השיעית ולשלב בו גם את טורקיה
ראובן לייב
מים רבים זרמו בירקון המעופש מאז שלפני 105 שנים חגגה תל אביב בשנת 1910 את התהלוכה ההיתולית הראשונה בארץ של חג הפורים
משה כרמל
הסיפור העיקרי הוא ההתנהלות המופקרת של התקשורת    הייתה התעלמות מוחלטת והתעקשות של עיתונאים לא לסקר את הנושא למרות שהעירו את תשומת ליבם והם ידעו
איתן קלינסקי
הפגיעה הפיזית בחברת הכנסת חנין זועבי זו פעולה בריונית של כנופיה, כשהמנהיג הרוחני של הכנופיה עתיד להכתים את הדמוקרטיה הישראלית
יעקב עמר
הם מכנים אותו בשמות רוויי בוז ושינאה    "שקרניהו" הוא אחד משמות החיבה שלהם ולשקרן לא מאמינים    לאירנים הידועים במילת הברזל שלהם כי יעמדו בהסכם הם כן מאמינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il