X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו שרצה להצטייר כצ'רצ'יל, התגלה שוב במלוא הדרו כלא יותר מאשר נתניהו עצמו הוא חייב הסבר מפורט לעם בישראל איך הגענו למצב שתוכנית הגרעין האירנית מאיימת יותר מאי פעם על ישראל
▪  ▪  ▪
נתניהו נשאר נתניהו
אחראי באופן אישי
נתניהו אחראי אישית ליחסים המאוד בעייתיים הן עם אירופה והן עם הממשל הנוכחי בארה"ב, למרות שגם ממשל בוש לא התפתה ללכת לפי המלצותיו של נתניהו

ההערכות לגבי נאומו של נתניהו לא אכזבו הפעם. לא היה אדם אחד שסבר שהרטוריקה של נתניהו לא תהיה טובה. מאן דהוא לא העלה בדעתו שתחסרנה מחיאות כפיים בקונגרס. לא היה כל ספק שתומכי נתניהו וחבריו בליכוד יטענו שהיה זה נאום מצוין, היוצא מן הלב הפועם והדואב של נתניהו החרד לעתידה של ישראל. אף לא אחד חשש שנתניהו לא יצביע על הסכנות שבהסכם המתגבש, סכנות שהן אמיתיות ולא בדויות. כל מי שהעריך שנאום נתניהו עלול להוביל לקרע עם חברי הקונגרס הדמוקרטיים ועם הממשל, לא טעה.
לאחר כל אלה, נשאלת השאלה, מדוע בכל זאת נתניהו התעקש לנאום בפני הקונגרס למרות כל הנזקים המדיניים והאסטרטגיים, התגובות הנזעמות של הבית הלבן, והתוצאות הרות האסון העלולות לדרוש מישראל מחיר גבוה ביותר? התשובה הפשטנית ביותר? כי נתניהו נלחם על עתידו הפוליטי בישראל ועל תורתו האידיאולוגית ביחס לאירן, ממשל אובמה ומעצמות העולם.
התשובה היותר מורכבת שתפורט להלן: כי נתניהו נוכח לדעת שזו ההזדמנות האחרונה, מבחינתו, לתקן את הנזקים העצומים שגרם לישראל בשש השנים האחרונות בגלל יחסיו הגרועים ביותר עם ממשל אובמה. נתניהו נושא באחריות עליונה לתוצאות הרות האסון עבור ישראל, עד היום, וכמוצא אחרון לתקן את הרושם בישראל בדעת הקהל, בקרב המצביעים המושפעים מתמונות ותרגילים תקשורתיים, לקראת 17 במרס. נתניהו חייב הסבר מפורט לעם בישראל איך הגענו למצב שתוכנית הגרעין האירנית מאיימת יותר מאי פעם על ישראל למרות כל מדיניותו של נתניהו בשש השנים האחרונות?
שימו לב אל הדברים הבאים: "הממשל האמריקני מבין את הסיכונים החמורים הכרוכים בהתגרענות אירן ובראשם מרוץ חימוש אזורי, התחזקות מגמות הטרור במזה"ת ואיום כבד על מקורות האנרגיה ועל היציבות האזורית". על-רקע זה הבהירו בכירי הממשל בעבר באופן מוצהר וברור, כי ארה"ב לא תסבול (Tolerate) אירן גרעינית. הנשיא בוש וסגנו הדגישו באחרונה כי אסור לאפשר לאירן - התומכת הגדולה ביותר בטרור - להחזיק בנשק גרעיני; ובנאום פרוגרמתי בו מנה את יעדי החוץ של ממשלו בתחילת כהונתו השנייה (הליפקס קנדה, 1 בדצמבר 2004), הצהיר הנשיא כי "אם בעוד 20 שנה המזה"ת יישלט בידי דיקטטורים ומולות שבונים נשק להשמדה המונית ונותנים מקלט לטרור - ילדינו ונכדינו יחיו בעולם של סיוט וסכנה. אסור שזה יקרה" (אודיאבנטל, כרך 9 גיליון 1 מרץ 2, המרכז למחקרי ביטחון לאומי, ת"א).
זאת אומרת שהסוגיה האירנית לא נולדה בתקופתו של אובמה וגם ההימנעות של ארה"ב מפעולה צבאית מסוכנת או סנקציות משתקות לא הופעלו בתקופת כהונת נשיא מאוד ידידותי לישראל. ואנו טוענים שממשל אובמה לא ממש שינה את מדיניות קודמו בתפקיד, בוש. 'המהלך בעל הפוטנציאל הרב ביותר לעכב באורח המשמעותי ביותר את פרויקט הגרעין האירני, עשוי, בסבירות לא מבוטלת, שלא להתממש': זו מסקנת המחקר המוזכר לעיל לאחד בדיקת כל האופציות הריאליות העומדות בפני ארה"ב כבר בשנת 2006. נדמה שאם נתניהו ציפה שדבריו בקונגרס יניעו את הנשיא אובמה לתת פקודה להתחיל במהלך צבאי אמריקני, הרי הוא טעה בגדול. אין בארה"ב תמיכה למהלך מסוג זה.
וגרוע מכך: במשך שנים, הממשל האמריקני ניסה לרתום את מעצמות אירופה למהלך הסנקציות, דבר שאינו מובן מאליו. לאירופה אינטרסים שונים מאלה של ארה"ב. ובכל זאת, אירופה הלכה עם ארה"ב לסנקציות משמעותיות. קיימת סבירות גבוהה ביותר שאם ארה"ב תאמץ את עמדת נתניהו, אירופה לא תהיה שם, במיוחד משום היחס המאוד מזלזל של נתניהו וממשלותיו באירופה. ארה"ב לבדה לא תצליח אפילו במה שנתניהו מבקש כעת כדרישת מינימום: המשך הסנקציות והחרפתן עד שאירן תוותר לחלוטין על תוכניתה הגרעינית. נתניהו אחראי אישית ליחסים המאוד בעייתיים הן עם אירופה והן עם הממשל הנוכחי בארה"ב, למרות שגם ממשל בוש לא התפתה ללכת לפי המלצותיו של נתניהו.
נתניהו נמצא במצב קשה ביותר בסוגיה האירנית. בשנתיים הקרובות אובמה יהיה עדיין נשיא ויחסים עכורים עמו לא יועילו. נהפוך הוא. אירופה נזנחה לאנחותיה בגלל קוצר ראייה מדיני מזהיר.
והשאלה המסקרנת ביותר: מה יקרה אם לא יושג הסכם בין המעצמות לבין אירן כפי שנתניהו מקווה? אין לנתניהו תשובה על כך. האם ישראל תוכל לבדה ממש, ללא כל מעורבות אמריקנית, לתקוף ולעמוד בפני התוצאות? האם אירופה תעמוד לצידה של ישראל? האם התוכנית האירנית תחוסל? נתניהו חייב להשיב על כל אלה.
כך הגענו למצב המאוד מסובך זה. נתניהו שרצה להצטייר כצ'רצ'יל, התגלה שוב במלוא הדרו כלא יותר מאשר נתניהו עצמו.

תאריך:  05/03/2015   |   עודכן:  05/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא צ'רצ'יל. נתניהו נטו!
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
מסקנתי מהמאמר הזה
מגיב ותיק  |  5/03/15 21:47
 
- מי שנתן לאיש הזה דוקטורט
שוחר-שלום  |  5/03/15 22:34
 
- בדרום אמריקה ניתן לקנות תואר
ב.ל  |  6/03/15 08:00
 
- ב.ל
ב.ל  |  6/03/15 12:27
 
- יש נתניהו אין אוטובוסים מתפוצצ
לא חוזרים לפרס רב  |  5/03/15 23:55
 
- לדאבון
הלב  |  6/03/15 12:21
 
- קשקוש
מגיב ותיק  |  7/03/15 14:23
2
כתבה רווית טינה
שאלה של כסיל  |  5/03/15 22:51
3
זה היה נאום פרידה
ה.א.  |  5/03/15 23:12
4
לורד האו האו
ב.ל  |  6/03/15 00:06
5
גם מהמאמר קיבלנו בסך הכל צ'לו
שאול א.  |  6/03/15 00:09
6
צ'לו רוזנברג
אמנון לביא-לוי  |  6/03/15 01:09
 
- ההשוואה לצ'רצ'יל נכונה
דן ה  |  6/03/15 04:58
 
- זה
יותר  |  6/03/15 09:42
7
טמבל! יותר מידי יהודים סמולנים
אן בצלר  |  6/03/15 02:05
 
- אתה
ההוכחה   |  6/03/15 19:05
8
מה שצ'לו שכח
באום  |  6/03/15 04:36
 
- הציפיה שלך שיזכור או יבין
ב.ל  |  6/03/15 11:58
9
חבל שאין תרופה לקנאה,לטיפשות ו
קורןנאוה טבריה  |  6/03/15 05:17
 
- הרבה
יותר  |  6/03/15 10:05
 
- תגובה של אידיוט מוחלט ל"ת
למגיב לנאוה  |  6/03/15 16:21
 
- כמו המגיב ל"ת
למגיב לנאווה  |  6/03/15 18:57
10
שנאת חינם לראש הממשלה
א.כ  |  6/03/15 08:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יעקב עמר
הם מכנים אותו בשמות רוויי בוז ושינאה    "שקרניהו" הוא אחד משמות החיבה שלהם ולשקרן לא מאמינים    לאירנים הידועים במילת הברזל שלהם כי יעמדו בהסכם הם כן מאמינים
איציק וולף
שר החוץ של אירן מעריך שלא ניתן יהיה להגיע להסכם בין מדינתו לבין מעצמות המערב ביחס לתוכנית הגרעין עד לתאריך היעד    "לאירן אין כוונה לבנות נשק גרעיני, ישראל היא הסכנה הגדולה לאזור"
אריאל י. לוין
במזרח התיכון לא צריך את פורים כדי להתחפש, להתהפך ולהידמות לשיכורים    ראו כיצד הסכם הגרעין עם אירן מאיץ את הפצת הנשק הזה, את מי אירן מאשימה בהתחזקות דאעש והיכן ישראל מוצאת בעלי ברית מפתיעים
עידן יוסף
שר החוץ האמריקני: פערים של ממש בשיחות הגרעין; אין שום חלופה מעשית להסכם המתגבש עם אירן    תת-שר החוץ וונדי שרמן תעדכן את ישראל בהתקדמות שיחות הגרעין
מרדכי ליפמן
הסאגה סביב נסיעתו והופעתו של ראש הממשלה לנאומיו בארה"ב הסתיימה. הצלחתו איננה בסימן שאלה. עוד לפני בחינת התכנים, שאף הם היו ראויים, חשיבותו בעצם היותו. הוא שם את עניינה של ישראל באופן ברור ואף בוטה על שולחן הדיונים שבין אירן וארה"ב. צילה הגדול של ישראל הקטנה, יהא שורה מעתה על מהלך השיחות ועל ההסכם הנטווה בין המעצמות. ישראל תהיה שם, בין אם ירצה בכך אובמה ובין אם לאו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il