X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ינצלו ערביי ישראל את ההזדמנות שנקרית בדרכם, לעלייה משמעותית בכוחם הפוליטי, כדי לבנות עולם חדש של אמון ושיתוף פעולה עם מדינת ישראל היהודית, או שכהרגלם להחמיץ הזדמנויות ימשיכו להיות ששים אלי קרב?
▪  ▪  ▪
יו"ר הרשימה המשותפת. בקרוב ראש אופוזיציה? [צילום: פלאש 90]

על פני השטח הישראלי התוסס בסערת יצרים לקראת הבחירות, הולכים ומתרבים הסימנים המעידים על תרחיש חדש שבמסגרתו שלושה מהפכים עומדים, ככל הנראה, לשנות את פניה של החברה הישראלית.
התרחישים האפשריים שבהם מדובר הם אלה:
  • הרשימה הערבית המשותפת תגיע ל-15-14 מנדטים כשהיא מובילה מהלך דמוקרטי של השוואת זכויות למען המגזר הערבי בישראל המקופח מזה שנים, ותומכת בממשלה מבחוץ - אם תהיה זו ממשלת מרכז-שמאל - בהתאם לנושא שיעמוד על הפרק; או אולי תבחר במסלול של מרי אזרחי כדי להשיג את המטרות הפוליטיות של העם הפלשתיני.
  • המדינה תנוהל בידי ממשלה דו-ראשית שתתבסס על שתי הרשימות הגדולות (המחנה הציוני והליכוד) בשוויון כוחות, עם רוטציה או בלעדיה, כאשר ראש הממשלה הראשון שיכהן יהיה מי שמפלגתו תזכה במספר המנדטים הגדול ביותר.
  • מפלגת השמאל הקיצונית מרצ לא תצליח לעבור את אחוז החסימה.
כיום, ימים בודדים לפני "יום הבוחר", נראה כי חשוב מאוד שהמפלגות כולן - מהימין ומהמרכז-שמאל - ייערכו ויגבשו תוכניות פעולה מעשיות לקראת האפשרות שהתרחישים הללו אכן יתממשו, כאשר חייבים להחליט קודם כל מה המדינה אמורה להציע לאזרחיה הערבים, כדי שיגיעו למעמד שוויוני, לפחות בשני תחומים: תנאי מחיה ותעסוקה וחידוש המו"מ להסדר מוסכם של "הבעיה הפלשתינית".
תנאי המחיה של האוכלוסייה הערבית הם בוודאי הנושא המציק ביותר, כי בעיות-אמת לא חסרות. ברוב היישובים הערביים המוסדרים לא קיימות תוכניות מיתאר המאפשרות התפתחות עירונית, בינוי מתוכנן ומאורגן, סלילת כבישים, התקנת מערכת ביוב וניקוז, שירותי קהילה ובריאות, מערכות חשמל בטוחות, מבני חינוך ראויים במקום מתקנים יבילים ישנים שאינם מתאימים למה שדרוש, ועוד. מצב חמור יותר שורר ביישובים המוסדרים והלא-מוסדרים של אוכלוסיית הבדואים, בעיקר בנגב. גם במרחב מחיה זה דרוש מאמץ מדינתי מרוכז כדי לפתור אחת ולתמיד את הבעיות שיצרו הקיפוח וההזנחה רבת השנים.
התחום הנוסף הדורש טיפול הולם ומהיר הוא התעסוקה: חלק ניכר ממקומות העבודה סגורים בפני אוכלוסייה ערבית, שבמשך השנים רכשה השכלה רחבה אך לא יכולה הייתה לממש את יכולותיה. מן הטעם הזה אחד היעדים הראשונים של הממשלה החדשה צריך להיות פתיחת כל החסמים, בכל מקומות העבודה, כדי שהאוכלוסייה הערבית הצעירה תוכל למצוא נתיבי תעסוקה ומגורים הוגנים ושווים, וכך לפתח ולטפח רצון לראות את עצמם כחלק אינטגרלי וחשוב מן המדינה, כדי שלא להיחשב בעיני האוכלוסייה היהודית כ"גיס חמישי" שכל שאיפתו היא לחזות בחורבנה.
לגבי המו"מ עם הפלשתינים נראה כי הפצצה שהטיל ידיעות אחרונות אל לב המערכת הפוליטית, כאשר פרסם את ה"הצעה למסמך עקרונות לגבי מצב הקבע", הכוללת את המתווה הרעיוני שעל אודותיו התקיים מו"מ ממושך במשך מספר שנים בין נציג מוסמך של ישראל לבין הנציג המוסמך של הרשות הפלשתינית. אם אכן, למרות ההכחשות המגיעות מצד הליכוד, אולי בכל זאת "יש עם מי לדבר" ו"יש על מה לדבר", את ההזדמנות הזו יש לנצל.
כיוון שאין זה סביר שהרשימה הערבית המשותפת תצטרף לממשלה, חשוב מאוד להקים משרד ממשלתי מיוחד שירכז את הטיפול בכל הבעיות המציקות לתושבי ישראל הערבים. בראש משרד שכזה ראוי להציב אישיות ערבית ראויה, שתהיה מקובלת על ראשי הרשימה המשותפת ותזכה לשיתוף פעולה מצידה. לתפקיד הזה אולי תתאים דווקא ציפי לבני.
מבחינה פוליטית יכול מאוד להיות שראש הרשימה המשותפת, יזכה בתפקיד ראש האופוזיציה בכנסת. הממשלה החדשה חייבת לגבש דפוסי עבודה חדשים לבעל תפקיד זה ולא למנוע ממנו את כל הזכויות הקיימות כיום, כמו מפגשי דיווח קבועים עם ראש הממשלה, שיש בהם גם ערך סמלי והבעת כבוד.
ומי ימלא את מקומה של מרצ אם אכן תיעלם מן המפה הפוליטית? אל דאגה, השמאל הקיצוני לא ילך לאיבוד. אני משוכנע שאנשי "שלום עכשיו" בשיתוף ותיקי השמאל, שיאבדו את משרותיהם ומעמדם, ימשיכו לעשות את מלאכתם, בעידוד ובתמיכה כספית של כל הגופים הישראלים והזרים המממנים אותם כיום. ואולי גם בנתיב הזה יתגשם חלום: שילוב אמיתי של האוכלוסייה הערבית וחידוש המו"מ עם הפלשתינים אולי יקטינו את ממדי העויינות לישראל ברחבי העולם ויפסיקו להציב עליה את התווית המרושעת של מדינת "אפרטהייד" שיש להחרימה.
השאלה החשובה באמת הנובעת משלושת התרחישים היא זו: האם ינצלו ערביי ישראל את ההזדמנות שנקרתה בדרכם, לא על-פי יוזמתם, כדי לבנות עולם חדש של אמון ושיתוף פעולה עם מדינת ישראל היהודית, או שכהרגלם להחמיץ הזדמנויות ימשיכו להיות ששים אלי קרב, להתמקד ולפעול בשאלות שאין להן פתרון מיידי ושאינן מובילות לפתרון כלשהו, שיאפשר לשני העמים למודי הסבל האלה לחיות בשלום זה עם זה, זה בצד זה.
ובפרפראזה על שירו של אהוד מנור נוכל לומר כך: אולי אחרי הבחירות נמצא את התשובה, נרחיק מעל חיינו את כל הפחדים ונוכל לחיות ביחד, כמו ידידים.

תאריך:  07/03/2015   |   עודכן:  08/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שילוב או מרי אזרחי
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
מפלגת השמאל הקיצוני
אהרון שחר  |  7/03/15 23:05
2
זועבי הכשילה הסכם עודפים
רבקה שפק ליסק  |  7/03/15 23:18
 
- אין הבדל בין הרצוג לנתניהו,
זועבי צודקת  |  8/03/15 00:26
 
- מה שלא סותר, כמובן,
אכן כך.   |  8/03/15 10:56
3
אשליה ...
אדם ציון  |  8/03/15 00:27
 
- ומה מה עם מעמד האישה הערבייה ? ל"ת
שאול אבידור  |  8/03/15 11:33
4
הערבים נמצאים במצב של מרידה
שבץ חלובה  |  8/03/15 08:47
5
גםהפלסטינים לא מסוגלים להכריע
פועה  |  8/03/15 09:06
6
ערביי ישראל כבר נמצאים בעצומו
שבץ חלובה  |  8/03/15 10:56
7
ומה תרומתם של הערבים ל"מצבם"
PRIMAKUKU  |  8/03/15 11:32
8
זו השאלה מאז מלחמת השחרור,
רפי לאופרט  |  8/03/15 15:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איציק וולף
ראש המוסד לשעבר תקף את ראש הממשלה בפני רבבות בני אדם בכיכר רבין וטען כי הוא סובל מהיעדר חזון ומחוסר יכולת ביצוע    "אני מפחד מעל הכל ממשבר של מנהיגות"
איתמר לוין
הרצון להפיל את בנימין נתניהו כבר מביא את המוזסים לפגוע אפילו בידיעות אחרונות עצמו. ראו כיצד טיפל העיתון בראיון שהשיג רונן ברגמן עם הגנרל דייוויד פטראוס
דודו חזן
מרבית יהדות הגולה חיה בארה"ב ובאופן מסורתי הם מצביעים ברובם למפלגה הדמוקרטית    התעקשותו של נתניהו לנאום בקונגרס "בשמו של כל יהודי בעולם", מעמתת את היהודים עם סוגיות מורכבות: נאמנות, זהות וברית גורל עם אחיהם היושבים בציון
ציפורה בראבי
קודם זה היה ינאם או לא ינאם? צריך לנסוע או לא צריך? עכשיו זה אם היה טוב או היה רע. זה הזיק או הועיל. תלוי את מי שואלים. הנאום של נתניהו - נכון, במקום הנכון
ד"ר חיים משגב
שמות השרים הבאים כבר ידוע; מה שעדיין לא ידוע הוא מי יעמוד בראש הממשלה    הוא לא פראייר, הבוחר שלנו, זה שיודע "להסביר" למה ל"איש שלו" מגיע. הוא לא רוצה ש"יעבדו" עליו עם אידיאולוגיות או עם מצעים. הוא בוחר בשיטת "הכוכב הנולד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il