X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האייתוללה עלי חמינאי [צילום: AP]
מה יקרה לאחר מותו של ח'מינאי?
אמצעי התקשורת הערביים והמערביים מדווחים כי המנהיג העליון באירן עלי ח'מינאי נמצא על ערש דווי אך אירן שומרת על שתיקה.
כל הסכם עם אירן חייב לכלול מנגנוני בקרה הדוקים ומנופי לחץ יעילים שימנעו מהמנהיג הבא של אירן לייצר את הפצצה

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי היה בוודאי השבוע במצב רוח טוב לאור הדיווחים על כך שהמנהיג הרוחני העליון של אירן עלי ח'מינאי בן ה-76, נפל לערש דווי.
האמריקנים בונים על כך שבעוד מספר קטן של שנים ח'מינאי ילך לעולמו ואז יתברר שההסכם שנחתם עם אירן בנושא הגרעין יוכיח את יעילותו מכיוון שיש, להערכתם, סיכוי סביר שההנהגה החדשה באירן תוותר על ייצור הפצצה הגרעינית ותנקוט מדינות פייסנית יותר כלפי המערב.
מדובר בהנחת עבודה שאיננה מבוססת, לאף אחד באירן או במערב אין מושג מה יקרה באירן אחרי שח'מינאי יעלם מהמפה הפוליטית. ח'מינאי המשיך את צוואתו של הייאתולה ח'ומייני וייצא את "המהפכה החומיניסטית" במזרח התיכון והיא מאיימת היום על ישראל ועל מדינות ערב.
אירן שולטת היום בארבע בירות ערביות במזרח התיכון, דמשק, בגדד, ביירות וצנעא ועוד היד נטויה.
מה מצבו של ח'מינאי?
על-פי הדיווחים בעיתונות הערבית ובעיתונות הזרה, המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי, מאושפז בבית חולים בטהרן במצב קשה לאחר שעבר ניתוח בגלל סרטן הערמונית שהתפשט בגופו. העיתון הצרפתי "לה פיגארו" ציטט, בשבוע שעבר, מפי מומחי מודיעין כי "נותרו לו שנתיים לחיות".
אירן הרשמית מתעלמת לחלוטין מגל הפרסומים על מצבו של ח'מינאי ושומרת על שתיקה.
ח'מינאי הוא האיש החזק באירן ועל פיו יישק דבר. גם השאה, היה בזמנו האיש החזק שקבע את ההחלטות החשובות, כשנאלץ לעזוב את אירן הכול מסביבו התפרק. מצב בריאותו של ח'מינאי מעסיק מאוד את שירותי המודיעין של ישראל ושל מדינות המערב.
מדובר באיש שאמור לקבוע בקרוב האם אירן תחתום על הסכם עם המערב בנושא הגרעין או שהוא יבחר במסלול התנגשות, הוא עלול להחליט לדחות את הצעת המעצמות להסדר ויורה להאיץ את יצורה של פצצת הגרעין הראשונה. מומחי המודיעין מעריכים שאם הוא ייעלם מהמפה הפוליטית באירן ייפתח קרב ירושה קשה.
רשימת אלה שרואים עצמם כמחליפיו היא ארוכה, הבולטים שברשימה הם בנו בן ה-45 מוג'תבא ח'מינאי, אייאתולה האשמי שהרודי בן 66 ראש "מועצת המומחים" באירן ואיאתולה אחמד ג'באתי "ראש מועצת השמירה על החוקה".
מה יקרה באירן?
אין ספק שמותו של ח'מינאי יגרום לשינויים גדולים באירן שעדיין קשה להעריך אותם. החברה האירנית השתנתה מאז המהפכה החומיינסטית והדור הצעיר אינו רוצה להתנתק מהעולם ולערב את הפוליטיקה עם הדת. מנהיגי "המהפכה הירוקה" עדיין נתונים במעצר בית ולא ברור מה יהיה גורלם.
ההחלטות החשובות באירן כיום נקבעות בידי ח'מינאי ובידי "משמרות המהפכה". הדרג הפוליטי הזה ירצה בוודאי להמשיך את ייצוא המהפכה ואת התפשטותה של אירן במזרח התיכון אך הוא עשוי להיתקל בהתנגדות.
אירנים רבים סבורים שאין זה ראוי שאדם אחד או קבוצה מאוד קטנה של אנשים יקבלו את ההחלטות החשובות, מעמד הביניים שהינו ברובו חילוני, סבל קשות ממשטר הסנקציות ומהעלויות הכספיות הגבוהות שאירן הוציאה על הרחבת התפשטותה במזרח התיכון ותמיכתה הכספית בחיזבאללה, בחמאס, בגיהאד האיסלאמי ובשיעים החות'ים המורדים בתימן. מדובר במעמד שמתנגד להתפשטותה של אירן באזור.
ההשפעה החזקה של אירן באזור, אינה מסייעת כהוא זה למצבו הכלכלי של האזרח הפשוט האירני. גם ההוצאות הגבוהות של אירן על פרויקט הגרעין הביאו לכך שהמשטר התקשה לספק את הצרכים של הציבור.
מותו של המנהיג ח'מינאי יצור ואקום ועדיין לא ברור אילו כוחות ימלאו אותו ומה תהיה מידת נחישותם להשיג את פצצת הגרעין הראשונה. ייתכן שיעדיפו לשפר את היחסים עם המערב ולהתמקד בשיקומה של אירן.
בינתיים ח'מינאי עדיין בחיים והוא ממשיך בדרכו של הייאתוללה ח'ומייני, עם כל הכבוד להערכות המודיעיניות, עם סרטן בפרוסטטה אפשר לחיות עוד כמה שנים אם הטיפול בו הוא נכון ואפקטיבי. לכן המשא-ומתן עם אירן צריך להתנהל תחת הנחת היסוד שח'מינאי עדיין מתפקדוכי הוא נותר האיש החזק באירן.
לפיכך, צריך להבטיח שבכל הסכם שייחתם עם אירן יש מנגנוני פיקוח ומנופי לחץ יעילים כדי למנוע את יצור הפצצה הגרעיניתבמקרה וח'מינאי ילך לעולמו ובמקומו יגיע שליט קיצוני אחר.

תאריך:  08/03/2015   |   עודכן:  08/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה יקרה לאחר מותו של ח'מינאי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יהי זכרו
אהרון שחר  |  8/03/15 18:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
הרצון להפיל את בנימין נתניהו כבר מביא את המוזסים לפגוע אפילו בידיעות אחרונות עצמו. ראו כיצד טיפל העיתון בראיון שהשיג רונן ברגמן עם הגנרל דייוויד פטראוס
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני הודיע בתום פגישה עם עמיתו הצרפתי כי יש להקשיח את ההגבלות ואת הפיקוח שיוטלו על אירן במסגרת הסכם הגרעין    "אנחנו חייבים להגיע לעסקה הנכונה"
דודו חזן
מרבית יהדות הגולה חיה בארה"ב ובאופן מסורתי הם מצביעים ברובם למפלגה הדמוקרטית    התעקשותו של נתניהו לנאום בקונגרס "בשמו של כל יהודי בעולם", מעמתת את היהודים עם סוגיות מורכבות: נאמנות, זהות וברית גורל עם אחיהם היושבים בציון
ציפורה בראבי
קודם זה היה ינאם או לא ינאם? צריך לנסוע או לא צריך? עכשיו זה אם היה טוב או היה רע. זה הזיק או הועיל. תלוי את מי שואלים. הנאום של נתניהו - נכון, במקום הנכון
מרדכי קידר
מנהיגי אירן שונאים את ישראל שנאה יוקדת, והם יעשו כל שביכולתם כדי להשמידה מעל פני האדמה. הם יודעים שרבים מעמי העולם לא יזילו דמעה אם ישראל תתאדה, ולכן לא ייפגע מעמדם הבינלאומי אם ישמידו אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il