X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפוליטיקה הישראלית, ברבדיה העמוקים, היא פוליטיקה של גזענות, הדרה, שנאה כלפי השונה ואפס סובלנות מי שזורע שנאה ופחד, מי שמטפח פלגנות, יקצור לבסוף סופה
▪  ▪  ▪
חושים פוליטיים חדים. צ'רלי ביטון [צילום: מגי איילון/לע"מ]

שבועיים-שלושה לפני הבחירות הופיע במשדר חדשות הלילה של הערוץ הראשון הח"כ לשעבר, צ'רלי ביטון. בשפתו הישירה, הכנה, ללא עשיית חשבון לאף אחד, אמר ביטון בסיום המשדר כדברים הללו: "מזרחים לא יצביעו לעולם להרצוג. המזרחים לא ישכחו לעולם את הפשע נגד האנושות שביצעה מפא"י נגד המזרחיים. אני מתכוון הפעם להצביע ש"ס". חושיו הפוליטיים של ביטון חדים כתער. הוא מכיר היטב את המפה הפוליטית. הוא היה הראשון, לעניות דעתי, שדייק בתוצאות הבחירות הרבה יותר טוב מכל הסוקרים למיניהם. וזו התורה כולה על רגל אחת. ההסברים האחרים, המלומדים והמדעיים לכאורה, אין בהם כל תקפות.
בכניסה לאחד הבניינים בקמפוס עומדת מאבטחת, אישה בשנות השלושים המאוחרות לחייה. לפני כמה חודשים פנתה אלי ושפכה בפני את מר לבה. היא סיפרה על היותה אם חד-הורית, אם לילדה מתבגרת, החיה משכר של 2,700 שקל עבור חמש שעות עבודה ביום. הביטוח הלאומי משלם לה עוד 1,200 שקל לחודש כהשלמת הכנסה. קשה לה מאוד מבחינה כלכלית. טענותיה כלפי "המדינה" קשות, ודאי לגבי המדיניות הכלכלית בישראל המעודדת, לדבריה, ניצול ציני של העובדים. נפרדנו לשלום כאשר בפיה בקשה: אם אתה מכיר מישהו שיכול לסייע במציאת עבודה במשרה מלאה, אודה לך מאוד. הבטחתי להתעניין ולשאול.
ביום רביעי קידמה את פני בחיוך רחב. שאלתי על פשר השמחה בחושבי שאולי מצאה עבודה טובה יותר. תשובתה הייתה: "ראית, ביבי ניצח. וואלה הוא גדול!". תמהתי בקול רם תוך שאני מזכיר לה את דבריה על מדיניותו הכלכלית של נתניהו. תשובתה: איני מסוגלת להצביע "לאשכנזים האלה", קרי למחנה הציוני. אני וכל המשפחה ליכוד. הערתי לה שגם נתניהו אינו ממש נצר למשפחה שמקורותיה במרוקו או בתוניס. זה משהו אחר, היא השיבה. במילים אחרות, גם המאבטחת, כמו צ'רלי ביטון, למרות פער הדורות, רואה במחנה הציוני אויב מושבע למרות שמזה ארבעה עשורים כמעט הליכוד בשלטון. את התחושה הזו כמעט בלתי אפשרי לעקור.
מנצלים את תחושות המזרחיים
פוליטיקאים תאבי כוח ושלטון בכל מחיר יודעים לנצל תחושות אלה של חלקים נרחבים בקרב עדות המזרח באמצעות טיפוח גזענות ורטוריקה אנטישמית. התוצאות בקלפי אינן משקרות והניצחון של פוליטיקאים מזן זה מובטח. אבהיר הבהר היטב: רשאי כל אחד להצביע כמיטב הבנתו, לבחור במפלגה בה הוא חפץ, לערוך חשבון עם מפלגות שלא מילאו, לדעתו, את הבטחותיהן לחלק מן הבוחרים. זו מהות הדמוקרטיה. מה שאסור הוא לשסות, להלעיט ולהשתמש בגזענות ובטיעונים אנטישמיים מובהקים כנגד יריבים פוליטיים.
הצבעה קבוצתית אינה נחלת המזרחיים. קיבוצניקים, למשל, הצביעו כבלוק. מרבית יהודי ארה"ב מצביעים למפלגה הדמוקרטית ולא הליברלית, אפרו-אמריקנים גם. לגיטימי לחלוטין. גזענות לא. כל מי שמדבר על אחדות ובאותה הנשימה זורע פירוד באמצעות שיטות גזעניות, אל יצפה לחברה מלוכדת באמת. למציאות הזו בה אנו חיים ישנן, לעניות דעתי, כמה סיבות.
למרות העבר - לא לומדים את הלקח
ראשית, הפוליטיקה של גזענות בה מתמחים רבים מבין הפוליטיקאים הישראלים. ה"הפרד ומשול" מעולם לא הייתה שיטה כה נפוצה כמו בבחירות הללו. לראש הממשלה הנוכחי רקורד עשיר בשימוש במוטיבים גזעניים למטרות פוליטיות. הלחישה לאוזני הרב כדורי עליו השלום שמא השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודי, היא מהות הגזענות. השיסוי כנגד השמאל כמי שמוכן למכור את הארץ לערבים הוא ביטוי מובהק של טיעון אנטישמי ממש מתובל בקורטוב של גזענות. ועוד הערה חשובה בהקשר זה: מי שמנסה להפחיד בוחרים פוטנציאליים ולדרבן אותם לצאת ולהצביע באמצעות האמירה שהערבים נוהרים באוטובוסים לקלפיות, לא יירתע מלעשות זאת כאשר יחשוב שהשמאלנים היהודים יוצאים באוטובוסים להצבעה. ודאי יהיו קוראים אשר סבורים שאם המדובר בערבים, הכל לגיטימי. אלא שראוי לזכור שדווקא הגזעניים הגדולים בהיסטוריה לא הבחינו רק בין קבוצות אתניות אלא גם בין קבוצות פוליטיות שונות.
כדי להמחיש זאת, אביא להלן ציטוט מתוך תגובה למאמר שכתבתי על היחסים המאוד טעונים בין ישראל לארה"ב. וזו אחת התגובות שקיבלתי:
  • "יש עוד 'רוזנברג' שהיה לו תפקיד מכובד מאוד לשנאת היהודים, הרוזנברג הזה היה לא פחות מעורך השבועון הנאצי 'ריבעון' שעזר להיטלר להיבחר ולתפוש את השלטון בברלין - כן - אין טעות שמו המלא של התעמולן הנאצי הזה היה 'דוקטור הס רוזנברג' גם הוא היה דוקטור, מסכן מזלו לא האיר לו פנים, הוא ניסה לברוח מרודפיו אחרי המלחמה ולא הצליח, אחרי מרדף של שבוע נתפש, רצינו רק לקיים את האחדות הלאומית הוא אמר לחוקריו, לא אמרתי שמחכה להם אבדון וסופה מתקרבת, לא אמרתי שהיהודים נחותים ולא טענתי אפילו שהם גזע אבל אף פעם לא עלה על דעתי שהמאמרים בשבועון שלי 'ריבעון' יביא להסתה ולמעשים איומים כטבח עם, רצינו רק לפתור את הבעיה היהודית בדרכי שלום, להם היה הס רוזנברג ולנו יש דוקטור צלי רוזנברג".
אלה דברים המופנים לנצר של ניצולי שואה. הבנתם את זה?
הגזענות אינה נחלת חלק מהציבור הישראלי. לדאבון הלב, המדינה כולה נגועה קשות בגזענות. הפוליטיקה הישראלית, ברבדים העמוקים שלה, היא פוליטיקה של גזענות, של הדרה, של שנאה כלפי השונה, של אפס סובלנות. מי שזורע שנאה ופחד, מי שמטפח פלגנות, יקצור לבסוף סופה. אין כמו העם היהודי למוד הניסיון מן העבר הטראומטי, אלא שככל הנראה, אף אחד אינו מוכן ללמוד את הלקח החשוב.

תאריך:  24/03/2015   |   עודכן:  24/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מועקות ופוליטיקה של גזענות
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
תראו מי שמדבר....
י.ש  |  24/03/15 12:40
2
אדון צ'לו,למה שכחת אותי בכיכר? ל"ת
יאיר גרבוז  |  24/03/15 15:22
3
עלילות שוא וצביעות לרוב
א.כ  |  24/03/15 15:24
4
היי פרופסור.אם ההתמחות שלך היא
ר.א.  |  24/03/15 15:29
5
ליואב יצחק: למה אתה נותן במה ל
דר יוסף מנחם  |  24/03/15 16:07
 
- סביר
להניח  |  24/03/15 18:55
 
- שום
ניתוח  |  24/03/15 22:49
6
צלו מתי הסתכלתה בראי
ב.ל  |  24/03/15 18:05
 
- קודם
תלמד   |  24/03/15 22:38
7
'הצדקנים' חוסמים את עמיר פרץ *
תוספת  |  24/03/15 19:04
8
לא. הבחירה בטחונית ומדינית. ל"ת
!  |  24/03/15 19:22
9
ההקדמה היא פרופר צ'לו... ל"ת
ואין מה להוסיף  |  24/03/15 20:58
10
אכן השמאל זורע פלגנות וקוצר
ה.א  |  24/03/15 21:20
11
זאת טבעה של כל קבוצה אתנית.
אופיר  |  25/03/15 00:22
12
איפה הוכחה לגזענות ואנטישמיות?
אהוד פרלסמן  |  25/03/15 09:52
 
- לא
נטען   |  25/03/15 10:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
דרור אידר
נחום ברנע מאשים את בני בגין בעלילה בעקבות דבריו על "מסמך הוויתורים"    אז את מי הוא משרת?
אליקים העצני
עשרות אלפי מצביעים עזבו ברגע האחרון את "הבית היהודי" ועברו לליכוד "להציל את המחנה הלאומי". פעם טענו שהמתנחלים נרשמים לליכוד אך מצביעים למפלגות אחרות. הפעם התהפכו היוצרות. זאת הפעם שהם אלה ש"תרמו איברים" להצלת הליכוד
אהרון שחר
העם אמר את דברו, לא פעם ולא פעמיים, כבר עשרות שנים מאז אוסלו    מה השמאל הישראלי צריך להסיק מכך? אציג זאת כנאום ראש הממשלה לאומה
מרדכי ליפמן
מושא השנאה המרכזי של השמאל היום הוא בנימין נתניהו. כמי שמייצג את המנהיגות של הציבור הגדול, הרוב, הלא לבן. במחנה הציוני שכחו שהוא מושא תקוותיו של ציבור זה, וחשוב יותר, הוא השומר על כבודו, שנשחק במהלך השנים
יוני בן-מנחם
"חשבון הנפש" המתנהל היום בחלק מאמצעי התקשורת בעקבות תוצאות הבחירות הוא משחק מכור מראש. לפרשנים הבכירים העוסקים בו אין שום כוונה לשנות את דרכם, הציבור הוא שיקבע למה להאמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il