X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור לראש הממשלה בנימין נתניהו לדבוק באותה הדרך בה הלך עד היום ולא הביאה לשום תוצאה ממשית. מוטלת עליו האחריות הכבדה ביותר לנהוג כמדינאי ולא כפוליטיקאי
▪  ▪  ▪
יתעשת ברגע האחרון? נתניהו [צילום: פלאש 90]

מתברר שרואי השחורות בעקבות אמנת לוזאן טעו. האמנה אינה הסכם המקבע את עובדת יכולתה של אירן לייצר נשק גרעיני. התבטאויותיו הקשות של המנהיג העליון חמינאי נגד הפרשנות של האמנה מצד ארה"ב הן ההוכחה שהמשחק לא נגמר: "מה שהשגנו עד כה לא מוביל בהכרח להסכם ואף לא מבטיח את המשך המשא-ומתן שמטרתו הגעה להסדר כולל. הצד הבוגדני עלול לתקוע לנו סכין בגב בעת שנדון בפרטים".
האירנים מבינים שדרישותיהם לגבי הסרת הסנקציות באופן מיידי לאחר חתימת ההסכם והימנעות טוטאלית מפיקוח על מתקנים שלדעת האירנים אינם חלק מפרויקט הגרעין, הן מכשול ממשי להתקדמות בפרויקט הגרעין שלה, בין אם בגלוי ובין אם בסמוי. זו הסיבה שבגללה החליטו מנהיגי אירן לצאת למתקפה תקשורתית נגד ארה"ב ובנות בריתה.
התבטאויות אלה אמורות לעודד את ראש הממשלה להמשיך במאמציו, אלא שאסור לו לדבוק באותה הדרך בה הלך עד היום ולא הביאה לשום תוצאה ממשית. עליו, על ראש הממשלה, מוטלת האחריות הכבדה ביותר לנהוג כמדינאי ולא כפוליטיקאי. הדרך היחידה העשויה להצמיח תועלת ממשית לישראל היא שיתוף פעולה עם הממשל - כן, עם אובמה ואנשיו - כדי לשכנעם שיש להגיע להסדר בו האורניום המועשר מעבר ל-3%-4% יוצא מאירן למדינה שלישית, למשל רוסיה, הפסקת ההעשרה במתקנים שונים, ופיקוח הדוק למדי על כלל התקדמות הפרויקט.
כתבתי במאמרי הקודם שעל נתניהו להתעלות מעל לשיקולים פוליטיים שיכולים להתאים בתקופת בחירות ולעבור למדינאות בונה, יצירתית ונחושה, ובמרכזה רכישת אמון מחודשת של נשיא ארה"ב. זו הדקה ה-90 וניתן לעשות זאת לו רק נתניהו יצליח להתגבר על משקעי העבר. מותר להודות בטעויות, מותר אפילו לטעון שהנאום בקונגרס היה טעות, ומכאן ואילך הוא מתכוון לעבוד בהרמוניה עם נשיא ארה"ב. זה אפשרי למרות כל הפסימיות וההתלהמות של פטריוטים אולטימטיביים.

יועז הנדל יודע
אירן לא יכולה. הנדל [צילום: פלאש 90]

נשיא ארה"ב בקולו, בראיון טלוויזיוני שהעניק אמר שהוא מתחייב שבקדנציה שלו אירן לא תהיה גרעינית. למרות כל המלעיגים והמלעיזים, בלתי סביר שאובמה אמר זאת רק כדי לצאת ידי חובה

בפוסט שכתב בדף הפייסבוק שלו, כתב ד"ר יועז הנדל: "אירן היא מדינת סף גרעינית, מרחק 3 חודשים מפצצה. כל הטריקים והמבצעים המורכבים שהפעילה ישראל על הנתיב לא עזרו - התקלות בחומרים, הסייבר שפגע במחשבים, המדענים שהתפוצצו באורח מסתורי. במשך תקופה מסוימת חשבו בישראל שאולי עם לחץ מתאים ארה"ב תפתור את הבעיה. גם אני קיוויתי. מבחינה צבאית האמריקנים מסוגלים למחוק את פרויקט הגרעין בכמה שעות. זה לא קרה.
"צריך להכיר במציאות, אובמה לא יפעיל אמצעים צבאיים גם אם הרכיבים יהפכו לנשק גרעיני. הוא מפזר הבטחות בלי כיסוי. אם הנשיא בוש שהיה קרוב לאולמרט כראש ממשלה לא עשה זאת מול הכור בסוריה, אין שום סיכוי שאובמה יפעל אחרת באירן. מה שנותר הוא ויכוח על שאר ענפי היצוא משם. אירן גרעינית לא תשמיד את ישראל - היא לא יכולה".
ד"ר הנדל אינו שמאלני מצוי אך כן מצוי בנעשה במסדרונות ההנהגה בישראל. מרוח דבריו שצוטטו לעיל, יש להסיק כמה מסקנות. ראשית, ההסכם המפחיד כפי שניסו למכור אותו לישראל לא נחתם. הדרך לשם עדיין ארוכה. ומה שחשוב הוא שאירן לא תוכל להשמיד את ישראל. לישראל, כך על-פי פרסומים זרים, יכולת למחוק את אירן מעל פני האדמה. היא לא תעשה זאת אלא במצב קיצון של מה שמכונה "מכה שנייה". באירן מודעים היטב לכך. זו נקודת חולשה משמעותית ביותר של אירן ועל ישראל שומה החובה לשכנע את ארה"ב שכן תשים על השולחן את האופציה הצבאית.
היו שלעגו לאהוד ברק אשר אמר בראיון לערוץ טלוויזיה בארה"ב, שלארה"ב היכולת הצבאית למחוק את פרויקט הגרעין האירני בן-לילה, לו רק היא תרצה בכך. גם ד"ר יועז הנדל מאמת זאת. וזו האמת לאמיתה. בניגוד לד"ר הנדל, אני סבור שניתן לשכנע את ארה"ב בכיוון שאהוד ברק דיבר עליו. עובדה היא שמזכיר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, הבהיר שהאופציה הצבאית כן נמצאת על השולחן. לפי מיטב הבנתי, אין זו אמירה בעלמא. יש להפוך אותה למטרה מדינית משמעותית.
שנית, נשיא ארה"ב בקולו, בראיון טלוויזיוני שהעניק אמר שהוא מתחייב שבקדנציה שלו אירן לא תהיה גרעינית. למרות כל המלעיגים והמלעיזים, בלתי סביר שאובמה אמר זאת רק כדי לצאת ידי חובה.
מוטב לראש הממשלה ולצוותו העוסק בסוגיה להפסיק להתלהם ולתקוע אצבעות בעיני אובמה, כפי שמאיר דגן אמר זאת, ולהתחיל לעבוד עמו בצורה עניינית. לכל אלה יש תנאי אחד שנתניהו חייב להפנים: ללא התקדמות בנושא הפלשתיני הנתפס על-ידי אובמה כמכשול להתקדמות במזרח התיכון, הסיכויים להבנות טובות בין ישראל לארה"ב קטנים עד אפסיים. נתניהו חייב להבין שגם הברית עם המדינות הערביות המתונות הרואות באירן איום ממשי לא תיכרת לעולם ללא מהלך מדיני מול הפלשתינים. האם נתניהו יוכל לעשות זאת בקואליציה המסתמנת? התשובה ברורה. מה שנותר הוא לקוות שנתניהו יתעשת ברגע האחרון ויהפוך מפוליטיקאי למדינאי.

תאריך:  12/04/2015   |   עודכן:  12/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העת למדינאות ולא לפוליטיקה
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
עוד ליצן חושב=אירן תנהג בהגיון
ע_הראל  |  12/04/15 20:26
 
- צלו סומך על אובאמה וקרי
דן ה  |  13/04/15 04:37
2
ביבי לא מנהיג.הוא פוליטיקאי.
דודי30  |  12/04/15 21:53
 
- דודי מה אתה שח ?
מגיב ותיק  |  12/04/15 23:06
 
- אם הטיפשות הייתה מחלה כואבת ..
ב.ל  |  14/04/15 00:15
3
מרצ'לו, לא נמאס לך להפגין עד
מגיב ותיק  |  12/04/15 22:03
4
מדינאות: לשלול את "פתרון" שתי
יהודי מפוכח  |  12/04/15 22:48
5
כל כך הרבה טיפשות שבא לבכות
ב.ל  |  12/04/15 23:30
 
- העצות
מתאימות  |  13/04/15 15:00
6
צ'לו ידידי, ביבי אינו מדינאי !
מסעודה משדרות  |  13/04/15 04:40
7
כה אופייני לאנשי השמאל להתלות
גולשים חכמים  |  13/04/15 06:56
8
מרצ'לו?,מרצ'לה?....
י.ש  |  13/04/15 21:12
9
צ׳לו
אבידן  |  14/04/15 15:36
 
- למה
אתה  |  14/04/15 16:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יורי מור
המלחמות המודרניות מתנהלות במישורים מודרניים: במישור הכלכלי, במישור המשפטי ובמישור התקשורתי. במלחמה המודרנית, ארגוני טרור תובעים בבתי דין בינלאומיים מדינות שבהן הם מבצעים את מעשי הטרור שלהם. למה לא רואים את ארה"ב בסביבה?
בן בן-ארי
איך בכלל מאפשרות אומות העולם לאירן על-אף מפלצתיותה, ומעורבותה המתעצמת בהפצת הטרור העולמי בו זמנית, להתדיין ולהשיג הסכמות מופלגות בתחום הגרעין, בעטותה עור של כבש?
ד"ר רון בריימן
הציפייה ממנהיגים היא שתקופת ההתייחסות והמחשבה שלהם לא תוגבל רק לתקופת כהונתם אלא גם לשנים רבות אחריהם. כך לגבי אובמה שממנו נדרש למנוע את אפשרות ייצורה של פצצה גרעינית אירנית בכל טווח זמן ולא רק בטווח של פחות משנתיים; וכך לגבי נתניהו שרק לאחרונה קיבל מנדט מציבור הבוחרים בישראל לפעול למניעת הנחתו של מטען צד בדמות מדינה/פצצה פלשתינית בתוככי א"י המערבית
איציק וולף
ראש הממשלה הביע בישיבת הקבינט חשש מפני הקפדה אירנית על כל אות בהסכם הגרעין באופן שיציג אותה עם פקיעת הסעיפים המרכזיים שלו - בעוד כ-15 שנה - כמדינה שאין לחשוש ממנה עוד    "יהיה אז קשה עד בלתי אפשרי לדרוש מהעולם להמשיך ולעקוב אחרי הגרעין האירני"
איציק וולף
שר החוץ של אירן טוען כי חוסר האמון בין אירן לבין ארצות הברית הוא אסון היסטורי וכי על האמריקנים לעשות מחווה לעמו על-מנת שזה יתייחס אליהם מעט יותר בחיוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il