X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלכס טנצר פעיל חברתי וממנהיגי עולים ממדינות חבר העמים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המאבק העיקרי על הקול הרוסי היה בין הליכוד לבין ישראל ביתנו. שאר המפלגות הקיימות כמעט שלא היו במשחק. הן ויתרו על התחרות על הקול הרוסי. משמעות הדבר - המחנה הציוני ויתר על ראשות הממשלה. לא הגעוואלד של נתניהו הביא אותו לשלטון אלא עולים דוברי רוסית
▪  ▪  ▪
ניצחון נתניהו. בזכות הקול הרוסי? [צילום: AP]

כמעט כל המפלגות והמומחים הופתעו מתוצאות הבחירות. קמיל וקס על כישלון המדגמים: "כשסיפרו לי על התוצאות, חשבתי שאני מת" בכיר באחד הערוצים: "טעינו בגדול. גילינו פער של 5%-6% בתוצאות בין המדגם לבין הקלפי - אנשים נכנסו לקלפי המדגמית ושיקרו". ד"ר מינה צמח: " נתקלנו בסירוב גבוה מאוד יחסית מצד אנשים שלא רצו להצביע לקלפיות המדגם. זה בלט במיוחד עם שיעור של כ-30% במגזר החרדי ובמגזר הרוסי".
כבר שבועיים לפני הבחירות פרסמתי מאמר שבו אני מתריע שהמחנה הציוני יפסיד את מערכת הבחירות בגלל הקול הרוסי.
לדעתי רוב המומחים פשוט לא הבינו את הקול הרוסי שמכריע כל בחירות מאז שנת 1992 (הביאו לשלטון את יצחק רבין). לשיטתי ניתן לחלק את יוצאי ברה"מ לשעבר לארבע קבוצות: הקבוצה האתנית - יוצאי בוכרה, גיוארגיה וקווקז רובם מצביעים למפלגות ימניות ודתיות; המצביעים הצעירים - אלו שהלכו לקלפי בפעם הראשונה או השנייה והצביעו בדומה למצביעי כלל ישראל בגילם (ההשפעה של דור ההורים על קולם אינה משמעותית); גיל הביניים - ההורים של הקבוצה הקודמת, אזרחים בשנות ה-45-65 לחייהם, המתמודדים עם בעיות קשות בדיור ותעסוקה (רובם תמכו בליכוד וישראל ביתנו); ולבסוף, קבוצת גיל הזהב (רובם לא יודעים עברית), המודאגים מדיור ציבורי, פנסיה והבטחת הכנסה (רובם תמכו בישראל ביתנו).
איך הצביעו עולים (1989 -2015) מברה"מ לשעבר בבחירות ב-17 במרץ? התשובה לשאלה זו ניתנת על-ידי מחקר שנערך על-ידי מכון סקרי ASK ואוניברסיטת אריאל. היועצים של המחקר היו פרופ. זאב חנין וד"ר סם קליגר. הסקרים נערכו על 42 קלפיות ב -16 ערים וב-2 ישובים שבאופן יחסי מייצגים את הפיזור הגאוגרפי של עולים מברית המועצות לשעבר בישראל.
על-פי המחקר, 41.8% (5,9 מנדטים ) מהעולים שהגיעו לקלפיות הצביעו למפלגת ישראל ביתנו. 29.3% (4,3 מנדטים) - "ליכוד", 7.7% (1,1 מנדטים) - "יש עתיד", "המחנה הציוני" - 6.3% (0,9 מנדטים ), "הבית היהודי" - 5.7%, "כולנו" - 4.6% ש"ס -2,5%, מרצ זכתה ב -1.2% מהקולות, ו"יחד" - 0.9%. אחוז הישראלים דוברי הרוסית שהצביעו בבחירות לכנסת היו נמוכות באופן משמעותי מהממוצע הארצי. ההערכה היא שלקלפיות הגיעו רק 60% ישראלים דוברי רוסית, בעוד שהממוצע הארצי עלה 72%.
רק שתי מפלגות קבלו תמיכה גדולה של המגזר הרוסי: ישראל ביתנו והליכוד. הפופולריות שלהן בקרב דוברי רוסית נובעת לאו-דווקא בשל פעולות מוצלחות שלהן אלא בשל כישלונות המתחרים. הליכוד וישראל ביתנו נכשלו כמעט בכל תחום הקשור בטיפול במגזר ובמיוחד בבעיות הקשורות בפנסיה ובדיור. האכזבה וחוסר האלטרנטיבה גרמו ל-40% מדוברי רוסית, לא להצביע ב-17 במרס.
המגזר הרוסי הביא פעמיים לשלטון את מפלגת העבודה: ב-1992 נבחר יצחק רבין וב-1999 (בגלל הבטחות לדיור) אהוד ברק (בשל ההבטחה ל"מהפכה אזרחית"). מאז אין למפלגת העבודה פעילות בקרב דוברי הרוסית ואין הבנה בסיסית של בעיות העולים. במצע של רשימת "המחנה הציוני" לא דאגו להכניס תוספות הקשורות למגזר. הם עשו את כל הטעויות גם בפרסום וגם בשטח (בעלי השפעה במגזר התבקשו לעזור בפריימריז אבל נשכחו בבחירות) במקום למשוך עולים ולדבר על פנסיה (לעולים שעלו בגיל 45+) ובעיות הדיור (27.000 זכאים לדיור ציבורי) הם תקפו את הליכוד ואת נתניהו.
וכך, המאבק העיקרי על הקול הרוסי היה בין הליכוד לבין ישראל ביתנו. שאר המפלגות הקיימות כמעט שלא היו במשחק. הן ויתרו על התחרות על הקול הרוסי, משמעות הדבר - המחנה הציוני ויתר על ראשות הממשלה. לא הגעוואלד של נתניהו הביא אותו לשלטון אלא עולים דוברי רוסית.
מתוך 5.3 מיליון מבעלי זכות הבחירה בישראל, כ-16.2% הם דוברי רוסית. הפוטנציאל האלקטוראלי שלהם המגיע לכ-19.5 מנדטים וגם בבחירות הבאות הם עשויים להוות לשון מאזניים בין-גושית. מרבית המצביעים הנמנים על "הקול הרוסי" מעדיפים מפלגה כלל ישראלית עם נציגות מוכרת לדוברי הרוסית. שינוי דפוס ההצבעה של העולים עשויה להתרחש רק אם המפלגות יפסיקו לדבר בסיסמאות, יאתרו כבר היום את נקודות התורפה של המתחרים ויציגו פתרונות למצוקות של דוברי הרוסית. רק מי שיצליח לבנות אלטרנטיבה לליכוד ולישראל ביתנו יקבל הרבה קולות של עולים גם מימין וגם משמאל.

הכותב הוא פעיל חברתי, מומחה לעלייה מחבר המדינות.
תאריך:  12/04/2015   |   עודכן:  12/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי-הבנת הקול הרוסי!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מרוב רוסים ואחוזים
אהרון שחר  |  12/04/15 15:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    מערכה חדשה, שחצנות תועמלנית, גזר על עצמו, האבן והשוטים ועל שלושה דברים הביטחון עומד    כבר אחרי החגים: חזרנו לשגרה, בינתיים
אהוד פרלסמן
לטמטום הקבוצתי ולשטיפת המוח תוצאה דומה: קבלת תמונת מציאות כוזבת. ההבדל הוא שהלוקים בטמטום קבוצתי רואים את תמונת המציאות האמיתית, ומתעלמים ממנה, ואילו לקרבנות שטיפת המוח אין אפשרות לדעת את האמת
אריה גל
"לכו לבוז'י" אמר ישראל כ"ץ. אבל האם "בוז'י" כן הבטיח במסע הבחירות שלו תחבורה ציבורית בשבת? לא ממש זכור לי
אפרים הלפרין
יונית לוי ואודי סגל מפרסמים את דעתם לכאורה על הניצחון המוחץ של ביבי בבחירות ומייחסים אותו לקוסם התקשורת ביבי, תוך שהם מסתירים את העובדה שתרומתם האישית לניצחונו של ביבי גדולה הרבה יותר מתרומתו שלו עצמו
רבקה שפק ליסק
אם המנהיגות הערבית-ישראלית רוצה לדאוג למצביעיה עליה לרדת מהעץ עליו טיפסה. הם אינם מייצגים את תושבי הגדה המערבית ועזה אלא את תושבי ישראל הערבים. עליהם לדאוג לערביי ישראל. עליהם לפעול אך ורק למען שוויון אזרחי מלא בשיתוף עם כל הגורמים התומכים בשוויון אזרחי
רשימות נוספות
נדחתה עתירה למינוי מיידי של מפכ"ל  /  איתמר לוין
דרעי: קודם קווי יסוד - אח"כ תיקים  /  עופר וולפסון
ריבלין: על הממשלה להיות רחבה ככל שניתן  /  איציק וולף
הקמפיין החיובי   /  יהודה ברנדס
יצא לחפש מלוכה - ומצא אתונות  /  אברהם פכטר
נו, מתי אוכלים?  /  אפרים הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il