X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק בתחום אחד עדיין לא התרחש המהלך הנראה כבלתי נמנע והוא - ראשות הממשלה. אבל הזמן כנראה עושה את שלו. ככל שחולפות השנים, הולך וגדל הסיכוי, לפחות מן הבחינה הסטטיסטית, כי בראש ממשלת ישראל יעמוד בעתיד הלא רחוק בן עדות המזרח
▪  ▪  ▪
משה כחלון. יש לו באמת סיכויים להצליח? [צילום: Tomer Neuberg/Flash90]
נתניהו יודע היטב, כי בלי כחלון אין לו ממשלה. אבל נראה כי החשש שכחלון עלול להצליח בכל תחומי אחריותו המורחבים עלול לגבור עליו ולהביא אותו לייצר מכשולים בדרך, רק כדי שכחלון לא יצליח. במקרה כזה סביר להניח שכחלון לא ייאחז בקרנות המזבח והוא עלול לפרוש ולגרום לנפילת הממשלה

החלוקה הדמוגרפית לפי המוצא העדתי של אזרחי ישראל, שעל-פי נתוניה אולי אפשר היה לדעת בעבר מי הם רוב אזרחי המדינה היהודים - ספרדים או אשכנזים - כמעט בלתי אפשרית כיום. אם בראשית שנות המדינה היה קל לזהות מי-הוא-מי לפי ארץ המוצא שממנה עלה לישראל, הרי כיום מיזוג העדות הוא כל כך מהותי שגם זיהוי ארץ המוצא של ההורים אין בו די כדי לקבוע מי אשכנזי ומי ספרדי. כך למשל ספק רב אם ניתן לקבוע, כי הצאצאים של זוג "מעורב" - למשל: ישראלי יליד מרוקו וישראלית ילידת פולין או להפך - הם אשכנזים או ספרדים. ומה הדין של בני זוגות מעורבים מן הדור השלישי, הניתנים אולי להגדרה של "אשכנזי לשליש" או "ספרדי לרביע", האם הם אשכנזים או ספרדים? כל דרך שבה ננסה לפענח את שאלת המוצא העדתי לא תוביל אותנו לפתרון כי תשובה חד-משמעית וברורה כמעט בלתי אפשרית. מסתבר כי ככל שחולפות השנים אנו הופכים לעם אחד של ישראלים שמוצא הוריהם אין בו כדי להגדיר את שיוכם העדתי וגם לא את איכויותיהם האישיות.
אולם על-אף המיזוג העמוק, הרי השד העדתי המרושע הזה עדיין לא נעלם. מעת לעת הוא מוכנס לבקבוק שממנו חולץ כדי שלא יציק לנו לפחות לזמן מה. למרבה הצער, תמיד נמצא מי שטורח לחלץ מן הבקבוק את השד הנבזי הזה כדי שירבה ריב ומדון, ואפילו תחושות עמוקות של קיפוח, ויפיץ בתודעת רבים את האמונה המטופשת וחסרת השחר, כי האשכנזים עדיפים על המזרחים.
האמת העובדתית מצביעה בבירור על כך שבמהלך השנים הגיעו הספרדים ליותר ויותר עמדות ציבוריות מרכזיות ורבות השפעה. בתחומי חיים רבים של הישראליות - כמו בצה"ל, בכלכלה, במוסדות השלטון ובמערכות הביטחוניות - כבר נופצה תקרת הזכוכית ובני עדות המזרח מובילים את החברה הישראלית בדיוק כמו האשכנזים. בראשות צה"ל כיהנו קצינים לא מעטים בעלי שורשים ספרדיים, את תפקיד נשיא המדינה מילאו צאצאים של בני עדות המזרח, וגם בין יושבי ראש הכנסת היו לא מעט ספרדים. דוגמאות מתחומי פעילות מרכזיים אחרים לא חסרות.
רק בתחום אחד עדיין לא התרחש המהלך הנראה כבלתי נמנע והוא - ראשות הממשלה. אבל הזמן כנראה עושה את שלו. ככל שחולפות השנים, הולך וגדל הסיכוי, לפחות מן הבחינה הסטטיסטית, כי בראש ממשלת ישראל יעמוד בעתיד הלא רחוק בן עדות המזרח. בדרך זו סוף-סוף נוכל לקבוע חד וחלק וללא עוררין, כי הטיעון של אפליית בני עדות המזרח, איבד את משמעותו המקורית.
היעד הנכסף של משה כחלון
על-מנת לנסות ולברר אם בכלל אפשרית האופציה הזו יש לצאת מתוך ההנחה, כי כדי שאדם מסוים יוכל להיבחר לתפקיד ראש הממשלה הוא חייב לעמוד בראש מפלגה גדולה די הצורך, שתוכל לזכות ברוב קולות הבוחרים ולהרכיב ממשלה שהוא יעמוד בראשה. בכל המפלגות השואפות להגיע לשלטון הקיימות במרחב הפוליטי הישראלי קיימים מועמדים פוטנציאליים ראויים השואפים להוביל. כך בליכוד וכך גם במפלגת העבודה. אבל עד כה אף אחד מהם לא נבחר לעמוד בראש. בינתיים האשכנזים מובילים.
רק פוליטיקאי מתוחכם אחד, שאיננו שייך למפלגה גדולה, מנסה ממש בימים אלה, לבנות לעצמו מעמד של מועמד מתאים להתמודדות על הכהונה הרמה מכולן. שמו משה כחלון ועד כה נראה כי כל מה שהוא רוצה זה רק להיות שר-אוצר-על בממשלת נתניהו, כמו נתניהו בממשלת שרון. את שאיפותיו האמיתיות להיות ראש הממשלה, במקום בנימין נתניהו, עדיין לא חשף בפני הציבור הרחב. אבל על-פי נחישותו והדרך שבה הוא מכתיב את רצונותיו אפילו לנתניהו, ברור למי שאינו מנסה להתעלם מהמציאות כי ראשות הממשלה היא היעד הנכסף.
סביר מאוד להניח כי נתניהו - בעל החושים הפוליטיים המחודדים המריח את הסכנה לשרידותו כמו חיית טרף - יעשה ככל יכולתו כדי להכשיל את כחלון ולמנוע ממנו לממש את משאלת לבו, בדיוק כפי שנהג במערכת יחסיו עם יאיר לפיד. נתניהו יודע היטב, כי בלי כחלון אין לו ממשלה. אבל נראה כי החשש שכחלון עלול להצליח בכל תחומי אחריותו המורחבים עלול לגבור עליו ולהביא אותו לייצר מכשולים בדרך, רק כדי שכחלון לא יצליח. במקרה כזה סביר להניח שכחלון לא ייאחז בקרנות המזבח והוא עלול לפרוש ולגרום לנפילת הממשלה. וכבר ראינו בעבר שאין לכחלון אמון גדול מדי בנתניהו ובהבטחותיו.
השאלה אם למשה כחלון יש באמת סיכויים להצליח, תלויה בינתיים בבנימין נתניהו. הדרך הנחושה שבה מנהל כחלון את המאבק על תפקיד שר האוצר מצביעה על כך שאם יתנו לו לעבוד יוכח לכולם שיש לו כישורים הולמים להיות שר אוצר מוצלח, שיודע מה דרוש למדינה.
רק אם בראשות ממשלת ישראל יעמוד בן עדות המזרח כמו כחלון יוכלו הישראלים לקבוע ללא עוררין, כי הטיעון של אפליית בני עדות המזרח איבד את משמעותו. ואולי בכלל מצפה לנו הפתעה נעימה. ואולי דווקא ראש ממשלה "ספרדי" יציג בפני אזרחי ישראל דמות טובה יותר של מנהיגות, של כיבוד ערכי הלאום היהודי ומסורתו, של צניעות וענווה, של הימנעות מבזבוז כמעט חסר שליטה של כספי ציבור, וכל אותן תכונות הראויות לעטור, ככתר מלכות, את מצחו של שליח ציבור בתפקיד הקשה ביותר בעולם.

תאריך:  28/04/2015   |   עודכן:  29/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היעד של כחלון: ראשות הממשלה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
כחלון מנע הסכם ההזוי עם החרדים ל"ת
שושפרי  |  28/04/15 17:24
2
זה בדיוק מא שחשבו על אובאמה
דן ה  |  28/04/15 18:14
3
כחלון יכול לחלום !
ישמעאל   |  28/04/15 18:59
4
מחכים לרמטכ"ל תימני
בוקרה פאל מישמיש  |  28/04/15 19:31
5
לתת בהם סימנים למתיימרים,
אורח  |  28/04/15 21:43
6
אבוי לנו באם ארץ הלידה תקבע
שפירא אשכנזי מליד  |  28/04/15 21:58
7
מפ"איניק נשאר מפא"יניק
דבקוני  |  29/04/15 02:17
 
- אין כמוך צודק! זה מנהגם מאז
לדבקוני  |  30/04/15 16:58
 
- המשך:
לדבקוני  |  30/04/15 17:07
8
אם הכותב מייצג שאיפת-אמת
רפי לאופרט  |  30/04/15 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עידן יוסף
הסיעה דורשת דיון בנושאי הליבה בשולחן המו"מ ומתן תשובה לגבי תיק החינוך    הסתיים מיני-משבר מול יהדות התורה    דרעי: המו"מ תקוע    כחלון דורש דחיית העברת התקציב
עידן יוסף
יועץ התקשורת של ח"כ מרגי, שהוא קרוב משפחה של יו"ר יחד, מגלה כי פוטר לאחר שהתברר כי לא יוכל לשמש יועץ למרגי כשׂר    בש"ס מכחישים מהלך ל"טיהור" הסיעה
עליס בליטנטל
אם ש"ס תקבל את משרד הפנים, אזי כל תחלואי העבר החשוכים יחזרו, ובגדול. אל לנו להותיר את ראש הממשלה לבדו במאבק במושחתים. הציבור חייב להתעשת ולהגיב למצבים כאלה, בהם המוסר היהודי הנעלה נרמס, ואנו - אי-אנו באים?
רוני מזרחי
על-מנת שמשהו ישתנה כאן באמת, הממשלה הבאה ובייחוד שר האוצר הבא, חייבים להקצות מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות, שכן רק הגדלת היצע הקרקעות יכולה להביא לירידת מחירי הדיור
עידן יוסף
נתניהו צפוי להודיע אם הבית היהודי תקבל את תיק החינוך    תיק זה ישמש בידה למניעת מגמות פוגעניות מצד משרד דתות בראשות ש"ס    ארדן נאבק לקבל תיק בכיר    אפשרות למינוי שטייניץ לשר המשפטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il