X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירן מודאגת מהמצב בסוריה ובתימן והיא נחושה לשמור על מאחזיה במזרח התיכון. הפעילות הצבאית המוגברת של אירן, סעודיה, מצרים וארה"ב במפרץ עלולה להביא להתנגשות בלתי נמנעת
▪  ▪  ▪
סוריה. אירן מאבדת אחיזה [צילום: AP Photo/SANA]

ב-28 באפריל ערך שר ההגנה הסורי, פהדפריג', ביקור מפתיע בטהרן שם נפגש עם עמיתו האירני על-רקע ההסלמה בקרבות בסוריה והחלשות משטרו של בשאר אסד.
במסיבת עיתונאים משותפת של השניים בטהרן הם הדגישו כי "סוריה ואירן ו"ציר ההתנגדות" לא יאפשרו לאויבים להשיג את מטרותיהם באזור וכי אירן תומכת בסוריה ללא סייג ביחסיה האסטרטגים עמה".
אירן מודאגת מאוד מהמצב בסוריה, הסיוע הצבאי שהיא נותנת למשטר אסד במלחמה נגד המורדים התברר כלא מספיק וגם הלחימה הפעילה של חיזבאללה לצד הצבא הסורי לא עוצרת את התקדמות המורדים לעבר דמשק והעיר לאד'קיה בחוף הסורי הצפוני.
המורדים הקימו קואליציה של מספר ארגונים ובהם ארגון "המדינה האיסלאמית" תחת השם "ג'יש פתח" שהצליחה להשיג הצלחות בשדה הקרב, הם כבשו את מחוז אידליב ולמעשה ניתקו את הבירה דמשק מהעיר חלב, כמו-כן הם כבשו את העיר ג'סר אל שע'ור על הציר של אידליב עם לאד'קיה ובסוף השבוע התרחשו קרבות עזים באזור לאד'קיה הנחשב לאחד המעוזים של המשטר העלאווי.
גם בדרום סוריה הצליחו המורדים בדרום דרעא להשתלט על מעבר הגבול נסיב ששימש כאזור סחר חופשי בין ירדן לסוריה. אם תימשך התקדמות המורדים לעבר דמשק ממזרח ומצפון, לא תוכל אירן לעמוד מן הצד והיא תאלץ להתערב בצורה משמעותית בקרבות, על הרקע הזה יש לראות את ביקורו של שר ההגנה הסורי בטהרן, אירן נחושה לעשות הכול כדי להציל את משטרו של בשאר אסד.
על-פי מקורות שונים, קטר הצליחה לשכנע את מלך סעודיה החדש, סלמאן בן עבד אלעזיז להקפיא את הברית שלו עם מצרים ומאע"מ נגד תנועת "האחים המוסלמים" ולהקים ציר משולש חדש "טורקיה-סעודיה-קטר" התומך בחוזקה בקואליציית המורדים האיסלאמיסטים נגד משטרו של בשאר אסד.
בתימן נמשכים הקרבות למרות הודעתה של סעודיה לפני יותר משבוע על הפסקת ההפצצות האוויריות. אירן לא מתכוונת לוותר והמורדים החות'ים ניצלו את הפסקת ההפצצות כדי לנסות ולהתקדם בלחימה בשטח, בסוף השבוע היו גם תקריות בגבול של תימן עם סעודיה. סעודיה הודיעה כי המורדים החות'ים תקפו מעבר לגבול תימן וכי הצבא הסעודי הרג עשרות מלוחמיהם.
הגברת הפעילות הימית והאווירית של אירן
המתיחות עם אירן מתקיימת גם בזירה הימית ובזירה האווירית. שר החוץ האירני ג'וואדזריפ הודיע לאחר שסעודיה הודיעה על הפסקת ההפצצות האוויריות בתימן כי ישנה אסטרטגיה אירנית ימית חדשה ששמה "אסטרטגיית המפרץ הפרסי המורחב".
סוכנות הידיעות הרשמית של אירן "אירנא" דיווחה ב-1 במאי מפי מפקד חיל הים האירני הגנרל חביבאללהשיארי שחיל הים האירני מתכוון לשלוח את ספינות הצי שלו ב-11 ביולי לאזור מפרץ עדן, הים האדום ומצרי באב אלמנדב.
משחתות אמריקניות החלו לסייע לספינות מטען שנושאות דגל ארצות הברית לחצות את מצרי הורמוז בעקבות התקרית שהייתה ב-28 באפריל כאשר חמש ספינות קרב אירנית יירטו ספינת משא הנושאת דגל של איי מרשל ואילצו אותה להפליג לנמל בנדר עבאס האירני, אירן טוענת כי מדובר בסכסוך מסחרי בגלל חוב כספי אך הפנטגון פרסם הודעה המגדירה את האירוע כ"פרובוקציה".
נראה כי אירן נקטה במהלך הזה בתגובה לכך שספינות אמריקניות ערכו חיפוש בספינה נושאת דגל של פנמה בבאב אלמנדב בחשד כי היא נושאת נשק אירני עבור המורדים בתימן.
לכך יש להוסיף תקרית אווירית שהייתה בתימן לאחר שמטוס אירני חדר לתחום האווירי של תימן וביקש לנחות בצנעא בטענה כי מדובר במרחב האווירי של תימן ולא של סעודיה, טייסי חיל-האוויר הסעודי נאלצו להפציץ מסלול בשדה התעופה של צנעא כדי למנוע את נחיתתו.
לאן כל זה מוביל?
אירן לא תרשה לעצמה לאבד את המאחזים האסטרטגיים שתפסה בעירק בסוריה ובתימן ואת שליטתה בארבע בירות ערביות. לכן, ניתן להעריך כי בחזיתות שבה נחלשים בני בריתה היא תאלץ להגביר את מעורבותה הצבאית הישירה כדי לשמור על הישגיה.
הפעילות הצבאית המוגברת של אירן, סעודיה, מצרים וארצות הברית במפרץ עלולה להביא להתנגשות בלתי נמנעת. בשל המתיחות הרבה, כל אירוע מקומי קטן בים, עלול להוות את הגפרור שיצית את חבית אבק השריפה. דרוש איפוק רב בכל הקשור לחופש השיט במפרץ ולא בטוח שלכל הצדדים המעורבים יש אותו.

תאריך:  04/05/2015   |   עודכן:  04/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקראת הסלמה אזורית?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אירן תרשה לעצמה לאבד הכל
אהרון שחר  |  4/05/15 10:08
 
- איראן תשיב מיד בפלוטוניום ל"ת
שכבר יש בידיה  |  4/05/15 15:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר משה טרדימן
לא רק מתחים כלכליים, פוליטיים, חברתיים ואתניים הביאו לפרוץ הסכסוכים הפנימיים במזה"ת במהלך העשור האחרון. שינויי האקלים ותופעת ההתחממות הגלובלית הביאו ללחץ כבד על רמת החיים הירודה ממילא של אזרחי האזור. התפשטותם של שטחי המדבר וניהול גרוע של משק המים הביאו לפגיעה בחקלאות ובמי השתייה של אוכלוסיות שונות מסוריה ועד תימן, ובמדינות המפרץ מתכוננים ליום שאחרי הנפט
יוני בן-מנחם
המורדים החות'ים ניצלו את הפסקת ההפצצות האוויריות כדי להשיג הישגים צבאיים נוספים. סעודיה הצליחה שלא להסתבך קרקעית בתימן אך אין לה פתרון למשבר
יוני בן-מנחם
נשיא ארה"ב לשעבר יוזם ציר תיווך    שרי ממשלת ההסכמה הלאומית ביקרו עד כה ברצועה שלוש פעמים, אך לא הצליחו להגיע להבנות עם חמאס
כרמית ולנסי
שרי החוץ של הליגה הערבית הודיעו בשלהי מרס על ההחלטה להקים כוח צבאי ערבי משותף שייעודו יהיה מלחמה בטרור בארגונים חתרניים ברחבי האזור. היוזמה נתקלה בלא מעט ספקות עוד לפני שהחל יישומה בפועל, שכן אין מדובר בניסיון הראשון להקים כוח פעולה ערבי משותף. עם זאת, היוזמה מגלמת מספר יתרונות חשובים למדינות הלוקחות בה חלק ויש אף שתולים תקווה בכך שתוביל לשת"פ בין-ערבי בתחומים נוספים
יוני בן-מנחם
הקואליציה הערבית הודיעה על סיום המתקפה האווירית בתימן מבלי שהצליחה להסיג את המורדים החות'ים מעמדותיהם. בסעודיה חוששים שהמורדים החות'ים יפתחו במלחמת התשה בגבול הדרומי של סעודיה עם תימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il