X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את האמת אין להסתיר: ישראל אינה ערוכה מבעוד מועד לרעש-אדמה אימתני, אם חלילה יבוא, נוסח זה של נפאל, ובתמ"א 38 יש רק כדי להחמיר את המצב הקיים. מרבית האוכלוסייה בארץ עדיין מתגוררת בבתים ישנים, שנבנו ללא כל התחייבות לצפוי, וגם החיזוקים שבוצעו במבנים אינם אלא בחזקת כרעי-תרנגולת
▪  ▪  ▪
רעידת אדמה בנפאל [צילום: AP]

אולי צריך להיות ציניקן של ממש כדי לחשוב שרעש האדמה, שפקד את נפאל, משחק עכשיו לידיהן של חברות הביטוח, אלא שזו, מסתבר, האמת. כמו בכל רעש, זה או אחר, גם הפעם נבנות החברות מהאסון של הטבע. זו הרי שעתן היפה כדי לצוד לחיקן לקוחות חדשים, בתירוץ השבלוני שביטוח נחוץ, אם רוצים להקדים רפואה למכה עתידית.
לקהל-לקוחותיהן הפוטנציאלי יודעות, כמובן, חברות הביטוח להבטיח הרים וגבעות. אלא שבבוא יום-פקודה, חלילה וחס, יתברר בסופו של דבר שכל שהובטח הוא עורבא פרח.
זהו הרגע לרשום לפניכם: אם באמת תתרחש רעידת-אדמה קטלנית, כמו צונאמי, הצפויה על-פי התחזיות הסיסמולוגיות - קיים רק סיכוי קלוש ביותר, אם לא באמת מבוטל בתכלית, לקבל מהחברות את הפיצוי ההולם.
הומור שחור? - לא בהכרח! חברות הביטוח, מכל מקום, עלולות להתנער מכל חובת-תשלום בעת שצרה שכזו חלילה תבוא.
מחדל-שאננות
כי זאת לדעת: רעידת האדמה הקטלנית, הצפויה במוקדם או במאוחר, היא, אומנם, בחזקת "כוח עליון", שאיננו מטבע הדברים בר-שליטה. עם זאת ניתן בהחלט להיערך לקראתה במועד ולצמצם עד מאוד את נזקיה.
הצרה הגדולה היא בכך שישראל, היושבת על קו השבר הסורי-אפריקני, אינה ערוכה למכה שכזו. העובדות שבשטח מורות בבירור שבעשור האחרון הקציבה הממשלה סכום של 40 מיליון שקל בלבד להיערכות לקראתה, על-אף הצורך במיליארדים רבים. רק קומץ-מבנים עברו חיזוק מינימלי, ומשום מה קוצצו עשרות מיליונים, שנועדו לביסוסם של מבנים חיוניים, כמו בתי-ספר ובתי-חולים.
במדינה מתוקנת, כמו יפן למשל, המצויה בפיקוח הדוק של שלטונותיה, דואגת הממשלה, מבעוד מועד, לסכנה הצפויה, מה גם שבתיה בנויים בנייה מאסיבית, ממש לדוגמה. זו בהחלט גם הסיבה שהנזקים בה - גדולים ככל שיהיו - מוזערו, יחסית, עד למינימום. בישראל, לדאבון הלב, חוגג בגדול מחדל שאננות הבנייה כעוד אחד ממחדלים רבים אחרים. במדינה כמו שלנו, שבה אין הקפדה יתרה על איכות הבנייה, עלול גם רעש, קטן בעוצמתו בהרבה, לגרום לאסונות גדולים בנפש וברכוש. בניינים, שנבנו על יסודות בלתי-מוצקים, עם בניית-ביניים דלילה, עלולים אז לקרוס כמגדל של קלפים. זו גם ההזדמנות להזכיר
מתכון לקריסה
למרבה הצער מתגוררת מרבית האוכלוסייה בארץ במבנים ישנים, שאינם עונים על התקן הדרוש. ברבים מהם, בעיקר באזור המרכז, מצויים אפילו רבי-קומות, שחלק גדול מחזיתם משולב, בשל צווי האופנה, ב...זכוכית! מדובר, בעיקר, בבנייני-משרדים, שבכל אחד מהם מרוכזים מאות עובדים, אך גם בבתי-מגורים - מתכון טוב מאין כמוהו לקריסה. ואלה יהיו, מן הסתם, הבתים הראשונים לטעום את טעם המכה הראשונה הצפויה.
ברעידות האדמה, הקלות יחסית, שפקדו בשנים האחרונות את ישראל, נתפסנו תמיד בלתי-מוגנים. הן הוכיחו, קבל עם ועדה, שאין בנמצא שום הוראות המבהירות את מה שיש לעשות במקרה של רעש-אדמה. תחזיות הסיסמולוגים, מכל מקום, צופות רעש-אדמה גדול בארץ במרוצת חמישים השנים הקרובות. הן מבוססות על ההיסטוריה של האזור שבו אנו חיים, והמצוי במערכת השבר האפריקנית - מערכת הנוטה לייצר רעידות-אדמה חזקות.
אפקט הדומינו
כל המומחים תמימי-דעים למדי שקשה יהיה להימלט מרעש גדול הצפוי בעתיד. הסיסמולוגים יודעים להצביע על ארבעה גורמים המשפיעים על תוצאות רעידת האדמה: עוצמת הרעש, קרבת המבנה למוקד הרעש, איכות המבנים והתשתיות שלהם. על-פי תרחישים שכבר נעשו, ברור למדי שאם, למשל, תתרחש רעידה חזקה בים המלח - ניתן יהיה לצפות לנזקים גם בתל אביב.
משום מה נוטים בארץ לטמון את הראש בחול ולהסתיר את הנתונים על תרחישים מבהילים שכאלה, בין השאר כדי לא להכניס את התושבים לפאניקה מיותרת. אבל את האמת אין להסתיר: רוב האוכלוסייה בארץ עדיין מתגוררת בתים ישנים, שנבנו ללא שום התחייבות לסכנה של רעידות-אדמה. בתל אביב, למשל, מרבית הבניינים הם בעלי סיכוי גבוה להיפגע ולקרוס, פשוט משום שנבנו על-פי שיטות-בנייה מיושנות. אלא שבאיזורים אחרים, במיוחד סמרכז, המצב אינו שפיר יותר.
באשר לבנייה הרעועה, מסתבר שכבר מאוחר מדי. כל התוספות לחיזוק המבנים שכבר בוצעו, הן לדעת מומחים על כרעי-תרנגולת ואינן יותר מאשר אחיזת-עיניים לשמה, באשר היסודות עצמם אינם מוצקים די-צורכם. לא פחות מצערת העובדה שהמדינה כלל אינה מוכנה לפצות את אזרחיה על נזקי רעידת האדמה, בעוד היא נוטלת אחריות דווקא על נזקי רכוש ממלחמה ועל נזקי החקלאים בעת אסון-טבע.

תאריך:  05/05/2015   |   עודכן:  05/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלקח הדרוש לישראל מנפאל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסר דאגה מלבך
אהרון שחר  |  5/05/15 10:14
2
לכן
שמ  |  5/05/15 17:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
איציק וולף
צוות חילוץ ישראלי הצליח לאתר את גופתו של אור אסרף, המטייל הישראלי הנעדר בנפאל    פעולות החילוץ יתרחשו רק מחר בשל מורכבות תנאי השטח
איציק וולף
בשעות הבוקר ינחת בישראל מטוס ובו אנשי משלחת החילוץ של צה"ל    בהערכת מצב הוחלט כי בית החולים שהוקם ויתר חברי המשלחת ימשיכו לפעול במשימות חילוץ, הצלה ורפואה בנפאל
משה שפריר
ד"ר דניאל מדר
מחקרים מראים שתעשיית הנפט והגז גורמת לעלייה במספר רעידות האדמה בארצות הברית    האם קידוחים להפקת אנרגיה בישראל, על קו השבר הסורי-אפריקני, עלולים להפוך גם את ישראל למוקד מסוכן של פעילות סיסמית?
יוסי הטוני
מפקד אמירים, גדוד הקשר המטכ"לי, מספר ל'אנשים ומחשבים' כיצד המחשוב עוזר לכוחות צה"ל שפועלים באזור האסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il